Jan Willem is de mol. Ik geloof dat de 'schijnbeweging' van vorige week hier al besproken is: hij schijnt in spiegelbeeld het woord MOL met zijn zaklamp en zegt daarna in een biecht: 'Ik heb mezelf kenbaar gemaakt'.
De vindingrijkheid van gisteren slaat enerzijds op zijn vrijstelling; anderzijds op het pistool dat hij vond op het dak. Daphne en hij waren daar op JW's instigatie veel te vroeg; hij frustreerde de communicatie tussen Owen en Tygo/Freek en ik kan jullie nu al vertellen: in de laatste aflevering zien we hoe hij dat touw overal op richt, behalve op de emmer. Daphne kreeg geen kans het te proberen en stond met haar rug naar Jan-Willem gekeerd, dus waarschijnlijk zit zij heel hard 'NEEEEEEEEEEEE!' te schreeuwen als ze de beelden terugziet.
Verder moet je eens kijken naar de gezichtsuitdrukkingen van Jan-Willem als de opdrachten worden uitgelegd: steeds die weeïge glimlach, van iemand die weet wat er gaat gebeuren maar niet zo goed kan acteren. (Ok, dat is een gevoel, maar ach) Concreter: wie gaat er als kandidaat nu hardop lopen filosoferen over wat hij aan het doen is op die markt ("Oh, dit is echt niets voor mij. Waar moet ik heen? Waar ligt alles? Oh nee!")? Als kandidaat kolkt het bloed door je aderen met een vrijstelling en een test in het verschiet - de manier waarop hij langs die kraampjes liep, was een stukje overacting van iemand die nooit door de auditie van de toneelschool gekomen is.
Amen.
Het is meneer Snoeper voor jou.