abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135274329
Hallo allemaal,

Ook al is mijn nickname nieuw, ik ben al jaren toeschouwer op Fok.nl Zal maar meteen met de deur in huis vallen....

Na jarenlang een angststoornis te hebben gehad en 3 jaar geleden te zijn begonnen met Seroxat, leek ik aan de beterende hand. Leek. Want hoewel de eerste 2 jaar echt goed gingen, zo slecht gaat het de laatste tijd.

Achteraf gezien had ik het kunnen weten, want zodra je op medicijnen staat, denkt de hulpverlener vaak: mooi, dan kunnen we de therapie zelf wel een tandje minder doen.

Enfin, die therapie werd een 2-maandelijks onderhoudsgesprek. Meer niet.

Ik voelde me wel steeds iets gespannener worden, maar verbond dit aan mijn nieuwe job.

In oktober kreeg ik te horen dat ik 'te veel genezen was' om nog bij de psycholoog te hoeven komen.
M.a.w. een psychotherapeut van een aan mijn GGZ gelieerde instelling zou het over kunnen nemen.

Dat is dus niet gebeurd, waardoor ik nu tussen wal en schip val. Ben uitgeschreven bij GGZ en de andere instelling is zo traag als een slak.

Ik voel me steeds verder afglijden. Alhoewel ik er wel hard tegen vecht. CGI, mindfulness, meditatie. Angstig, gespannen, beetje somber... en vooral het feit dat er niets uit mijn handen qua werk lijkt te komen. Ook mijn medicijn, Seroxat 50mg, lijkt niet meer te werken. Alsof het niets meer doet.

Zijn er meer mensen met een soortgelijke ervaring? Zo ja, hebben jullie tips?

Mensen die ervaring hebben met Internet Therapie via Skype?
pi_135274913
Ga filosoferen over jezelf/het leven en ga anders eerst jezelf aanleren hoe.
Plak daar een zoektocht naar je eigen verleden en ontwikkeling bij en je zult steeds meer de middelen hebben om je eigen angsten te beheersen.

Ren aub zo hard mogelijk weg bij de bullshit die je zo te horen hebt geprobeerd. Ga weg bij psychologen/psychotherapeuten want als je een beetje intelligentie in je hebt zal dit op den duur voor jou niet werken (waarom wel bij dommere mensen is een langer verhaal waar uitleg over de werking bij komt kijken).
Er is maar 1 iemand die je kan helpen en dat ben jezelf. Je weet alleen niet hoe en daarom ren je van bullshit naar bullshit net zoals velen.

Tis moeilijk zoiets zomaar aan te nemen van een dude op fucking Fok! maar ik hoop voor je dat je het toch doet. Succes.
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:31:51 #3
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_135275780
Ik zou zeggen, als de sodemieter terug naar de huisarts en vragen om een nieuwe doorverwijzing. Terug naar de psycholoog die oorspronkelijk en succesvol de therapie gaf.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_135276203
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:31 schreef Hallmark het volgende:
Ik zou zeggen, als de sodemieter terug naar de huisarts en vragen om een nieuwe doorverwijzing. Terug naar de psycholoog die oorspronkelijk en succesvol de therapie gaf.
Ja doei.
pi_135276211
@Hallmark goed idee. Maar je mag niet altijd kiezen. Bovendien heb ik na haar een andere behandelaar gekregen. Dus als ik terug zou gaan, dan zou ik eerst bij hem terechtkomen.
pi_135276280
Net gebeld met de dokter. Ik mag in de huisartsenpraktijk een behandeling gaan starten.
Sinds dit jaar zijn er bij huisartsen ook psychologen in dienst. Nemen deel taak over van de dure en vaak logge GGZ.

Dinsdag start ik.

Wazig dat je ongemerkt zo af kunt glijden he. Ik bedoel, een jaar geleden zou je denken dat ik genezen was.
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:45:34 #7
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_135276329
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:10 schreef RichardDawkins het volgende:
Plak daar een zoektocht naar je eigen verleden en ontwikkeling bij en je zult steeds meer de middelen hebben om je eigen angsten te beheersen.

Ren aub zo hard mogelijk weg bij de bullshit die je zo te horen hebt geprobeerd. Ga weg bij psychologen/psychotherapeuten want als je een beetje intelligentie in je hebt zal dit op den duur voor jou niet werken (waarom wel bij dommere mensen is een langer verhaal waar uitleg over de werking bij komt kijken).
Er is maar 1 iemand die je kan helpen en dat ben jezelf. Je weet alleen niet hoe en daarom ren je van bullshit naar bullshit net zoals velen.

Tis moeilijk zoiets zomaar aan te nemen van een dude op fucking Fok! maar ik hoop voor je dat je het toch doet. Succes.
Ik had van iemand die Richard Dawkins als username gebruikt wel een ander advies verwacht eigenlijk. :{
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:31 schreef Hallmark het volgende:
Dit. :)

Als je interesse hebt in therapie via internet zou je ook eens naar kleurjeleven.nl en psyfit.nl kunnen kijken.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_135276331
Als je dan toch onverbeterlijk terugloopt naar zo'n "behandelaar" dan gebruik aub ook je tijd om te onderzoeken hoe die therapie werkt en waarom het zo werkt. Bestudeer waar je jezelf mee inlaat. Logischerwijs weet je anders ook niet of je belazerd wordt.
pi_135276477
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:45 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Ik had van iemand die Richard Dawkins als username gebruikt wel een ander advies verwacht eigenlijk. :{

Hoezo dat? Als ik mezelf hier snoekbaars had genoemd had ik dan alleen maar mogen reageren met blub blub?
Een naam op internet zegt helemaal niets over de persoon erachter. In dit geval, zonder uitleg van mijn kant, weet je precies 1 ding aan de hand van mijn username en dat is dat ik die naam ken. Meer niet.
Ik ben niet Richard Dawkins (duh) dus waarom zou je aan de hand van die username verwachtingen gaan scheppen m.b.t. wat ik post? Vreemd hoor.
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:52:03 #10
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_135276661
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:48 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Hoezo dat? Als ik mezelf hier snoekbaars had genoemd had ik dan alleen maar mogen reageren met blub blub?
Een naam op internet zegt helemaal niets over de persoon erachter. In dit geval, zonder uitleg van mijn kant, weet je precies 1 ding aan de hand van mijn username en dat is dat ik die naam ken. Meer niet.
Ik ben niet Richard Dawkins (duh) dus waarom zou je aan de hand van die username verwachtingen gaan scheppen m.b.t. wat ik post? Vreemd hoor.
Wacht, jij bent Richard Dawkins niet? :?

Ik nam aan dat jij Richard Dawkins op de een of andere manier bewondert/een rolmodel vindt.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_135277308
RichardDawkins... Ik snap wat jouw scepsis tov geestelijke gezondheidszorg behelst. Deels onderschrijf ik hem ook wel, maar seroxat bijv. is toch echt mijn redding geweest. En ook al gaat het nu minder... Zonder die tabletten had ik helemaal niet kunnen functioneren.

Feit is gewoon dat ik te weinig serotonine aanmaak.
pi_135277799
quote:
3s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:52 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Wacht, jij bent Richard Dawkins niet? :?

Ik nam aan dat jij Richard Dawkins op de een of andere manier bewondert/een rolmodel vindt.
Aannames maken is nooit verstandig. Te hoog risico gehalte dat je fout zit.
  donderdag 9 januari 2014 @ 16:19:41 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_135277908
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef iamcornelius het volgende:
Net gebeld met de dokter (...) Dinsdag start ik.

Wazig dat je ongemerkt zo af kunt glijden he. Ik bedoel, een jaar geleden zou je denken dat ik genezen was.
Goed dat je direct actie onderneemt ^O^

Met dit soort dingen lijkt het alsof je "went" aan het slechte gevoel. Soms, als je een partner hebt, dan merkt die het. Maar ook niet altijd, omdat het zo geleidelijk gaat. Een mens merkt relatieve verschillen, en van dag tot dag is er weinig verschil :{
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_135277997
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Goed dat je direct actie onderneemt ^O^

Met dit soort dingen lijkt het alsof je "went" aan het slechte gevoel. Soms, als je een partner hebt, dan merkt die het. Maar ook niet altijd, omdat het zo geleidelijk gaat. Een mens merkt relatieve verschillen, en van dag tot dag is er weinig verschil :{
Ik heb het zelf ook te lang aangekeken hoor. Had last van angstaanvallen, maar die zijn al een hele tijd weg. Dat constante gespannen gevoel kwam echter steeds vaker terug.

Maar ik merk ook, dat nu ik er met jullie over praat, het al direct een stukje beter gaat. Dank daarvoor!
  donderdag 9 januari 2014 @ 16:39:14 #15
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135278630
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:45 schreef RichardDawkins het volgende:
Als je dan toch onverbeterlijk terugloopt naar zo'n "behandelaar" dan gebruik aub ook je tijd om te onderzoeken hoe die therapie werkt en waarom het zo werkt. Bestudeer waar je jezelf mee inlaat. Logischerwijs weet je anders ook niet of je belazerd wordt.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:10 schreef RichardDawkins het volgende:

Ben het eens met deze man, ik heb mijn eigen stoornis beter aangepakt dan welke hulpverlener dan ook. Puur door een filosofie te vinden die werkt en alles los te laten.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135426964
Gaat nu al weer wat beter. Door mijzelf constant te herinneren dat de angst in mijzelf zit en dat mijn werk an sich de stressfactor niet is, maar de manier waarop ik met werkdruk, angst, collega's omga juist voor spanning zorgt.

Die andere benadering helpt me wel.
pi_135467869
Belangrijk op momenten van angst/derealistie is je extra bewust te maken van 'de werkelijkheid'/'de routine'. Op momenten dat je 'er uit drijgt te raken" focuss op datgene wat je morgenochtend doet... wakker worden, kleding aantrekken, ontbijten, tanden poetsen etc... Vaak als je jezelf dwingt te concentreren op die shit verminderd de angst en kan je weer doorgaan... ook denken aan afspraken (ik ga morgen met die en die naar daar en daar en daar eten we dat en dat en doen we dit en zus..._...

Het hoeft niet waar te zijn, maar het maken van een rijtje plannen, hoe vals ook, kan helpen in tijden van hoge nood!!
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_135512025
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 02:34 schreef Leonoire het volgende:
Belangrijk op momenten van angst/derealistie is je extra bewust te maken van 'de werkelijkheid'/'de routine'. Op momenten dat je 'er uit drijgt te raken" focuss op datgene wat je morgenochtend doet... wakker worden, kleding aantrekken, ontbijten, tanden poetsen etc... Vaak als je jezelf dwingt te concentreren op die shit verminderd de angst en kan je weer doorgaan... ook denken aan afspraken (ik ga morgen met die en die naar daar en daar en daar eten we dat en dat en doen we dit en zus..._...

Het hoeft niet waar te zijn, maar het maken van een rijtje plannen, hoe vals ook, kan helpen in tijden van hoge nood!!
Dit lijkt op Mindfullness = leven in het nu. Kan een goede methode zijn om even de focus te verleggen. Maar als je continu in spanning zit dan is dat lastig, dat krijg je er niet zomaar uit.

Ik ben blij dat er hulpverlening is, heb er veel van geleerd. Mijn beeld is er weldegelijk enorm van veranderd.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_137480641
Hallo allemaal: hier even een update.

Inmiddels opnieuw begonnen met Cognitieve Gedrag Therapie. Dat ging an sich prima... Totdat ik afgelopen weekend ineens weer de spanning op voelde komen. Alle tips, aantekeningen die ik heb gemaakt alsook de CGT zelf... Het lijkt ineens niet meer te werken.

Als een medicijn waaraan je gewend raakt. Zucht. Zijn er mensen die dit herkennen en er mee om hebben leren gaan?
pi_137493460
Ja, op zich wel. al herken ik het niet voor een angststoornis, maar wel voor een eetstoornis. Weet je wat CGT (voor mij) is? Het is een voortdurende correctie van mezelf. Mijn gedrag pas ik aan, gedachten en gevoelens niet. En hoewel de oplossing die je in CGT bedenkt over het algemeen een minder emotionele en meer rationele is, bedenk je hem ook op het moment dat de spanning er niet is. Het verschil tussen hot cognition (= als de emotie er is) en cold cognition (= als de emotie er niet is) speelt daarbij m.i. een grote rol. Leuk om alles te bedenken, maar als je de controle over het beheersen van je hot cognition/emoties niet hebt, wordt het knap ingewikkeld om het ook maar iets voor je te laten doen. Dat is mijn ervaring met CGT in ieder geval.

Ermee om leren gaan: Nee. Nog steeds niet. Dus ik weet ook niet of ik een goed voorbeeld ben. Op een gegeven moment ben ik gestopt met mezelf corrigeren, want ik werd er gestoord van. Bij alles wat ik dacht, was het: "nu denk ik dit, voel ik dit, moet ik dit denken want dat is gezond en moet ik me zo gedragen want dat is ook gezond". Dat dat volledig tegen mijn gevoel inging, maakte het veel te vermoeiend. Ik was voortdurend tegen mezelf aan het vechten. Dan maar leven met kromme gedachten. Is ook niet helemaal de oplossing gebleken, want op dit moment zit ik ook enigszins vast. Maat CGT zal ik niet zo snel meer doen. Het wordt als wondermiddel aangedragen bij elke ziekte (heb ik tijdens mijn studie psychologie ervaren), maar zo'n wondermiddel voor mij was het niet. En voor velen met mij niet, als je de percentages verbetering en terugval bekeek. Het was alleen het beste dat men had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')