abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134586067
Hallo Fok!ers,

Voor mijn studie heb ik 30ects aan vrije ruimte. Binnen deze vrije ruimte mag een student alle vakken kiezen die hij of zij wil, zolang er een bepaalde cohesie tussen het vakkenpakket en de studie zit.

Nu wil ik graag mijn wiskunde niveau opkrikken, dit is nu VWO wiskunde B en een beetje. Hier zat ik ongeveer aan te denken:

Calculus 1
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WICAL1-12
Calculus 2
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WPMA13001
Calculus 3
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WPMA13002
Kansrekening
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WIKR-06
Lineaire algebra voor KI/Inf
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WILAICL-09
Lineaire algebra 2
https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WILA2-06

Wat vinden jullie hiervan? Is het beter dat ik het heel fundamenteel hou of zou ik juist met 30ec één onderwerp helemaal moeten uitdiepen? Ik zit in de Informatica

Groeten,

Obsama
pi_134586456
Lineaire algebra heb je heel veel aan in de informatica.
  zondag 22 december 2013 @ 23:19:08 #3
357984 JavaForumsNL
OndertitelException
pi_134586477
is wiskunde niet verplicht? ik had ook informatica gedaan en zat gewoon in mijn reguliere vakken...
www.Diablolivestream.com | DiabloLiveStream | The Diablo live stream community
www.javaforums.nl/community/stats | JavaForums.nl voor studenten en beginnende ontwikkelaars! Heeft u Java gerelateerde vragen?
pi_134586668
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:19 schreef JavaForumsNL het volgende:
is wiskunde niet verplicht? ik had ook informatica gedaan en zat gewoon in mijn reguliere vakken...
Ik doe Informatiekunde. Interesse is geschoven richting Logica/Wiskunde
pi_134586678
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:18 schreef jatochneetoch het volgende:
Lineaire algebra heb je heel veel aan in de informatica.
Zoiets dacht ik al.
  maandag 23 december 2013 @ 02:13:04 #6
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_134593563
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:22 schreef obsama het volgende:

[..]

Ik doe Informatiekunde. Interesse is geschoven richting Logica/Wiskunde
Zou je niet minor informatica kunnen doen?
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_134593720
Is op zich een prima basis. Calculus en lineaire algebra zie je overal terugkomen. Kansrekening is wat minder fundameneel maar heeft natuurlijk ook talloze toepassingen.

Waar kan je nog meer uit kiezen?
pi_134598752
Dit vak is de voorloper van Lineaire algebra 2: https://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/show?code=WILA1-06
Deze heeft als ik het goed heb iets meer diepgang dan de lineaire algebra van informatica
  maandag 23 december 2013 @ 15:33:51 #9
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_134608760
Het ligt er maar helemaal aan natuurlijk wat je er later mee wilt doen/kunnen. Voor een natuurkundige zouden de accenten anders liggen dan voor een informaticus.
pi_134613851
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 02:13 schreef Martin-Ssempa het volgende:

[..]

Zou je niet minor informatica kunnen doen?
Dat zou kunnen, maar een paar vakken zouden veel herhaling zijn en dus zonde van de tijd.
pi_134613899
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 02:18 schreef thenxero het volgende:
Is op zich een prima basis. Calculus en lineaire algebra zie je overal terugkomen. Kansrekening is wat minder fundameneel maar heeft natuurlijk ook talloze toepassingen.

Waar kan je nog meer uit kiezen?
Elk vak die op deze website staat:
https://www.rug.nl/ocasys/rug/main/searchCourses

Mits ik aan de entreevoorwaarden voldoe natuurlijk.
pi_134614111
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:33 schreef tfors het volgende:
Het ligt er maar helemaal aan natuurlijk wat je er later mee wilt doen/kunnen. Voor een natuurkundige zouden de accenten anders liggen dan voor een informaticus.
Zelf ben ik erg geïnteresseerd in het ontwikkelen van intelligente systemen op een abstract niveau. Mathematische logica of Computionele logica lijkt mij dan ook een mooi profiel binnen een Master Logica.

Daarom volg ik binnen mijn opleiding veel logica vakken en doe ik buiten het reguliere curriculum een traject van 45ects met filosofie vakken. Een filosofietraject om meer diepgang te creëren binnen je wetenschapsgebied.

Een redelijke tot sterke mathematische achtergrond is echter ook nodig, dit probeer ik te bereiken met deze 30ec.
  maandag 23 december 2013 @ 19:16:27 #13
369021 tfors
pi_134617398
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:40 schreef obsama het volgende:

[..]

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in het ontwikkelen van intelligente systemen op een abstract niveau. Mathematische logica of Computionele logica lijkt mij dan ook een mooi profiel binnen een Master Logica.

Daarom volg ik binnen mijn opleiding veel logica vakken en doe ik buiten het reguliere curriculum een traject van 45ects met filosofie vakken. Een filosofietraject om meer diepgang te creëren binnen je wetenschapsgebied.

Een redelijke tot sterke mathematische achtergrond is echter ook nodig, dit probeer ik te bereiken met deze 30ec.
Dan zou ik in plaats van calculus 2 en 3 iets anders zoeken, dat gebruikt je niet echt in die richting zo ver ik weet.
pi_134617599
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:16 schreef tfors het volgende:

[..]

Dan zou ik in plaats van calculus 2 en 3 iets anders zoeken, dat gebruikt je niet echt in die richting zo ver ik weet.
Calculus 1 is dit:

1. The student knows the principle of mathematical induction and is able to apply that technique to prove a statement about positive integers.
2. The student can calculate with complex numbers, can plot them in the complex plane, is able to formulate and use De Moivre's Theorem, can compute roots of a complex number and can solve equations in that way; the student can give the definition of the complex exponential function and can use that in applications.
3. The student can give the precise definition of a limit and can apply the definition in simple proofs. The student can calculate limits using the limit laws, the Squeeze Theorem and l'Hospital's rule.
4. The student knows the definition of continuity, examples of discontinuity and basic properties of continuous functions; in particularly, the student can state and apply the Intermediate Value Theorem.
5. The student can give the definition of the derivative of a function and can use that in simple proofs, knows the derivative of all basic functions and can calculate derivatives with the help of differentation rules. When derivatives are computed in applied situations, the student can explain their meaning. The student can compute a tangent line or linear approximation and can give the geometric meaning of differentials.
6. The student can prove Rolle's Theorem and the Mean Value Theorem and can deduce basic facts concerning extreme values of functions.
7. The student is able to give the definitions of a antiderivative and of a definite integral, can reproduce a proof of the Fundamental Theorem of Calculus and is able to view differentiation and integration as inverse processes.
8. The student can apply the standard techniques of integration (substitution rule, integration by parts, trigonometric integrals and substitutions, integration of rational functions by partial fractions) and is able to recognize which technique is best used in a given situation.
9. The student is able to formulate first-order differential equations that are used to model population growth, or electric circuits, for instance. The student can solve a separable first-order differential equations and can find a general solution of a first-order linear differential equation using an integrating factor.

Calculus 2&3:

- parametric curves
- vector-value functions
- partial derivatives
- linear approximation of a multivariable function
- tangent planes of graphs of multivariable functions
- multivariable Taylor expansion
- chain rule
- directional derivatives and gradient vectors
- extrema of multivariable functions
- Lagrange multipliers
- multiple integrals
- Jacobian
- rotation and divergence of vector fields
- surface integrals
- line integrals
- Stokes', Green's and Gauss' Theorems,
- sequences of real numbers
- limits of a sequence
- series
- convergence of series
- power series
- sequences/series of functions,
- uniform convergence
- Taylor expansions,
- Fourier series
- Fourier integral
- Second order ordinary differential equations
- Partial Differential equations

Nu moet ik eerlijk bekennen dat sommige termen in C 2&3 mij niet zoveel zeggen, en misschien helemaal niet toepasbaar zijn in de logica. Heb je misschien een idee wat een alternatief zou kunnen zijn?
  maandag 23 december 2013 @ 19:22:11 #15
369021 tfors
pi_134617673
Het allerbeste zou zijn om dit gewoon aan een studieadviseur van een master in die richting te vragen, al het andere is maar speculeren. Zelf weet ik het trouwens echt niet.
pi_134618808
Zie nu trouwens wel dat de UU een vaste minor heeft voor informatici die meer met wiskunde willen, wat vinden jullie hier van?:

http://www.uu.nl/universi(...)studieprogramma.aspx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')