abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134256705
Sinds drie weken heb ik een kat erbij. Deze heb ik uit het asiel gehaald om mijn andere kat gezelschap te houden sinds haar broer een aantal maanden geleden niet meer thuis is gekomen.

De nieuwe kat was in het begin erg angstig, maar voelt zich inmiddels goed thuis. Helaas is een gevolg daarvan dat hij de oude kat niet meer op de kattenbak laat. Als hij haar op de bak hoort gaan dan springt hij op, rent naar de bak en valt haar aan zo gauw ze eruit komt. Als hij haar naar de bak ziet gaan dan valt hij haar al aan voordat ze überhaupt naar binnen kan. Dit heeft als gevolg dat de oude kat nu niet meer op de bak durft en maar ergens in een hoekje poept.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb geprobeerd het op zijn beloop te laten, in de hoop dat ze het zelf zouden oplossen. Dat bracht geen verandering. Ik heb geprobeerd in te grijpen en de nieuwe kat te straffen zo gauw hij op haar focust, maar hij laat zich niet tegenhouden (ik heb hem proberen af te leiden, naar 'm geblazen, geroepen, in zijn nekvel gepakt, natgesproeid). Ik had altijd al twee kattenbakken, die heb ik uit elkaar geplaatst zodat ze misschien allebei een eigen bak zouden kiezen, maar dat hielp ook niet. Wat kan ik nog doen?

De katten vinden elkaar verder niet erg aardig (of nouja, de nieuwe kat wil spelen, de oude kat niet dus die blaast naar 'm, het is niet bijzonder vijandig maar ook niet gezellig) maar het heeft tot nu toe geen grote problemen opgeleverd behalve dit dus. De oude kat vond de vorige kat ook niet aardig, maar vertoonde toch veel symptomen van eenzaamheid toen hij er niet meer was, dus hebben we besloten er een andere kat bij te nemen. Volgens het asiel was deze kat heel zachtaardig en hij was altijd de underdog bij andere katten, dus we hoopten dat het goed zou gaan.. Niet dus.
pi_134256726
2 kattenbakken.

Volgens mij zijn katten territoriaal en doen ze hun behoefte niet graag op dezelfde plek als een ander, of ze verjagen de ander.
pi_134256775
Met twee katten zou je zelfs 3 kattenbakken moeten hebben.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_134256783
Ik heb al twee kattenbakken. De nieuwe kat claimt ze allebei..
  zaterdag 14 december 2013 @ 12:06:43 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134256796
Je kunt de kat terugbrengen. Niet leuk om te doen, maar hier heeft ook niemand wat aan. De kat die je al had wordt ongelukkig, de nieuwe kat wordt gestraft, jullie zijn niet blij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134256809
Het gekke is, verder gaat het redelijk goed, beter zelfs dan met de kat die ik hiervoor had. Ze liggen op minder dan een meter afstand samen op de bank, ze eten en drinken samen zonder problemen.. Het is puur de kattenbak die voor problemen zorgt.
  zaterdag 14 december 2013 @ 12:11:22 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134256862
Ze vinden elkaar niet erg aardig, zeg je nog in de OP.

Heb je er echt een kat bijgenomen voor je oude kat of meer voor jezelf? Welk plezier doe je je oude kat met een nieuwe?
pi_134256927
Ze vinden elkaar niet aardig in de zin dat het geen dikke vrienden zijn en de oude kat naar de nieuwe kat blaast als die te dicht in de buurt komt. Een centimeter of dertig is prima, zo lang hij maar niet aan haar ruikt o.i.d., dat vindt ze denk ik eng (deed ze bij de oude kat ook).

Ik wilde in eerste instantie geen andere kat erbij, maar de overgebleven kat kreeg een soort van verlatingsangst. Ze wilde ineens mee naar de slaapkamer 's nachts, ze miauwde bij de deur als ik wegging en als ik thuiskwam, 's ochtends als ze wakker werd ging ze heel paniekerig miauwen totdat ze mij of mijn vriend zag. Dit was ineens elke dag zo terwijl ze dat daarvoor nooit deed. Toen mijn zusje op visite kwam met haar hondje, zocht de kat ineens toenadering tot het hondje terwijl ze daarvoor altijd ver uit de buurt bleef. Na twee maanden was het gedrag niet beter geworden, nog steeds elke ochtend in paniek en alles, dus toen hebben we besloten naar een andere kat op zoek te gaan.. Toen de kat er was, was het gedrag ook direct over.
  zaterdag 14 december 2013 @ 12:16:42 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134256935
Ik heb mijn advies gegeven.
pi_134256972
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Ze vinden elkaar niet erg aardig, zeg je nog in de OP.

Heb je er echt een kat bijgenomen voor je oude kat of meer voor jezelf? Welk plezier doe je je oude kat met een nieuwe?
Dat.
Kies een niet dominante kat (of beter, poes) die qua geslacht/karakter/leeftijd wel matched, Win advies in bij het asiel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Heberg op 14-12-2013 12:26:32 ]
pi_134257078
Ik wil niet zomaar de nieuwe kat terugbrengen naar het asiel vanwege één probleem dat wellicht best op te lossen is. Daarom vraag ik het hier ook. Ik heb al van alles geprobeerd maar blijkbaar nog niet de juiste manier gevonden en ik wil graag nog meer dingen proberen.

Als het echt niet beter wordt dan zit er inderdaad niets anders op dan de nieuwe kat terugbrengen, maar dat is voor iedereen niet leuk (ook niet voor de oude kat, want dan zit die dus weer alleen).

Ik heb uitgebreid met het asiel gesproken, ben op zoek geweest naar de juiste match voor de kat die we al hadden en deze kat leek qua karakter goed aan te sluiten bij onze situatie. Ik heb het echt wel zorgvuldig gedaan en ik heb er lang over getwijfeld en het met allerlei mensen besproken.

De kat zou niet dominant zijn volgens het asiel en dat was hij daar inderdaad ook helemaal niet, hij was het pispaaltje van de groep, liet met zich sollen en ging de confrontatie uit de weg.. Ik heb oprecht geprobeerd de juiste match voor mijn kat te vinden en ik vind dat het m.u.v. het kattenbakprobleem ook heel goed gaat! De oude kat gaat beter met deze kat dan met alle andere katten die ze tot nu toe heeft ontmoet (inclusief haar eigen broer dus), alleen heeft de nieuwe kat blijkbaar een kattenbakfetish ofzo :? :{

Ik zal zometeen een extra kattenbak halen zodat het totaal op drie komt en misschien ook zo'n feliway stekker waar ik hier vaak over lees?
pi_134257110
Het is normaal dat een dier ander gedrag kan gaan vertonen als een ander dier in het huishouden er niet meer is. Je ziet dat nu als een soort verlatingsangst, maar dit kan goed het gedrag zijn wat die kat altijd al wilde vertonen, maar door stress niet heeft gedaan. Mocht je de kat niet terug willen brengen, dan zou ik 3 bakken nemen en in verschillende ruimtes(!) zetten.
Edit, en Feliway kan nooit kwaad :)
pi_134257194
Misschien ben ik te eigenwijs, maar als een gek miauwen bij de deur, 's ochtends paniekerig miauwen (echt aan een stuk door mieuwmieuwmieuwmieuwmieuwMIAUWmieuwMIAUWmieuwmieuwmieuwmieuw en daar gaat ze mee door totdat ze heeft gezien dat er iemand thuis is), dat lijkt me geen normaal gedrag. En dat dus ruim twee maanden lang elke dag, zonder uitzondering. Als we thuis zijn dan doet ze ook precies zoals ze altijd heeft gedaan, daar is geen gedragsverandering te merken.

Eigenlijk moet ze die nieuwe gewoon een dikke tik op zijn neus geven, dan taait hij wel af. Maar dat doet ze dus niet.
pi_134257205
Je doet het goed. Alleen als toch blijkt dat het een kat is, die terroriseert, is er niemand blij, zoals eerder is opgemerkt.

De stress voor je kat is er altijd, gelet op het gedrag om in de hoek de behoefte te doen. Ook al manifesteerde zich dat voor jou pas bij het gebruik van de kattenbak.Het zijn duidelijk geen maatjes. Zijn ze van hetzelfde geslacht, wat is het leeftijdsverschil? (jong altijd vs oud)

[ Bericht 6% gewijzigd door Heberg op 14-12-2013 12:39:18 ]
pi_134257213
Dat een kat een underdog is in het asiel wil niet zeggen dat hij dat in huis ook is
pi_134257248
Als ik de mijne uit de slaapkamer zou houden is dat precies wat die 2 ook zouden doen, katten houden niet van afgesloten ruimtes, helemaal niet als het baasje daar is :) Maar als je ze niet in de slaapkamer wil, is dat vervelend gedrag en idd niet leuk voor jullie allemaal. En daar heb je nu verder ook weinig aan natuurlijk!
pi_134257281
Ze mogen overigens best in de slaapkamer hoor, maar voorheen sliep ze gewoon in de huiskamer, totdat de andere kat verdween, toen wilde ze ineens in de slaapkamer. En nu de nieuwe kat er is slapen ze beide weer in de woonkamer (ze wil dus zelf niet meer in de slaapkamer).

De oude kat is een poes, de nieuwe is een kater. Ik had er hiervoor ook een kater bij. Ik heb eerlijk gezegd niet echt op geslacht gelet, ik vond karakter belangrijker. De oude kat is zes jaar, de nieuwe werd op twee geschat.

Ik ga nu even langs de dierenwinkel. Als het met een extra kattenbak op te lossen is ben ik dolgelukkig. I'll keep you posted.
pi_134257439
Leeftijdsverschil? (Jongere domineren) En kater is gecastreerd?

Persoonlijk zou ik die situatie wijzigen, maar ok, hier wat probeertips :
http://www.feliway.com/nl(...)ressie-tussen-katten
of op een kattenforum posten. Succes!
  zaterdag 14 december 2013 @ 12:50:58 #19
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_134257447
Dat gepraat in dit topic, alsof je zo gauw een dier weer terug het asiel in stopt als er een klein probleempje is :')

Het zijn geen gebruiksgoederen
pi_134257467
Is inslapen geen optie?
  zaterdag 14 december 2013 @ 12:53:40 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134257492
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 12:50 schreef Lollertrolle het volgende:
Dat gepraat in dit topic, alsof je zo gauw een dier weer terug het asiel in stopt als er een klein probleempje is :')

Als de situatie niet goed houdbaar is, is dat wel een oplossing. De nieuwe kat is bij iemand anders misschien wel veel beter af.

En die laatste opmerking kan net zo goed slaan op mensen die niet goed opties en consequenties afwegen als ze een kat uit het asiel halen.
pi_134257521
quote:

Dat ben ik met je eens mbt de lichtzinnigheid bij dieren aanschaf, maar het gaat hier niet om dieren, die niet meer leuk worden gevonden, maar juist om betrokkenheid bij dierenwelzijn. En dan moet je soms keuzes maken.
pi_134257561
Tja stel je het volgende voor, een 18 jarige jongen met een 40 jarige vrouw en die moeten de beste vriendjes worden. Dat kost effe een beetje tijd, mijn katers lopen ook wel eens te blazen en soms te knokken en na een lijntje catnip liggen ze weer als een stel homie's bij elkaar
pi_134257588
quote:

Dat zijn het zeker niet, dus als katten zo gestrest zijn van elkaar dat eentje z'n behoefte in een hoekje gaat doen en blaast en de ander constant de boel in de gaten houdt, klaar om aan te vallen, dan lijkt me dat geen ideale situatie voor de komende, zeg 10 jaar. En als dingen zoals extra bakken op verschillende plekken niks uithalen, is de kat terug brengen zeker iets wat je imo moet overwegen.

En dan vergeet ik nog het belangrijkste, TS, succes ^O^ Hopelijk gaat meer bakken helpen!

[ Bericht 8% gewijzigd door Holyme op 14-12-2013 13:06:59 ]
  zaterdag 14 december 2013 @ 13:08:04 #25
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_134257719
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 12:57 schreef LittleLady het volgende:
Tja stel je het volgende voor, een 18 jarige jongen met een 40 jarige vrouw en die moeten de beste vriendjes worden. Dat kost effe een beetje tijd, mijn katers lopen ook wel eens te blazen en soms te knokken en na een lijntje catnip liggen ze weer als een stel homie's bij elkaar
Een stel homo's? :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')