abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134650535
ik ben voor school dus bezig met een fiets met muziekinstalatie. ik heb met mijn 6 jaar vwo natuurlijk totaal geen kluservaring dus ik heb een belangrijke (voor mij dan) vraag.
het is een bakfiets. zo'n oude bakkersfiets. de deksel is gebogen en ik wil de boog door laten lopen naar voren. ik ben opzoek naar materiaal (t liefst niet te duur, t blijft een schoolproject) dat ik makkelijk rond kan buigen. het liefst een bepaald soort hout. wat kan ik hier het best voor gebruiken?
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:29:06 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_134650946
is dat makkelijk rond te buigen?

geen idee of dit een beetje helpt....
de klep is een beetje gebogen zoals je kan zien en ik wil dit door laten lopen tot de voorkant.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:44:09 #4
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_134651444
Triplex buigt best wel makkelijk ja, en als je aan de voorkant ook zo´n halfrond balkje er onder timmert blijft het best wel staan.. Weet alleen niet hoe stevig het moet worden?
pi_134655314
je hebt in de bouwmarkt ook buigmdf. Is een grote plaat met aan 1 kant allemaal groeven zodat dat eenvoudig de holle kant kan worden.
Mdf lijkt me verder niet echt geschikt voor jouw doel ivm vocht, maar wellicht dat het ook in andere houtsoorten is.
pi_134668698
Waarom zo moeilijk doen? Accu, radio en luidsprekers kopen en die erin bouwen. De bakfiets laat je zo als ie is.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134771450
ik moet helaas moeilijk doen omdat ik:
- mijn ontwerp moet verantwoorden (oke niks veranderen is ook te verantwoorden)
- de fiets art deco- ish moet worden.
- de accu, boxen en omvormer al door andere groepsleden geregeld worden.

bedankt voor de reacties. ik ga denk ik toch buigMDF kopen en daarna goed verfen/lakken. hij hoeft het maar een paar dagen vol te houden in principe, daarna is het niet mijn zorg meer en de opdrachtgevers zijn nou niet echt de aardigste mensen op de wereld dus als het MDF dan toch door vochtwerking gaat bobbelen en scheuren vind ik dat ook niet zo erg.

bedankt ik ben er uit!

resultaat volgt snel als daar verder interesse voor is. het beloofd in ieder geval een opvallende fiets te worden.
pi_134776422
Neem dan maar karton, kippengaas en crêpe-papier.

Buig MDF is niet goedkoop en gaat buiten niks doen.
Laat die handjes wapperen!
pi_134809150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 00:10 schreef VaJayJay het volgende:
ik moet helaas moeilijk doen omdat ik:
- mijn ontwerp moet verantwoorden (oke niks veranderen is ook te verantwoorden)
- de fiets art deco- ish moet worden.
- de accu, boxen en omvormer al door andere groepsleden geregeld worden.

bedankt voor de reacties. ik ga denk ik toch buigMDF kopen en daarna goed verfen/lakken. hij hoeft het maar een paar dagen vol te houden in principe, daarna is het niet mijn zorg meer en de opdrachtgevers zijn nou niet echt de aardigste mensen op de wereld dus als het MDF dan toch door vochtwerking gaat bobbelen en scheuren vind ik dat ook niet zo erg.

bedankt ik ben er uit!

resultaat volgt snel als daar verder interesse voor is. het beloofd in ieder geval een opvallende fiets te worden.
Het resultaat wil ik zeker zien.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135125403
we hebben een budget van ruim 2200 euro dus een beetje mdf kopen komt goed. verder wordt de fiets alleen gebruikt als er buiten gedanst wordt dus als het goed is regent het dan niet.
de eerste fotos van onze frankenstein op wielen volgen snel
pi_135125969

https://drive.google.com/(...)zdZ/edit?usp=sharing

het buigMDF heefft voor een mooi effect gezorgt en het is ook mooi materiaal voor de zijkanten. de zijkanten zitten er inmiddels op maar daar zijn nog geen fotos van
pi_135371284
zoals beloofd de eerste foto's van de fiets die zo goed als af is. hij heeft alleen nog een kleurtje nodig
  zaterdag 11 januari 2014 @ 21:05:55 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135371384
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:04 schreef VaJayJay het volgende:
zoals beloofd de eerste foto's van de fiets die zo goed als af is. hij heeft alleen nog een kleurtje nodig
[ afbeelding ]
_O_
pi_135371443
ja ja het heeft allemaal even geduurd. dat mag allemaal nog als scholier zijnde
pi_135371540
met deksel

en de boxen + versterker/mengpaneel
pi_135378282
Vertel eens wat meer...

Wat voor materiaal heb je gebruikt, wat voor installatie ligt erin... wat voor voeding heb je gekozen.
Laat die handjes wapperen!
pi_135402258
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:04 schreef VaJayJay het volgende:
Moet het nog meer art deco worden? Dan heb ik misschien nog wel wat inspiratiebronnetjes voor je.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 12 januari 2014 @ 17:52:39 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135402339
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:32 schreef Gieliovd het volgende:
Vertel eens wat meer...

Wat voor materiaal heb je gebruikt, wat voor installatie ligt erin... wat voor voeding heb je gekozen.
Er ligt iig een Victron omvormer in. Beter kun je niet krijgen.
pi_135417896
inspiratie kan je nooit te veel hebben dus graag!

over de technische dingen kan ik niet heel veel vertellen. daar heb ik mijn beta medeleerlingen voor. ik ben maar een simpele cultuur en maatschappij leerling. ik weet dat we de omvormer voor een prikkie uit een boot gesloopt hebben en de accu is waarschijnlijk zelfs zwaarder dan je schoonmoeder. het is volgens mij een lood accu anders zou ie wel lichter zijn(60kg). het zijn 1300 watt yamaha speakers dacht ik te denken. de accu zou het maar 4-6 uur doen maar die doet het al ruim 10 uur (Y) dus das mooi.
pi_135428199
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 22:31 schreef VaJayJay het volgende:
inspiratie kan je nooit te veel hebben dus graag!
Het is misschien de eerste art deco bakfiets, maar zeker niet het eerste art deco vervoermiddel:

Motorfietsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trucks:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Auto's:
SPOILER
Het is dus erg art deco om overbodige versierselen aan te brengen, en dat kan zowel in hele strakke lijnen als in zwierige krullen. Twee verschillende kleuren hoort er ook bij. En de wielen afdekken maar die dan wel benadrukken met een vormpje is ook heel erg art deco.

Je hebt al een mooie zaagsnede gemaakt achter het wiel, complimenten daarvoor. Die zou je kunnen uitlichten en er nog iets meer mee doen. Met een zwierige krul zoals een paar van die auto's in het chroom hebben, maar ook strak en recht, met de vorm die je gemaakt hebt kun je beide kanten nog uit denk ik. Je zou een glimmende strip of een metalen ribbel profiel kunnen aanbrengen langs de onderrand. Je zou hem aan de voorkant ook nog wat smoel kunnen geven met zoiets. Je zou ook nog mooie wieldeksels kunnen maken en van de banden 'whtite walls' maken, dus zo'n witte bandwang.

Maar goed, ik vind art deco leuk zoals je merkt en ik vind het project leuk, ik zou zelf waarschijnlijk zo'n project al verkloot hebben met wilde ideeen over de vormgeving die er dan niet uitkomen omdat de uitvoering teveel hooi op de vork is. Maar met alleen een verfje kun je hem ook nog wat meer art déco maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135464168
Bedankt voor de tips. Aan de metalen strips had ik nog niet gedacht. Morgen is de onthulling maar dit project is eigenlijk nooit af. Zo komt er misschien nog een silent disco in en een harde schijf met muziek. Ik heb morgen mijn presentatie en daar staan ook veel art deco voertuigen in. Het mooie aan de voertuigen is het vloeiende dat juist in de gebouwen en voorwerpen minder zit. Overmorgen waarschijnlijk het resultaat. Voorlopig dan.
pi_135464312
Ow btw je zal versteld staan over hoe veel art deco bakfietsen er al zijn.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:12:58 #24
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135776709
quote:
Mooi geworden. ^O^
pi_135846725
dankuuuuu
pi_135864813
Da's een schoooon woaguh!
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')