abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2014 @ 16:16:01 #1
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135068093
goedendag mensen,

ik zal me even voorstellen ik ben 28 jaar en heb sinds vier jaar last van ineens spontaan beginnen te zweten, ik ben 4 jaar geleden in en gat gevallen en sindsdien is dit probleem ontstaan.
heb al verschillende psychologen gehad en bij het riagg geweest maar ik zou geen angststoornis hebben zeggen ze. terwijl ik steeds meer begin te denken van wel. alleen het rare bij mij is als ik met iemand ben aan het praten kan me ineens het zweet echt uitbreken zonder enige gedachte of iets?? daarom dat ik hier mijn verhaal eens schrijf en misschien iemand mij kan helpen met tips of iets dergelijks? ik hoop van wel....

groetjes keupke
pi_135068303
Psychologen zullen meer verstand hebben van hun veld dan een paar random FOK!ers. Ik zou toch nog elders een second opinion aanvragen als ik jou was. Misschien voldoe je niet aan de criteria voor een specifieke angststoornis, maar je lijdt duidelijk wel ergens aan.
pi_135068673
Gemeente aansprakelijk stellen voor je val in dat gat. Was het een gat in de weg of de stoep? Binnen of buiten de bebouwde kom?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 16:29:02 #4
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_135068675
Heel herkenbaar. Bij mij is het wel angststoornis. Je hebt ook online van die testjes (vraaglijsten), misschien heb je daar wat aan?

http://www.psyq.nl/Programma/Angststoornissen

Toch vreemd dat psychologen zeggen van niet. Second opinion dan maar? Sterkte iig, ik weet hoe kut het is. :(
pi_135069030
Als je alleen begint te zweten en verder geen symptomen hebt die horen bij een angststoornis kan je je inderdaad afvragen of je wel een angststoornis hebt. Ook omdat je zegt dat je er verder op het moment dat het gebeurt geen gedachtes bij hebt. Bij mij breekt het zweet uit (begin ik te trillen, word ik rood, word ik paniekerig enz.) omdat ik bang ben dat ik niet weet wat ik moet zeggen of dat ik raar overkom e.d. Aan de andere kant kan je je afvragen wat dan wel een reden zou zijn voor het zweten anders dan angst..
  zaterdag 4 januari 2014 @ 16:38:37 #6
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_135069127
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 16:36 schreef zwartja het volgende:
Als je alleen begint te zweten en verder geen symptomen hebt die horen bij een angststoornis kan je je inderdaad afvragen of je wel een angststoornis hebt. Ook omdat je zegt dat je er verder op het moment dat het gebeurt geen gedachtes bij hebt. Bij mij breekt het zweet uit (begin ik te trillen, word ik rood, word ik paniekerig enz.) omdat ik bang ben dat ik niet weet wat ik moet zeggen of dat ik raar overkom e.d. Aan de andere kant kan je je afvragen wat dan wel een reden zou zijn voor het zweten anders dan angst..
Dit is ook zeker waar! Ik heb dat zweten gelukkig niet (of heel minimaal). Maar ik klap dicht, wordt heel misselijk, soms wat duizelig, alleen maar gedachtes, bang om over te geven, trillen, paniekerig.... noem maar op. Echt niet tof.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 16:39:04 #7
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135069149
thnks laser en zwartja,

ik heb zo ver ik weer geen gedachte of het zit in mijn onderbewuste?

maar lijkt wel dat het ineens kan komen en heel vaak ook weer niet dus daarom dat het eigenlijk zo raar is, ik maak me er ook geen zorgen maar het ziet gewoon niet uit...

beetje raar vind ik het maar
  zaterdag 4 januari 2014 @ 16:41:01 #8
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135069238
en wat doe jij dan in zo'n situaties zwartja?

groetjes
pi_135069725
R&P
pi_135070153
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 16:41 schreef keupke het volgende:
en wat doe jij dan in zo'n situaties zwartja?

groetjes
Ik probeer in eerste instantie dat soort situaties te vermijden. Dus zo min mogelijk naar feestjes e.d. Wanneer de situatie zich toch voordoet is er weinig aan te doen. Ik probeer dan als een gesprek ook maar een beetje een "einde" heeft, meteen mijzelf te excuseren en even buiten een sigaretje roken, frisse neus halen. Bij feestjes bij mij thuis (verjaardagen huisgenoten), vlucht ik af en toe naar boven om even op adem te komen en om mezelf even terug te trekken. Ik krijg alprazolam voorgeschreven wat een angstremmer is. Probleem daarmee is alleen dat ik door tolerantie zo veel nodig heb dat ik in twee keer al door mijn voorraad heen ben. Ook word je daar een beetje vaag van en dan heb ik achteraf weer angstgevoelens over dat mensen me raar vonden.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 18:36:39 #11
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135074367
dat is dan ook inderdaad niet gemakkelijk!!

gelukkig heb ik het dan niet zo erg. vind het alleen shit dat het gebeurd.

heb het eerder nooit gehad.

doe wel aan meditatie maar heb niet echt een idee dat dat helpt?

doe jij ook nog wat kwa ontspanning of oefeningen?
pi_135075047
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 18:36 schreef keupke het volgende:
doe jij ook nog wat kwa ontspanning of oefeningen?
Nee. Als je mediteren interessant vindt moet je misschien eens kijken naar mindfulness.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:12:48 #13
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135075942
Beste Keupke,

Angststoornissen kunnen in vele vormen komen ik zou dus zeker een second opinion aanvragen. Over het Riag hoor ik ook niet al te veel goeds, het beste kan je een goede psycholoog mailen met je vraag of zij een goede 2delijns plek weet. Omdat psychologen veel samenwerken met deze instellingen en ook wel het een en het ander weten over deze instellingen. Zo is de ene GGZ instelling slecht en de andere beter.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 18:52 schreef zwartja het volgende:

[..]

Nee. Als je mediteren interessant vindt moet je misschien eens kijken naar mindfulness.
Mindfulness raad ik niet aan. Ik raad iets als Zen aan of als dat te streng is raad ik iets boeddhistisch in een hotel dat wordt gerunned door mensen uit Tibet. Weet niet hoe ze die tak noemen maar heel veel mensen van daar vormen over de wereld hotels waarin iedereen welkom is en ook cursussen gegeven worden.

Wat betreft zen kan je heel vaak gratis een zengroep vinden of een kleine vergoeding van 5 euro per sessie. Dat is dan een vergoeding voor verwarming en koffie/thee.

Waarom ik mindfulness niets vind: KLB / Zen.nl

Maar ik raad meditatie sowieso niet aan als je het wilt doen om iets te bereiken meditatie is meer een reis.... Zoek een goeie instelling waar je terecht kan helaas zijn er lange wachtlijsten. Maar ga ook eens naar internationale forums daar heb je er een voor elke stoornis. En praat daar eens met mensen wissel eens situaties uit etc.

Veel succes ermee en hou moed!
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135076622
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Spongeboss het volgende:

Mindfulness raad ik niet aan. Ik raad iets als Zen aan of als dat te streng is raad ik iets boeddhistisch in een hotel dat wordt gerunned door mensen uit Tibet.

Mindfulness komt voort uit het boeddhisme. En over dat hotel in Tibet, dat vind ik erg onnodig en ver gaan. Alsof alleen mensen uit Tibet je er mee kunnen helpen. Als een grafisch vormgever weet hoe hij mijn kraan kan maken, heb ik niet per se een loodgieter nodig.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:12 schreef Spongeboss het volgende:

Waarom ik mindfulness niets vind: KLB / Zen.nl

Je geeft hier niet aan waarom je mindfulness niets vindt. Je geeft alleen aan dan jij zen.nl niets vindt omdat het geen zen is wat ze je leren maar meer mindfulness.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:32:19 #15
419250 Spongeboss
pi_135076805
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:28 schreef zwartja het volgende:

[..]

Mindfulness komt voort uit het boeddhisme. En over dat hotel in Tibet, dat vind ik erg onnodig en ver gaan. Alsof alleen mensen uit Tibet je er mee kunnen helpen. Als een grafisch vormgever weet hoe hij mijn kraan kan maken, heb ik niet per se een loodgieter nodig.

[..]

Je geeft hier niet aan waarom je mindfulness niets vindt. Je geeft alleen aan dan jij zen.nl niets vind omdat het geen zen is wat ze je leren maar meer mindfulness.
Ok kort en krachtig.

Ts heeft misschien een angststoornis van angst die elk moment kan binnenvallen zonder verklaring. Hoe gaat mindfulness je dan helpen? Mindulfness gaat je niet helpen.

Verder is mindfulness de laatste tijd heel erg in trek voor geld. Kijk nu eens naar zen.nl die maken daar grof geld mee maar ook de duizenden mindfulness boeken zijn erop gericht om te verdienen. Commercie heeft niets met boeddhisme van doen.

De Tibetanen doen hun boeddhisme echter uit volle overtuiging en geven daar hun leven vol aan. In het christendom kan een loodgieter ook christen zijn maar een pastoor heeft dat net wat meer bestudeerd en weet er net weer wat meer over.

Zo kan een Tibetaan zijn boeddhisme ook goed uitleggen, en tips geven vanuit het boeddhisme. En ze hebben veel ervaring ermee. Ik zeg niet dat mindfulness dus slecht is, maar je moet dan een goed iemand vinden die dat leert wat lastig is. Terwijl in een Tibetaans hotel je altijd weet dat je goed zit omdat dat mensen van vrede zijn. En geen winstbejag hebben. Maakt dat meer duidelijkheid?
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135076899
Ja, dat heb je Ts ;(
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:46:36 #17
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135077398
dank je wel allemaal voor de suggesties en tips!!!

ik ga me eens meer verdiepen in het zen gebeuren....

want denk echt dat het bij mij op onbewust niveau komt.

maar ik ga er achter komen want ik ga het gevecht aan en zal het winnen!
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:47:48 #18
411738 Uiltje90
High up in a tree
pi_135077447
ik heb alle bovenstaande reacties niet gelezen, maar ik denk ook niet dat je een angststoornis hebt en de psychologen die je hebt bezocht zullen vast weten waarover ze praten ;) ben je al eens bij een gewone dokter geweest? Misschien zit er fysiek wel iets mis.
Verder kan een 'stoornis' je ook tussen de oren zitten. Als jij graag 'wil' dat je een angststoornis hebt en dit maar lang genoeg bij jezelf denkt kan je ook spontaan gaan zweten o.i.d. Hiermee wil ik niet zeggen dat je je aanstelt ofzo, maar als jij er zo mee bezig bent en denkt dat je het wél hebt zou dit zomaar kunnen. Het zal je nog verbazen waartoe je geest in staat is ;)

succes met het vinden van het probleem!! :)
You only live once, but if you do it well, once will be enough
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:47:58 #19
419250 Spongeboss
pi_135077452
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:46 schreef keupke het volgende:
dank je wel allemaal voor de suggesties en tips!!!

ik ga me eens meer verdiepen in het zen gebeuren....

want denk echt dat het bij mij op onbewust niveau komt.

maar ik ga er achter komen want ik ga het gevecht aan en zal het winnen!
Zen of Mindfulness is geen duikvlucht in je onbewuste niveau. Het uiteindelijke doel van Zen is dat je iets kan doen zonder er bij na te denken.

Bv afwassen en dan alleen maar bezig zijn met afwassen geen gedachten etc. Dus ik denk niet dat dit jou gaat helpen. Een second opinion en misschien medicatie heb je meer aan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:47 schreef Uiltje90 het volgende:
ik heb alle bovenstaande reacties niet gelezen, maar ik denk ook niet dat je een angststoornis hebt en de psychologen die je hebt bezocht zullen vast weten waarover ze praten ;) ben je al eens bij een gewone dokter geweest? Misschien zit er fysiek wel iets mis.
Verder kan een 'stoornis' je ook tussen de oren zitten. Als jij graag 'wil' dat je een angststoornis hebt en dit maar lang genoeg bij jezelf denkt kan je ook spontaan gaan zweten o.i.d. Hiermee wil ik niet zeggen dat je je aanstelt ofzo, maar als jij er zo mee bezig bent en denkt dat je het wél hebt zou dit zomaar kunnen. Het zal je nog verbazen waartoe je geest in staat is ;)

succes met het vinden van het probleem!! :)
[/quote]

Hier zit wat in, kan ook dat je gewoon iets lichamelijks hebt waardoor je zweet en wat dan een ongemakkelijk gevoel geeft. Een goeie dit.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 19:55:52 #20
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135077844
uitlje,

ik heb de medische stappen al allemaal gehad en er is helemaal niks te vinden.

ben bij neuroloog, dermatoloog, endocrinoloog, cardioloog overal geweest.

ze zeggen allemaal dat het tussen de oren zit weet alleen nog niet waar.

dus daarna psychologen bezocht, hypnotherapie gehad, en nog van alles geprobeerd maar kom er tot op heden nog niet van af.

ik denk ook niet dat dat ik dat heb vind het alleen vervelend in sommige situaties...
  zaterdag 4 januari 2014 @ 20:52:19 #21
419250 Spongeboss
pi_135080460
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:55 schreef keupke het volgende:
uitlje,

ik heb de medische stappen al allemaal gehad en er is helemaal niks te vinden.

ben bij neuroloog, dermatoloog, endocrinoloog, cardioloog overal geweest.

ze zeggen allemaal dat het tussen de oren zit weet alleen nog niet waar.

dus daarna psychologen bezocht, hypnotherapie gehad, en nog van alles geprobeerd maar kom er tot op heden nog niet van af.

ik denk ook niet dat dat ik dat heb vind het alleen vervelend in sommige situaties...
Lastig misschien dan nog iets dat met eten of voeding heeft te maken weet het ook niet man als de experts er niet uitkomen dan houdt het op.

Houdt moed en laat je er niet door lastig vallen. Het is gelukkig maar wat uitbreken in zweet ik ken mensen die helemaal niet naar buiten durven door een stoornis.
  zondag 5 januari 2014 @ 12:01:12 #22
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135096948
jah dat klopt inderdaad maar het is evengoed verveldend, zou er graag vanaf willen.

want zie de mensen altijd verbaasd kijken als me ineens het zweet uitbreekt!

kan het ook moeilijk accepteren denk ook dat dat het grootste probleem is.
pi_135103245
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 19:32 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Ok kort en krachtig.

Ts heeft misschien een angststoornis van angst die elk moment kan binnenvallen zonder verklaring. Hoe gaat mindfulness je dan helpen? Mindulfness gaat je niet helpen.
Waarom gaat dat 'je' niet helpen?

quote:
Verder is mindfulness de laatste tijd heel erg in trek voor geld. Kijk nu eens naar zen.nl die maken daar grof geld mee maar ook de duizenden mindfulness boeken zijn erop gericht om te verdienen.
Ik ben het met je eens dat mindfulness

quote:
Commercie heeft niets met boeddhisme van doen.
Commercie maakt maar al te gretig gebruik van de 'hipheid' van het boeddhisme. Maar je bedoelt uiteraard het omgekeerde, namelijk dat het boeddhisme niets met commercie van doen heeft. Dan zou ik nog maar eens de wereld inkijken... Er bestaan winkels in nota bene Thailand waar boeddhisten eigen producten verkopen.

quote:
De Tibetanen doen hun boeddhisme echter uit volle overtuiging en geven daar hun leven vol aan. In het christendom kan een loodgieter ook christen zijn maar een pastoor heeft dat net wat meer bestudeerd en weet er net weer wat meer over.
Je hoeft je niet als christen te gedragen om een goede christen te zijn. Extremistische boeddhisten gaan een jongen als deze niet helpen, maar een goed gesprek met bijvoorbeeld een lifecoach of oid misschien wel.

quote:
Zo kan een Tibetaan zijn boeddhisme ook goed uitleggen, en tips geven vanuit het boeddhisme. En ze hebben veel ervaring ermee. Ik zeg niet dat mindfulness dus slecht is, maar je moet dan een goed iemand vinden die dat leert wat lastig is. Terwijl in een Tibetaans hotel je altijd weet dat je goed zit omdat dat mensen van vrede zijn. En geen winstbejag hebben. Maakt dat meer duidelijkheid?
Tibetaans boeddhisme is hartstikke zweverig en religieus, mijns inziens niet geschikt als psychologische hulpmethode. Goden en geesten gaan deze jongen niet helpen, terwijl het observeren van de processen in zijn lichaam en geest wellicht wel licht in het duister kunnen schijnen. Belangrijk daarbij op te merken is dat mindfulness zelf niet de oplossing is, maar wel kan helpen bij het vinden van de kern van het probleem.

Ik raad TS dan ook een gesprek met een therapeut aan naast mindfulness, dat je in eigen tijd, altijd, kan doen. Een therapeut kan andere therapieën aanbieden, naast mindfulness.

Overigens zei je dat je al mediteert, keupke. Hoe doe je dat? Wanneer?

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:01 schreef keupke het volgende:
jah dat klopt inderdaad maar het is evengoed verveldend, zou er graag vanaf willen.

want zie de mensen altijd verbaasd kijken als me ineens het zweet uitbreekt!

kan het ook moeilijk accepteren denk ook dat dat het grootste probleem is.
Leg uit aan die mensen dat je bij tijden willekeurig gaat zweten. Neem 'bezit' van je probleem en niemand kan je ermee kwetsen. :)
  zondag 5 januari 2014 @ 15:15:33 #24
419250 Spongeboss
pi_135103556
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:09 schreef Gray het volgende:

[..]

Waarom gaat dat 'je' niet helpen?

[..]

Ik ben het met je eens dat mindfulness

[..]

Commercie maakt maar al te gretig gebruik van de 'hipheid' van het boeddhisme. Maar je bedoelt uiteraard het omgekeerde, namelijk dat het boeddhisme niets met commercie van doen heeft. Dan zou ik nog maar eens de wereld inkijken... Er bestaan winkels in nota bene Thailand waar boeddhisten eigen producten verkopen.

[..]

Je hoeft je niet als christen te gedragen om een goede christen te zijn. Extremistische boeddhisten gaan een jongen als deze niet helpen, maar een goed gesprek met bijvoorbeeld een lifecoach of oid misschien wel.

[..]

Tibetaans boeddhisme is hartstikke zweverig en religieus, mijns inziens niet geschikt als psychologische hulpmethode. Goden en geesten gaan deze jongen niet helpen, terwijl het observeren van de processen in zijn lichaam en geest wellicht wel licht in het duister kunnen schijnen. Belangrijk daarbij op te merken is dat mindfulness zelf niet de oplossing is, maar wel kan helpen bij het vinden van de kern van het probleem.

Ik raad TS dan ook een gesprek met een therapeut aan naast mindfulness, dat je in eigen tijd, altijd, kan doen. Een therapeut kan andere therapieën aanbieden, naast mindfulness.

Overigens zei je dat je al mediteert, keupke. Hoe doe je dat? Wanneer?
Natuurlijk verkopen monniken producten maar dat is om zichzelf te onderhouden. En ze zullen je echt geen rib uit je lijf trekken.

Sterker nog een Monnik uit Japan komt wel eens naar Nederland les geven de regio waar ik woon dat is dan een Zen session van 3 dagen. Natuurlijk moet er onderdak geregeld worden en eten. Die monnik zegt echter. 'Zij die niet kunnen betalen mogen gratis deelnemen.' 'Zij die willen betalen mogen betalen, zij die dat niet willen hoeven dat niet.'

Ga maar eens kijken of iemand je oprecht mindfulness gaat leren voor niets.

De Tibetanen zijn niet zo zeer extremistisch als je je situatie uitlegt zullen ze wel spirituele dingen erbij halen daar doe je weinig aan. Mindfulness vind ik gewoon geen goede optie omdat er teveel charlatans rondlopen.

Een therapeut kan ik echter alleen maar aanmoedigen.

Ik mediteer 1x per week bij een mevrouw die toestemming heeft les te geven van de Monnik uit Japan. Een abt om preciezer te zijn, die komt dus zelf ook af 1x in de 2 jaar. Dat kost me overigens niets die les 1x per week.

En zelf doe ik het thuis als het uitkomt. Op een stoel zit ik dan in een goede houding zoals dat moet bij zen.
pi_135104168
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:15 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Natuurlijk verkopen monniken producten maar dat is om zichzelf te onderhouden. En ze zullen je echt geen rib uit je lijf trekken.
Monniken zijn ook mensen he, vergeet dat niet. Wellicht dat het voor het gros niet gelden zal, maar heilig zijn ze (sowieso per definitie) niet. (Tibetaans) Boeddhisme heeft wat dat betreft sowieso een schandalige geschiedenis, iets waar veel mensen niet van weten.

quote:
Sterker nog een Monnik uit Japan komt wel eens naar Nederland les geven de regio waar ik woon dat is dan een Zen session van 3 dagen. Natuurlijk moet er onderdak geregeld worden en eten. Die monnik zegt echter. 'Zij die niet kunnen betalen mogen gratis deelnemen.' 'Zij die willen betalen mogen betalen, zij die dat niet willen hoeven dat niet.'
Dat is een mooi gegeven. :Y Dat, en transparante boekhouding van kloosters kan ik altijd erg waarderen. ^O^

quote:
Ga maar eens kijken of iemand je oprecht mindfulness gaat leren voor niets.
Doe ik vrijwel dagelijks. O-) :7

quote:
De Tibetanen zijn niet zo zeer extremistisch als je je situatie uitlegt zullen ze wel spirituele dingen erbij halen daar doe je weinig aan. Mindfulness vind ik gewoon geen goede optie omdat er teveel charlatans rondlopen.
Je weet toch wel van de genocide door extremistische boeddhisten in Burma (Myanmar) dat al jaren aan de gang is?

Het mooie van mindfulness is dat er zo weinig voor nodig is. Al die andere zogenaamde 'spiritualiteit' is totaal onnodig. Wel vermakelijk en regelmatig interessant, dat wel. Maar voor mindfulness heb je niets anders nodig dan je eigen geest.

quote:
Een therapeut kan ik echter alleen maar aanmoedigen.
^O^

Al lijkt het dat TS daar tot nu toe weinig succes bij heeft gehad. Wat dat betreft kunnen invalshoeken als die van jou en mij misschien helpen. :)

quote:
Ik mediteer 1x per week bij een mevrouw die toestemming heeft les te geven van de Monnik uit Japan. Een abt om preciezer te zijn, die komt dus zelf ook af 1x in de 2 jaar. Dat kost me overigens niets die les 1x per week.

En zelf doe ik het thuis als het uitkomt. Op een stoel zit ik dan in een goede houding zoals dat moet bij zen.
Cool. :) Ik ga er zelden voor zitten, maar doe het de hele dag door. Zittend mediteren betekent voor mij niet zitten en dan mediteren. Zolang je geest niet zit en mediteert, maakt het niet uit welke houding je aanneemt, of de omgeving waar je het doet. Vaak ga ik liggend mediteren wanneer ik naar bed ga. In dat geval maakt het ook totaal niet uit als je in slaap valt. ;)

Overigens zit er nu wel een zafu en zabuton voor me op de post, dus wellicht verandert het komende tijd wel. :)
  zondag 5 januari 2014 @ 15:33:58 #26
419250 Spongeboss
pi_135104334
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 15:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Monniken zijn ook mensen he, vergeet dat niet. Wellicht dat het voor het gros niet gelden zal, maar heilig zijn ze (sowieso per definitie) niet. (Tibetaans) Boeddhisme heeft wat dat betreft sowieso een schandalige geschiedenis, iets waar veel mensen niet van weten.

[..]

Dat is een mooi gegeven. :Y Dat, en transparante boekhouding van kloosters kan ik altijd erg waarderen. ^O^

[..]

Doe ik vrijwel dagelijks. O-) :7

[..]

Je weet toch wel van de genocide door extremistische boeddhisten in Burma (Myanmar) dat al jaren aan de gang is?

Het mooie van mindfulness is dat er zo weinig voor nodig is. Al die andere zogenaamde 'spiritualiteit' is totaal onnodig. Wel vermakelijk en regelmatig interessant, dat wel. Maar voor mindfulness heb je niets anders nodig dan je eigen geest.

[..]

^O^

Al lijkt het dat TS daar tot nu toe weinig succes bij heeft gehad. Wat dat betreft kunnen invalshoeken als die van jou en mij misschien helpen. :)

[..]

Cool. :) Ik ga er zelden voor zitten, maar doe het de hele dag door. Zittend mediteren betekent voor mij niet zitten en dan mediteren. Zolang je geest niet zit en mediteert, maakt het niet uit welke houding je aanneemt, of de omgeving waar je het doet. Vaak ga ik liggend mediteren wanneer ik naar bed ga. In dat geval maakt het ook totaal niet uit als je in slaap valt. ;)

Overigens zit er nu wel een zafu en zabuton voor me op de post, dus wellicht verandert het komende tijd wel. :)
Ja het blijven mensen ik zeg dan ook niet dat ze goed zijn. Maar in zo'n hotel dat ik ken wordt wel om de zoveel tijd gemediteerd voor de vrede. Het Christendom, heeft ook haar gebreken. Uiteindelijk is daar niets aan te doen en ik ben er nooit bij geweest dus kan er ook weinig over zeggen. Wel weet ik dat waar ik de zen doe, zij gratis de zafu en zabutons mogen lenen. Ook een mooi gebaar.

Als jij gratis mindfulness leert ben je een van de weinige. Maar je zult het vast met me eens zijn dat er veel charlatans rondlopen je zult dus iemand moeten vinden met verstand van zaken en een goede wil. En veel zullen er niet zijn. Wellicht ben jij een van de weinige, maar uiteindelijk blijft het een moeilijk probleem voor ts.

Ik hoop dat hij er wat aan heeft.
pi_135111226
Hier wat leesmateriaal voor geinteresseerden in mindfulnesstechnieken:
http://www.mnn.com/health(...)/what-is-mindfulness
http://www.psychologytoda(...)oscience-mindfulness
pi_135133674
Zo te lezen gok ik dat het komt door angst om af te gaan in sociale interacties en alle spanningen die erbij komen of misschien zit je al jaren tegen een zenuwinzinking aan, dat je bang bent dat processen niet meer vanzelf zullen gaan of dat je iets aan ziet komen in een gesprek of wat mogelijk zou kunnen zijn waardoor je de zelf controle verliest. Wat dat is weet/kan alleen jij zelf achter komen natuurlijk.

Ik zou in ieder geval niet voor mindfulness gaan. Dat is toch nog 'nieuw' en weinig bekend en daarmee experimenteler dan het Christendom. Als alles goed gaat is het leuk om zoiets te verkennen maar als het fout gaat kun je beter aan de slag met het autochtone denken, dus Christendom/Romeinse/Griekse filosofieën of psychologiën die daarop gebaseerd zijn en mogelijk werken. Of gewoon naar een kerk van een geloofsgemeenschap gaan naar keuze en een eigen relatie opbouwen met God en daarmee hopen dat het zweten minder wordt. In ieder geval iets waardoor je psychisch het idee krijgt dat je nergens bang voor hoeft te zijn of je zorgen om hoeft te maken of wat de reden ook is voor het zweten, als het psychisch blijkt te zijn.

Anders heb je misschien nog iets aan okselpads, eventueel zelf in te naaien. Het houd niets tegen, net als de meeste deo's maar dan hoef je je geen extra zorgen te maken. Bij mij werd het minder erg omdat ik extra ging zweten vanwege het zorgen maken dat ik ging zweten en de onfrisse gevolgen daarvan.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 16:16:45 #29
419428 keupke
paniekstoornis?
pi_135193818
Maar ik heb het eigenlijk alleen in overmate op het hoofd...

probeer het los te laten maar lukt nog niet echt. ..
  dinsdag 7 januari 2014 @ 16:53:27 #30
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135195430
werkt deze link hier?

http://www.medscape.com/viewarticle/473206_2

(anders even gratis registreren denk ik)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')