abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135270796
Als je een havo, vwo diploma hebt (of hbo, maar die heb je niet afgerond) kun je de 1,5 jaar durende opleiding (volwassenenonderwijs) in Barneveld gaan doen. Dat is mbo4 niveau.
(EDIT: en je schijnt geloof ik ook wel een 21+ test te kunnen doen, maar dat weet ik even niet zeker.) Dan heb je geen vakken zoals als Nederlands/Engels/wiskunde etc. omdat je die al gehaald hebt op havo of vwo niveau, en je krijgt dan ook geen officieel mbo4 diploma, maar wel een officieel diploma voor paraveterinair.

Voor januari zal je je denk ik niet meer kunnen inschrijven, maar in september starten ze weer.
(Bedenk alleen wel dat dit dus volwassenenonderwijs is en daarom niet gesubsidieerd wordt door de overheid. De opleiding kost 4200 euro, en je kunt het wel in termijnen betalen maar dan betaal je 5% extra, dat is dus zo'n 250 euro er nog eens bovenop. )

Als je een beetje kans wil maken op een baan als paraveterinair zou ik je de LOI of een soortgelijke instantie afraden. Dierenartsen vragen speciaal naar studenten van Barneveld, die school heeft de beste naam.
pi_135271250
Ik heb even gekeken op de site van Groenhorst Barneveld. Die opleiding kan ik idd doen, in 2 jaar. Ik zie nergens staan dan ik dat geen MBO niveau 4 diploma krijg.
2 jaar is niet lang, maar Barneveld is redelijk ver weg van waar ik woon.. dus elke dag trein of benzine betalen.. dat loopt ook hoog op!
Daarom leek een LOI thuisstudie mij het handigst. Daar kan ik dan ook naast werken..
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:44:52 #103
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_135271537
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:37 schreef xuryah het volgende:
Ik heb even gekeken op de site van Groenhorst Barneveld. Die opleiding kan ik idd doen, in 2 jaar. Ik zie nergens staan dan ik dat geen MBO niveau 4 diploma krijg.
2 jaar is niet lang, maar Barneveld is redelijk ver weg van waar ik woon.. dus elke dag trein of benzine betalen.. dat loopt ook hoog op!
Daarom leek een LOI thuisstudie mij het handigst. Daar kan ik dan ook naast werken..
Er is nog 1 ding erger dan mbo dierenverzorgers en dat is LOI mbo dierenverzorgers.

I S G E E N W E R K V O O R
Chaos is a ladder.
pi_135271676
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:37 schreef xuryah het volgende:
De (paraveterinair) opleiding voor volwassenen duurt 1,5 jaar (op de site staat inderdaad 2 jaar, maar bij de bijeenkomst werd ons verteld dat het bij ons van januari 2014 tot november 2015 duurt).
Op de informatie-avond werd ook verteld dat je geen officieel mbo4 diploma krijgt omdat je daarvoor ook de 'basisvakken' moet volgen - wat 4 jaar duurt en wat volstrekt onnodig is als je daar al examen in hebt gedaan. Maar dat maakt het diploma voor paraveterinair niet minder waard; dat is gewoon het niveau wat het moet zijn en erkend.

Je hebt overigens 26 dagen les (de hele dag, de ene keer theorie, de andere keer praktijk), en dat is dan verspreid over die 1,5 jaar. Dus maar 1 keer in de 2-4 weken les. (Overigens houden ze ook de vakanties van midden Nederland aan.)
De verdere praktijkervaring doe je op door het lopen van stages. (Eerst 200 uur dierverzorging, daarna 500 uur in een kliniek.)

@Nightquest: geen dierverzorging, paraveterinair dierassistent.
Verder eens met je post ;)
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:32:37 #105
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_135275816
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 17:02 schreef xuryah het volgende:

[..]
Daarom is het zo oneerlijk eigenlijk.. Wil gewoon iets doen wat ik leuk vind!
En de rest van werkend NL mag weer betalen voor een muts die de eeuwige 'student' wil spelen en 'iets' met dieren wil doen.
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:45:30 #106
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_135276327
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:48 schreef Candaasje het volgende:

Op de informatie-avond werd ook verteld dat je geen officieel mbo4 diploma krijgt [...]

@Nightquest: geen dierverzorging, paraveterinair dierassistent.
Verder eens met je post ;)
Wow het is dus nog niet eens MBO. Nou, dan zijn je kansen op een baan zo ongeveer ONDER de nul procent.

Dat is het punt dat random bedrijven jou opbellen om te zeggen: ik weet dat je niet gesolliciteerd hebt, maar we willen je vertellen dat je dat ook ECHT niet moet gaan doen.
Chaos is a ladder.
pi_135277256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 15:45 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Wow het is dus nog niet eens MBO. Nou, dan zijn je kansen op een baan zo ongeveer ONDER de nul procent.

Dat is het punt dat random bedrijven jou opbellen om te zeggen: ik weet dat je niet gesolliciteerd hebt, maar we willen je vertellen dat je dat ook ECHT niet moet gaan doen.
EDIT ik begreep je verkeerd: het is dus de opleiding voor volwassenen waar ik het over heb hè. Niet de gewone opleiding.
Voor de volwassenenopleiding heb je een afgeronde havo, vwo of hbo nodig. Juist omdat je dus die basisvakken niet meer krijgt omdat je ze al gehad hebt. :)
pi_135279916
Ik ga vanaf volgende week de 1-jarige opleiding paraveterinair dierenassistent volgen. Hiermee behaal je wel een geldig MBO-4 diploma.
Ik ga juist deze opleiding doen omdat ik al een HBO diploma heb in de dier- en veehouderij, maar er daar voor mij helemaal geen banen in te vinden zijn.
Een oud-studiegenootje heeft trouwens ook via de LOI deze studie gedaan en ze heeft nu al ruim een jaar een baan in een dierenkliniek. Het kan dus wel via de LOI.
pi_135287143
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:06 schreef xuryah het volgende:

[..]

Spannend voor jou dus!
Ik ben wel benieuwd wat je met zo'n diploma kan. Waar kan je straks gaan werken? En als wat?
De genoemde boer is niet een heel logische werkplek na de studie, dan is iets als veehouderij oid (ook mogelijk op hbo) meer geschikt. Tenzij je Dieren in de Zorg doet als major (net als ik), dan is een zorg-/kinderboerderij wel een logisch gevolg. Manege zou wel een goede mogelijkheid zijn, maar 't is allemaal afhankelijk van je major. Zie voor de verschillende majors en verdere algemene beschrijving van Diermanagement http://www.hogeschoolvhl.(...)/Diermanagement.aspx.

Overigens kun je in het derde jaar ook nog een diploma voor paraveterinair behalen, theoretisch kun je dit gewoon naast de huidige vakken volgen.

Voor alle negatieve reacties: ik snap 't. Maar een studie volgen alleen maar omdat daar wel hoge baankansen bij horen, is voor veel mensen gedoemd om te mislukken. Als het niet tijdens de studie is, dan is het voor veel mensen wel als ze uiteindelijk terecht komen in het werkveld. Ik moet bekennen dat ik achteraf misschien wel voor een andere studie had gekozen, maar er zijn ook veel studiegenoten die heel tevreden zijn met de studie. Net als bij andere studies heb je veel zelf in de hand door bv. paraveterinair, cursussen kynologie etc. erbij te doen en je stages heel gericht te kiezen. TS, als je echt overweegt Diermanagement te kiezen, lees je dan goed in en informeer als het kan bij diverse studenten zodat je je een goed beeld kunt vormen (nouja, eigenlijk geldt dit natuurlijk voor elke studie).
pi_135288201
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 17:09 schreef LanaWoef het volgende:
Ik ga vanaf volgende week de 1-jarige opleiding paraveterinair dierenassistent volgen. Hiermee behaal je wel een geldig MBO-4 diploma.
Ik ga juist deze opleiding doen omdat ik al een HBO diploma heb in de dier- en veehouderij, maar er daar voor mij helemaal geen banen in te vinden zijn.
Een oud-studiegenootje heeft trouwens ook via de LOI deze studie gedaan en ze heeft nu al ruim een jaar een baan in een dierenkliniek. Het kan dus wel via de LOI.
Waar ga jij deze opleiding volgen? Via LOI?
Fijn dat jouw studiegenootje wel een baan heeft kunnen vinden. Het lijkt mij ook sterk dat dit niet zou kunnen! Een MBO 4 diploma op je CV staat sowieso mooier op je CV dan niks, ook al is het van de LOI.
pi_135288366
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 19:53 schreef houthouse het volgende:

[..]

De genoemde boer is niet een heel logische werkplek na de studie, dan is iets als veehouderij oid (ook mogelijk op hbo) meer geschikt. Tenzij je Dieren in de Zorg doet als major (net als ik), dan is een zorg-/kinderboerderij wel een logisch gevolg. Manege zou wel een goede mogelijkheid zijn, maar 't is allemaal afhankelijk van je major. Zie voor de verschillende majors en verdere algemene beschrijving van Diermanagement http://www.hogeschoolvhl.(...)/Diermanagement.aspx.

Overigens kun je in het derde jaar ook nog een diploma voor paraveterinair behalen, theoretisch kun je dit gewoon naast de huidige vakken volgen.

Voor alle negatieve reacties: ik snap 't. Maar een studie volgen alleen maar omdat daar wel hoge baankansen bij horen, is voor veel mensen gedoemd om te mislukken. Als het niet tijdens de studie is, dan is het voor veel mensen wel als ze uiteindelijk terecht komen in het werkveld. Ik moet bekennen dat ik achteraf misschien wel voor een andere studie had gekozen, maar er zijn ook veel studiegenoten die heel tevreden zijn met de studie. Net als bij andere studies heb je veel zelf in de hand door bv. paraveterinair, cursussen kynologie etc. erbij te doen en je stages heel gericht te kiezen. TS, als je echt overweegt Diermanagement te kiezen, lees je dan goed in en informeer als het kan bij diverse studenten zodat je je een goed beeld kunt vormen (nouja, eigenlijk geldt dit natuurlijk voor elke studie).
Thanks voor je reactie. Ik vind ook dat je beter iets kunt kiezen waar je gelukkig mee wordt, ipv iets waar je rijk mee wordt!
Ik ga nog heel goed kijken en informeren, een keuze maken is niet zo makkelijk..
pi_135298042
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:14 schreef xuryah het volgende:

[..]

Waar ga jij deze opleiding volgen? Via LOI?
Fijn dat jouw studiegenootje wel een baan heeft kunnen vinden. Het lijkt mij ook sterk dat dit niet zou kunnen! Een MBO 4 diploma op je CV staat sowieso mooier op je CV dan niks, ook al is het van de LOI.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je kansen worden gewoon kleiner.
Maar goed, ik snap gewoon ook niet waarom je naar de LOI zou gaan als er beter bekend staande opleidingscentra bestaan die qua tijd heel niet zoveel schelen. Maar die keuze is persoonlijk :) .

(En ik vind het wel vreemd dat je bij de LOI een mbo4 diploma kan halen in 1 jaar? Krijg je dan ook alle basisvakken? Lijkt me niet? Bij Barneveld is het gewoon ook mbo4 niveau hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Ze mogen het alleen geen mbo4 diploma noemen omdat je die basisvakken mist. Maar het diploma voor paraveterinair is niks minder waard, zelfs zowel in NL als in het buitenland erkend. )
pi_135298261
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:17 schreef xuryah het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie. Ik vind ook dat je beter iets kunt kiezen waar je gelukkig mee wordt, ipv iets waar je rijk mee wordt!
Ik ga nog heel goed kijken en informeren, een keuze maken is niet zo makkelijk..
Daar wel mee eens :) Ik ben na het halen van een vwo en daarna hbo diploma ook geen opleiding paraveterinair gaan doen voor het geld of de cao. Wel omdat ik het heel graag wil. Laat je niet afschrikken door mensen die roepen dat het pretstudies zijn waar je geen droog brood mee kunt verdienen. Je zult er misschien nooit rijk mee worden, maar waar een wil is, is een weg. :)

Succes met uitzoeken en kiezen trouwens!
pi_135316056
Ik ga het volgen bij Capabel Onderwijs Group. Dit is een soort van volwassenenonderwijs. Ik krijg nog wel Engels en Nederlands, maar ze skippen gewoon alle overbodige 'ontdek je zelf' lessen. Als je wat ouder bent ben je hier onderhand wel achter.
Ik heb trouwens ook over Barneveld zitten twijfelen, maar het is ook voor mij te ver weg qua afstand. Ik woon op mezelf, moet dus alles helemaal zelf bekostigen en daarnaast ook nog een huishouden runnen. Als ik dan ook nog eens veel kosten en tijd kwijt ben aan het reizen zou ik het niet redden.

Ik wil je ook nog advies meegeven als je die HBO studie Diermanagement gaat doen. De vakken die je krijgt zijn heel algemeen. Als je wat meer kans op een baan wil hebben moet je je via je stages en projecten bewijzen. Ook heb je meer kans op een baan als je richting de veehouderij gaat.
Ik wil je in ieder geval veel succes wensen bij het maken van een keuze (ik weet hoe moeilijk het is).
pi_145017453
Hey Xuryah,

ik lees nu je topic omdat ik in een vergelijkbare situatie zit. Ook vind ik echt precies dezelfde dingen als jou leuk.. ik schilder ook, reis best veel, houd super veel van dieren en zit ook aan fotografie te denken. Op het moment ben ik bezig met psychiatrisch verpleegkundige. Ik ben heel benieuwd waar jij uiteindelijk voor gekozen hebt en waar je nu mee bezig bent? Ik heb namelijk ook totaal geen zin om weer 4 jaar van voor af aan te beginnen.. daarbij ben k dan 27 als k klaar ben en zit k nog 4 jaar vast in Nederland :P

Ben benieuwd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')