Dit. Als er toch een toko in de buurt van je werk zit, gewoon eens beginnen met de benodigdheden voor een specifiek recept (of alvast voor meerdere recepten) kopen. Als je dat een aantal keer hebt gedaan uit de keuken die je leuk/lekker vindt, dan groeit vanzelf je basisvoorraad.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:19 schreef RobinOok het volgende:
Maar eigenlijk zou ik het eerder andersom doen. Begin met een gerecht /recept dat je wilt maken en haal daarvoor alles in huis.
Jan den Hartog beschreef in Hollands Glorie een scheepskok die indisch wil koken, maar de juiste ingredienten niet heeft, en alles wat hij niet heeft dan maar vervangt door Peperquote:Op maandag 13 januari 2014 10:52 schreef minilot het volgende:
[..]
Dit. Als er toch een toko in de buurt van je werk zit, gewoon eens beginnen met de benodigdheden voor een specifiek recept (of alvast voor meerdere recepen) kopen. Als je dat een aantal keer hebt gedaan uit de keuken die je leuk/lekker vindt, dan groet vanzelf je basisvoorraad.
Er zijn natuurlijk we standaard zaken die hier al genoemd worden die je sowieso in je keukenkastje kunt zetten, maar of je nu een Indiaas, Thais, Chinees of anderzijds exotisch gerecht wilt klaarmaken: dikke kans dat je dan alsnog terug naar je toko moet om een ontbrekend ingrediėnt te halen.
sechuanpeperquote:Op maandag 13 januari 2014 10:48 schreef Lonaa het volgende:
Poeh, moeilijke vraag dit. Ik zou ook wat gerechten zoeken die ik zou willen maken op korte termijn en daar alles voor halen.
Wat ik meestal koop bij de Toko:
Noodles/Mie
Vissaus
Sojasaus
Chillisaus
Ketjap
Zaden en pitten
Gedroogde chilli
Wat kant en klaar pasta's voor de makkelijk
Allerlei verschillende kruiden
Gedroogde shiitake
Dingen die me interessant lijken. (Ik kocht laatst gedroogd citroenblad bijvoorbeeld. en een of ander chemisch bekertje met stukjes van het een of ander)
Kijk dit zijn reacties waar we wat aan hebben, niets aan toe te voegen!quote:Op maandag 13 januari 2014 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Hardware:
Chinese hakbijl: doen! Neem een van de grotere.
Stoommandjes, misschien even je pannen opmeten. Dekseltje hoeft er neit bij als je zin in een gewone kookpan wilt gebruiken. Als je plek hebt in je keuken, neem er een aantal mee, ook kleinere.
Plaatstalen wok? Volgens mij moet je daar een hele flinke wokpit voor hebben, want warmte vasthouden doen ze niet. Als je wilt roerbakken op je gewone gasfornuis dan kun je volgens mij beter een zware pan hebben, zo'n gietijzeren wok bijvoorbeeld.
Eetstokjes
Vriesvak:
Ongekookte tijgergarnalen
Pijlinktvis
Soepkip?
Ghee: doen, ik ken de vegetarische niet. Sommige mensen bevalt het luchtje en het notige niet. Maar het kan heel lang mee.
Sojasaus: Ik heb er een lichte en een donkere gehaald, ik vind donker meestal te heftig
Vissaus/oestersaus
Trassi
Palmolie?
Sesamolie of sesamzaad?
Wasabi
Sambals. Die toko bij mij heeft 2 meter kast volstaan. Je hebt ze ook met bijvoorbeeld Peteh bonen. Dat is dan een vrij milde met dus een heel ander smaakje erbij. Voor de pittige heb ik vaak een groene.
Chilisauzen, Shiracha vind ik lekker, maar ik zou ook zo'n mildere doorzichtige chili/knoflooksaus bij halen. Heb je ook in het groen trouwens.
Panko, (paneermeel) hoor ik veel goede dingen over hier
Galanga
Citroengras
Glasnoedels (als ze die hebben)
Andere mie, ik zelf hou wel van dun, ook vanwege het makkelijke bereiden
Een bijzondere rijst proberen? Hebben ze ook veel keus in.
Even voor de duidelijkheid, ik kook totaal niet authentiek Oosters. Het is een beetje voor de snelle hap waarbij het niet zo precies komt, maar conimex is me echt te min. Ik kom er wel vaak langs, maar wat ik haal is toch wat gewoon prettig is om te hebben staan en wat ook lang goed blijft.
Mocht je voor indiaas gaan:quote:Op zondag 12 januari 2014 22:53 schreef AwayTL het volgende:
- Plaatstalen wok
- Mes/hakbijltje
- Ghee
- Kruiden (cardamon, garam massala, kaneelstokjes)
- Goede soja (heb ergens opgeschreven welke dat dan moest zijn, maar waar..)
quote:Op maandag 13 januari 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
wat hij niet heeft dan maar vervangt door Peper
Het is jammer dat Jan den Hartog niet meer gelezen wordt, heeft erg leuke boeken geschrevenquote:Op zondag 19 januari 2014 12:51 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]![]()
Je moet wat he als je geen parlevinker in de buurt hebt
Dit, maar een hakbijltje is wel echt tof. En als je krabsalade wilt maken onmisbaar...quote:Op maandag 13 januari 2014 19:45 schreef Dragonberry het volgende:
Wat ik altijd koop(en ik moet snel weer eens gaan..):
Bami
loempia vellen
Chili saus
Zakjes met gebroken korrels rijst(voor lontong)
Curry pasta
Trassi
Gula jawa
pandan extract
Sushi rijst
nori vellen
sushi azijn
Panko
rode pepers(lombok of rawit)
laos
sereh
Veel plezier