abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134818431
Wij hebben hier thuis regelmatig rioleringsproblemen. Als er iemand is die kan helpen zou ik heel fijn vinden.
Even een foto van de situatie

De achterste buis is de buis van het toilet.
De voorste is keuken/badkamer.

Helemaal links op de foto komen deze buizen samen, net voordat ze het huis verlaten.

Eens in de zoveel tijd zijn deze helemaal verstopt.
Op dit moment staat de achterste buis vol water.
Nu heb ik geprobeerd om met een trekveer via de sifon eens te kijken of ik ergens een obstructie tegenkom, maar ik kom niet ver genoeg door alle bochten. Maar ik merk wel dat er constant een beetje water uit de sifon loopt.

Wij wonen ook dichtbij een rivier. Is het mogelijk dat door hoogwater onze afvoer verstopt geraakt?
We hebben net ook de beheerder van het riool gebeld, en die zei simpelweg dat het ons probleem was.

We gaan morgen de mensen van de gemeente zelf eens bellen, die hebben het riool al eens eerder vrijgemaakt, maar na verloop van tijd krijgen we toch iedere keer weer dezelfde problemen.

Als iemand een betaalbare oplossing heeft hiervoor, mag hij zich altijd melden.
pi_134819159
Als de buizen links in de foto het huis verlaten waar gaat die dikke buis middenonder dan heen?
pi_134819249
Kan je in paint oid een schema van de leidingloop maken en aangeven wat aar naar toe stroomt? Dit is een wir war van buizen die ik niet kan volgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134819638
Toiletafvoeren raken verstopt met urinesteen als de hellingshoek te groot of te klein is. Maar bij zo'n dikke buis lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Dus zal het een ander soort verstopping zijn die ook in de tuin of onder het trotoir kan zitten natuurlijk.
Wie dit leest is gek
pi_134820113
Als ze links samenkomen en het huis verlaten waarom zit er dan een verlaging in?
Ik neem aan dat de dikke buis er achteronder niet in gebruik is?
  zondag 29 december 2013 @ 11:47:58 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134820225
Gezien het T-stuk zal het leidingverloop van rechts naar links zijn, waarom het syfon er in zit is mij een raadsel. Goed is het iig niet. Die zou ik er sowieso uithalen. Leg eens een waterpas op de buizen, hoe is het afschot?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 29 december 2013 @ 12:02:50 #7
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_134820610
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 11:02 schreef yoppybt het volgende:
Als de buizen links in de foto het huis verlaten waar gaat die dikke buis middenonder dan heen?
Zo te zien nergens?
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
pi_134820616
Ik ben geen loodgieter, maar mijn 1e gedachte is: te veel buizen en bochten voor te weinig water.

Keuken-badkamer kan prima bij het toilet er bij, als je een klodder vet (heel fout, ik weet het ;) ) door de keukenafvoer spoelt kan dat makkelijker door een spoeling van het toilet verder gespoeld worden.

Nu kan het t zich makkelijk samen met wat haar van het doucheputje in de 'sifon' verzamelen (why the fuck zit dat ding daar? rechte buis met servicetoegang is genoeg, dan ga je maar op een trapje staan bij het ontstoppen)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_134820656
Idd. Zoek maar eens op dubbele sifonwefking. Twee keer een waterslot werkt net zo goed als een verstopping.
pi_134820719
Ik heb het verhaal nog even goed gelezen, en het is de ACHTERSTE (de rechte dus) die problemen geeft. Daar heb ik geen antwoord op ;)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 29 december 2013 @ 12:10:43 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134820829
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:06 schreef Resistor het volgende:
Ik heb het verhaal nog even goed gelezen, en het is de ACHTERSTE (de rechte dus) die problemen geeft. Daar heb ik geen antwoord op ;)
Dat antwoord zal een waterpas gaan geven.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134822513
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 12:06 schreef Resistor het volgende:
Ik lees meervoud: "geven problemen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134993708
waar het probleem ligt kan ik je niet vertellen.Wat ik wel kan zeggen is dat een 90 graden bocht niet gebruikt mag worden bij vuilwater. 2 x 45 graden mag wel maar het liefst nog zelfs met een stuk pijp ertussen
Babyshower(s), Cadeaus, traktaties en kinderfeestjes.... Bestel snel ! want de meeste cadeaus zijn uniek en hand gemaakt !
pi_134997193
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:03 schreef klusser1986 het volgende:
waar het probleem ligt kan ik je niet vertellen.Wat ik wel kan zeggen is dat een 90 graden bocht niet gebruikt mag worden bij vuilwater. 2 x 45 graden mag wel maar het liefst nog zelfs met een stuk pijp ertussen
Is dat zo? In een standleiding mag je juist geen 45 gebruiken.
  donderdag 2 januari 2014 @ 20:27:55 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134997320
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 19:03 schreef klusser1986 het volgende:
? Waarom niet?
  donderdag 2 januari 2014 @ 20:29:41 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134997421
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:25 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Is dat zo? In een standleiding mag je juist geen 45 gebruiken.
Vanuit een verzamelleiding naar een standleiding: 90 graden. Van een standleiding naar een verzamelleiding: 2 x 45 met een stuk rechte buis van 50 cm.
pi_135008113
@ cvboer

Omdat bij 90 graden het water te snel wegloopt waardoor het toillet papierman blijven hangen.
Zodra dat uitdroogd blijft het plakken aan de pijp en krijg je opstoppingen !

Dit geld iedergeval voor het rioolwerk vanaf diameter 125 mm wat wij dagelijks aanleggen naar het hoofdriool

Kolken aansluitingen mogen wel wel weer 90 graden gebruiken omdat daar alleen hemelwater doorloopt
Babyshower(s), Cadeaus, traktaties en kinderfeestjes.... Bestel snel ! want de meeste cadeaus zijn uniek en hand gemaakt !
  donderdag 2 januari 2014 @ 23:37:02 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135008217
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:34 schreef klusser1986 het volgende:
@ cvboer

Omdat bij 90 graden het water te snel wegloopt waardoor het toillet papierman blijven hangen.
Zodra dat uitdroogd blijft het plakken aan de pijp en krijg je opstoppingen !

Dit geld iedergeval voor het rioolwerk vanaf diameter 125 mm wat wij dagelijks aanleggen naar het hoofdriool

Kolken aansluitingen mogen wel wel weer 90 graden gebruiken omdat daar alleen hemelwater doorloopt
Ik ben ook geen fan van 90 graden bochten, pas het liefst 2 x 45 toe.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 01:21:37 #19
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_135011727
Ik ben maar een leek, maar toen ik die foto zag in de OP was mijn eerste gedachte "who dafuq heeft dat aangelegd?" :D
Fraai rioolbuizen-kunstwerkje, dat wel. :Y)

Vooral dat rechterbuisje met die sterke hoek lijkt mij zeer verdacht.
Ik zou de hele boel eruit slopen en opnieuw (laten) aanleggen. ;)
Je kan mij PM'en, TS. :D
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_135013769
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 01:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik ben maar een leek, maar toen ik die foto zag in de OP was mijn eerste gedachte "who dafuq heeft dat aangelegd?" :D
Fraai rioolbuizen-kunstwerkje, dat wel. :Y)

Vooral dat rechterbuisje met die sterke hoek lijkt mij zeer verdacht.
Ik zou de hele boel eruit slopen en opnieuw (laten) aanleggen. ;)
Je kan mij PM'en, TS. :D
Wie weet doet hij dat dit jaar nog wel, maar vertrouw er niet op gezien zijn vele postings.....
pi_135018085
quote:
10s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:37 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik ben ook geen fan van 90 graden bochten, pas het liefst 2 x 45 toe.
Maar daar
dat dus wel in liggende leidingen en niet bij aansluiting op een verticale leiding. Dan kan er misschien geen lucht mee met het water en krijg je dus problemen.

Ps. Niet voor jou cvboer.
pi_135018658
Die sifon veroorzaakt problemen en hoeft daar niet te zitten. De aansluiting op dat t-stuk is ook knullig, verslechterd het wegstromen van die aansluiting. De afvoer is aangesloten met rubberen manchetten, dit is officieel voor buitenriolering.

Ook zie ik daar nog een kunstof/meerlagen, vermoedelijk, gasleiding lopen die niet in mantelisolatie zit. Als dit gas is, voldoet de kruipruimte aan de voorwaarden om een gasleiding zo te mogen toepassen?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 17:57:32 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135032931
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 12:12 schreef Slakkenspoor het volgende:
Die sifon veroorzaakt problemen en hoeft daar niet te zitten. De aansluiting op dat t-stuk is ook knullig, verslechterd het wegstromen van die aansluiting. De afvoer is aangesloten met rubberen manchetten, dit is officieel voor buitenriolering.

Ook zie ik daar nog een kunstof/meerlagen, vermoedelijk, gasleiding lopen die niet in mantelisolatie zit. Als dit gas is, voldoet de kruipruimte aan de voorwaarden om een gasleiding zo te mogen toepassen?
Het is maar de vraag of het een kruipruimte is, kan best een kelder zijn. En dan mag het wel.
pi_135057368
Hele voorste pijp weg en een enkele buis handhaven. Rare waterslot dus weg en ook die vreemde constructie met 50 buis weghalen.

Dan heb je meer stroming ook, dus twee vliegen in een klap.

Afschot controleren, dat moet wel voldoen.

Goede inspectie mof er tussen en hem van voor tot achter (laten) doorspuiten.

Dat lijkt mij een goed begin, als het steeds mis gaat.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 4 januari 2014 @ 18:19:58 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135073659
Gezien de postgeschiedenis van de TS en het geven van antwoorden zie ik het somber in....
pi_135095863
Bah.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')