FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Spartaanse hobby-auto voor sensatie?
Robuustheidmaandag 23 december 2013 @ 01:19
Sommigen gebruiken hun hobby-auto om snelle ronde-tijden op circuit neer te zetten. Anderen daarentegen doen het om hem zo mooi mogelijk te restaureren en/of in orginele staat te behouden.

Ik heb een hobby-auto, maar ik herken mij niet in de bovenstaande beschrijvingen. Ik heb een klassieke Mini Cooper uit jaren 70. Heb er veel aan versleuteld. _O-

Schokdempers zijn vervangen door stalen pijpen. Slecht voor wegligging inderdaad. Maar de kick is groter.

Hoogtoerig blok erin gegooid. Vanuit spruitstuk zit er een open pijp die naar achteren loopt, zonder midden- en of einddempers. Motor is na enige afstellingen nog steeds rauw. Het klonk t gelijk als de industriële revolutie. De volgende ochtend werd ik al staande gehouden door een motorjood. Maar dat mocht de pret echter niet drukken. :)

Stuk van dashboard ligt eruit. Kwam erachter dat je het aanzuigen van de Webers nog beter evaart, je ziet ze ook in actie terwijl je rijdt.

Vertanding in bak is vervangen door straight cut gears. Biedt geen wezenlijk voordeel, behalve dat je vertanding sterker is. Maar ik doe het voor het gehuil (vergelijkbaar wanneer je je auto in achteruit zet en achteruit rijdt). Plus nog enige modificaties aan pookstang doet-ie elke keer een luide *KLAK* als je schakelt. _O-

Ik verlies hiermee alleen op circuit. En origineel is-ie ook niet meer. Maar boeien. Met webertje dcoe40, kuipstoelen, zeer scherpe nokkenas (hij heeft geen vermogen beneden 4500 toeren), geflowde kop icm speciale zuigerwanden voor hoog toerenbereik met 1.5 roller rockers en nog wat meer gein erachteraan. In combinatie met 640 kg, heb je héél véél plezier.

Verzekering kost geen drol (5 euro per maand oldtimer verzekering). Geen wegenbelasting, ivm oldtimer. En andere APK-eisen, zodat ze niet gaan zeuren om uitstoot. Waar iedereen zich op hun vrije dag met hun walmende dieselauto naar t kartcentrum rijden, zich vervolgens blauw betalen om in de wachtrij te mogen aansluiten. Allemaal voor een lullig kwartiertje op een circuit. Ondertussen vlam ik dagelijks in een zwaar opgevoerde kart waar de stad als één groot kartbaan functioneert.

Dusja. Hij kan best afgesteld worden dat-ie nog sneller de bocht omgaat.. maar dat zoek ik dus niet. Hoe rauwer, spartaanser, hoe leuker. Herkent iemand dit?

[ Bericht 2% gewijzigd door Robuustheid op 23-12-2013 01:25:03 ]
Geraltmaandag 23 december 2013 @ 01:22
Is een Renaultje 5 GT Turbo niks voor je als volgend project?

Dat zijn ook nogal kartjes :9
Geraltmaandag 23 december 2013 @ 01:22
Ow en pics van die stuiterbak aub :Y
densmeemaandag 23 december 2013 @ 09:08
Ik juich zo iets toe maar hoe krijg je dat gekeurd als je schokdempers verwijderd
Bami-Pownermaandag 23 december 2013 @ 09:09
ja ik herken dit zeker, rauwe pure kracht :7
trommelkoekmaandag 23 december 2013 @ 09:12
Lijkt me wel lachen dit :P
N.I.M.B.Y.maandag 23 december 2013 @ 09:19
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 09:08 schreef densmee het volgende:
Ik juich zo iets toe maar hoe krijg je dat gekeurd als je schokdempers verwijderd
Lijkt me eenvoudig, voor de keuring ze monteren en na de keuring weer vervangen ;)

* Al is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling van de APK en de wetgeving :P
Bami-Pownermaandag 23 december 2013 @ 09:26
oude corolla's verkrachten is ook wel leuk hoor!
Sounddragonmaandag 23 december 2013 @ 10:50
254811d1349682357-finally-picked-up-2012-limed-edition-last-thursday-this_thread_is_worthless_without_pictures.jpg
Geraltmaandag 23 december 2013 @ 11:07
quote:
Wat hij zegt dus TS. Gooi eens wat foto's online man!
#ANONIEMmaandag 23 december 2013 @ 12:05
TS klinkt als iemand die je liever niet in het verkeer tegenkomt.
ZwartmetSuikermaandag 23 december 2013 @ 19:33
Spartaans rijden is sowieso de shit. Achter het stuur moet hard gewerkt worden.
Barcaconiamaandag 23 december 2013 @ 20:00
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 09:08 schreef densmee het volgende:
Ik juich zo iets toe maar hoe krijg je dat gekeurd als je schokdempers verwijderd
Voor de APK moeten de schokdempers deugdelijk gemonteerd zijn en niet lekken.
Een tussengelaste stalen pijp lekt niet en valt er ook niet tussenuit dus goedkeur.

Toch Chuck?

Enne, rechte vertanding is niet sterker dan schuine vertanding. Integendeel juist, dragend oppervlak van schuine vertanding is flink groter namelijk.
Life2.0maandag 23 december 2013 @ 20:02
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 01:19 schreef Robuustheid het volgende:
Ondertussen vlam ik dagelijks in een zwaar opgevoerde kart waar de stad als één groot kartbaan functioneert.
daarom heb ik mijn kenteken op de circuitfiets gehouden, gewoon om een op een mooie zomeravond even goed door te trekken :~
Life2.0maandag 23 december 2013 @ 20:03
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 09:19 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Lijkt me eenvoudig, voor de keuring ze monteren en na de keuring weer vervangen ;)

* Al is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling van de APK en de wetgeving :P
dat is juist de bedoeling van een apk _O_
densmeemaandag 23 december 2013 @ 20:10
quote:
14s.gif Op maandag 23 december 2013 20:00 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Voor de APK moeten de schokdempers deugdelijk gemonteerd zijn en niet lekken.
Een tussengelaste stalen pijp lekt niet en valt er ook niet tussenuit dus goedkeur.

Toch Chuck?

Enne, rechte vertanding is niet sterker dan schuine vertanding. Integendeel juist, dragend oppervlak van schuine vertanding is flink groter namelijk.
rechte vertanding is alleen maar dat je een dogbox kunt gebruiken en je de koppeling niet nodig hebt. Is inderdaad niet gemaakt om kilometers mee te maken
Barcaconiamaandag 23 december 2013 @ 20:15
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 20:10 schreef densmee het volgende:

[..]

rechte vertanding is alleen maar dat je een dogbox kunt gebruiken en je de koppeling niet nodig hebt. Is inderdaad niet gemaakt om kilometers mee te maken
Geen idee wat een dogbox is.
densmeemaandag 23 december 2013 @ 20:19
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:15 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Geen idee wat een dogbox is.
onderbreekt de ontsteking tijdelijk en zorgt dat je in een lijn kunt schakelen net als bij een motorfiets
Barcaconiamaandag 23 december 2013 @ 20:23
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 20:19 schreef densmee het volgende:

[..]

onderbreekt de ontsteking tijdelijk en zorgt dat je in een lijn kunt schakelen net als bij een motorfiets
Wat heeft dat schakelen met rechte/schuine vertanding te maken? Dat spul is toch hoe dan ook in constant mesh.
N.I.M.B.Y.maandag 23 december 2013 @ 21:23
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:03 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dat is juist de bedoeling van een apk _O_
:+
monsterd.maandag 23 december 2013 @ 22:23
Fiat 126 is je bak, gegarandeerd plezier :+
Hyperdudemaandag 23 december 2013 @ 22:27
Die stalen pijpen ipv. dempers.
Denk niet dat ik daar gelukkig van zou worden.
Van foto's wel. :P
densmeemaandag 23 december 2013 @ 23:38
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Wat heeft dat schakelen met rechte/schuine vertanding te maken? Dat spul is toch hoe dan ook in constant mesh.
dogbox.jpg
LangeJanmaandag 23 december 2013 @ 23:51
Ik vind mijn Manta B al aardig Spartaans, geen stuurbekrachtiging, geen elektronische zooi erop. Wel een "soort van" rembekrachtiger, maar goed. Linkerbeen is goed getraind door de lekkere zware koppeling. Raamslingers en maar 4 knoppen op het dashboard :D Geen poespas, lekker rauw en zwaar :D

Maar een Mini met stalen buizen ipv dempers/veren spant toch wel de kroon. Dan heb je toch in zijn geheel geen grip of wegligging meer? Torsie op het chassis e.d. lijkt mij ook wel extreem dan.
Erasmodinsdag 24 december 2013 @ 11:13
Spartaans? 2CV!

137.jpg
Barcaconiadinsdag 24 december 2013 @ 17:31
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:38 schreef densmee het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nog altijd niet duidelijk, waarom kan dat rechtse systeem niet op een tandwiel met schuine vertanding?