abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134757848
Hallo! :)

Ik heb een Canon EOS 550D, met een 18-55mm lens.

Al enige tijd denk ik na om 'long-exposure' foto's van verkeer, lucht, meren, zee etc. te maken.
Een paar voorbeelden heb ik bijgevoegd, om een idee te krijgen welk soort foto's ik in gedachten heb.

Op internet lees ik wel goede berichten over de B+W Grijsfilter 110 ND

Hebben jullie ervaring met het bovenstaande filter? Is dit filter inderdaad goed geschikt voor deze camera (qua aantal stops, etc)?

Krijg je met het toevoegen van een polarisatiefilter een nog mooier effect? Welk merk komt hierbij het beste uit de test?

Op de lens staat een doorsnee van 58 mm. Moet je bij het filter dan ook hetzelfde aantal mm aanhouden? Of past een hoger aantal mm dan sowieso niet?

Zoals je ziet ben ik nog een leek op het gebied van filters :+

Alvast bedankt voor de reacties! :)

http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/4737053236/
http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/5027254850/
http://www.flickr.com/photos/amstel76/5411261742/
http://www.flickr.com/photos/hanswoltering/4545875737/sizes/o/
pi_134762870
De filter is niet afhankelijk van het model camera of lens, maar van de diameter van de lens waarop je het zet. ;)

Je filter moet een minimale doorsnee van 58 mm hebben, maar groter kan altijd. Zeker als je plant lenzen te kopen met een grotere diameter van je huidige kitlens. Je hebt namelijk zoiets als een step-up filter (10 a 20 euro per stuk) en daarmee vergroot je in feite de diameter grootte van de schroefdraad van je lens. Dus als jij een filter koopt met een doorsnee van 77mm, dan heb je een 58mm naar 77mm step-up ring nodig.

Maar als jij het bij deze lens wil houden dan zou ik gewoon een filter kopen met een doorsnee van 58mm. Hoe groter de diameter van de filter, hoe hoger de prijs.

Over de kwaliteit van de filter kan ik zelf niet veel zeggen, maar B+W is volgens mij gewoon een kwalitatief goed merk.
pi_134765746
Wat hoink581 zegt inderdaad. En ik zou gewoon zeker een 'maatje groter' aanschaffen. Je kan beter nu een tientje meer betalen dan dat je over een jaar jezelf voor je kop slaat omdat je een nieuwe filter moet kopen omdat je lens kapot is en je een nieuwe met grotere diameter hebt gekocht.

Die verloopringetjes zou ik overigens gewoon via Ebay in Hongkong bestellen, stuk goedkoper dan die overprijste dingen hier in de winkel :')

Ik heb ervaring met bovenstaande filter, erg leuk speelgoed imo. Zie onderstaande schermprintjes ter illustratie :)

Architecture @ Rotterdam by Marcel Tuit, on Flickr

Goodmorning Kinderdijk... by Marcel Tuit, on Flickr

Gy Bungy @ Scheveningen by Marcel Tuit, on Flickr

setje op flickr met nog meer

Ik gebruik hem eigenlijk nooit icm mijn polarisatie; maar dat komt eigenlijk meer vanwege de dan duidelijk aanwezige vignetting op mijn 10-22 door het stapelen van de filters.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_134765938
Wel mooie foto's daarom, lijken net alsof je er zelf in staat, veel beter dan alle andere foto's die ik normaal gezien op internet zie!

Complimenten!
pi_134801708

Moet ook zeggen dat ik er inderdaad letterlijk in stond:

-Bij het maken van foto 1 stond ik tot mijn knieen in de hondenstront
-Bij het maken van foto 2 stond ik tot mijn knieen in het water
-Bij het maken van foto 3 stond ik tot mijn knieen in het slib

:)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_134886344
Als je een 550d met kitlens hebt zou ik nooit een B&W filter kopen, waarom zou je. :D

Tuurlijk is het betere kwaliteit dan de goedkopere ebay-filtertjes, maar dat kleine beetje sharpness dat je verliest is echt geen probleem met een kitlens.

Als je nou een 77mm filter koopt zou ik zeggen pak meteen een goede, maar veel geld investeren in een 58mm filter die je (mocht je je glas upgraden) later toch niet meer gebruikt is geen strak plan imho.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')