Robuustheid | maandag 23 december 2013 @ 01:19 |
Sommigen gebruiken hun hobby-auto om snelle ronde-tijden op circuit neer te zetten. Anderen daarentegen doen het om hem zo mooi mogelijk te restaureren en/of in orginele staat te behouden. Ik heb een hobby-auto, maar ik herken mij niet in de bovenstaande beschrijvingen. Ik heb een klassieke Mini Cooper uit jaren 70. Heb er veel aan versleuteld. ![]() Schokdempers zijn vervangen door stalen pijpen. Slecht voor wegligging inderdaad. Maar de kick is groter. Hoogtoerig blok erin gegooid. Vanuit spruitstuk zit er een open pijp die naar achteren loopt, zonder midden- en of einddempers. Motor is na enige afstellingen nog steeds rauw. Het klonk t gelijk als de industriële revolutie. De volgende ochtend werd ik al staande gehouden door een motorjood. Maar dat mocht de pret echter niet drukken. ![]() Stuk van dashboard ligt eruit. Kwam erachter dat je het aanzuigen van de Webers nog beter evaart, je ziet ze ook in actie terwijl je rijdt. Vertanding in bak is vervangen door straight cut gears. Biedt geen wezenlijk voordeel, behalve dat je vertanding sterker is. Maar ik doe het voor het gehuil (vergelijkbaar wanneer je je auto in achteruit zet en achteruit rijdt). Plus nog enige modificaties aan pookstang doet-ie elke keer een luide *KLAK* als je schakelt. ![]() Ik verlies hiermee alleen op circuit. En origineel is-ie ook niet meer. Maar boeien. Met webertje dcoe40, kuipstoelen, zeer scherpe nokkenas (hij heeft geen vermogen beneden 4500 toeren), geflowde kop icm speciale zuigerwanden voor hoog toerenbereik met 1.5 roller rockers en nog wat meer gein erachteraan. In combinatie met 640 kg, heb je héél véél plezier. Verzekering kost geen drol (5 euro per maand oldtimer verzekering). Geen wegenbelasting, ivm oldtimer. En andere APK-eisen, zodat ze niet gaan zeuren om uitstoot. Waar iedereen zich op hun vrije dag met hun walmende dieselauto naar t kartcentrum rijden, zich vervolgens blauw betalen om in de wachtrij te mogen aansluiten. Allemaal voor een lullig kwartiertje op een circuit. Ondertussen vlam ik dagelijks in een zwaar opgevoerde kart waar de stad als één groot kartbaan functioneert. Dusja. Hij kan best afgesteld worden dat-ie nog sneller de bocht omgaat.. maar dat zoek ik dus niet. Hoe rauwer, spartaanser, hoe leuker. Herkent iemand dit? [ Bericht 2% gewijzigd door Robuustheid op 23-12-2013 01:25:03 ] | |
Geralt | maandag 23 december 2013 @ 01:22 |
Is een Renaultje 5 GT Turbo niks voor je als volgend project? Dat zijn ook nogal kartjes ![]() | |
Geralt | maandag 23 december 2013 @ 01:22 |
Ow en pics van die stuiterbak aub ![]() | |
densmee | maandag 23 december 2013 @ 09:08 |
Ik juich zo iets toe maar hoe krijg je dat gekeurd als je schokdempers verwijderd | |
Bami-Powner | maandag 23 december 2013 @ 09:09 |
ja ik herken dit zeker, rauwe pure kracht ![]() | |
trommelkoek | maandag 23 december 2013 @ 09:12 |
Lijkt me wel lachen dit ![]() | |
N.I.M.B.Y. | maandag 23 december 2013 @ 09:19 |
Lijkt me eenvoudig, voor de keuring ze monteren en na de keuring weer vervangen ![]() * Al is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling van de APK en de wetgeving ![]() | |
Bami-Powner | maandag 23 december 2013 @ 09:26 |
oude corolla's verkrachten is ook wel leuk hoor! | |
Sounddragon | maandag 23 december 2013 @ 10:50 |
![]() | |
Geralt | maandag 23 december 2013 @ 11:07 |
Wat hij zegt dus TS. Gooi eens wat foto's online man! | |
#ANONIEM | maandag 23 december 2013 @ 12:05 |
TS klinkt als iemand die je liever niet in het verkeer tegenkomt. | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 december 2013 @ 19:33 |
Spartaans rijden is sowieso de shit. Achter het stuur moet hard gewerkt worden. | |
Barcaconia | maandag 23 december 2013 @ 20:00 |
Voor de APK moeten de schokdempers deugdelijk gemonteerd zijn en niet lekken. Een tussengelaste stalen pijp lekt niet en valt er ook niet tussenuit dus goedkeur. Toch Chuck? Enne, rechte vertanding is niet sterker dan schuine vertanding. Integendeel juist, dragend oppervlak van schuine vertanding is flink groter namelijk. | |
Life2.0 | maandag 23 december 2013 @ 20:02 |
daarom heb ik mijn kenteken op de circuitfiets gehouden, gewoon om een op een mooie zomeravond even goed door te trekken ![]() | |
Life2.0 | maandag 23 december 2013 @ 20:03 |
dat is juist de bedoeling van een apk ![]() | |
densmee | maandag 23 december 2013 @ 20:10 |
rechte vertanding is alleen maar dat je een dogbox kunt gebruiken en je de koppeling niet nodig hebt. Is inderdaad niet gemaakt om kilometers mee te maken | |
Barcaconia | maandag 23 december 2013 @ 20:15 |
Geen idee wat een dogbox is. | |
densmee | maandag 23 december 2013 @ 20:19 |
onderbreekt de ontsteking tijdelijk en zorgt dat je in een lijn kunt schakelen net als bij een motorfiets | |
Barcaconia | maandag 23 december 2013 @ 20:23 |
Wat heeft dat schakelen met rechte/schuine vertanding te maken? Dat spul is toch hoe dan ook in constant mesh. | |
N.I.M.B.Y. | maandag 23 december 2013 @ 21:23 |
![]() | |
monsterd. | maandag 23 december 2013 @ 22:23 |
Fiat 126 is je bak, gegarandeerd plezier ![]() | |
Hyperdude | maandag 23 december 2013 @ 22:27 |
Die stalen pijpen ipv. dempers. Denk niet dat ik daar gelukkig van zou worden. Van foto's wel. ![]() | |
densmee | maandag 23 december 2013 @ 23:38 |
![]() | |
LangeJan | maandag 23 december 2013 @ 23:51 |
Ik vind mijn Manta B al aardig Spartaans, geen stuurbekrachtiging, geen elektronische zooi erop. Wel een "soort van" rembekrachtiger, maar goed. Linkerbeen is goed getraind door de lekkere zware koppeling. Raamslingers en maar 4 knoppen op het dashboard ![]() ![]() Maar een Mini met stalen buizen ipv dempers/veren spant toch wel de kroon. Dan heb je toch in zijn geheel geen grip of wegligging meer? Torsie op het chassis e.d. lijkt mij ook wel extreem dan. | |
Erasmo | dinsdag 24 december 2013 @ 11:13 |
Spartaans? 2CV!![]() | |
Barcaconia | dinsdag 24 december 2013 @ 17:31 |
Nog altijd niet duidelijk, waarom kan dat rechtse systeem niet op een tandwiel met schuine vertanding? |