abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135272297
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef n8n het volgende:
Ik heb een class::functie() die een return geeft van een array of null. Nu werkt het alleen niet als ik if (empty(class::functie()) doe. Waarom is dat? ;(
Wat werkt er precies niet?
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 9 januari 2014 @ 14:07:19 #52
176766 zoem
zoemt
pi_135272451
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:29 schreef n8n het volgende:
Ik heb een class::functie() die een return geeft van een array of null. Nu werkt het alleen niet als ik if (empty(class::functie()) doe. Waarom is dat? ;(
Zowel null als een lege array zijn empty. Kun je wat meer info geven?
pi_135272500
Misschien overigens ook handiger om altijd een array te returnen i.p.v. ook de mogelijkheid tot null, zit je met een mixed type die waarschijnlijk niet nodig is in jouw situatie.
  donderdag 9 januari 2014 @ 14:30:35 #54
52200 ViPeRII
It's a good day to die
pi_135273343
quote van php.net

Prior to PHP 5.5, empty() only supports variables; anything else will result in a parse error. In other words, the following will not work: empty(trim($name)). Instead, use trim($name) == false.

oftewel, was je wil wordt niet ondersteund.
Dan zou ik dus Diabox zijn advies opvolgen, of false retouneren of als het echt nodig is is_null() te gebruiken ipv empty.
-- ViPeRII --
pi_135287002
Als je bij phpbb zelf een pagina hebt gemaakt waar je phpbb code hebt geinclude zodat je kan checken of de gebruiker is ingelogd etc.
kun je er voor zorgen dat die pagina niet meetelt in e wie is er online meuk.. want het gaat over een pagina die regelmatig met ajax word opgeroepen en als je dan de site open laat staan en niks doet blijf je online staan.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 14:34:57 #56
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135316491
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:03 schreef Diabox het volgende:

[..]

Wat werkt er precies niet?
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:30 schreef ViPeRII het volgende:
quote van php.net

Prior to PHP 5.5, empty() only supports variables; anything else will result in a parse error. In other words, the following will not work: empty(trim($name)). Instead, use trim($name) == false.
helaas

quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:07 schreef zoem het volgende:

[..]

Zowel null als een lege array zijn empty. Kun je wat meer info geven?
Ik doe een email query dmv een functie, als deze niet gevonden wordt return ik een null. ik maak nu een variabele van de functie die ik later gebruik. Was achteraf sowieso handiger omdat ik anders bij meerdere if statements de functie (en dus query) moet laten lopen en dat leek me onnodige overhead geven.

was eerst

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
// check email input

if (empty($email)) {

$error['email'] = 'empty';

} elseif (
filter_var($emailFILTER_VALIDATE_EMAIL) == false) { 

$error['email'] = 'invalid'

} elseif (isset(
user::check($email)) && (isset($register))) {

$error['email'] = 'taken';

} elseif (empty(
user::check($email)) && (isset($login))) {

$error['email'] = 'absent';

}
?>

is nu

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
// check email input

if (empty($email)) {

$error['email'] = 'empty';

} elseif (
filter_var($emailFILTER_VALIDATE_EMAIL) == false) { 

$error['email'] = 'invalid'

} else {

// check if email input exists

$user user::check($email);

if (isset(
$user['email']) && (isset($register))) { // registration: email already exists in database

$error['email'] = 'taken';

} elseif (empty(
$user['email']) && (isset($login))) { // login: email address not in database

$error['email'] = 'absent';

}

}
?>

de else op regel 11 is zodat de query alleen gedaan wordt als de andere statements niet van toepassing zijn

dit is de functie

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php
class user {

static function 
check($email) {

global 
$connect;

$query $connect->prepare("select id, email, userkey, password from user where email = :email");

$query->bindParam(':email'$emailPDO::PARAM_STR);

$query->execute();

$user $query->fetch();

if (empty(
$user)) {

return 
null;

} else {

return 
$user;

}

}

}
?>

begrijp dat als ik hier meteen (zonder if) de $user variable return dat het ook werkt met empty($user).

[ Bericht 1% gewijzigd door n8n op 10-01-2014 14:42:48 ]
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_135323246
waarom NULL? waarom niet gewoon false? if (($value == class::function()) != false) { // do dit } oid..

hoop dat ik het goed geschreven heb, want met deze syntax zit ik nog wel eens fout... :@

-edit-

dit gaat ook nergens over, waarom niet gewoon functies gebruiken die specifiek geschreven zijn om te kijken of er een resultaat is?

1
2
3
4
  $query = $connect->prepare("select id, email, userkey, password from user where email = :email");
        $query->bindParam(':email', $email, PDO::PARAM_STR);
        $query->execute();
        $user = $query->fetch();

http://nl1.php.net/manual/en/pdostatement.rowcount.php
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_135323419
in dit geval idd false of array() returnen. Denk dat ik voor array() zou gaan.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 17:36:26 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135323615
Je 'check' methode heeft een verantwoordelijkheid die die niet moeten hebben.

bool user::validEmailAdress(email)

user user::getUserbyEmailAdress(email)

of

1
2
3
4
5
6
7
8
user::getUserByEmailAdress(email)

implementatie:
  checkEmailAdress(email)
  true:
   getUserbyEmailAdress(email)
  false:
   null
pi_135337191
Inderdaad wat bovenstaande heren zeggen. Ik verwacht sowieso bij een 'check' functie of het bestaat, en zodoende 'n boolean. Bij 'n get verwacht je data terug.

Daarnaast gewoon 'n lege array returnen bij geen resultaat, en 'n exception throwen wanneer iets fout gaat. Zo heb je geen mixed type nodig, en als er daadwerkelijk wat fout gaat krijg je gewoon 'n exception i.p.v. iets nietszeggends als false (al ga ik ook vaak voor 'n return false bij kleine dingetjes, maar bij wat grotere projecten, en zeker bij meerdere dingen die fout kunnen gaan, throw ik exceptions).
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:19:20 #61
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_135337955
assert_valid_email en dan moet het ding dood gaan als het geen geldig adres is.
is het geldig: get_user_by(email => $email)

ik zou zoiets doen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
function assert_valid_email($meuk) {
     # $VALID_EMAIL_REGEXP is dan gewoon een constante, maar ik weet niet hoe dat eruit ziet in php
     if (preg_match($VALID_EMAIL_REGEXP, $meuk)) {
         return 1;
     }   
     else {
         throw Exception("Invalid e-mail");
     }   
}   
Dan kan je daarna gewoon een try { } catch (Exception $e) {} doen en dan ben je klaar. Doodgaan als het niet goed is, ik kan dat steeds meer waarderen.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 10 januari 2014 @ 22:23:36 #62
176766 zoem
zoemt
pi_135338233
Het heeft inderdaad wel zo zijn voordelen, omdat je minder logic hoef te schrijven in het daadwerkelijke proces. Echter betwijfel ik of het gebruik van exceptions in elke validatie/conditionele case wel the way to go is. Ik zet ze zelf pas in bij de wat kritischere functies of externe aanroepen/services. Een vrij basale true/false case lijkt het me wel wat overkill.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:26:07 #63
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_135338419
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:23 schreef zoem het volgende:
Het heeft inderdaad wel zo zijn voordelen, omdat je minder logic hoef te schrijven in het daadwerkelijke proces. Echter betwijfel ik of het gebruik van exceptions in elke validatie/conditionele case wel the way to go is. Ik zet ze zelf pas in bij de wat kritischere functies of externe aanroepen/services. Een vrij basale true/false case lijkt het me wel wat overkill.
Je kan een exceptie afvangen. Een invalide e-mailadres moet niet opgegeven zijn door je front-end en dient dus te klappen. De frontend kan ook wat met je Exception doen en klaar. Plus het test makkelijk.

Als fout: dan klappen, als goed, dan doorgaan.

Tuurlijk kan je ook een boolean value checken, maar als je get_user_by_email($email) doet en je mailadres is fout dan ga je geen null returnen omdat je mogelijk geen users vind en dan is een exception echt wel een betere oplossing. Daarom is het ook een assert_ :)

Ik programmeer nu voor bedrijven (nouja, mijn ex-werkgever en mijn huidige werkgever) en daar checken we de params op het moment dat het binnenkomt. Als we dan een constante hebben ala VALID_EMAIL_SYNTAX en je propt er iets in wat geen valide e-mail is dan gaan we dood. Params::Check en familie. Dat is echt zo fijn programmeren.

Je krijgt dat dit soort code:

1
2
3
4
5
sub get_user_by_email { 
    my $args = check({email => {allow => VALID_EMAIL_REGEXP, required => 1},},{@_});

$db->resultset('User')->search({%$args})->single();
}

Je mag dan maar 1 user hebben met dat mailadres want anders gaat DBIx::Class zeiken en je e-mailadres moet ook goed zijn anders gaat Params::Check zeiken en meer van zulks. Dat is zo fijn.
}

[ Bericht 6% gewijzigd door slacker_nl op 10-01-2014 22:36:27 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_135338675
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:26 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Je kan een exceptie afvangen. Een invalide e-mailadres moet niet opgegeven zijn door je front-end en dient dus te klappen. De frontend kan ook wat met je Exception doen en klaar. Plus het test makkelijk.

Tuurlijk kan je ook een boolean value checken, maar als je get_user_by_email($email) doet en je mailadres is fout dan ga je geen null returnen omdat je mogelijk geen users vind en dan is een exception echt wel een betere oplossing. Daarom is het ook een assert_ :)
Eens.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 10 januari 2014 @ 22:53:39 #65
176766 zoem
zoemt
pi_135339892
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:26 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Bij het gebruik van asserts ben ik het volledig met je eens. Je beweert (assert) dan dat iets waar is. Zo niet: bam, exception!

Maar stel: een admin zoekt naar een user op e-mailadres, dan heb je geen zekerheid dat het adres bestaat. In zo'n geval zou ik eerder een false/null/leeg iets verwachten ipv een exception. Het zit hem ook in de naam: een exception gaat om een uitzonderingsgeval of een onverwachte situatie. Zolang het proces binnen het verwachtingskader verloopt verwacht je geen exception. En in mijn voorbeeld kún je verwachten dat er geen user matcht op het ingegeven e-mailadres.

Uiteindelijk maakt het niet uit tot welk niveau je exceptions inzet, zolang je maar consequent bent want dat is veel waardevoller :)
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:14:39 #66
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_135340887
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:53 schreef zoem het volgende:

Bij het gebruik van asserts ben ik het volledig met je eens. Je beweert (assert) dan dat iets waar is. Zo niet: bam, exception!

Maar stel: een admin zoekt naar een user op e-mailadres, dan heb je geen zekerheid dat het adres bestaat. In zo'n geval zou ik eerder een false/null/leeg iets verwachten ipv een exception. Het zit hem ook in de naam: een exception gaat om een uitzonderingsgeval of een onverwachte situatie. Zolang het proces binnen het verwachtingskader verloopt verwacht je geen exception. En in mijn voorbeeld kún je verwachten dat er geen user matcht op het ingegeven e-mailadres.

Uiteindelijk maakt het niet uit tot welk niveau je exceptions inzet, zolang je maar consequent bent want dat is veel waardevoller :)
In sommige gevallen is het wel degelijk een Exception als je naar iets zoekt en je vind er geen of meer dan een. Je database kan dan vervuild zijn en wat moet je dan geloven? In dit geval zouden er nul of een resultaten moeten zijn, je kan niet meerdere users met hetzelfde adres hebben. Vind je meer dan twee users dan moet je m.i. een exceptie rond gaan gooien.

Overigens vind ik in dit geval dat get_user_by_email er ongeveer zo gaat uitzien:

1
2
3
4
5
getuser_by_email {
    assert_valid_email($email); 
    my @res = $db->search('User', email => $email); 
    throw("Multiple users found where one or less expected") if @res > 1;
}

syntax is perl, maar dat boeit even niet :)

Als je zoekt op een userid bijvoorbeeld, dan moet je code wel gaan lopen miepen als die user niet bestaat, die ID heb je ergens vandaan. Het gaat inderdaad om de context, maar bij rariteiten verkies is voor excepties en doodgaan. Als de caller dit kan afhandelen kan ie de exceptie afvangen en verder gaan.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 14:01:53 #67
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135354191
Het is een form met 2 submits, 1 registeer en 1 login (al kan het ook apart). De email input check doet eerst een check of er überhaupt een waarde is, dan of de email geldig is en als dat klopt afhankelijk van de submit een query voor het ingevoerde adres. Bij registreer krijgt het een ok als het email adres niet bestaat, bij login als het wel bestaat. Als een statement niet werkt maak ik een error array aan. Het hele form werkt pas als er na alle checks geen errors zijn.

Is dit een beetje okay? Zie dat er een hele discussie ontstaat :+. Heb nu bij de user::check($email) gedaan dat er altijd een array in de return staat. Zal de functie nog hernoemen naar user::get().

Is met pdo filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL) voldoende sanatising. Begreep dat pdo al goed beveiligd was als je params gebruikt
  zaterdag 11 januari 2014 @ 14:19:23 #68
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135354716
Ik gooi altijd dat Exceptions in situaties die eigenlijk niet mogen voorkomen.

Dat er een gebruiker niet kan worden gevonden op een e-mail adres is prima. Dat kan voorkomen, bijvoorbeeld bij een check als de gebruiker al eens in aangemeld. De hoeveelheid e-mail adressen mogen niet meerdere keren voorkomen omdat dit als PK / ID wordt gezien. In het geval dat er 2 gebruikers worden geretourneerd door de methode getUserByEmail() is er iets mis met 1) de DB (itegriteit) en 2) de Code. In dat geval zal ik echt, boem een Exception gooien. Hence de naam 'Exception'.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 19:21:11 #69
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135365417
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 17:26 schreef Chandler het volgende:
waarom NULL? waarom niet gewoon false? if (($value == class::function()) != false) { // do dit } oid..

hoop dat ik het goed geschreven heb, want met deze syntax zit ik nog wel eens fout... :@

-edit-

dit gaat ook nergens over, waarom niet gewoon functies gebruiken die specifiek geschreven zijn om te kijken of er een resultaat is?
[ code verwijderd ]

http://nl1.php.net/manual/en/pdostatement.rowcount.php
omdat ik de informatie wil gebruiken om het wachtwoord te valideren
  zaterdag 11 januari 2014 @ 19:21:52 #70
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135365453
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:19 schreef xzaz het volgende:
Ik gooi altijd dat Exceptions in situaties die eigenlijk niet mogen voorkomen.

Dat er een gebruiker niet kan worden gevonden op een e-mail adres is prima. Dat kan voorkomen, bijvoorbeeld bij een check als de gebruiker al eens in aangemeld. De hoeveelheid e-mail adressen mogen niet meerdere keren voorkomen omdat dit als PK / ID wordt gezien. In het geval dat er 2 gebruikers worden geretourneerd door de methode getUserByEmail() is er iets mis met 1) de DB (itegriteit) en 2) de Code. In dat geval zal ik echt, boem een Exception gooien. Hence de naam 'Exception'.
in principe kan het toch niet voorkomen, sowieso is elk email adres in de tabel uniek.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 19:43:09 #71
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135366644
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:21 schreef n8n het volgende:

[..]

in principe kan het toch niet voorkomen, sowieso is elk email adres in de tabel uniek.
Assumption is the mother of all fuckups. Juist dat 'in principe' is waarom je een exception gooit.
  zondag 12 januari 2014 @ 13:29:06 #72
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135392077
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:43 schreef xzaz het volgende:

[..]

Assumption is the mother of all fuckups. Juist dat 'in principe' is waarom je een exception gooit.
duidelijk, als ik eigenwijs klink is dat omdat ik het nog onduidelijk heb. Schrijf je die exception dan in de functie if als else statement na de if?

Nog iets anders, ik schrijf nu elke class in een aparte php file, doe ik zodat ik het overzicht hou en het leek me handig omdat ik bepaalde files dan alleen hoef te includen waar nodig. Vroeg me af of het zinnig is en niet te veel overhead gaf als er veel bestanden ingelezen moeten worden.
pi_135399611
Iedere class in een file is vrij gebruikelijk, zelf includen niet. Gebruik je een framework? Meeste frameworks hebben dat geautoriseerd.
  zondag 12 januari 2014 @ 17:54:37 #74
230788 n8n
Pragmatisch
pi_135402417
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:41 schreef KomtTijd... het volgende:
Iedere class in een file is vrij gebruikelijk, zelf includen niet. Gebruik je een framework? Meeste frameworks hebben dat geautoriseerd.
nee probeer eerst standaard php te leren. Over een week stage, daar werken ze met lavarel oid. Vandaag proberen homebrew aan te praat te krijgen ipv mamp en heb volgens mij m'n apache config file verneukt :')
pi_135428349
Vond dit wel een aardige verzameling, misschien heeft iemand er nog iets aan:
Artful Common MySQL Queries.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')