Ik ben al ruim 10 jaar bevriend met mijn beste vriendin. Vroeger zaten we bij elkaar op school. Zij zat een klas hoger. Toen waren nog ongeveer 16 jaar en zagen we elkaar vaak, hadden daarna gratis OV, ik zagen elkaar bijna elke dag, en maakten vaak gebruik van onze ov en gingen vaak samen een dag weg. Maar nu ik ben 26 en zij is 25. We hebben nu allebei werk, ik een eigen huisje, sinds kort een vriend. Zij heeft ook een vriend, is zwanger en gaat binnenkort verhuizen, vanaf hier zo 45 minuten verder op.
We zien elkaar nog wel, maar de ene week vaker en soms gebeurt het dat we elkaar 2 a 3 weken niet zien, ook omdat december een drukke maand was voor mij. En als ik wel een keer tijd had, kon zij niet en anders om ook. In de zomer, als het wat mooier weer wordt, zien we elkaar sowieso vaker, gaan we gewoon samen fiets of wandelen en winkelen. Maar nu zien we elkaar ook wel, maar niet vaak. Ik heb ook mijn eigen werk, moet af en toe overwerken, heb vrijwilligerswerk en doe daarnaast nog een verplichte cursus voor mijn betaalde baan.
Maar Afgelopen tijd heb ik mijn vriendin 3 weken niet gezien. Ik heb ook aangegeven van dat ik dan druk heb, of dat en dat te doen heb. Maar elke week vraagt ze wanneer ik tijd heb. En als ik dan aangeef dat ik de komende tijd niet kan of het druk heb, dan opeens hoor ik een aantal dagen niks van haar of merk ik dat ze teleurgesteld is.
Afgelopen maandag heb ik haar weer gezien en hebben we iets leuks gedaan samen. Maar vandaag weer de vraag of ik wat te doen heb. Had al plannen en moest nog wat dingen doen.
Vroeger vond ik het toch anders, omdat we allebei nog op school zaten, nu hebben we ieder een eigen leven, werk, huis, en een vriend. En de ene week of maand heb ik wel genoeg tijd en zien we elkaar soms wel 2 a3 keer in de week, soms dan weer 1 keer in de week en dan gebeurt het wel eens dat we elkaar 2 of 3 weken niet zien.
Zij verwacht dat ik elke week tijd heb en dat we verplicht iets leuks samen moet doen. Maar eerlijk gezegd heb ik daar niet altijd behoefte aan want soms ben ik ook bezig in huis, opruimen, schoonmaken etc of vind ik het heerlijk om gewoon niks te doen en lekker lezen of iets leuks kijken op tv.
En ik merk aan haar gedrag dat ze dit niet echt leuk vindt, ook al geef ik dit aan, dat ik graag thuis wil blijven, want soms merk ik dat ik even die rust nodig heb, omdat ik toen ik een angststoornis kreeg, over mezelf heen ben geloven. wil graag niet meer aan ieders verwachtingen voldoen en gewoon meer aan mezelf denken.
Omdat zij iemand is die zich gauw verveelt en het liefst mij elke dag wil zien. Vaak deelt ze fotos over vriendschap, en dat voor namelijk echte vrienden zijn, of echte vrienden zien elkaar en doen samen iets leuks, roddelen niet over elkaar, en dat soort dingen.
Mijn moeder heeft gezegd dat dat ook kan komen door haar hormonen omdat ze zwanger is, maar zo deed ze daarvoor ook al
Maar hoe staat het met jullie vriendschap? Hebben jullie wel als regel dat jullie elkaar sowieso elke week een keer moeten zien? want mijn vriendin stelt andere waarden en normen dan ik, omdat ze niet stil kan blijven zitten en altijd maar iets te doen moet hebben.