abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134903203
Hallo iedereen,

Vanavond om 7 uur heeft mijn poes een keizersnede gehad. Dit moest gebeuren omdat het kitten(er zat er maar eentje in) veels te groot was. Hij weegt dan ook 160 gram. Nadat we thuis waren gekomen wilde de moeder helemaal niks van het kitten weten. En elke keer als we het kitten bij de moeder legde ging ze weg. Daarna op aanraden van dierenarts de kitten met de placenta besmeerd, maar nog steeds geen resultaat. Nu hebben we de moeder met de kitten in een bench gezet.

Is het wel goed om ze in een bench te leggen? En hebben sommige mensen hier nog tips hoe we dit misschien ook kunnen oplossen?

Alvast hartelijk dank
pi_134903446
Ik vraag me af of er dan niet iets meer mis is met die kitten. -O- Maar ik laat het antwoord even aan de experts. Sterkte in ieder geval, lijkt me een kutsituatie.
  maandag 30 december 2013 @ 23:23:10 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_134903494
Das naar. De kitten zoogt ook niet?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_134903777
Groot kitten! :o

Het is nu nog relatief kort na de bevalling en die is voor moeders natuurlijk stressvol geweest. Het is dan redelijk normaal dat ze hun kinders even links laten liggen, maar ze moet het in de loop van de nacht wel gaan oppakken natuurlijk.

Loopt ze weg van het kitten en blijft ze rustig in de bench? Dan is dat een goede optie. Als de bench stress oplevert zou ik eerder denken aan een rustige kamer voor moeder en kind. Vindt ze het fijn dat je erbij bent? Dan zou ik dat zeker doen, kun je het kitten regelmatig erbij leggen.

En leg nu vast een warmtekussen of kruik of desnoods een fles met heet water (handdoek er omheen!) in het nestje, waar het kitten tegenaan kan kruipen en zorg dat de kamer goed op temperatuur is, want de kleine kan zichzelf nu nog niet warm houden. En een lekkere fleece deken, dat is beter dan een badhanddoek, want aan die lusjes willen kittennageltjes nogal eens blijven hangen.

Heeft de DA nog advies meegegeven? Het kitten moet binnen een paar uur wel echt wat drinken, als het niet via moeder wil dan zul je met kunstmelk en flesjes aan de gang moeten. Vermoeiend, maar ook dankbaar werk. Vergeet dan niet na elke voeding het kontje met een nat watje te masseren om de poepjes en plasjes eruit te helpen. Heb jee r geen ervaring mee, dan zou ik je DA of een opvangorganisatie bellen voor tips.

Succes ermee!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_134903782
Naja die kitten wil wel. Probleem is echter dat je de moeder poes aan touwen zou moeten vastbinden wil ze stil liggen. Is ook eerste nest trouwens
pi_134903950
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 23:22 schreef LompeHork het volgende:
Ik vraag me af of er dan niet iets meer mis is met die kitten. -O- Maar ik laat het antwoord even aan de experts. Sterkte in ieder geval, lijkt me een kutsituatie.
Hork, jij F&F lurker! O+

Als moeders een keizersnee heeft gehad is de kans groter dat zij daardoor erg ontdaan is terwijl het kitten prima in orde is.
Wel een goede vraag natuurlijk, wil het kitten wel graag drinken bij moeder, is het levendig en tevreden? Pieperig zijn mag inmiddels wel, het heeft al vier uur geen eten meer gehad waarschijnlijk.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 30 december 2013 @ 23:30:15 #7
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_134904019
Ik zou de kitten sowieso proberen warm te houden, buikje beetje masseren voor de darmfunctie (toch?) en alvast gaan kijken naar voeding als ze dat niet van mams krijgt
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_134904112
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 23:29 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Hork, jij F&F lurker! O+

Als moeders een keizersnee heeft gehad is de kans groter dat zij daardoor erg ontdaan is terwijl het kitten prima in orde is.
Wel een goede vraag natuurlijk, wil het kitten wel graag drinken bij moeder, is het levendig en tevreden? Pieperig zijn mag inmiddels wel, het heeft al vier uur geen eten meer gehad waarschijnlijk.
Op kattengebied altijd, je kent me :@

Was naar aanleiding van mevrouw Hork trouwens, die heeft ooit een puppy meegemaakt met soortgelijk gedrag, aan het einde van de rit (puppy was ondertussen een paar jaar oud), bleek het beest een kronkel in z'n kop te hebben. Lijkt me dat dat met katten ook wel zou kunnen.
pi_134904134
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:26 schreef hunterwow het volgende:
Naja die kitten wil wel. Probleem is echter dat je de moeder poes aan touwen zou moeten vastbinden wil ze stil liggen. Is ook eerste nest trouwens
Bij mijn weten ( ik heb verschillende opvangnesten gehad, maar gelukkig altijd moeders die goed voor hun kittens zorgden) kun je niet echt meer doen dan het kitten zo vertrouwd mogelijk maken met moeder. En dat kan met tijd, insmeren met placente of kunstmelk in de hoop dat ze het gaat aflikken en het contact blijven stimuleren. Ik zou niet te lang wachten met bijvoeden, dan blijft het kitten fit, en voor de acceptatie door moeder maakt het niks uit.

Maar je moet er rekening mee houden dat het een flessekind wordt... Die prima groot worden maar, zoals ik al zei, meer werk eisen van het baasje de eerste weken.
pi_134904321
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 23:31 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Op kattengebied altijd, je kent me :@

Was naar aanleiding van mevrouw Hork trouwens, die heeft ooit een puppy meegemaakt met soortgelijk gedrag, aan het einde van de rit (puppy was ondertussen een paar jaar oud), bleek het beest een kronkel in z'n kop te hebben. Lijkt me dat dat met katten ook wel zou kunnen.
Ik wil jou wel eens zien als je met barensweeėn opeens in een reismand wordt gedouwd, in een vreemde kamer in slaap wordt gebracht, wakker wordt met een snee in je buik en dan ook nog eens voor zo'n klein wezen (waar kwam die vandaan? :? ) moet zorgen. Niks kronkel! :P
pi_134904456
Ow, en lekker hapje serveren in de kraammand? Misschien ook een idee. Is ze dicht bij haar kitten terwijl ze wat leuks heeft om te doen. Wel niet te veel voeren ivm de operatie.
pi_134904619
Het kan even duren voor een moederpoes een kitten laat drinken na een keizersnede. Maar met een uur of 8 moet het kitten wel gaan drinken.
Neem anders contact op met Kittenopvang Moederloos, zij hebben hiermee ervaring.
http://www.kittenopvang-moederloos.nl/
pi_134904987
Nog wat tips: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1621621 (en succesverhaal!)
pi_134905013
Bedankt voor de tips allemaal. Wij hebben ook al een tijdje geleden een soort plankje gekocht die op electriciteit werkt die warm wordt. (iets van 38 graden ofzo). Dus hier kan de kitten op liggen. Erg mooi dat ik lees dat het dus meestal zo is en ze na een aantal uur gaan drinken. Het probleem is dat we nachtdienst hebben. En een vriendin past nu op het huis. De bench is trouwens gesloten zodat de kitten wat makkelijker de moeder kan vinden en zij de kitten
pi_134905275
Is wel belangrijk dat er iemand in de buurt is om moeder af en toe aan haar kind te herinneren. :Y En jullie natuurlijk een berichtje te sturen als ze het accepteert!

Hebben jullie bijvoeding in huis en weet die vriendin daar raad mee? Want anders is het ruim 12 uur zonder voeding, tegen de tijd dat jullie thuiskomen. Ook al is het een reusje, zo'n kitten verzwakt snel, mede doordat de bloedsuikerwaarden dan dalen. En zodra het kitten moeder niet meer zoekt zal moeder het zeker niet meer stimuleren.
pi_134905477
Nee we hebben geen bijvoeding in huis.. Onze dierenarts zei dat het opzich wel kon. Niet optimaal maar ook niet slecht. En die vriendin is de toekomstige eigenaar van het kittentje dus zij gaat zich er ook wil mee bemoeien. Maar denken jullie dat die voeding dan echt heel slecht is als je dat niet nu geeft.
pi_134905726
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:52 schreef hunterwow het volgende:
Nee we hebben geen bijvoeding in huis.. Onze dierenarts zei dat het opzich wel kon. Niet optimaal maar ook niet slecht. En die vriendin is de toekomstige eigenaar van het kittentje dus zij gaat zich er ook wil mee bemoeien. Maar denken jullie dat die voeding dan echt heel slecht is als je dat niet nu geeft.
De DA is natuurlijk de deskundige, en als het kitten honger heeft dan zou hij actiever naar moeder zoeken en daardoor haar instincten aanwakkeren. Vanuit dat oogpunt kan ik het me indenken. Maar zelf zou ik een uur of zes na de bevalling wel een flesje erin mikken om de basisgezondheid goed te houden. Het kitten zal het die 12 uur wel redden, maar daarna moet het zo'n inhaalslag maken want bevallen is ook voor een kitten vermoeiende business.

Zolang het levendig blijft zal het best kunnen, maar je loopt het risico dat je middenin de nacht een DA moet bellen omdat het kitten suf wordt en moeder nog steeds niet wil voeden. Met flesvoeding in huis had je dat telefoontje kunnen besparen dus ik vind het een beetje jammer dat de DA jullie niks heeft meegegeven.

Waar woon je? Als je in het zuiden zit kun je bij mij evt wat (laten) ophalen.
pi_134905859
Nee flevoland, maar erg bedankt voor het aanbod. Onze dierenarts heeft wel dienst dus in geval van nood kunnen we daar altijd heen(5 minuten rijden). Naja nu alweer 2 uur verder sinds we weg zijn gegaan. Zometeen de vriendin maar ff appen hoe het gaat.
pi_134905979
Neem dan loont het de moeite niet.

Ik vind dit topic trouwens best waardeloos zonder foto's -O-
pi_134906356
ja me mobielinternet is eruit en kan de foto's nu dus niet naar me mail sturen :N
pi_134906901

[ Bericht 100% gewijzigd door hunterwow op 31-12-2013 00:22:06 ]
pi_134908270
net even met de spoedlijn gebeld en ze zeggen dat het kitten voor de eerstkomende 24 uur genoeg reserves heeft dus dat is ook weer mooi.
pi_134910000
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 00:55 schreef hunterwow het volgende:
net even met de spoedlijn gebeld en ze zeggen dat het kitten voor de eerstkomende 24 uur genoeg reserves heeft dus dat is ook weer mooi.
Zeker, maar hou het in de gaten.
Daarna zeker bijvoeding geven
pi_134910032
ja we gaan morgenochtend direct naar de dierenarts voor bijvoeding(of de poes moet het opeens wel toelaten)
pi_134910240
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 01:53 schreef hunterwow het volgende:
ja we gaan morgenochtend direct naar de dierenarts voor bijvoeding(of de poes moet het opeens wel toelaten)
We gaan voor de goede afloop.
Als het mogelijk is plaats dan even een foto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')