Dit is ook zeker waar! Ik heb dat zweten gelukkig niet (of heel minimaal). Maar ik klap dicht, wordt heel misselijk, soms wat duizelig, alleen maar gedachtes, bang om over te geven, trillen, paniekerig.... noem maar op. Echt niet tof.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 16:36 schreef zwartja het volgende:
Als je alleen begint te zweten en verder geen symptomen hebt die horen bij een angststoornis kan je je inderdaad afvragen of je wel een angststoornis hebt. Ook omdat je zegt dat je er verder op het moment dat het gebeurt geen gedachtes bij hebt. Bij mij breekt het zweet uit (begin ik te trillen, word ik rood, word ik paniekerig enz.) omdat ik bang ben dat ik niet weet wat ik moet zeggen of dat ik raar overkom e.d. Aan de andere kant kan je je afvragen wat dan wel een reden zou zijn voor het zweten anders dan angst..
Ik probeer in eerste instantie dat soort situaties te vermijden. Dus zo min mogelijk naar feestjes e.d. Wanneer de situatie zich toch voordoet is er weinig aan te doen. Ik probeer dan als een gesprek ook maar een beetje een "einde" heeft, meteen mijzelf te excuseren en even buiten een sigaretje roken, frisse neus halen. Bij feestjes bij mij thuis (verjaardagen huisgenoten), vlucht ik af en toe naar boven om even op adem te komen en om mezelf even terug te trekken. Ik krijg alprazolam voorgeschreven wat een angstremmer is. Probleem daarmee is alleen dat ik door tolerantie zo veel nodig heb dat ik in twee keer al door mijn voorraad heen ben. Ook word je daar een beetje vaag van en dan heb ik achteraf weer angstgevoelens over dat mensen me raar vonden.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 16:41 schreef keupke het volgende:
en wat doe jij dan in zo'n situaties zwartja?
groetjes
Nee. Als je mediteren interessant vindt moet je misschien eens kijken naar mindfulness.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:36 schreef keupke het volgende:
doe jij ook nog wat kwa ontspanning of oefeningen?
Mindfulness raad ik niet aan. Ik raad iets als Zen aan of als dat te streng is raad ik iets boeddhistisch in een hotel dat wordt gerunned door mensen uit Tibet. Weet niet hoe ze die tak noemen maar heel veel mensen van daar vormen over de wereld hotels waarin iedereen welkom is en ook cursussen gegeven worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:52 schreef zwartja het volgende:
[..]
Nee. Als je mediteren interessant vindt moet je misschien eens kijken naar mindfulness.
Mindfulness komt voort uit het boeddhisme. En over dat hotel in Tibet, dat vind ik erg onnodig en ver gaan. Alsof alleen mensen uit Tibet je er mee kunnen helpen. Als een grafisch vormgever weet hoe hij mijn kraan kan maken, heb ik niet per se een loodgieter nodig.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Spongeboss het volgende:
Mindfulness raad ik niet aan. Ik raad iets als Zen aan of als dat te streng is raad ik iets boeddhistisch in een hotel dat wordt gerunned door mensen uit Tibet.
Je geeft hier niet aan waarom je mindfulness niets vindt. Je geeft alleen aan dan jij zen.nl niets vindt omdat het geen zen is wat ze je leren maar meer mindfulness.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Spongeboss het volgende:
Waarom ik mindfulness niets vind: KLB / Zen.nl
Ok kort en krachtig.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:28 schreef zwartja het volgende:
[..]
Mindfulness komt voort uit het boeddhisme. En over dat hotel in Tibet, dat vind ik erg onnodig en ver gaan. Alsof alleen mensen uit Tibet je er mee kunnen helpen. Als een grafisch vormgever weet hoe hij mijn kraan kan maken, heb ik niet per se een loodgieter nodig.
[..]
Je geeft hier niet aan waarom je mindfulness niets vindt. Je geeft alleen aan dan jij zen.nl niets vind omdat het geen zen is wat ze je leren maar meer mindfulness.
Zen of Mindfulness is geen duikvlucht in je onbewuste niveau. Het uiteindelijke doel van Zen is dat je iets kan doen zonder er bij na te denken.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:46 schreef keupke het volgende:
dank je wel allemaal voor de suggesties en tips!!!
ik ga me eens meer verdiepen in het zen gebeuren....
want denk echt dat het bij mij op onbewust niveau komt.
maar ik ga er achter komen want ik ga het gevecht aan en zal het winnen!
[/quote]quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:47 schreef Uiltje90 het volgende:
ik heb alle bovenstaande reacties niet gelezen, maar ik denk ook niet dat je een angststoornis hebt en de psychologen die je hebt bezocht zullen vast weten waarover ze pratenben je al eens bij een gewone dokter geweest? Misschien zit er fysiek wel iets mis.
Verder kan een 'stoornis' je ook tussen de oren zitten. Als jij graag 'wil' dat je een angststoornis hebt en dit maar lang genoeg bij jezelf denkt kan je ook spontaan gaan zweten o.i.d. Hiermee wil ik niet zeggen dat je je aanstelt ofzo, maar als jij er zo mee bezig bent en denkt dat je het wél hebt zou dit zomaar kunnen. Het zal je nog verbazen waartoe je geest in staat is
succes met het vinden van het probleem!!
Lastig misschien dan nog iets dat met eten of voeding heeft te maken weet het ook niet man als de experts er niet uitkomen dan houdt het op.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:55 schreef keupke het volgende:
uitlje,
ik heb de medische stappen al allemaal gehad en er is helemaal niks te vinden.
ben bij neuroloog, dermatoloog, endocrinoloog, cardioloog overal geweest.
ze zeggen allemaal dat het tussen de oren zit weet alleen nog niet waar.
dus daarna psychologen bezocht, hypnotherapie gehad, en nog van alles geprobeerd maar kom er tot op heden nog niet van af.
ik denk ook niet dat dat ik dat heb vind het alleen vervelend in sommige situaties...
Waarom gaat dat 'je' niet helpen?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:32 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Ok kort en krachtig.
Ts heeft misschien een angststoornis van angst die elk moment kan binnenvallen zonder verklaring. Hoe gaat mindfulness je dan helpen? Mindulfness gaat je niet helpen.
Ik ben het met je eens dat mindfulnessquote:Verder is mindfulness de laatste tijd heel erg in trek voor geld. Kijk nu eens naar zen.nl die maken daar grof geld mee maar ook de duizenden mindfulness boeken zijn erop gericht om te verdienen.
Commercie maakt maar al te gretig gebruik van de 'hipheid' van het boeddhisme. Maar je bedoelt uiteraard het omgekeerde, namelijk dat het boeddhisme niets met commercie van doen heeft. Dan zou ik nog maar eens de wereld inkijken... Er bestaan winkels in nota bene Thailand waar boeddhisten eigen producten verkopen.quote:Commercie heeft niets met boeddhisme van doen.
Je hoeft je niet als christen te gedragen om een goede christen te zijn. Extremistische boeddhisten gaan een jongen als deze niet helpen, maar een goed gesprek met bijvoorbeeld een lifecoach of oid misschien wel.quote:De Tibetanen doen hun boeddhisme echter uit volle overtuiging en geven daar hun leven vol aan. In het christendom kan een loodgieter ook christen zijn maar een pastoor heeft dat net wat meer bestudeerd en weet er net weer wat meer over.
Tibetaans boeddhisme is hartstikke zweverig en religieus, mijns inziens niet geschikt als psychologische hulpmethode. Goden en geesten gaan deze jongen niet helpen, terwijl het observeren van de processen in zijn lichaam en geest wellicht wel licht in het duister kunnen schijnen. Belangrijk daarbij op te merken is dat mindfulness zelf niet de oplossing is, maar wel kan helpen bij het vinden van de kern van het probleem.quote:Zo kan een Tibetaan zijn boeddhisme ook goed uitleggen, en tips geven vanuit het boeddhisme. En ze hebben veel ervaring ermee. Ik zeg niet dat mindfulness dus slecht is, maar je moet dan een goed iemand vinden die dat leert wat lastig is. Terwijl in een Tibetaans hotel je altijd weet dat je goed zit omdat dat mensen van vrede zijn. En geen winstbejag hebben. Maakt dat meer duidelijkheid?
Leg uit aan die mensen dat je bij tijden willekeurig gaat zweten. Neem 'bezit' van je probleem en niemand kan je ermee kwetsen.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:01 schreef keupke het volgende:
jah dat klopt inderdaad maar het is evengoed verveldend, zou er graag vanaf willen.
want zie de mensen altijd verbaasd kijken als me ineens het zweet uitbreekt!
kan het ook moeilijk accepteren denk ook dat dat het grootste probleem is.
Natuurlijk verkopen monniken producten maar dat is om zichzelf te onderhouden. En ze zullen je echt geen rib uit je lijf trekken.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom gaat dat 'je' niet helpen?
[..]
Ik ben het met je eens dat mindfulness
[..]
Commercie maakt maar al te gretig gebruik van de 'hipheid' van het boeddhisme. Maar je bedoelt uiteraard het omgekeerde, namelijk dat het boeddhisme niets met commercie van doen heeft. Dan zou ik nog maar eens de wereld inkijken... Er bestaan winkels in nota bene Thailand waar boeddhisten eigen producten verkopen.
[..]
Je hoeft je niet als christen te gedragen om een goede christen te zijn. Extremistische boeddhisten gaan een jongen als deze niet helpen, maar een goed gesprek met bijvoorbeeld een lifecoach of oid misschien wel.
[..]
Tibetaans boeddhisme is hartstikke zweverig en religieus, mijns inziens niet geschikt als psychologische hulpmethode. Goden en geesten gaan deze jongen niet helpen, terwijl het observeren van de processen in zijn lichaam en geest wellicht wel licht in het duister kunnen schijnen. Belangrijk daarbij op te merken is dat mindfulness zelf niet de oplossing is, maar wel kan helpen bij het vinden van de kern van het probleem.
Ik raad TS dan ook een gesprek met een therapeut aan naast mindfulness, dat je in eigen tijd, altijd, kan doen. Een therapeut kan andere therapieën aanbieden, naast mindfulness.
Overigens zei je dat je al mediteert, keupke. Hoe doe je dat? Wanneer?
Monniken zijn ook mensen he, vergeet dat niet. Wellicht dat het voor het gros niet gelden zal, maar heilig zijn ze (sowieso per definitie) niet. (Tibetaans) Boeddhisme heeft wat dat betreft sowieso een schandalige geschiedenis, iets waar veel mensen niet van weten.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:15 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Natuurlijk verkopen monniken producten maar dat is om zichzelf te onderhouden. En ze zullen je echt geen rib uit je lijf trekken.
Dat is een mooi gegeven.quote:Sterker nog een Monnik uit Japan komt wel eens naar Nederland les geven de regio waar ik woon dat is dan een Zen session van 3 dagen. Natuurlijk moet er onderdak geregeld worden en eten. Die monnik zegt echter. 'Zij die niet kunnen betalen mogen gratis deelnemen.' 'Zij die willen betalen mogen betalen, zij die dat niet willen hoeven dat niet.'
Doe ik vrijwel dagelijks.quote:Ga maar eens kijken of iemand je oprecht mindfulness gaat leren voor niets.
Je weet toch wel van de genocide door extremistische boeddhisten in Burma (Myanmar) dat al jaren aan de gang is?quote:De Tibetanen zijn niet zo zeer extremistisch als je je situatie uitlegt zullen ze wel spirituele dingen erbij halen daar doe je weinig aan. Mindfulness vind ik gewoon geen goede optie omdat er teveel charlatans rondlopen.
quote:Een therapeut kan ik echter alleen maar aanmoedigen.
Cool.quote:Ik mediteer 1x per week bij een mevrouw die toestemming heeft les te geven van de Monnik uit Japan. Een abt om preciezer te zijn, die komt dus zelf ook af 1x in de 2 jaar. Dat kost me overigens niets die les 1x per week.
En zelf doe ik het thuis als het uitkomt. Op een stoel zit ik dan in een goede houding zoals dat moet bij zen.
Ja het blijven mensen ik zeg dan ook niet dat ze goed zijn. Maar in zo'n hotel dat ik ken wordt wel om de zoveel tijd gemediteerd voor de vrede. Het Christendom, heeft ook haar gebreken. Uiteindelijk is daar niets aan te doen en ik ben er nooit bij geweest dus kan er ook weinig over zeggen. Wel weet ik dat waar ik de zen doe, zij gratis de zafu en zabutons mogen lenen. Ook een mooi gebaar.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Monniken zijn ook mensen he, vergeet dat niet. Wellicht dat het voor het gros niet gelden zal, maar heilig zijn ze (sowieso per definitie) niet. (Tibetaans) Boeddhisme heeft wat dat betreft sowieso een schandalige geschiedenis, iets waar veel mensen niet van weten.
[..]
Dat is een mooi gegeven.Dat, en transparante boekhouding van kloosters kan ik altijd erg waarderen.
[..]
Doe ik vrijwel dagelijks.![]()
[..]
Je weet toch wel van de genocide door extremistische boeddhisten in Burma (Myanmar) dat al jaren aan de gang is?
Het mooie van mindfulness is dat er zo weinig voor nodig is. Al die andere zogenaamde 'spiritualiteit' is totaal onnodig. Wel vermakelijk en regelmatig interessant, dat wel. Maar voor mindfulness heb je niets anders nodig dan je eigen geest.
[..]![]()
Al lijkt het dat TS daar tot nu toe weinig succes bij heeft gehad. Wat dat betreft kunnen invalshoeken als die van jou en mij misschien helpen.
[..]
Cool.Ik ga er zelden voor zitten, maar doe het de hele dag door. Zittend mediteren betekent voor mij niet zitten en dan mediteren. Zolang je geest niet zit en mediteert, maakt het niet uit welke houding je aanneemt, of de omgeving waar je het doet. Vaak ga ik liggend mediteren wanneer ik naar bed ga. In dat geval maakt het ook totaal niet uit als je in slaap valt.
Overigens zit er nu wel een zafu en zabuton voor me op de post, dus wellicht verandert het komende tijd wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |