abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6124162
Wanneer iemand een uitkering heeft en een erfenis heeft die pas op latere leeftijd vrijkomt moet ze dit dan allemaal terug gaan betalen?

Ik zie dit namelijk als geld dat je niet hebt en dus ook niet mee kunt doen dus dan is het onlogisch dat je uitkering wordt omgezet naar een soortement 'ruime' lening... want zo'n erfenis is natuurlijk niet bedoeld om de 'overheid' van te spekken..

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_6124269
Geldt bij mijn weten bij een bijstandsuitkering idd..... Bijstand is nou eenmaal alleen bedoeld als vangnet, verder niks. Uitkering wordt dan ingehouden.
pi_6124278
Het ligt aan het soort uitkering dat je hebt. Heb je een bijstandsuitkering, zul je die geheel moeten terugbetalen. heb je een ander soort uitkering, bijv, ww of wao of zw, wordt het vermogen, en dus ook een erfenis, buiten beschouwing gelaten.

Als je iets meer info voor me hebt, kan ik precies opzoeken wat je moet weten.

pi_6124282
Volgens mij geldt dit pas zodra het geld beschikbaar komt.
Bovendien ook nog afhankelijk van het soort uitkering.
Bij bijstand bijvoorbeeld zien ze dat al heel gauw als vermogen op de bank, ongeacht of het vast staat of niet.

Zeer gevoelig, zo'n situatie, persoonlijk zou ik de domme spelen.

...ik wil geen begrafenisverzekering, ik wil graag dat iedereen echt treurig is wanneer ik overlijd
pi_6124319
Van de domme houden nooit doen, ze hebben nu nml een link naar de belasting dienst. als je dit achterhoudt voor de bijstand wordt het als fraude gezien en moet je 10% van het fraudebedrag als boete betalen, plus een maatregel, zoals uitsluiting bijstand en terugbetalen van hetgeen je teveel hebt gekregen.
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 19:28:43 #6
10041 Kakkie
Dat is ook zo!!!!!
pi_6124365
Dit is een hele moeilijke... In principe heeft ze geld om in haar eigen levensonderhoud te voorzien, alleen komt het geld wat later. Maar het geld is nu wel van haar dan. Ik denk dat het ook wat afhangt van de strengheid van de gemeente. En je mag iets van 10.000 GULDEN (weet even niet wat het bedrag nu is, ben al meer dan een jaar weg bij Terugvordering en Verhaal Sociale Zaken) hebben zonder dat daarop gekort wordt. Laat het haar voorleggen aan haar bijstandsconsulent, die kan zo antwoord geven. De Dienst moet het toch wel weten!!

En nog even over het spekken van de overheid.... Moeten we dan wel iemand spekken die in principe haar levensonderhoud wel zelf kan betalen. Het mes snijdt soms aan twee kanten!!!

En die dag hebben we vast liggen slapen...
pi_6124420
idd helemaal waar. bedragen weet ik ook niet meer, maar het klopt wel.

FF tussendoor kakkie, waar heb je gewerkt????

pi_6124421
Ja dat moet je terugbetalen. Ik heb dit zelf gehad toen ik werkeloos was maar wel een erfenis op de bank had (die ik niet mocht opnemen voordat ik 21 werd).

Ik heb mn werkeloosheids uitkering terug moeten betalen toen ik 21 werd.

edit:

Moet ik er wel even bijzeggen dat ik de uitkering eerst niet mocht ontvangen omdat ik tevee geld had volgens de gemeente maar tja aangezien ik dan wel geld had maar er niet aan kon komen heb ik toch een uitkering gevraagd. Kortom ik was op de hoogte van te voren dat ik het terug moest betalen. Ik was wel zwaar teleurgesteld toen het ook daadwerkelijk moest.

[url=http://www.slackware.com/]get slack[/url]
pi_6124496
sjoemelen gaat niet bij een erfenis. Je hebt een verklaring van erfrecht nodig en dat gaat direct naar de belastingdienst. ( eigen ervaring)

[Dit bericht is gewijzigd door wenneke1 op 05-10-2002 19:40]

pi_6124501
En anders moet je maar gaan sjoemelen met de notaris en de andere erfenis-gerechtigden dat je het één en ander cash in je hand krijgt ofzo....
pi_6125225
Deze gaat naar Werk & Geldzaken.
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 20:42:53 #12
9987 KikkerBikker
Ontslag dreigt !
pi_6125289
Ik ken iemand die na een jaar of twintig van een uitkering te hebben geleefd, een erfenis ontving van anderhalve ton. Zijn uitkering is toen stopgezet. Hij heeft dat in een jaar tijd erdoor gejaagd. Bepaalde kroegen in Amsterdam mag ie ook niet meer in.

Anyway, toen ie dus weer bij de Sociale Dienst kwam werd zijn aanvraag geweigerd.
Hij is nu van ellende maar gaan werken.

pi_6125783
Zonde, maar zo is wel de regel. Ze noemen dat ook wel ovoldonde besef van verantwoordelijkheid. Ze gaan ervan uit dat je van anderhalve ton toch zeker wel een jaar of drie kunt leven.
pi_6126100
Het grote probleem is dat het nu niet om 10.000 gulden gaat, zelfs niet om anderhalve ton maar 3x zoveel waar ze nu compleet niets mee kan, het enigste dat ze kan is de rente opeisen (indien de rest van de gegadigden er mee instemmen) voor bv het kopen van een huis..

Ze kan er dus nu compleet niets mee, is het mischien mogelijk dat ze per maand een gedeelte (niet een volledige uitkering) maar bv 200 euro kan vragen en dat op later leeftijd kan terug betalen zonder enige rente/problemen?

Indien iemand hier dieper op in wil gaan zou ik hier graag prive over willen babbelen... (ivm prive zaken)

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_6126258
kopen van huis? je moet je huis ook opeten hoor in dat geval.....

ze moet gewoon een baantje zoeken, that's all, van alle gezeik af.

pi_6126619
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 19:15 schreef Chandler het volgende:
Wanneer iemand een uitkering heeft en een erfenis heeft die pas op latere leeftijd vrijkomt moet ze dit dan allemaal terug gaan betalen?

Ik zie dit namelijk als geld dat je niet hebt en dus ook niet mee kunt doen dus dan is het onlogisch dat je uitkering wordt omgezet naar een soortement 'ruime' lening... want zo'n erfenis is natuurlijk niet bedoeld om de 'overheid' van te spekken..

Ik weet wel dat als je een huis ge-erft hebt dat als je het dan verkoopt (maar ook als je het zelf wilt houden) je 40% (!!!!) naar de belastingdienst moet storten. Waarom vind ik ook een beetje vreemd maar ja je kunt er niks aan doen he behalve Nederland uit gaan. En oh wat hebben we het hier toch goed zeg?! K*t land zeg!!!

Als je gewoon geld ge-erft hebt hoef je er niks over te betalen naar de belastingdienst. Gewoon snel alles opnemen en de rekening ofheffen, dan ben je overal vanaf. Niet alles in één keer op de bank storten maar gewoon thuis bewaren of bij de bank in de kluis.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb.

Veel succes verder.

pi_6178769
Ik wil je wel helpen met het hele verhaal. Ik ben bijstandsconsulent geweest de afgelopen jaren. Laat maar ff wat weten.
pi_6188189
Het terugbetalen van de ontvangen bijstand op het moment dat de erfenis vrij komt heeft niets te maken met het spekken van de overheid. Bijstand wordt namelijk betaald uit de algemene middelen en die algemene middelen bestaan onder andere uit belasting die ik betaal. En ik betaal geen belasting om iemand met een vermogen van zo'n half miljoen euro in zijn onderhoud te voorzien. Ik vind het al heel wat dat mijn betaalde belastingen worden aangewend om te voorzien in een overbruggingskrediet.
pi_6191983
Het zit nou zo, ze heeft niets in het handje, wel op papier maar nix waar ze iets mee kan, het geld 'aandelen' wordt op haar 24ste aan haar overhandigd maar tot die tijd kan ze er dus compleet niets mee..

mja tis niet anders

Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')