Sommigen gebruiken hun hobby-auto om snelle ronde-tijden op circuit neer te zetten. Anderen daarentegen doen het om hem zo mooi mogelijk te restaureren en/of in orginele staat te behouden.
Ik heb een hobby-auto, maar ik herken mij niet in de bovenstaande beschrijvingen. Ik heb een klassieke Mini Cooper uit jaren 70. Heb er veel aan versleuteld.

Schokdempers zijn vervangen door stalen pijpen. Slecht voor wegligging inderdaad. Maar de kick is groter.
Hoogtoerig blok erin gegooid. Vanuit spruitstuk zit er een open pijp die naar achteren loopt, zonder midden- en of einddempers. Motor is na enige afstellingen nog steeds rauw. Het klonk t gelijk als de industriële revolutie. De volgende ochtend werd ik al staande gehouden door een motorjood. Maar dat mocht de pret echter niet drukken.

Stuk van dashboard ligt eruit. Kwam erachter dat je het aanzuigen van de Webers nog beter evaart, je ziet ze ook in actie terwijl je rijdt.
Vertanding in bak is vervangen door straight cut gears. Biedt geen wezenlijk voordeel, behalve dat je vertanding sterker is. Maar ik doe het voor het gehuil (vergelijkbaar wanneer je je auto in achteruit zet en achteruit rijdt). Plus nog enige modificaties aan pookstang doet-ie elke keer een luide *KLAK* als je schakelt.

Ik verlies hiermee alleen op circuit. En origineel is-ie ook niet meer. Maar boeien. Met webertje dcoe40, kuipstoelen, zeer scherpe nokkenas (hij heeft geen vermogen beneden 4500 toeren), geflowde kop icm speciale zuigerwanden voor hoog toerenbereik met 1.5 roller rockers en nog wat meer gein erachteraan. In combinatie met 640 kg, heb je héél véél plezier.
Verzekering kost geen drol (5 euro per maand oldtimer verzekering). Geen wegenbelasting, ivm oldtimer. En andere APK-eisen, zodat ze niet gaan zeuren om uitstoot. Waar iedereen zich op hun vrije dag met hun walmende dieselauto naar t kartcentrum rijden, zich vervolgens blauw betalen om in de wachtrij te mogen aansluiten. Allemaal voor een lullig kwartiertje op een circuit. Ondertussen vlam ik dagelijks in een zwaar opgevoerde kart waar de stad als één groot kartbaan functioneert.
Dusja. Hij kan best afgesteld worden dat-ie nog sneller de bocht omgaat.. maar dat zoek ik dus niet. Hoe rauwer, spartaanser, hoe leuker. Herkent iemand dit?
[ Bericht 2% gewijzigd door Robuustheid op 23-12-2013 01:25:03 ]