abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:31:03 #1
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134747729
Heey een vraag/probleempje. Ik heb 2 lieve ratten van bijna een jaar :), en ik wil er een groter groepje van maken. Nu heb ik afgelopen maandag 2 Rittens gekocht bij een rattenliefhebster ( dit was haar eerste nestje en het zag er allemaal prima uit. ) van net 5 weken oud. Thuis in de badkamer ze laten kennismaken met mijn dames ging wel prima ze werden uitgebreid besnuffeld en stevig gewassen, allemaal normaal gedrag dus ( heb me van te voren goed ingelezen ).

Ik dacht dat zit wel goed dus ik heb dus eerst de kleintjes in de kooi gezet eentje ging lekker op onderzoek uit en de ander kroop in het huis en blijf daar stil zitten. Toen mijn oudere dames erbij gezet en even blijven kijken er werdt geen aandacht besteed aan de kleintjes.

Ging ik in de douche alles weer opruimen hoor ik ineens een krijs maar schonk er geen aandacht aan want ik wist beetje stoeien hoort erbij. Ga ik even kijken heeft Alice ( de grote rat ) een van de baby's doodgebeten :'( :o ik was er net te laat bij. De andere baby heb ik nu apart in een kooi zitten voorlopig tot ze minimaal 8 weken is, maar nu is mijn vraag dus ' kan dit kwaad ? dat ze nu in dr eentje zit ? ze zit dagelijks minimaal een halfuur bij mij en met de grote ratten op neutraal terrein, wat ook gewoon goed gaat had haar gister even in het grote hok gezet ging ook weer prima maar toen er werd gestoeid heb ik ingegrepen ik ben echt veel te bang dat deze ook wordt doodgebeten. :'( .

Heeft iemand goed verstand van dit soort zaken ? want van internet wordt ik niet veel wijzer
Maar stiekem toch meer een lurker.
pi_134748259
Ah dat is kut zeg. Heb je de kooi goed schoongemaakt voordat je de rittens er bij in hebt gezet? Anders komen de rittens in het territorium van de oudere ratten wat problemen kan opleveren.

Bij mij was het geen probleem. 2 rittens bij 2 volwassen ratten en 1 oudere rat gezet. Eerst kennis laten maken op neutraal terrein (mijn bed) voor een aantal dagen achter elkaar. Toen de 5 ratten op bed laten zitten en de kooi schoongemaakt. Toen allemaal tegelijk in de schoongemaakte kooi. Ging eigenlijk prima.
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:51:39 #3
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134748444
Nee heb de kooi niet gedaan nu mee bezig om hem helemaal schoon te krijgen dat hun geur weg is. en dan de ratjes allemaal wassen met babyshampoo zo ruiken ze straks helemaal hetzelfde
pi_134748620
Let er wel even op dat als het goed gaat op neutraal terrein, dat niet automatisch betekent dat het ook meteen goed gaat in het hok. Ratten kunnen erg territoriaal zijn. Ik zet ze dan ook altijd eerst een paar dagen in zo'n plastic hok zonder onnodige spullen zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen.
  vrijdag 27 december 2013 @ 15:57:37 #5
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134748691
Een curver box bedoel je daar zal ik ze na het wassen even inzetten
pi_134748982
Officieel heet wat ik bedoel een duna.
Na 3/4 dagen samen even op neutraal terrein zet ik ze meestal 4/5 dagen in de duna, en grijp in zodra het echt nodig is, maar ik laat ze wel bij elkaar. Als er eentje bij zit die maar lelijk blijft doen/er gewonden vallen, dan zet ik die even terug in haar eigen hok om af te koelen.
Normaal zijn het de dominante die even een paar keer laten zien wie er de baas is.

Bizar dat er eentje dus zo ver is gegaan om er ook één dood te bijten. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Syntos op 27-12-2013 16:13:28 ]
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:07:34 #7
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134749076
Ik denk ook dat ze niet sterk genoeg was want ik vondt haar voor een ritten veel te rustig
ik heb geen duna bak :{. Alleen een grote imac kooi maar die is niet 'neutraal' meer want daar zit de kleine in
pi_134749261
Had je je rittens bij een rattery gehaald, hadden ze je haarfijn uitgelegd dat kennismaking rustigaan en idd meerdere keren op neutraal terrein moet gebeuren. Heb je idd gedaan, maar na èèn keertje gelijk al bij die grote achterlaten en zelf niet in de buurt blijven is best dom.
Je had je ingelezen maar toch niet zo goed als je dacht. De hele kooi had gesopt en totaal anders ingericht moeten worden. Een ritten van 5 weken bij volwassenen zetten is ook stom, rittens van 8 weken zijn wat sterker en kunnen beter tegen een knauw dan zo'n kwetsbare hummel van 5 weekjes.

Wacht idd nu tot je ritten 8 weken is tot je haar bij de groten in het hok plaatst. Wel dagelijks op neutraal terrein, met jou erbij, laten rondlopen.

Evt. Volgende keer oudere rittens halen en beter nog, ratjes die dichter bij de leeftijd zitten van wat je op dat moment al hebt. En altijd een totaal anders en superschoon hok bij definitieve verhuizing.
The waves you made will always be
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:13:26 #9
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134749364
ik wacht inderdaad tot mijn ritten 8 weken is, maar is het erg dat ze dan paar week alleen zit ?
pi_134749523
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 16:13 schreef StampertjeX het volgende:
ik wacht inderdaad tot mijn ritten 8 weken is, maar is het erg dat ze dan paar week alleen zit ?
Mijn allereerste rat zat ook een aantal maanden alleen, en uiteindelijk een groot deel van haar leven bij anderen gezeten tot ze te oud werd voor het hok. Dat is bij haar nooit een probleem geweest.

Uiteraard heb ik haar genoeg aandacht gegeven zodat ze niet lang alleen in het hok zat,
pi_134749567
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 16:13 schreef StampertjeX het volgende:
Niet als ze aantal keer per dag bij de oudere ratten op neutraal terrein kan rondbanjeren, met jou erbij. En daarnaast ook regelmatig even alleen met jou kan kroelen/spelen. ;)
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:23:12 #12
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_134749805
Oke dankje pepper :D, Nou kroelen doen we genoeg hoor zo erg dat ik de oudere soms even vergeet
pi_134750721
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 16:23 schreef StampertjeX het volgende:
Oke dankje pepper :D, Nou kroelen doen we genoeg hoor zo erg dat ik de oudere soms even vergeet
yw. ;) je kan ook weinig anders he met zo'n klein snoepig druifje. :D O+ ach, de oudere dames hebben elkaar, niet schuldig voelen. ;)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 21:43:24 #14
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_135656673
Update =) Belle ( de ritten ) is nu 7 weken oud en zon 150 gram inmiddels dus al een hele dame. Heb ze al meerdere keren allemaal tegelijk op schoot gehad zonder problemen en in de badkuip gaat ook goed. Vanmiddag ze weer geïntroduceerd op een groter neutraal terrein. Belle is nu aan het puberen volgens mij ze rijdt op de rug van de groten probeert ze om te gooien enz.. De groten accepteren het en laten haar gewoon gaan af en toe geven ze een piepje uit protest maar daar blijft het ook bij. Ze wassen elkaar allemaal uitgebreid lijkt mij wel een goed teken. Ik denk dat ik het wel aan ga durven om ze in de zelfde kooi te doen. Of is het nog niet verstandig ik wil gewoon geen enkel risico lopen door de vorige keer.
pi_135664647
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 21:43 schreef StampertjeX het volgende:
Update =) Belle ( de ritten ) is nu 7 weken oud en zon 150 gram inmiddels dus al een hele dame. Heb ze al meerdere keren allemaal tegelijk op schoot gehad zonder problemen en in de badkuip gaat ook goed. Vanmiddag ze weer geïntroduceerd op een groter neutraal terrein. Belle is nu aan het puberen volgens mij ze rijdt op de rug van de groten probeert ze om te gooien enz.. De groten accepteren het en laten haar gewoon gaan af en toe geven ze een piepje uit protest maar daar blijft het ook bij. Ze wassen elkaar allemaal uitgebreid lijkt mij wel een goed teken. Ik denk dat ik het wel aan ga durven om ze in de zelfde kooi te doen. Of is het nog niet verstandig ik wil gewoon geen enkel risico lopen door de vorige keer.
Klinkt goed in elk geval! ^O^ :Y

Niet vergeten he, hele kooi anders én schoon. ;)
Wat wij gedaan hebben, toen we de 3 nieuwe rittens bij het oudere manneke zetten, was eerst de 3 kleine kereltjes er even saampjes in. Na een kwartier á half uurtje ongeveer, toen ze de hele kooi ontdekt hadden pas rat Jeroentje senior erbij.

Zorg voor een paar verstopplekken waar Belle nog wel in past en de oudjes niet meer in kunnen. Ik zal voor belle duimen. :Y
  zondag 19 januari 2014 @ 13:22:31 #16
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_135672555
Ik zal het doen als ze 10 weken is dan durf ik het echt aan, van de week hun strooisel even verwisselen zodat de geur verspreid wordt. Hun van kooi wisselen doe ik al regelmatig maar de kooi van Belle is voor de oudere dames te klein dus dat niet te lang.
pi_135672867
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:22 schreef StampertjeX het volgende:
Ik zal het doen als ze 10 weken is dan durf ik het echt aan, van de week hun strooisel even verwisselen zodat de geur verspreid wordt. Hun van kooi wisselen doe ik al regelmatig maar de kooi van Belle is voor de oudere dames te klein dus dat niet te lang.
Ik denk dat het wel kan nu hoor. ;) Als ik lees wat je allemaal gedaan hebt aan kennismaking, is dat echt wel ruim voldoende. ;) De mannetjes van ons waren ook 7 weken toen ze bij Jeroen senior gezet werden. Ze zijn dan echt een heel stuk minder kwetsbaar hoor. ;)
  vrijdag 24 januari 2014 @ 18:41:53 #18
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_135902329
Ze zitten sinds vanmiddag samen in kooi, gaat allemaal prima gelukkig :). Net tijdens het eten alle deuren open gelaten als ik een krijs horen zou kon ik gelijk heen gaan. Nu trof ik ze net met hun 3en op een hoopje aan lijkt mij ook goed teken. maar nu moet ik zo even 2 uurtjes weg en kan ik ze nu wel samen laten of zal ik belle nog apart zetten ? :@. Ben nog beetje angstig dat het alsnog weer misgaat.
pi_135905555
als goed gaat zou ik ze bij elkaar laten,
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_135913364
En hoe is het gegaan. Alles in orde toen je thuis kwam?! :)
  zaterdag 25 januari 2014 @ 13:41:27 #21
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_135926099
ja prima, ik denk dat de intro gelukt is O+. alleen is mijn alice ziek ;(. momenteel is ze best wel benauwd en wat suf. ik ga maandag naar de dierenarts maar heb wat op internet gekeken voor tips, onderandere baby neusspray dat heb ik net gedaan, en ga toch kijken of ik een dierenarts te pakken kan krijgen voor dr
  zaterdag 25 januari 2014 @ 15:02:04 #22
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_135928009
Alice is een uur terug overleden :'(. ik had net bloed ontdekt bij alice bij dr vagina en heb meteen dierenarts gebeld. tijdens het bellen begint ze naar adem te happen en te schokken en ze is net in mijn armen overleden :'( :'(. Heel sneu natuurlijk maar het is denk ik het beste voor haar ;(. Gelukkig zit mijn lieve doris niet alleen dat is al hele troost.

Ik heb voor de zekerheid doris en belle apart gezet ze gaan wel goed met elkaar om maar ik wil doris in de gaten houden of zij ook niet ziek is/wordt als er iets veranderd kan ik meteen ingrijpen namelijk.
pi_136042913
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 15:02 schreef StampertjeX het volgende:
Alice is een uur terug overleden :'(. ik had net bloed ontdekt bij alice bij dr vagina en heb meteen dierenarts gebeld. tijdens het bellen begint ze naar adem te happen en te schokken en ze is net in mijn armen overleden :'( :'(. Heel sneu natuurlijk maar het is denk ik het beste voor haar ;(. Gelukkig zit mijn lieve doris niet alleen dat is al hele troost.

Ik heb voor de zekerheid doris en belle apart gezet ze gaan wel goed met elkaar om maar ik wil doris in de gaten houden of zij ook niet ziek is/wordt als er iets veranderd kan ik meteen ingrijpen namelijk.
Ach gossie! ;(

Snap nu alleen niet of Doris nou alleen zit of niet? :?
Is Doris nou ook ziek geworden of is Belle inmiddels weer terug bij Doris? Denk dat het wel belangrijk is, voor beide,om zo snel mogelijk weer bij elkaar gezet te worden.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 16:14:34 #24
345748 StampertjeX
Vriendje van bambi <3
pi_136056018
Nee belle en doris zitten samen heb het alleen voor de zekerheid van vrijdag op zaterdag gedaan, het gaat nu prima schatjes zijn het ook samen O+. Ik wil er nog wel 2/3 rittens bij want als doris overlijdt zit belle alleen
pi_136059467
Is inderdaad wel goed om te doen denk ik. ^O^ :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')