abonnement Unibet Coolblue
pi_135278981
Ik ben bezig mijn CV instellingen te bekijken en heb allerlei uitleg gelezen op internet over het tunen van je CV instellingen, maar ik heb nog een aantal vragen.

Het regelen van een radiator doe je met een voetventiel, maar de radiatoren in mijn woonkamer hebben dat niet. Ze hebben alleen een draaiknop (geen thermostaat). Ze staan vol open. De radiator in mijn keuken staat ook vol open.
De temperatuur wordt geregeld met een modulerende thermostaat in de woonkamer.
Verder heb ik op de verdiepingen nieuwe radiatoren geplaatst met voetventielen. Deze heb ik aangepast op gevoel omdat ze toch bijna nooit gebruikt worden.
Als ik nu beneden de radiatoren afknijp dan gaat het enorm ruizen... Als ik 1 radiator dan weer vol open zet dan ruist het niet meer, maar is de retourleiding praktisch even warm als de aanvoerleiding. De overige radiatoren kan ik prima afknijpen dan om zo voelbaar de retourleiding flink te verlagen.
Het afknijpen met de standaard kraan zorgt voor een hogere dp, dus minder water. De radiator die vol open is om het ruizen tegen te gaan heeft een voelbare zeer hoge retourtemperatuur en daar gaat dus ook het meeste water door.
Welke radiator kan je nu het beste vol open laten om het ruizen tegen te gaan?

De CV pomp heeft een hogo en laag stand (remeha avanta c28) en is verder niet aan te passen. Deze staat op laag.
De aanvoertemperatuur op de CV staat op 55 graden. De verwarmingen zijn overgedimensioneerd, aangezien het een zeer oud huis is en ik het volledig heb geisoleerd. Het is ook eenvoudig warm te krijgen met een watertemperatuur van 55 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135369363
Ik ben even wat gaan meten. Als de kamer op temperatuur gehouden moet worden is de aanvoer 38,5 graden en de retour 36 graden bij de ketel.
Ik heb 3 verwarmingen openstaan.
Dit lijkt me best een klein verschil, is dit te verbeteren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135374171
Als je met lage temperaturen stookt is het vanzelfsprekend dat je deltaT ook kleiner wordt. Je retour kan immers geen 10 graden ofzo zijn, dan zou het koeler zijn dan je kamertemperatuur....

Verder, als je het wil inregelen moet je dat doen op een koude dag, ramen open en volgas stoken. En dan per radiator de aanvoer/retour meten en dan kraan/voetventiel afstellen tot je een deltaT van 15-20 hebt bereikt. Je zou trouwens eens kunnen kijken wat er onder de knop van je radiatorkraan zit, misschien heb je wel dubbel instelbare kranen waardoor je dus alsnog een soort 'voetventiel' hebt.

Inregelen zou ik dan doen als je ook daadwerkelijk water van 55 - 65 graden door je leidingen pompt. Anders heb je de kans dat het in de winter niet warm gaat worden. Ik weet van de Calenta dat die een schoorsteenveger stand heeft, daarmee kun je hem volgas laten branden dacht ik. Moet je even in het boekje kijken. Misschien dat de Avanta dat ook heeft?

De grootste radiator/verste weg van de ketel gewoon helemaal open zetten, en de rest voor 80% ofzo. En dan beginnen met inregelen.

Inregelen kun je doen met een IR thermometer (tientje op eBay), wel even opletten dat je stukje zwarte tape op de leidingen plakt, anders meet hij niet de goede temperatuur.

Ik ben zelf de laatste tijd ook bezig met het inregelen van m'n CV-installatie. Kan je dit topic erg aanraden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013 staan erg veel bruikbare tips in.

[ Bericht 6% gewijzigd door Think_Pad op 12-01-2014 10:23:37 ]
pi_135387438
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben even wat gaan meten. Als de kamer op temperatuur gehouden moet worden is de aanvoer 38,5 graden en de retour 36 graden bij de ketel.
Ik heb 3 verwarmingen openstaan.
Dit lijkt me best een klein verschil, is dit te verbeteren?
Het lijkt erop dat je ketel én je pomp sterk zijn overgedimensioneerd. Overigens is een retour van 36 natuurlijk ongeveer het beste wat je kan halen.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad: ik kneep alle radiatoren tegen het ruispunt aan. Later heb ik twee kogelkranen in de hoofdaanvoerleidingen in de kelder gezet en die voor 80% dicht. Nu "ruist het in de kelder", en heb ik de voetventielen een stuk verder opengezet.

Dus al met al kan je wel wat aanpassingen doen, maar je lage retourtemperatuur is nauwelijks verder te verlagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-01-2014 09:49:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135390498
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat je ketel én je pomp sterk zijn overgedimensioneerd. Overigens is een retour van 36 natuurlijk ongeveer het beste wat je kan halen.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad: ik kneep alle radiatoren tegen het ruispunt aan. Later heb ik twee kogelkranen in de hoofdaanvoerleidingen in de kelder gezet en die voor 80% dicht. Nu "ruist het in de kelder", en heb ik de voetventielen een stuk verder opengezet.

Dus al met al kan je wel wat aanpassingen doen, maar je lage retourtemperatuur is nauwelijks verder te verlagen.
Ik begrijp dat mijn retour temperatuur niet verder te verlagen is, maar een dt van 2,5 graad betekent dat de ketel zijn warmte bijna niet kwijt kan. Toch pendelt hij niet en geeft die ook geen storing aan. Ik had zelf een dt verwacht van 5 graden bij dergelijke temperaturen, maar ik zal het morgen even bekijken.
Ik geloof er trouwens niks van dat de rookgastemperatuur de retourtemperatuur gaat benaderen, met een dt van 2,5 graden, tenzij het waterdebiet gigantisch is.

Ik ga denk ik morgen mijn radiatoren inregelen. Het wordt vannacht wat koud, verwarming morgenochtend niet aandoen en dan afstellen gedurende de dag.

Kan de avanta op vollast gezet worden via een instelling of moet ik gewoon in 1 klap de temperatuur 5 graden verhogen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2014 @ 12:36:25 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135390647
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat mijn retour temperatuur niet verder te verlagen is, maar een dt van 2,5 graad betekent dat de ketel zijn warmte bijna niet kwijt kan. Toch pendelt hij niet en geeft die ook geen storing aan. Ik had zelf een dt verwacht van 5 graden bij dergelijke temperaturen, maar ik zal het morgen even bekijken.
Ik geloof er trouwens niks van dat de rookgastemperatuur de retourtemperatuur gaat benaderen, met een dt van 2,5 graden, tenzij het waterdebiet gigantisch is.

Ik ga denk ik morgen mijn radiatoren inregelen. Het wordt vannacht wat koud, verwarming morgenochtend niet aandoen en dan afstellen gedurende de dag.

Kan de avanta op vollast gezet worden via een instelling of moet ik gewoon in 1 klap de temperatuur 5 graden verhogen?
Entertoets ingedrukt houden en dan de + toets indrukken en dan alle twee loslaten. Om uit de vollastmode te komen druk je kortstondig op reset.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135390658
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ik geloof er trouwens niks van dat de rookgastemperatuur de retourtemperatuur gaat benaderen, met een dt van 2,5 graden, tenzij het waterdebiet gigantisch is?

Dat heb ik toch ook nergens beweerd? De bottleneck is het V.O. en de warmteoverdracht aan de gaszijde; de waterzijdige warmteoverdracht is al veel hoger dan de rest.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135391663
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat heb ik toch ook nergens beweerd? De bottleneck is het V.O. en de warmteoverdracht aan de gaszijde; de waterzijdige warmteoverdracht is al veel hoger dan de rest.
Nee dat beweer je ook niet, maar het rendement hangt af van de uittredende rookgassen. De theorie is dat deze de retourwatertemperatuur benaderen, maar bij deze lage dT geloof ik daar niks van. Daarom zegt de retourtemperatuur niet zoveel volgens mij in dit geval.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135391699
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:36 schreef cvboer het volgende:

[..]

Entertoets ingedrukt houden en dan de + toets indrukken en dan alle twee loslaten. Om uit de vollastmode te komen druk je kortstondig op reset.
Is dat dan de maximaal haalbare last bij de gegeven aanvoertemperatuur of de last waarop die is gelimiteerd?
Wat ik me ook afvraag is waar de last nu op wordt bepaald... Je kan deze limiteren en je kan de aanvoertemperatuur limieteren. Aangezien de pompsnelheid vast staat lijkt me dat de aanvoertemperatuur limiteren automatisch de last limiteert, waardoor de last limiteren eigenlijk niks meer inhoud. Heb ik dit goed?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2014 @ 13:26:07 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135391970
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is dat dan de maximaal haalbare last bij de gegeven aanvoertemperatuur of de last waarop die is gelimiteerd?
Wat ik me ook afvraag is waar de last nu op wordt bepaald... Je kan deze limiteren en je kan de aanvoertemperatuur limieteren. Aangezien de pompsnelheid vast staat lijkt me dat de aanvoertemperatuur limiteren automatisch de last limiteert, waardoor de last limiteren eigenlijk niks meer inhoud. Heb ik dit goed?
Tussen het vermogen en de aanvoertemperatuur zit geen lineair verband. Het zijn ook 2 verschillende parameters. Met P1 stel je gewenste aanvoertemperatuur in en met P17 het gewenste vermogen. Bij het correct afregelen van je installatie stel je ook het vermogen in. Zaak is dus om te achterhalen hoeveel vermogen je radiatoren opnemen, daar stel je je vermogen naar in.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135392332
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:26 schreef cvboer het volgende:

[..]

Tussen het vermogen en de aanvoertemperatuur zit geen lineair verband. Het zijn ook 2 verschillende parameters. Met P1 stel je gewenste aanvoertemperatuur in en met P17 het gewenste vermogen. Bij het correct afregelen van je installatie stel je ook het vermogen in. Zaak is dus om te achterhalen hoeveel vermogen je radiatoren opnemen, daar stel je je vermogen naar in.
Dit snap ik niet.
De pomp is niet modulerend, dus pompt een constante hoeveelheid water rond altijd. Hij is instelbaar op laag en hoog en staat standaard op laag.
Er is een verband tussen opgenomen vermogen en temperatuuropwarming van het water,. namelijk
Q=m*Cv*dT
m staat vast, Cv ook op 4,18 kJ/kgK. dT is het verschil tussen aanvoer en retour. Dit betekent toch dat het vermogen afhangt van de aanvoertemperatuur. Als de aanvoertemperatuur bv op max 55 graden zet dan kan de ketel volgens mij nooit op vollast draaien.
Zie ik iets over het hoofd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2014 @ 13:49:48 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135392919
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.
De pomp is niet modulerend, dus pompt een constante hoeveelheid water rond altijd. Hij is instelbaar op laag en hoog en staat standaard op laag.
Er is een verband tussen opgenomen vermogen en temperatuuropwarming van het water,. namelijk
Q=m*Cv*dT
m staat vast, Cv ook op 4,18 kJ/kgK. dT is het verschil tussen aanvoer en retour. Dit betekent toch dat het vermogen afhangt van de aanvoertemperatuur. Als de aanvoertemperatuur bv op max 55 graden zet dan kan de ketel volgens mij nooit op vollast draaien.
Zie ik iets over het hoofd?
Allemaal mooi die natuurkunde, maar zo werkt dat niet. Je denkt te moeilijk. De ketel heeft een instelbaar vermogen, hij regelt tussen 5 en 25 kW, stel je dat naar beneden bij, bijvoorbeeld 18 kW, dat zal het toestel regelen tussen 5 en 18 kW. Waarom zou het toestel bij 55 graden aanvoer temp niet op vollast kunnen draaien? Bij extreme koude zou het een eeuwigheid duren om op temperatuur te komen.

Het nadeel van het op maximaal vermogen laten staan bij een lage aanvoertemperatuur dat de ketel sneller zijn warmte niet kwijt kan en daarom in de antipendelmode gaat staan. daarom stel je het vermogen ook in.

De kunst van het inregelen is ook om het vermogen en aanvoertemperatuur zó te kiezen dat het: 1. niet te lang duurt voordat de woning opwarmt, 2. de ketel optimaal zijn warmte kwijt kan, 3. de flow over alle radiatoren gelijk is. Dit alles bij een rookgastemperatuur van beneden de 53 graden.


NB. zelf heb ik een Tzerra met een modulerende pomp, dat regelt nog mooier.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135392947
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.
De pomp is niet modulerend, dus pompt een constante hoeveelheid water rond altijd. Hij is instelbaar op laag en hoog en staat standaard op laag.
Er is een verband tussen opgenomen vermogen en temperatuuropwarming van het water,. namelijk
Q=m*Cv*dT
m staat vast, Cv ook op 4,18 kJ/kgK. dT is het verschil tussen aanvoer en retour. Dit betekent toch dat het vermogen afhangt van de aanvoertemperatuur. Als de aanvoertemperatuur bv op max 55 graden zet dan kan de ketel volgens mij nooit op vollast draaien.
Zie ik iets over het hoofd?
Kort antwoord: ja
Iets langer antwoord: zet twee gelijke pannen met gelijke inhoud op het fornuis, breng pan 1 aan de kook met grote vlam, neem het gasverbruik op.
Vervolgens doe je hetzelfde met pan 2 op kleine vlam.
Kom daarna terug.
pi_135393090
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:50 schreef klipper het volgende:

[..]

Kort antwoord: ja
Iets langer antwoord: zet twee gelijke pannen met gelijke inhoud op het fornuis, breng pan 1 aan de kook met grote vlam, neem het gasverbruik op.
Vervolgens doe je hetzelfde met pan 2 op kleine vlam.
Kom daarna terug.
je hebt gelijk, de snelheid waarmee het water wordt opgewarmd... :@
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 12 januari 2014 @ 13:56:20 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135393176
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt gelijk, de snelheid waarmee het water wordt opgewarmd... :@
Vaak denk je te moeilijk. ;)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135393205
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:49 schreef cvboer het volgende:

[..]

Allemaal mooi die natuurkunde, maar zo werkt dat niet. Je denkt te moeilijk. De ketel heeft een instelbaar vermogen, hij regelt tussen 5 en 25 kW, stel je dat naar beneden bij, bijvoorbeeld 18 kW, dat zal het toestel regelen tussen 5 en 18 kW. Waarom zou het toestel bij 55 graden aanvoer temp niet op vollast kunnen draaien? Bij extreme koude zou het een eeuwigheid duren om op temperatuur te komen.

Het nadeel van het op maximaal vermogen laten staan bij een lage aanvoertemperatuur dat de ketel sneller zijn warmte niet kwijt kan en daarom in de antipendelmode gaat staan. daarom stel je het vermogen ook in.

De kunst van het inregelen is ook om het vermogen en aanvoertemperatuur zó te kiezen dat het: 1. niet te lang duurt voordat de woning opwarmt, 2. de ketel optimaal zijn warmte kwijt kan, 3. de flow over alle radiatoren gelijk is. Dit alles bij een rookgastemperatuur van beneden de 53 graden.

NB. zelf heb ik een Tzerra met een modulerende pomp, dat regelt nog mooier.
Ok, dus ik bereken de capaciteit van de bestaande radiatoren. Stel het maximum vermogen daarop in op de ketel en ik regel de radiatoren in op een manier zodat alle radiatoren snel genoeg warm worden, een fatsoenlijk dT hebben en de leidingen niet gaan ruizen?
Het inregelen doe je op max ingesteld vermogen?
Klopt mijn gevoel dat bij een dT van 2,5 bij een lage retourtemperatuur de rookgassen nooit en te nimmer de retourtemperatuur benaderen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135393597
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ok, dus ik bereken de capaciteit van de bestaande radiatoren. Stel het maximum vermogen daarop in op de ketel en ik regel de radiatoren in op een manier zodat alle radiatoren snel genoeg warm worden, een fatsoenlijk dT hebben en de leidingen niet gaan ruizen?
Het inregelen doe je op max ingesteld vermogen?
Klopt mijn gevoel dat bij een dT van 2,5 bij een lage retourtemperatuur de rookgassen nooit en te nimmer de retourtemperatuur benaderen?
In "grote mannen taal" noemen we het verschil "de pinch". En inderdaad, de pinch is nooit nul, maar hoe groter de warmtewisselaar, des te keliner de pinch.

Nou is je warmtewisselaar een vaste waarde, maar het is wel zo dat naarmate de CV retour daalt, de rookgassen (in mindere mate) dalen. Er is dus wel een (gering) verband tussen ketelrendement en CV-retour-temp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 12 januari 2014 @ 14:09:16 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135393673
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ok, dus ik bereken de capaciteit van de bestaande radiatoren. Stel het maximum vermogen daarop in op de ketel en ik regel de radiatoren in op een manier zodat alle radiatoren snel genoeg warm worden, een fatsoenlijk dT hebben en de leidingen niet gaan ruizen?
Het inregelen doe je op max ingesteld vermogen?
Klopt mijn gevoel dat bij een dT van 2,5 bij een lage retourtemperatuur de rookgassen nooit en te nimmer de retourtemperatuur benaderen?
Klopt, dat is hem. ^O^ Het inregelen gebeurt bij max. vermogen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135394187
Het is alleen lastig om de capaciteit van bestaande radiatoren te bepalen.
Ruimte heeft 2450 W nodig en de radiator is 1,4m breed, 0,55m hoog en 8 cm dik (2 platen). Heeft iemand een idee hoeveel vermogen dit kan zijn?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135394714
Vermogen kun je wel makkelijk bepalen met dit Excel bestand: http://www.thermrad.nl/UserFiles/thermrad/Thermrad%20selector(2).xlsm

Aanvoer, retour en kamertemperatuur invoeren (50/30/20 bijv). en dan kun je in de tabellen zien wat voor vermogen je radiatoren hebben. Type heb je ook nodig, dat kun je vinden in dit plaatje: http://www.radiatoraanbie(...)Typen_radiatoren.jpg

Soms heeft hij niet de exacte waarde, dan moet je zelf even interpoleren (200-300W eraf of eroptellen).
pi_135395366
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:37 schreef Think_Pad het volgende:
Vermogen kun je wel makkelijk bepalen met dit Excel bestand: http://www.thermrad.nl/UserFiles/thermrad/Thermrad%20selector(2).xlsm

Aanvoer, retour en kamertemperatuur invoeren (50/30/20 bijv). en dan kun je in de tabellen zien wat voor vermogen je radiatoren hebben. Type heb je ook nodig, dat kun je vinden in dit plaatje: http://www.radiatoraanbie(...)Typen_radiatoren.jpg

Soms heeft hij niet de exacte waarde, dan moet je zelf even interpoleren (200-300W eraf of eroptellen).
Voor 90/70/20 zijn de radiatoren wat overgedimensioneerd (10%) en op 55/35/20 natuurlijk veelst te laag, maar toch krijgen ze de kamer goed en snel warm in de ochtend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135395538
Dan zou ik het vermogen begrenzen op het vermogen waar je met dat Excel bestand op uit komt als je alle radiatoren bij elkaar optelt bij een aanvoer van 55 graden. En dan misschien nog lager afstellen, maar dan heb je de kans weer dat je het niet warm krijgt als het hard vriest.
pi_135396351
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:00 schreef Think_Pad het volgende:
Dan zou ik het vermogen begrenzen op het vermogen waar je met dat Excel bestand op uit komt als je alle radiatoren bij elkaar optelt bij een aanvoer van 55 graden. En dan misschien nog lager afstellen, maar dan heb je de kans weer dat je het niet warm krijgt als het hard vriest.
Dat is zo laag dat minimumlast nog veelst te hoog is.
Ik heb nu de ketel begrenst op de berekende warmte met 85 w / m3 (woonkamer) en correcties voor isolatie,noorden,vrijstaand,etc. en ik heb voor de zekerheid het iets hoger gezet (als ik meer radiatoren openzet, wat sporadisch gebeurd).
Ik heb trouwens nooit alle radiatoren in het huis tegelijk aan, dus voor alle radiatoren rekenen is teveel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135396499
Dat probleem heb ik ook, en bij mij gaat de ketel wel pendelen }:| Ik neem het pendelen maar voor lief, want stoken op 70/50 (zodat m'n radiatoren net het minimum vermogen van m'n ketel hebben) heb ik ook geen zin in.

Installateurs die een ruim overbemeten ketel aansmeren }:| :N
  zondag 12 januari 2014 @ 15:28:55 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135396810
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:22 schreef Think_Pad het volgende:
Dat probleem heb ik ook, en bij mij gaat de ketel wel pendelen }:| Ik neem het pendelen maar voor lief, want stoken op 70/50 (zodat m'n radiatoren net het minimum vermogen van m'n ketel hebben) heb ik ook geen zin in.

Installateurs die een ruim overbemeten ketel aansmeren }:| :N
Het is natuurlijk niet alleen het cv-vermogen waar wij naar kijken, ook het ww verwogen kijken we naar. cw label.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')