Man ligt jaar dood in huis: buurvrouw slaat alarm
In een woning aan de Westhaven in de binnenstad van Gouda is gistermiddag een dode man van 58 jaar gevonden. De bewoner is vermoedelijk al een jaar geleden overleden. De politie houdt het op een natuurlijke doodsoorzaak.
Een overbuurvrouw, die niet met haar naam in de krant wil, sloeg alarm, omdat ze het vreemd vond dat ze de man, die volgens haar Frank heet, al een tijd niet had gezien. 'Ik had hem al lange tijd de vuilniszakken niet buiten zien zetten. Ik denk sinds eind maart. Ik dacht eerst dat hij misschien was opgenomen. Ik vond hem er altijd al slecht uitzien.'
Met het verhaal van de Rotterdamse vrouw die 10 jaar dood in huis lag, nog vers in haar geheugen, besloot de vrouw op onderzoek uit te gaan. 'Ik heb wat buren gesproken om te horen of die hem soms hadden gezien de afgelopen tijd. Maar niemand wist iets. Dus toen heb ik de woningbouwvereniging maar eens gebeld. En die heeft na onderzoek de politie ingeschakeld.'
Agenten kregen gisteren bij het aanbellen geen contact. Door de brievenbus zagen ze een stapel kranten liggen, waarop de deur van het appartement van de 58-jarige man werd geforceerd. In de woning werd het lichaam van de Gouwenaar aangetroffen. 'Op basis van de kranten en houdbaarheidsdata op levensmiddelen die we in de koelkast vonden, denken we dat hij ongeveer 1 jaar geleden is overleden,' zegt politiewoordvoerder Wim Hoonhout.
Witte pakken
Dat er 'mannen in witte pakken' aan de Westhaven werden gezien gistermiddag, klopt volgens hem. 'In zo'n geval wordt altijd een onderzoek uitgevoerd om iets anders dan een natuurlijke dood uit te sluiten.' Een schouwarts concludeerde na onderzoek dat er geen sprake is geweest van een misdrijf.
Dat de 58-jarige Frank door niemand werd gemist het afgelopen jaar, kan volgens de politie wel kloppen. Hoornhout: 'Op basis van wat we nu hebben gehoord, leidde de man een teruggetrokken bestaan. Hij had geen contact met zijn familie en buren.' De politie heeft inmiddels familieleden kunnen traceren en met ze gesproken.
De overbuurvrouw bevestigt dat er weinig contact was. 'Ik kreeg de indruk dat hij zelf ook geen contact wilde met anderen. Hij kreeg wel eens hulp als zijn brommertje niet wilde starten. Maar verder niet, volgens mij.
Bron: AD