abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6105271
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff.
Klassieke meesters - deel 2 - Prokofiev.

Pyotr Il'yich Tchaikovsky. (1840 - 1893)

Tchaikovsky was a man of his time: "When Mussorgsky and Dagomizhsky were forging an extreme naturalism and a genre that was not always artistic - when Borodin was submerging himself in a prehistoric epoch ... when Rimsky - Korsakov ... has been drawn into his own personal, clearly individual, pagan, fairy-tale ... and when Cui ... fliess off into a Scotland that is alien to us - Tchaikovsky has been filled totally with the spirit of his age, and with all the highly strung fervour of his deeply sensitive and impressionable nature ... has depicted us ourselves alone, with our unresolved doubts, our sorrows and our joys."

Tchaikovsky, een van de grootste componisten van de 19de eeuw, werd geborin in 1840 in Vorkinsk. Hij begon met een rechtenstudie, maar brak die uiteindelijk af om te gaan studeren aan het pas opgerichte conservatorium te St. Petersburg. Later ging hij zelf lesgeven aan het gloednieuwe conservatorium van Moskou.

Tchaikovsky was een labiel man, wat misschien kwam door zijn homoseksualiteit, iets wat toen der tijd nog niet geaccepteerd was. Ondanks zijn homoseksualiteit trouwde hij in 1877, maar dit resulteerde in een zenuwinzinking, waardoor hij direct zijn vrouw weer verliet. Het stopte hij met zijn baan bij het conservatorium. Tchaikovsky was toen al een goed gevestigd componist en kreeg sindsdien financiële alswel morele steun van een weduwe genaamd Nadezhda von Meck, dit op voorwaarde dat hij haar nooit zou ontmoeten. Hij overleed in 1893 waarschijnlijk door eigen hand. Hij zou met opzet gedronken hebben van een glas met besmet water (ik dacht cholera ofzo?), omdat er een schandaal omtrendt zijn homoseksualiteit naar buiten dreigde te komen.

De muziek van Tchaikovsky zit vol kracht en emotie. Zijn grootse symfonische thema's worden afgewisseld met prachtige lyrische melodieën, welke je raken tot in het diepst van je ziel. Zijn muziek wordt getypeerd door grootse pakkende thema's welke je niet meer loslaten na het horen ervan. Neem bijvoorbeeld de vijfde symfonie, de opening van het eerste pianoconcert of het vioolconcert. Naast symfonische muziek en kamermuziek heeft hij ook enkele balletten en opera's geschreven, waaronder de alombekende Notenkraker en het Zwanenmeer.

Alle muziek van Tchaikovsky is aan te raden wanneer je er naar zou willen luisteren.

pi_6105322
sommige stukken van hem zijn wel mooi, alleen niet alles....
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 13:00:37 #3
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_6105905
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 12:30 schreef David Letterman het volgende:
sommige stukken van hem zijn wel mooi, alleen niet alles....
well duh.
maar inderdaad een meester is het
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 13:05:36 #4
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_6106019
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 12:26 schreef Seborik het volgende:
heeft hij ook enkele balletten en opera's geschreven,
Waarvan ik Pikovaja Dama (Schoppendame) geweldig vind. Zoals gebruikelijk bij een opera is het verhaal zwaar drama. De muziek is prachtig!! Hij componeerde de gehele opera in slechts 44 dagen!! Dat kwam omdat hij ten tijde van het componeren nu eens niet in een depressieve bui was, maar een heel goede periode had.

Het Zwanenmeer was het allereerste ballet dat ik ooit zag en tevens mijn allereerste kennismaking in het theater met klassiek muziek, op vijfjarige leeftijd, in Amsterdam, door het Nationale Ballet. Mijn oom, die grimeur was bij de Nederlandse opera, nam mij mee. Het was een kadootje voor mijn verjaardag. Ik ben hem nog steeds dankbaar dat hij me heeft laten kennismaken met klassieke muziek.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  vrijdag 4 oktober 2002 @ 17:09:56 #5
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_6110394
Nog effe wezen snuffelen in de Pjotr CD en boek afdeling

Ik vind de zesde symfonie van Pjotterke, de zogenaamde symfonie Pathétique ook erg mooi. Er zitten zeer veel contrasten in en het brengt mij meestal in een beetje zwaarmoedige stemming. Het eerste gedeelte eindigt echt in een soort van begrafenisstemming en je wordt compleet op het verkeerde been gezet door het ritme in het tweede gedeelte 5/4. Je denkt dat het een wals is maar mooi niet De finale zorgt voor kippenvel, zoooooo dramatisch.

Het is zijn laatste werk. Hij dirigeerde zelf de première en negen dagen later stierf hij aan het bewust drinken van besmet water. Ik denk wel eens dat deze symfonie een afscheidsbriefje was. In ieder geval een aanrader om te luisteren

Officieus is er nog een beginnetje van een zevende symfonie van hem, daar was hij een jaar eerder aan begonnen, maar halverwege heeft ie die aan de kant gegooid omdat hij vond dat het niet interessant genoeg was. Het gedeelte wat werd gevonden werd geclassificeerd als zijnde het Piano Concerto No. 3, Opus 75. In eerste instantie heeft Sergei Taneyev (leerling van Tsjaikovski) de rest van de reeds door Pjotr geschetste andante en finale georchestreerd naar een volledig piano-concert. In de jaren 50 heeft Semyon Bogatyryev het stuk gereconstrueerd naar een symfonie en afgemaakt waarna het in 1957 voor het eerst werd opgevoerd. Er zijn veel mensen die menen dat het stuk niet veel met Tsjaikovski te maken heeft en eigenlijk gewoon een compositie van Sergei Taneyev is, omdat in de originele partituur slecht 81 maten van de hand van de grote meester zelf zijn.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_6111430
Piano concerto no.2

schitterend...

pi_6130375
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 17:09 schreef ElizabethR het volgende:
Piano Concerto No. 3, Opus 75.
Ja, die heb ik ook liggen, je hoort toch wel overduidelijk dat dit niet écht Tchaikovsky is...
pi_6170532
1812 Overture is nogal populair op KaZaA, is dat iets bijzonders?
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6171326
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 15:38 schreef Meneer_Aart het volgende:
1812 Overture is nogal populair op KaZaA, is dat iets bijzonders?
Het is wel een mooi werk, zorg wel dat je dan de versie mét de kanonsschoten hebt.
pi_6171921
Tchaikovsky is idd ook prachtig...ff een stukje uit een scriptie voor het VWO die ik over hem gemaakt heb:

Tijdens de laatste periode van zijn leven concentreerde Tchaikovsky zich op zijn theatrale operas. Het ballet De Schone Slaper, afgemaakt in 1889, is één van zn meesterwerken. In oktober 1890 ontving Tchaikovsky een brief van mevrouw von Meck dat zij bankroet was, en zo niet meer in staat hem financieel te steunen. Hij was helemaal niet meer afhankelijk van haar financiële steun maar was diep bedroefd, toen hij vernam dat zij helemaal niet bankroet was maar gewoon niet meer met hem wou corresponderen.

Internationaal groeide Tchaikovskys erkenning met grote stappen. In 1891 ging Tchaikovsky op tournee door de Verenigde Staten, overal enthousiast verwelkomd.

In 1893 ontving hij een erkenning van de Cambridge University. Zijn tournees, waarbij hij zelf dirigeerde, werden overal een gigantisch succes. Dit contrast tussen het grote succes en zijn innerlijke verbitterdheid kenmerkte zijn laatste stukken: Alhoewel het ballet de Notenkraker een aantal vrolijke passages bevat, is muziek zelf somber en teneergeslagen.

Ongetwijfeld zijn Tchaikovskys echte gevoelens in zijn laatste jaren alleen werkelijk geuit in zijn 6e en laatste Symfonie, de Pathétique. Dit wordt gekenmerkt door een mengeling van droevigheid en vreugde. Zijn 6e Symfonie werd het eerst ten gehore gebracht op 28 oktober 1893: Tchaikovsky overleed 9 dagen later. Men probeerde de ware toedracht van zijn dood onbekend te houden door te zeggen dat hij was overleden aan Cholera, maar al gauw werd duidelijk dat hij man zelfmoord had gepleegd. Zijn grote beroemdheid in Rusland zorgde ervoor dat Tchaikovsky een begrafenis in de Kazans Kathedraal in St Petersburg kreeg: Hij was de eerste niet-edelman die hier begraven werd. De belangstelling was groot 60.000 mensen wouden de begrafenis bijwonen.

Tchaikovsky kan samengevat worden als een persoon bij wie innerlijke emoties een zeer belangrijke rol gespeeld hebben. Al vanaf zijn jeugd had Tchaikovsky psychische problemen en traumas opgelopen. Misschien hebben deze gebeurtenissen in zijn jeugd wel tot de instabiliteit van Tchaikovsky geleid in zijn verdere leven. Daarin heeft hij qua sociaal leven bijzonder veel tegenslag gehad: Ieder moment dat Tchaikovsky een moment van geluk had, werd dat op de één of andere manier grof verstoord. Doordat hij een zeer emotioneel persoon was, dat verwerkte in zijn muziek en op die manier uit zijn leven 'vluchtte' maakte Tchaikovsky een volbloed romanticus.

Mijn favoriete stukken:

- Pianoconcerten
- 1e Vioolconcert
- 4e, 5e en 6e Symfonie
- Het Zwanenmeer

Van de laatste - ik vind dit een werkelijk fabelachtig stuk, zonde dat ik het ballet nog nooit gezien heb - volgt hieronder een nadere beschrijving (uit dezelfde scriptie):

HET ZWANENMEER
1877

Het verhaal
Dit ballet speelt in het Duitsland van Middeleeuwen. Het opent met een feest ter gelegenheid van de 18e verjaardag van Prins Siegfried. Zijn moeder staat erop dat hij de volgende avond, tijdens het bal, een bruid uitkiest. Later die avond ziet Siegfried een vlucht zwanen die zich aftekenen tegen het licht van de ondergaande zon. Nu verschijnt Odette, die hem vertelt dat zij en haar vriendinnen zijn betoverd door de kwaadaardige tovenaar Von Rothbart, en daarom overdag als zwanen door het leven moeten gaan. Ze legt ook uit dat alleen die bereid is te sterven voor de liefde, de betovering kan verbreken.
Tijdens het bal kondigt een fanfare de komst aan van Von Rothbart en zijn dochter Odile, vermomd als de Ridder van de Zwarte Zwaan en Odette. Siegfried wordt in de war gebracht door Odiles verschijning, maar terwijl hij haar zijn liefde verklaard, verschijnt de echte Odette in de vorm van een zwaan. Aan het slot van de derde akte gaat Siegfried erop uit om zijn geliefde Odette te zoeken.
De vierde akte speelt aan de rand van het meer waar het heftig waait. Hier vertelt Odette aan Siegfried dat de betovering alleen verbroken kan worden als zij zich opoffert. Ze plegen vervolgens beiden zelfmoord, en dan is de betovering verbroken.

De muziek
In het eerste gedeelte, het toneel, toont Tchaikovsky hoe hij een sfeer kan creëren. De zacht trillende violen en het glissando van de harpen suggereren het rimpelen van het wateroppervlak van het meer. Met een klagelijk klinkende hobo begint het hoofdthema, en de noodlotsstemming wordt geaccentueerd door de dramatische inzet van de hoorns, die de duivelse Von Rothbart voorstellen.

In het tweede gedeelte, de Wals, begint welluidend en vrolijk, maar hij wordt al spoedig onderbroken door uitbarstingen van het orkest. Dan volgt er een solotrompet die het begin van het bal moet inluiden. Dat gebeurt plechtig en vrij opgewekt. Het dramatische gedeelte dat daarop volgt weerspiegelt het bedrog en de deceptie dat prins Siegfried ontdekt. Daarna keert het orkest weer enigszins in rust terug. In de zangerige passage die na deze rust volgt wordt het de dialoog tussen Odette en Siegfried weerspiegelt. De spanning bouwt zich langzaam op waarbij het uiteindelijke hoogtepunt komt waarbij Odette en Siegfried zelfmoord plegen.

In het korte derde gedeelte, de Dans van de Zwanen, een heel rustig stuk, wordt ieder gevoel van tragedie tenietgedaan. Het is bedoeld om de zwaarmoedigheid van voorafgaande, gevoeligheid passages te doen vergeten.

pi_6275218
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 12:26 schreef Seborik het volgende:
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff.
Klassieke meesters - deel 2 - Prokofiev.
psst... Sebbie, wanneer komt Mahler eindelijk aan de beurt?
Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_6275429
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 15:50 schreef Vahlto het volgende:

[..]

Open jij anders een topic over Mahler.
pi_6293001
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 16:30 schreef Seborik het volgende:

[..]

Het is wel een mooi werk, zorg wel dat je dan de versie mét de kanonsschoten hebt.

Ik heb hem (met kanonschoten). Hehe, ik wist helemaal niet dat dat bekende deuntje erin zat...
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7675233
Zojuist naar de Notenkraker geweest.

Het was prachtig, zowel ballet als muziek. Wat was Tchaikovsky toch een genie.

donderdag 2 januari 2003 @ 23:08:51 #15
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7675647
quote:
Op vrijdag 4 oktober 2002 13:05 schreef ElizabethR het volgende:

Waarvan ik Pikovaja Dama (Schoppendame) geweldig vind. Zoals gebruikelijk bij een opera is het verhaal zwaar drama. De muziek is prachtig!! Hij componeerde de gehele opera in slechts 44 dagen!! Dat kwam omdat hij ten tijde van het componeren nu eens niet in een depressieve bui was, maar een heel goede periode had.

Helemaal mee eens! een prachtige opera met mooie aria's en gevoelige passages waarin je goed ziet hoe langzaam aan Herman zichzelf helemaal gek maakt!!

Ik heb hem op CD thuis en luister er met veel plezier naar!

patat ftw :)
  donderdag 2 januari 2003 @ 23:12:29 #16
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7675733
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 15:50 schreef Vahlto het volgende:

[..]

Stravinsky ook!!! Die heeft ook moooie balletten! Maar meer daarover in ZIJN topic!!! als ie er is
of een topic over ravel... zou ook niet misstaan!

Er zijn zoveel componisten die een eigen topic verdienen!

[Dit bericht is gewijzigd door daniman op 02-01-2003 23:17]

donderdag 2 januari 2003 @ 23:16:09 #17
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7675843
jongens, meiden, dank je wel! Ik heb met dit topic al weer enkele goeie tips gekregen om CD's te kopen die ik nog niet had!

Ik heb alleen maar Pique Dame en de Notekraker, en her en der nog wat losse nummers op compilatie CD's en muzikanten CD's

pi_7678109
Ik was 2003 begonnen met Tchaikovsky (Piano Concerto no.2)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')