Nee.quote:Op woensdag 1 januari 2014 02:50 schreef groenappeltje20 het volgende:
kun je je karakter eigenlijk veranderen?
Opgerot!quote:
Ik word een beetje zat door mijn gevoeligheid.quote:Op woensdag 1 januari 2014 02:56 schreef kristalhelder het volgende:
Tuurlijk kan dat, maar waarom wil je dat?
Absoluut, dat is een continu proces.quote:Op woensdag 1 januari 2014 02:50 schreef groenappeltje20 het volgende:
Ik vraag me af of dit echt mogelijk is?, bedoel soms lukt het en na een maand faal je weer en dan word je weer de oude.
Ik begrijp wat je bedoelt, want deze ervaar ik zelf ook.quote:Op woensdag 1 januari 2014 03:01 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
Ik word een beetje zat door mijn gevoeligheid.
Op zich is inlevingsvermogen ook niet erg natuurlijk, maar blijkbaar zit er in TS iets waar je niet tevreden mee bent.quote:Op woensdag 1 januari 2014 09:07 schreef mingling het volgende:
lijkt me lastig, je gevoelens verminderen of uitschakelen. Je kan hooguit proberen het niet te laten merken aan je omgeving, maar zelf blijf je t gewoon voelen natuurlijk.
Nou ik weet wel dat je veranderd door levenservaring, en je wordt vaak rustiger als je ouder word.quote:Op woensdag 1 januari 2014 02:50 schreef groenappeltje20 het volgende:
Ik vraag me af of dit echt mogelijk is?, bedoel soms lukt het en na een maand faal je weer en dan word je weer de oude.
Heel mooi verwoord, super bedankt. !quote:Op woensdag 1 januari 2014 06:31 schreef Woutjeh het volgende:
[..]
Absoluut, dat is een continu proces.
Het probleem zit hem meer in het sturen daarvan.
De gebeurtenissen in je leven, zowel die waar je zelf voor kiest als de dingen die je 'overkomen', zullen namelijk (in de meeste gevallen) veel bepalender zijn dan je persoonlijke voorkeur.
Toch is het goed mogelijk om je karakter enigszins te sturen aan de hand van levensvisie en inzichten.
Ook in de dierenwereld zien we dat wanneer je een dier een lange tijd geen aandacht geeft, het vals wordt.
Een discussie punt in dit alles is natuurlijk wel de grens tussen een set geconditioneerde gedragingen en karakter.
Maar dan vraag ik me af in hoeverre het een wezenlijk verschil maakt wanneer de uitingen hetzelfde zijn.
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, want deze ervaar ik zelf ook.
Gevoeligheid kan bijzonder lastig zijn wanneer je in een gespannen situatie zit of een omgeving hebt die daar geen rekening mee houdt.
Als ik je een advies mag geven, leer om je grenzen aan te geven en zoek een (werk)omgeving waarin je je gevoeligheid als een kracht kunt gebruiken i.p.v. dat het als zwakte geldt.
Vaak zie je dat mensen die zelf gevoeliger zijn, ook empathisch zijn. En je goed kunnen verplaatsen in een ander is een zeer belangrijke vaardigheid
Tsja, I knowquote:Op woensdag 1 januari 2014 06:34 schreef hugecooll het volgende:
appeltje appeltje appeltje
wat maak je je toch overal druk om
Ze zeggen weleens, hoe je op je 7'de ben, ben je ook op je 7 'ste zo.quote:Op woensdag 1 januari 2014 11:59 schreef F1978 het volgende:
[..]
Nou ik weet wel dat je veranderd door levenservaring, en je wordt vaak rustiger als je ouder word.
Je karakter zit in je, je kan het een klein beetje wel sturen.
Maar de meeste mensen veranderen niet volledig hoor, het is toch iets dat altijd deel van je zal blijven.
Iemand bv met een vurig karakter zal echt niet in de toekomst een lief lammetje gaan worden, de verandering is vooral dat je ouder en rustiger dan wordt en dat het daardoor wel mee zal vallen.
Gewoon leven als een zombie.quote:Op woensdag 1 januari 2014 09:07 schreef mingling het volgende:
lijkt me lastig, je gevoelens verminderen of uitschakelen. Je kan hooguit proberen het niet te laten merken aan je omgeving, maar zelf blijf je t gewoon voelen natuurlijk.
Iedereen heeft wel een eigenschap waar je niet te vreden over bent. Ik dus ook. Ik vind het dus moeilijk om mezelf te veranderen, als ik het toch probeer, dan faal ik weer binnen paar wekenquote:Op woensdag 1 januari 2014 09:22 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Op zich is inlevingsvermogen ook niet erg natuurlijk, maar blijkbaar zit er in TS iets waar je niet tevreden mee bent.
Wat mensen kan helpen inzicht te geven in relatie tussen gevoelens en gedrag is het g-schema;
Gebeurtenis - gedachte - gevoel - gedrag.
voorbeeld: ik was erg nerveus voor een tentamen want ik dacht dat ik het niet kon, dat maakt me paniekerig zodat ik me minder goed kan concentreren.
Hier zijn ook boeken over en een psycholoog kan ook helpen.
Vaak ligt een negatief gevoel ten grondslag aan irreele gedachten, dat herkennen kan zorgen voor minder last van emoties.
Karakter kan je niet veranderen. Gedrag wel.quote:Op woensdag 1 januari 2014 03:01 schreef groenappeltje20 het volgende:
[..]
Ik word een beetje zat door mijn gevoeligheid.
KLopt, gevoelens roepen ook vaak gedachten op. Toch is dat, ongeacht de volgorde, goed te analyseren en bedenken hoe reeel is de gedachte en bijpassend gedrag en gevoel. Weten wat wel en niet reeel is, is een goede eerste stap voor inzicht en verandering.quote:Op woensdag 1 januari 2014 14:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
Misschien kun je je karakter niet veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je op gebeurtenissen reageert, wat weer van invloed is op je karakter.
Overigens, dat schemaatje van "Gebeurtenis - gedachte - gevoel - gedrag", bij mij loopt die volgorde niet altijd op deze manier (het woordje "gedachte" staat bij mij vaak op een andere plek in de rij)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |