Sinds een tijdje heb ik vaak, niet altijd, een raar soort ´effect´ als ik onder bepaalde licht-omstandigheden ben.
Bijvoorbeeld in de supermarkt bij de koelingen / vrieskasten, of als ik aan het sporten ben in de zaal. Ik kan het niet precies omschrijven, maar merk dan dat ik wat 'vreemder' zie. Het is dan wat lastiger om me te focussen op bv. producten of andere dingen. Het lijkt wel alsof het door de 'refresh rate' komt van het licht. Ook voelen mijn ogen dan wat vermoeider aan, maar heb verder nergens last van.
Had daar vroeger nooit last van, maar ben er nu ineens heel gevoelig voor.
Een soortgelijk gevoel / effect heb ik ook als ik bijvoorbeeld aan het tennissen ben en het begin langzaam maar zeker donker te worden. Ik word me dan ook erg bewust van mijn zicht omdat het niet meer helemaal normaal is.
Ik zie goed verder en kan zowel dingen dichtbij als ver weg goed zien en lezen. Ook sla ik de tennisbal niet mis omdat ik me niet kan focussen ofzo, maar het lijkt toch wel alsof er een korte vertraging zit op wat ik zie en wanneer ik het waarneem. Idem voor in de supermarkt.
Nou zit ik de laatste tijd wel enorm veel achter de computer en heb een grote 27 inch monitor. Zou dit er wellicht mee te maken kunnen hebben? Dat mijn ogen bepaalde dingen niet meer 'aankunnen' omdat ze gewend zijn aan veel staren naar een fel scherm voor mijn neus?
Andere mogelijke oorzaken? Komt iemand dit bekend voor?