Precies! Je hebt weinig hoeven leven voor je zelf. Dus weet je ook niet hoe dat precies moet. Je weet i.i.g. wel dat je het wilt. Dat is al de helft. De rest is een kwestie van leren, met vallen en opstaan zoals anderen voor jou dat al eerder hebben gedaan maar wat bij jou door omstandigheden is uitgesteld. Durf maar eens egoïstisch te zijn bijvoorbeeld, dat is heel moeilijk voor jou omdat je hebt gezien wat egoisme zoals van je stiefvader b.v. aanricht. Maar er is niets mis met een 'gezond' egoïstisch portie 'ikke', iedereen heeft zo'n stukje ruimte voor zichzelf nodig, ook jij.quote:Ik heb altijd vooral gedaan wat anderen van mij vragen, verwachten etc.
Die velen hebben niet de ervaring met jouw moeder zoals jij ze hebt, kennen haar waarschijnlijk zo niet en refereren emotioneel aan hun eigen band met de ouder(s).quote:Ik heb wel al de stap gezet om eigen keuzes te maken waarbij ik mij goed voel, maar tot nu toe worden die mij nog niet in dank afgenomen. Zo heb ik de keuze gemaakt om mijn moeder niet meer te zien, maar vervolgens ben ik de boosdoener volgens vele.
Als die tijd je niet gegund wordt zal je die moeten nemen. Vraag ik mij wel af waarom het met je schoonouders ook niet botert. Wat mij i.i.g. belangrijker lijkt is of je vriend je begrijpt en achter je staat. Daar moet en wil je uiteindelijk mee verder als het allemaal goed gaat.quote:Maar ook de keuze om vooral tijd te steken in mijn vriend, vrienden en mijzelf. Even een tijdje wat minder ouders en dus ook schoonouders en dergelijke. Kerst is bijv. bij ons altijd veel gedoe geweest, niet echt leuk dus. 2013 besloten om kerst alleen met mijn vriend te vieren en verder even helemaal niemand. Uiteraard ook uitgelegd waarom, maar hup iedereen is weer boos. Het lijkt wel of ik niet de tijd voor mezelf mag nemen om weer rust te krijgen en dingen op een rijtje te zetten.
Wat vind je vriend, hun zoon daarvan dan?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:53 schreef Sanne90 het volgende:
Bedankt voor de reacties tot nu toe, doet me goed!
Nog even wat betreft mijn schoonouders. Daar kan ik het prima mee vinden alleen zijn ze gekwetst omdat ik bewust ervoor gekozen heb niet met kerst te komen. Ze weten van de situatie af, begrijpen het maar zelf herkennen ze het niet, waardoor ze gekwetst zijn. Ik begrijp hen ook wel, maar het voelt voor mij weer alsof mijn keuze niet geaccepteerd word en ik mij 'weer' moet aanpassen aan anderen.
Ik heb het probleem ook meegemaakt en het word tijd dat je je losmaakt .quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Sanne90 het volgende:
Mijn vriend staat volledig achter mij. Die kent natuurlijk het hele verhaal, is zelf ook aanwezig geweest bij bepaalde situaties en kan daarom ook veel beter zelf oordelen.
Hij begrijpt en steunt mij en was ook erg verbaasd over de reactie van zijn ouders. Hij vindt het niet meer dan normaal dat zeker nu (maar dit kan überhaupt per persoon verschillen) er een verschil is in de behoefte van het zien van ouders. Zeker met 'speciale' dagen als kerst. Ik pas mij al aan door mijn schoonouders al vaker te zien dan mijn eigen ouders en broers en zussen (wat ik overigens geen probleem vind), maar als ik een keer niet meekom en zoals laatst met kerst dan zijn ze wel gekwetst en bozig.
Op het moment wil ik mijn moeder niet zien en vanwege het jaarlijkse gedoe met kerst besloten om het alleen te vieren met mijn vriend. Ook niet met mijn vader en om geen mensen voor te trekken, dan ook niet met mijn schoonouders. Mijn vader had alle begrip, maar mijn schoonouders helaas een stuk minder. Overigens vertelde ze dit ook nog eens tijdens kerst tegen mij vriend, in plaats van dat ze het tegen mij zeggen. Fijne communicatie ook..
Zijn schoonouders hebben je toch niets misdaan? Het zijn jouw ouders die je in deze situatie terecht hebben gebracht. Had je normale vriendelijke ouders zou je ze gewoon hebben uitgenodigd toch dan voelde de schoonouders zich vast ook niet gepasseerd.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Sanne90 het volgende:
Mijn vriend staat volledig achter mij. Die kent natuurlijk het hele verhaal, is zelf ook aanwezig geweest bij bepaalde situaties en kan daarom ook veel beter zelf oordelen.
Hij begrijpt en steunt mij en was ook erg verbaasd over de reactie van zijn ouders. Hij vindt het niet meer dan normaal dat zeker nu (maar dit kan überhaupt per persoon verschillen) er een verschil is in de behoefte van het zien van ouders. Zeker met 'speciale' dagen als kerst. Ik pas mij al aan door mijn schoonouders al vaker te zien dan mijn eigen ouders en broers en zussen (wat ik overigens geen probleem vind), maar als ik een keer niet meekom en zoals laatst met kerst dan zijn ze wel gekwetst en bozig.
Op het moment wil ik mijn moeder niet zien en vanwege het jaarlijkse gedoe met kerst besloten om het alleen te vieren met mijn vriend. Ook niet met mijn vader en om geen mensen voor te trekken, dan ook niet met mijn schoonouders. Mijn vader had alle begrip, maar mijn schoonouders helaas een stuk minder. Overigens vertelde ze dit ook nog eens tijdens kerst tegen mij vriend, in plaats van dat ze het tegen mij zeggen. Fijne communicatie ook..
Mmm..quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Sanne90 het volgende:
Nee hoeft niet, het zit je nu vreselijk hoog, temeer daar je net het contact met je moeder hebt opgezegd. Tevens zie ik het er ook nog wel van komen dat je broer die van alles krijgt van moeders, er binnenkort ook uitligt. Geeft niet, wat nodig is is nodig.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:36 schreef Sanne90 het volgende:
Ik probeer, ondanks dat dat soms moeilijk is, mijn ouders en schoonouders wel gescheiden te houden. Daarom zie ik hen veel vaker dan mijn hele familie bij elkaar.
Maar ieder persoon verschilt in behoeftes. In een relatie zal de één meer behoefte hebben aan familie/ouders dan de ander, door wat voor reden dan ook. In mijn geval is dit minder behoefte vanwege de hele situatie die al lang gaande is. Ik vind het prima om mij enigzins aan te passen aan de behoefte van voornamelijk zijn ouders, maar dat betekent toch niet dat ik dit het gehele jaar moet doen? Of zit ik er nu echt compleet naast?
Wat ik niet begrijp is dat je schoonouders en ouder in een groepeert. Als je schoonouders behoefte aan contact hebben regel dan gewoon dat jullie 1x per 2 weken afspreken of zo jullie een keer naar hun zij een keer bij jullie. Of ga er af en toe op bezoek. Als zij komen kan je ze niet de deur uit jagen maar als jij daarheen gaat kan je gaan wanneer je wilt. Spreek dit wel af met je vriend. Dus betrek je vriend er eens bij. Hij kan ook alleen naar zijn schoonouders gaan terwijl jij wat anders doet.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:36 schreef Sanne90 het volgende:
Ik probeer, ondanks dat dat soms moeilijk is, mijn ouders en schoonouders wel gescheiden te houden. Daarom zie ik hen veel vaker dan mijn hele familie bij elkaar.
Maar ieder persoon verschilt in behoeftes. In een relatie zal de één meer behoefte hebben aan familie/ouders dan de ander, door wat voor reden dan ook. In mijn geval is dit minder behoefte vanwege de hele situatie die al lang gaande is. Ik vind het prima om mij enigzins aan te passen aan de behoefte van voornamelijk zijn ouders, maar dat betekent toch niet dat ik dit het gehele jaar moet doen? Of zit ik er nu echt compleet naast?
Dan is het een zinkend schip en kan je niets meer doen. Je zult jezelf vrij moeten maken van alles.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:58 schreef Sanne90 het volgende:
Klopt, maar dat komt vooral omdat ik ook als boosdoener word neergezet bij mensen waar ik geen problemen mee had/heb. Dan kan op zich wel het verhaal vertellen, maar dan word het waarschijnlijk helemaal één groot gedoe binnen het gezin/de familie.
Kutsituatie joh. Aangezien je vriend jouw situatie zo goed kent, waarom laat je hem niet eens vertellen dat het niets persoonlijks is? Al hebben die schoonouders een behoorlijk gebrek aan empathie als ik je verhalen mag geloven, je kunt het contact inderdaad maar zo goed mogelijk houden. Ik zou de schoonouders eens benaderen met een duidelijke uitleg en vooral erbij zeggen dat je juist hun gezelschap enorm waardeert aangezien je momenteel weinig hebt aan je eigen familie, en dat je hen dus erg graag ziet, maar dat je soms gewoon overwelmt raakt door alles dat met familie te maken heeft, en dat je daar zo nu en dan tijd voor nodig hebt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:04 schreef Sanne90 het volgende:
Dat is het probleem ook niet. Zij willen het liefst ons elke week zien. Mijn vriend kan daar prima eens alleen heen en maakt daar ook geen probleem van. Integendeel zelfs. Mijn schoonouders 'accepteren' dat alleen niet en voelen zich gelijk gekwetst en boos.
Ik zie ze tot nu toe bijna iedere week, anders wel elke twee weken. Zelden komt het eens voor dat ik niet mee ga, gewoon omdat ik het mij dan even te veel is en ik absoluut geen zin heb. Dat vatten zij gelijk op alsof ik niets met hun te maken wil hebben (zo is het gezegd). Ondanks dat ik laatst voor de zoveelste keer uitleg waardoor het komt en het niet persoonlijk is.
Ik heb geen probleem om hen met regelmaat te zien, dat doe ik namelijk al. Alleen die ene keer (dat zelden voor komt) wordt vrij geïrriteerd op gereageerd door hen en dat voelt mij als pushen dat ik mij toch weer volledig moet aanpassen aan andermans behoeftes.
Dan moet er ook een motivatie zijn waarom ze dat willen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:04 schreef Sanne90 het volgende:
Dat is het probleem ook niet. Zij willen het liefst ons elke week zien. Mijn vriend kan daar prima eens alleen heen en maakt daar ook geen probleem van. Integendeel zelfs. Mijn schoonouders 'accepteren' dat alleen niet en voelen zich gelijk gekwetst en boos.
Ik zie ze tot nu toe bijna iedere week, anders wel elke twee weken. Zelden komt het eens voor dat ik niet mee ga, gewoon omdat ik het mij dan even te veel is en ik absoluut geen zin heb. Dat vatten zij gelijk op alsof ik niets met hun te maken wil hebben (zo is het gezegd). Ondanks dat ik laatst voor de zoveelste keer uitleg waardoor het komt en het niet persoonlijk is.
Ik heb geen probleem om hen met regelmaat te zien, dat doe ik namelijk al. Alleen die ene keer (dat zelden voor komt) wordt vrij geïrriteerd op gereageerd door hen en dat voelt mij als pushen dat ik mij toch weer volledig moet aanpassen aan andermans behoeftes.
Zeg dat je een stoornis hebt en daardoor niet veel contact kan hebben, dat is een leugentje om bestwil. En als het psychisch is accepteren ze het wel.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:21 schreef Sanne90 het volgende:
Ik heb toevallig van de week zelf maar even gebeld, omdat zij niet naar mij toe communiceren. Even kort over gesproken, maar voor mij voelt het nog niet als 'opgelost'. Van de week komt mijn schoonmoeder langs om het erover te hebben en zal nogmaals mijn verhaal doen en wil vooral ook horen waarom zij het als kwetsend blijven beschouwen.
Ik zie er wel tegenop, maar ik hoop maar dat het daarna weer koek en ei is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |