Volledige vrijheid, gaat dat niet wat ver?quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:11 schreef Elan het volgende:
Relaties waarin je elkaar niet volledig vrij kan laten gaan op lange termijn toch kapot.
Nee hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volledige vrijheid, gaat dat niet wat ver?
Hoe bedoel je, dat je teveel vrijheid misbruikt?quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:12 schreef Lovelyx het volgende:
Ik denk dat als ik teveel vrijheid heb ik dat ga misbruiken. Is in mijn vorige relatie namelijk gebeurd.![]()
Ben nu wel blij met hoe het zit, heb wel vrijheid maar we willen veel samen doen.
Ik ben zelf ook terughoudend met vrijheid geven; hij heeft ook n niet zo goed verleden daarmee![]()
Jaloezie enzo proberen we zoveel mogelijk te bespreken en te beperken!
Dus als je zin hebt in een potje neuken met de kroegslet: moet kunnen!quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee hoor.
Als ik iets graag wil doen hoeft mijn partner echt niet dwars te gaan liggen en andersom ook niet.
Iemand die vreemd wil gaan, gaat vreemd. Met of zonder de vrijheid.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:04 schreef Caevinius het volgende:
En om uit te breiden, denk je dat je partner sneller vreemd zal gaan als je hem/haar veel vrijheid geeft of als je deze weinig bewegingsvrijheid gunt?
Zou eventueel kunnen ja alleen beiden geen behoefte aan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als je zin hebt in een potje neuken met de kroegslet: moet kunnen!
Open relatie, dus?quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou eventueel kunnen ja alleen beiden geen behoefte aan.
Monogamie of niet is niet de absolute criteria voor vrijheid in je relatie hoor.quote:
Jij had het over volledige vrijheid. Dan kan ieder dus precies doen wat hij/zij wil, zonder rekening te hoeven houden met de wensen van de ander.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Monogamie of niet is niet de absolute criteria voor vrijheid in je relatie hoor.
Je kunt ook een gesloten relatie hebben waarin je beiden die behoefte gewoon niet hebt om met een ander te neuken.
Wil dan toch niet zeggen dat je geen absolute vrijheid kan ervaren lijkt mij aangezien de behoefte er überhaupt niet is?
Dat een behoefte er wel of niet is maakt niet uit. Het gaat erom dat wanneer je *iets* wil, het mag en kan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Monogamie of niet is niet de absolute criteria voor vrijheid in je relatie hoor.
Je kunt ook een gesloten relatie hebben waarin je beiden die behoefte gewoon niet hebt om met een ander te neuken.
Wil dan toch niet zeggen dat je geen absolute vrijheid kan ervaren lijkt mij aangezien de behoefte er überhaupt niet is?
Dat ben ik met je eens hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij had het over volledige vrijheid. Dan kan ieder dus precies doen wat hij/zij wil, zonder rekening te hoeven houden met de wensen van de ander.
Zo'n relatie lijkt me geen lang leven beschoren.
Imo als je goed op één lijn zit met wat je van elkaar verwacht, dan voelt het ws niet als onvrijheid.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens hoor.
Misschien verschillen onze opvattingen over absolute vrijheid dan.
Zal het bijstellen naar relatieve vrijheid
quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Imo als je goed op één lijn zit met wat je van elkaar verwacht, dan voelt het ws niet als onvrijheid.
Ik kan het niet met die laatste zin eens zijn, sorry.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat een behoefte er wel of niet is maakt niet uit. Het gaat erom dat wanneer je *iets* wil, het mag en kan.
Dat jullie er nu geen behoefte aan hebben betekent niet dat jullie er over 5 jaar net zo over denken. Relaties hebben pieken en dalen en bij zo'n dal kan het best voorkomen dat je de grenzen gaat opzoeken om wat spanning te voelen.
Dus inderdaad, absolute vrijheid kan niet in een monogame relatie. Dat is per definitie jezelf beperken.
Vrijheid bestaat überhaupt enkel bij de gratie van gebondenheid. De grote vraag is waarom jij je zo druk maakt over "belemmeringen".quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik kan het niet met die laatste zin eens zijn, sorry.
Jezelf beperken klinkt als iets negatiefs, jezelf tekort doen op zeker moment.
Terwijl je ook in volkomen ongeblokkeerd kunt leven met de situatie zoals die in je relatie bestaat juist omdat je daar voor kiest en volledig achter staat.
Misschien is het wat jij stelt zo vergankelijk als de pest en is de situatie over 5 jaar inderdaad totaal anders maar dan kan je altijd nog kiezen voor een ander concept of de relatie beëindigen.
Ondertussen word je toch niet belemmerd door de relatie in je doen en laten juist door het ontbreken van de behoefte aan (bijvoorbeeld) intimiteit met anderen?
Goed punt, op een lijn zitten en communiceren als het scheef dreigt te gaan is extreem belangrijk.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Imo als je goed op één lijn zit met wat je van elkaar verwacht, dan voelt het ws niet als onvrijheid.
Juist niet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:42 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Vrijheid bestaat überhaupt enkel bij de gratie van gebondenheid. De grote vraag is waarom jij je zo druk maakt over "belemmeringen".
Tja, het ging om absolute vrijheid. Als je dat niet hebt - wat speelt in 'deze' sitautie - dan word je beperkt. Hoeft helemaal niet te betekenen dat je jezelf tekort doet (zoals dat voorbeeld over behoeften).quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik kan het niet met die laatste zin eens zijn, sorry.
Jezelf beperken klinkt als iets negatiefs, jezelf tekort doen op zeker moment.
Verandert niets aan het feit dat je niet alles kunt flikken in een (monogame) relatie.quote:Terwijl je ook in volkomen ongeblokkeerd kunt leven met de situatie zoals die in je relatie bestaat juist omdat je daar voor kiest en volledig achter staat.
Precies, dan verandert er nogal wat. Dat is dus niet hetzelfde.quote:Misschien is het wat jij stelt zo vergankelijk als de pest en is de situatie over 5 jaar inderdaad totaal anders maar dan kan je altijd nog kiezen voor een ander concept of de relatie beëindigen.
Het is maar net hoe je het ziet. Als je absolute vrijheid wil, word je beperkt. Prima dat het goed gaat als je bepaalde behoeften niet hebt, maar nogmaals: als je absolute vrijheid wil, ben je vrij in je doen en laten. En dat betekent dus dat je belemmert wordt in een monogame relatie, je hoort namelijk rekening te houden met de ander. (De vraag is wat je doet in een monogame relatie als je behoefte hebt aan intimiteit met anderen...)quote:Ondertussen word je toch niet belemmerd door de relatie in je doen en laten juist door het ontbreken van de behoefte aan (bijvoorbeeld) intimiteit met anderen?
Absolute vrijheid bestaat sowieso niet, allemaal bullshit, mensen horen het woord vrijheid en bedenken al meteen iets anders erbij dan dat het eigenlijk betekend. Iedereen ziet het onbewust relatief.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:57 schreef Elan het volgende:
Absolute vrijheid is dat niet een beetje een utopie, bedoel hoeveel mensen ken jij die in absolute vrijheid leven en alles kunnen doen wat in hun hersenschors opkomt?
Maar goed als de criteria binnen een relatie is morgen aan crackverslaving beginnen, massaal barmeisjes neuken of per direct met de noorderzon vertrekken dan zal inderdaad niemand met een relatie in absolute vrijheid kunnen leven.
Dat zou dan trouwens niet alleen voor liefdesrelaties gelden maar ook voor familiaire relaties of vriendschappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |