javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:51 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Wat kun je met dat boek Query? Ik weet wel waar html, css, php en mysql voor dienen, maar query niet?
Html is voor tekstinvoer en tekstopmaak
css is voor het opmaak van de webpagina en dus stijlgeving
php is voor de functies voor de site
mysql is het brein van de site waar alle informatie opgeslagen wordt, zodat er bijv. Niet na elke uitlogsessie een nieuw acc gemaakt hoeft te worden, maar je met je geregistreerde acc weer kunt inloggen.
javascript is denk ik hetzelfde als php, alleen een andere taal?
Dat is wat ik denk althans tot dusverre
Het lijkt er op dat dat boek is gericht op een database-omgeving, daar heb je niet erg veel aan na 20 jaarquote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik zal niet de volledige inhoudsopgave overtypen, maar dit zijn de hoofdstukken (paragrafen laat ik dus buiten beschouwing, anders duurt het langer, want ik typ op mijn mobiel):
Hoofdstukken:
inleiding tot Microsoft Query
Aan de slag met Query's
De presentatie van gegevens in het gegevenvenster aanpassen
Werken met gegevens
De gewenste records ophalen
Berekeningen uitvoeringen op gegevens
Query's over meerdere tabellen opstellen
Tabellen maken en verwijderen
Werken met Sql (sql hetzelfde als mysql?) Nee, MySQL is een variant van SQL.
DDE gebruiken met Microsoft Query
En twee bijlagen tenslotte:
Bijlage A : voorbedldgegevens uit noordenwind b.v.
bijlage b: ODBC-stuurprogramma's: vereisten, installatie en gevevensbronnen toevoegen.
Je hebt ook serverside JS (node.js), maar dat is een ander verhaal.quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:05 schreef Purplesparks2 het volgende:
[..]
javascript tenzij dat veranderd is, is clientsided kun je terug zien bij bron weergeven.
php is weer serversided. zie je niks van terug bij het weergeven van bron.
Gewoon doen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 16:38 schreef Kraan-Water het volgende:
Ik heb een aantal boeken bekeken, waaronder die van Jon Ducket (HTML&CSS), maar het is zo veel......
Ik leer liever in de praktijk... Ik kan echt geen 800 bladzijden leren, op mijn studie na.....
Iemand tips?
Ik heb gepoogd om boeken te lezen, maar dat is heel lastig, aangezien ik steeds moet studeren..
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:48 schreef esv7 het volgende:
Al eerder gezegd dat je niet alles gelijk uit hoeft te lezen:).
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:48 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Nee klopt. Ik wil gewoon teveel. Ik kwam een prodigy programmer van 14jr oud tegen op youtube. Stiekem ben ik dan jaloers..
Ik las even het hele topic door en zie verschillende adviezen en heb ook alle filmpjes gedownload van tuts+ en thenewboston en ook gegoogled naar beste leermiddelen waar dan weer boeken uitrolden...
ik zoek naar de gemiddeld beste leermiddelen... bij elk leermiddel heb ik het gevoel dat ik stof mis.
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?quote:Op maandag 20 januari 2014 17:03 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Geen enkele tutorial of cursus omvat alles. Daar is het te veel voor.
Het belangrijkste is dat je logisch leert denken, problemen leert op te lossen en leert googelen.
Dan ga je aan de slag met een klein projectje en leer je gaandeweg de dingen die je voor dat project nodig hebt. Zo leer je beetje bij beetje wat je nodig hebt en krijg je een goed begrip van hoe je een website of programma in elkaar zet.
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:31 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Ik heb al exact een idee wat ik in elkaar wil gaan zetten, maar weet niet waar ik moet beginnen. Jij zegt dus..: gewoon opzoeken de dingen die je wilt verwerken?
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:40 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als je een globaal idee hebt hoe dingen werken (dus niet wat de specifieke codes/functies zijn) pak je een editor (Notepad++ bijvoorbeeld), open je google en ga je stap voor stap te werk.
Je kan het voor jezelf makkelijk maken door eerst op papier heel simpel je project te verdelen:
- Ontwerp van de website
- HTML-structuur
- CSS-opmaak
- evt. scripting
Als je je aan zo'n verdeling houdt is het (voor mij iig) een stuk gemakkelijker om gefocust te blijven bij relatief kleine en simpele 'deelproblemen'. Als je dan dingen gedaan hebt kan je ze afvinken, dat werkt motiverend om verder te gaan.
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnenquote:Op maandag 20 januari 2014 18:58 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ikzelf begin altijd met het programmeer gedeelte van een website. Dit omdat de opmaak voor mij een hel is dat ik het zo lang mogelijk uitstel.
Je zult op de volgende manier moeten gaan nadenken.
Wat is de functie van mijn website? (bijvoorbeeld een blog)
Hoeveel verschillende pagina's heeft mijn website? ( Home, Blogs, Archief, Contact )
Wat voor functionaliteiten heb ik nodig? (Database connectie, template systeem, Login, CRUD systeem)
Als je die dingen weet kun je het project opdelen in stukken.
Voor mij is dit heel duidelijk wat hier moet gebeuren, maar voor een beginner waarschijnlijk niet.
(sommige dingen zijn alternatieven voor te vinden online, maar voor nu maak het zelf)
Dit zijn de classes die je kunt maken:
Blog (laat je CRUD dingen doen)
User (inloggen uitloggen + CRUD )
Template ( toont en parsed je templates)
Database ( Voor nu alle queries die je zult gebruiken, gebruik hiervoor PDO)
Router ( stuurt de pagina naar de goede controller aan de hand van de URL )
Controller ( Dit zal een bijna lege classe worden aangezien je controllers hierop extend )
Controllers ( zie dit als je aparte pagina's, waarin elke method een actie is)
Zoals je ziet heb je nu een beetje een overzicht van je project. Nu kun je per onderdeel er verder in duiken, maar daar heb ik zelf geen zin in xD
Beter gelijk beginnen ermeequote:Op maandag 20 januari 2014 19:01 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het ging mij meer om het leren programmeren/scripten als je van praktisch 0 moet beginnen
Dan is beginnen met classes, databases en routering wel aan de pittige kant
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:03 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Beter gelijk beginnen ermeeScheelt weer een overstap maken in je hersenen later
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dagquote:Op maandag 20 januari 2014 19:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Jouw hersenen werken al op de juiste manier, je onderschat denk ik hoe overweldigend de materie kan zijn voor 'nieuwkomers'. Het vergt een hele andere manier van denken en visualiseren, dat moet je leren.
Je zet een kind ook niet gelijk op een racefiets tochEerst zijwieltjes en dikke banden, de rest komt wel als je de basis te pakken hebt.
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstjequote:Op maandag 20 januari 2014 19:08 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik leerde op een fiets zonder zijwieltjes (vond mijn oma een goed idee), ik was ook meteen het eerste kind dat meeste tanden al had gewisseld de volgende dag![]()
Ik snap je punt inderdaad, maar mijn uitleg was toch niet al te moeilijk? Gewoon beginnen met je project opdelen in steeds kleinere stukjes. De materie komt vanzelf als hij hiermee bezig gaat. Daarom is het handig om een klein stukje te pakken (Blog classe bijv) en daarmee te beginnen.
Het was ook een voorbeeldquote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
Ik kreeg inderdaad een waas voor mijn ogen! Ik heb echt groot respect voor jullie dat jullie dit snappen en beheersen.quote:Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet te moeilijk voor programmeurs nee, maar ik gok zo dat TS een waas voor z'n ogen krijgt van dat lijstje![]()
Dat opdelen is inderdaad een goede manier om het overzichtelijk en 'bereikbaar' te houden, maar een eerste projectje in de digitale wereld zou wat minder complex moeten zijn denk ik. Eerst de semantiek van een computer leren kennen, anders loop je vast op de basisdingen terwijl je met mooie classes en objecten aan het kloten bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |