abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134397793
Momenteel zit ik midden in een verbouwing en ben ik toegekomen aan het aanleggen van de CV.
Er wordt een nieuwe CV ketel gemonteerd, Remeha Calenta 40C icm iSense thermostaat, en alle leidingen worden opnieuw aangelegd.

Op de begane grond krijgen we vloerverwarming, dit is 1 grote ruimte (kamer/keuken) van 60 m2. In het kamergedeelte komt een houtkachel te staan voor de sfeer.

Op de verdieping krijgen we 4 radiatoren.

Op het moment dat de houtkachel aan staat zal de thermostaat van de vloerverwarming uitslaan, om te voorkomen dat de radiatoren op de verdieping uitgaan wil ik op de bovenverdieping ook een thermostaat plaatsen.

Nu is mijn vraag hoe ik dit aangesloten krijg, ben ik hiervoor een driewegklep nodig?
Tevens zou ik graag willen weten of ik voor de vloerverwarming nog een bypass moet aanleggen?

In de onderstaande afbeelding heb ik een eerste schematische opzet gemaakt:

pi_134398276
De remeha iSense kamerthermostaat heeft voor deze situatie al een ingebouwde functie,

zie de programma's:
- 2 klokprogramma's met 6 schakelpunten per dag
- boiler klokprogramma met 6 schakelpunten per dag
- vakantieprogramma met ruimte voor 16 perioden
- dagstand, nachtstand, vorstbeveiliging, zomerstand, openhaardstand
*Instelnauwkeurigheid:
- Temperatuur: 0,5 grC
- Klokprogramma: 10 minuten
- Temperatuur instelgebied: 5 - 35 grC
- Digitale ingang
- Display: Grafisch/segmenten met blauwe displayverlichting
- Zomer-/wintertijdomschakeling: automatisch
pi_134398370
De isense bevat ook een openhaardfunctie. Op het moment dat je die inschakelt gaat het toestel met de op dat moment heersende watertemperatuur onafhankelijk van ruimtetemperatuur door stoken. Je kunt de radiatoren boven dan regelen met thermostatische afsluiter (dan is een drukverschilregeling/bypass noodzakelijk).
pi_134398584
Zie bovenstaande antwoorden, verdere aanpassing aan het systeem zijn verder niet nodig.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134398845
Als ik het goed begrijp blijft de vloerverwarming dan actief op de temperatuur voordat de openhaardstand werd ingeschakeld.
De ruimte wordt dan dus verwarmd door de openhaard en de vloerverwarming, terwijl ik de openhaard ook een beetje zie als energie besparing en de vloerverwarming uitschakelt.

Moet de openhaardstand iedere keer wanneer de openhaard aanstaat handmatig ingeschakeld worden?
pi_134410607
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 11:53 schreef s--mulder het volgende:
Als ik het goed begrijp blijft de vloerverwarming dan actief op de temperatuur voordat de openhaardstand werd ingeschakeld.
De ruimte wordt dan dus verwarmd door de openhaard en de vloerverwarming, terwijl ik de openhaard ook een beetje zie als energie besparing en de vloerverwarming uitschakelt.

Moet de openhaardstand iedere keer wanneer de openhaard aanstaat handmatig ingeschakeld worden?
De vloerverwarming blijft dan inderdaad ook meedraaien. Je zult de openhaardstand iedere keer opnieuw moeten activeren. Als je een buitensensor aansluit zal de regeling in openhaardstand als weersafhankelijke regeling gaan functioneren.

Je kunt op de ketel geen opentherm en aan-uit thermostaat tegelijkertijd laten draaien, je kunt er dus voor kiezen om met twee aan-uit thermostaten en tweewegkleppen te gaan werken, of met Isense thermostaat en dan thermostatische kranen boven en een tweewegklep in combinatie met thermostaat die de vloerverwarming uitschakelt.

Je krijgt dan wel twee thermostaten in woonkamer/keuken, daar moet je wel van houden natuurlijk ;)

Succes
pi_134412161
Wat moet ik aan het schema aanpassen om boven en beneden een thermostaat toe te passen?
Driewegklep?
pi_134412644
Bijvoorbeeld zo:

pi_134415062
Ik zou die iSene lekker boven plaatsen en dan voor de vloerverwarming beneden, in de leidingen naar de verdeler,
een zoneklep plaatsen waarop een thermostaat word geplaatst voor in de woonkamer.

Eventueel met 'terugmeld contact' naar de ketel om te zorgen dat die ook daadwerkelijk aanspringt.
pi_134415928
Is zone 2 in de afbeelding de vloerverwarming (ivm de drukregelaar) of maakt dat niet uit?
pi_134419583
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:21 schreef naaa het volgende:
Ik zou die iSene lekker boven plaatsen en dan voor de vloerverwarming beneden, in de leidingen naar de verdeler,
een zoneklep plaatsen waarop een thermostaat word geplaatst voor in de woonkamer.

Eventueel met 'terugmeld contact' naar de ketel om te zorgen dat die ook daadwerkelijk aanspringt.
Dat werkt niet, je kan geen iSense thermostaat combineren met een aan/uit contact, wil je met twee thermostaten gaan werken kan alleen maar met aan/uit thermostaten.
pi_134419623
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:40 schreef s--mulder het volgende:
Is zone 2 in de afbeelding de vloerverwarming (ivm de drukregelaar) of maakt dat niet uit?
Maakt niet uit
pi_134424444
Denk ook om het waterzijdig inregelen en ketel optimaal afstellen (aanvoertemperatuur etc) als de hele installatie geplaatst is. Kan je behoorlijk wat gas besparen.
pi_134456498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:41 schreef exlurker het volgende:
Dat werkt niet, je kan geen iSense thermostaat combineren met een aan/uit contact, wil je met twee thermostaten gaan werken kan alleen maar met aan/uit thermostaten.
Als je een buitenvoeler aansluit op de Calenta en van de iSense een WA-regeling maakt,
wel ;) EDIT: Maar dan word het erg ingewikkeld; dan zou je een 2de thermostaat in je verdeler
voor je vloerverwarming moeten hebben (zoals diverse WTH units standaard hebben).

En het zou moeten kunnen, een OT thermostaat en een aan/uit...tenminste bij alle andere merken.
Ik geloof dat een aantal Remeha ketels gecombineerde contacten hebben, dan kan het inderdaad niet;
tenzij ik de handleiding staat aangegeven dat het wél kan (vorstcontact)
pi_135180157
Inmiddels ben ik er aan toe om de ketel te installeren. Ik wil dit gaan doen volgens onderstaande tekening, op advies van de installateur wordt de regelklep geplaatst op de aanvoer van de radiatoren.
De regelklep wordt aangestuurd door een thermostaat op de verdieping en heeft een terugmeldcontact? naar de ketel.

Graag jullie reactie of ik op deze manier een goed werkend systeem heb.

Al vast bedankt.
pi_135180880
In de handleiding van de ketel staat de vorstcontact omschreven, het lijkt me dus dat er een modulerende en een aan/uit thermostaat kan worden aangesloten.

Persoonlijk denk ik dat de regelklep voor de vloerverwarming moet zitten zodat deze dichtgezet wordt wanneer het warm genoeg is in de kamer door de houtkachel.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 13:19:10 #17
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_135185948
Heb je Honeywell Evohome overwogen (zie ook het topic)? Ik heb dat hier icm de opstelling die jij benoemt. Ik ben er ontzettend gelukkig mee, elke ruimte kan zelf onafhankelijk een warmtevraag doen en dus kan het zo zijn dat ik het beneden 23 graden heb vanwege de haard terwijl de radiator en vloerverwarming op de badkamer aanspringen omdat het er 19 graden is terwijl het volgens de planning op dat tijdstip 20 graden zou moeten zijn.
pi_135192293
Ik heb de ketel en iSense thermostaat al in huis, vandaar dat ik vanuit deze opstelling de ketel wil proberen te installeren.
pi_135226401
Je kunt geen isense en aan/uit thermostaat tegelijk aansluiten op de ketel.
pi_135955727
Graag update van s-mulder. Heb vergelijkbare situatie in mijn woning.Wil ook graag 2x thermostaat op die ketel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')