Plumooh | vrijdag 13 december 2013 @ 18:57 |
Vraagje aan de klussers en/of techneuten: Het rolluik (220 cm breed) van het voorraam wilt niet meer omlaag. De electromotor werkt wel nog gewoon, je hoort hem ook draaien maar omlaag komt het rolluik niet. Nu is dit niet zo'n ramp en kan dit probleem wel wachten, dus ik denk dat ik volgende week even een bedrijf ga bellen hiervoor. Of weet iemand hier wat dit probleem kan zijn, en of het dan op te lossen is door iemand met twee linker handen op dit gebied? En kent iemand toevallig een zzp'er of klein bedrijf op de grens limburg, gelderland? | |
#ANONIEM | vrijdag 13 december 2013 @ 19:28 |
Hoor je de motor echt draaien of hoor je 'm alleen maar brommen ? In het laatste geval is meest waarschijnlijk de condensator defect. Om deze te vervangen moet de motor gedemonteerd en geopend worden. De condensator zelf kost hooguit een tientje. Vriest het momenteel bij jullie ? [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2013 19:30:18 ] | |
Plumooh | vrijdag 13 december 2013 @ 19:37 |
Het vriest niet geloof ik. En de motor draait echt. Niet brommen | |
Ferrari_Tape | vrijdag 13 december 2013 @ 19:52 |
220 cm! Dat kan dat motortje nooit aan man. ja in het begin misschien maar na verloop van tijd wordt die motor steeds zwakker en zwakker van al dat gewicht dat ie omhoog moet tillen. | |
hottentot | vrijdag 13 december 2013 @ 19:54 |
Te weinig info om een oordeel te kunnen geven. Draai eerst de kap er even af om te zien of de motor nog wel wat aandrijft, of er niets klem zit etc.. Dan foto maken van het probleem, en dan kunnen we je helpen. (En redelijke kans dat je gaandeweg zelf al doorhebt wat het probleem is) Eerst zelf kijken en dan vragen zeg ik altijd tegen iedereen. | |
Plumooh | vrijdag 13 december 2013 @ 19:54 |
Het rolluik zit al 30 jaar op dit huis, nooit problemen gehad. Maar de motor lijkt het ook nog te doen. | |
hottentot | vrijdag 13 december 2013 @ 19:56 |
Euh? Wij hebben op het werk motoren van 230V/0.1A tot 3KV/600A, voor elke klus is er een juiste motor, zo ook voor de motor van TS zijn rolluik. | |
hottentot | vrijdag 13 december 2013 @ 19:57 |
Je weet pas of een motor draait, als je hem echt ziet draaien. | |
HankBoomhut | vrijdag 13 december 2013 @ 19:58 |
Ik zou gewoon repareren of andere in laten zetten, kijk wat voordeliger is | |
z80 | vrijdag 13 december 2013 @ 20:03 |
dat draaien van de motor is dat een zoemend geluid of een bult geratel. bij een zoemend geluid kan het zijn dat de meenemen tussen de motor en de rol waar het luik op draait dol is. bij een bult geratel kan het zijn dat er 1 van de lamellen verschoven is en de boel blokkeert. even de kap er af halen en je kunt zien of je dit zelf kan maken. een rolluik zit heel makkelijk in elkaar. het is meestal de plek waar deze hangt wat het lastig maakt. | |
Plumooh | vrijdag 13 december 2013 @ 20:33 |
Thanks. Het is denk ik gewoon het handigste als ik een bedrijf laat komen. Kan het gelijk vervangen worden indien nodig. Ik heb wat zoiets betreft 2 linkerhanden en dit weekend heb ik het super druk op de zaak. Het geluid wat hij nu maakt is zoemend, zoals altijd. Daarom denk ik ook dat de motor gewoon draait. Wel had hij de laatste weken regelmatig dat de lamellen niet sloten zoals voor heen dan kraakte het wel eens. Ach er zijn ergere dingen en duurde reparaties ![]() | |
cvboer | vrijdag 13 december 2013 @ 20:33 |
Daarom monteert men er ook een versnellingsbak bak achter, | |
Kansenjongere | vrijdag 13 december 2013 @ 20:36 |
Ik had ooit hetzelfde probleem, springveer was geknakt of iets in die richting. Ik heb het door de lokale zonwering/rolluikboer laten maken, ieder zijn vak. | |
klipper | vrijdag 13 december 2013 @ 20:50 |
Een nieuwe motor kost niets. Even voor de duidelijkheid, ts heeft hoogstwaarschijnlijk zo'n soort motor in zijn rolluik: ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door klipper op 14-12-2013 12:21:18 ] | |
Ferrari_Tape | vrijdag 13 december 2013 @ 20:51 |
Weten we niet bij dit rolluik van 30 jaar oud. | |
Plumooh | vrijdag 13 december 2013 @ 21:05 |
Of er een versnellingsbak in zit weet ik niet, maar de motor is in deze het probleem niet. Die is niet te zwak bv. | |
Gieliovd | vrijdag 13 december 2013 @ 21:55 |
Ik begin altijd bij de meest simpele oplossingen... Zet iemand binnen die dat ding naar beneden stuurt, nadat je hem eerst helemaal naar boven gestuurd hebt. Dan met een trapje naar de bak en tijdens het bedienen een paar fikse klappen op de behuizing geven, met wat mazzel valt het zootje weer in het gareel en kan je weer 30 jaar door. Zo niet, demonteren en kijken. Zo niet, iemand laten komen. | |
Plumooh | zaterdag 14 december 2013 @ 00:05 |
Klappen heeft hij al gehad, met en zonder kap. Helaas zonder resultaat. | |
hottentot | zaterdag 14 december 2013 @ 00:24 |
Zullen we het een motor reductor noemen, ipv een versnellingsbak. ![]() | |
cvboer | zaterdag 14 december 2013 @ 03:57 |
Ik vind het prima. ![]() | |
Gieliovd | zaterdag 14 december 2013 @ 08:15 |
CV boer hè ![]() ![]() | |
Plumooh | zaterdag 14 december 2013 @ 09:32 |
Vanmorgen nog eens geprobeerd om het rolluik te laten zakken. Hij is nu een vijfde gezakt, absoluut niet soepel. Hoop gekraak en schokkend. Nu blijft hij op dit punt vast staan. Gaat niet naar boven en niet naar onder. Als ik de motorschakelaar te lang naar beneden duw stopt hij. Ik denk uit beveiliging. Ik neem aan dat aan de lamellen trekken weinig nut heeft? En die schakelaar kun je niet naar de "beneden stand" blijven duwen neem ik aan? Of kan zo'n motor / zeker oid daar niet van kapot gaan? | |
Erasmo | zaterdag 14 december 2013 @ 10:07 |
Een klein rukje aan de lamellen kan hem over het dooie punt helpen. | |
Gieliovd | zaterdag 14 december 2013 @ 10:28 |
Dit. Niet de motor blijven aansturen zonder dat er wat gebeurt, dan gaat het allemaal stuk. Klinkt alsof de lamellen gewoon een beetje gaar in die bak zitten en niet aangrijpen. Maar als er een buismotor in zou zitten is dat weer raar. | |
hottentot | zaterdag 14 december 2013 @ 10:46 |
De thermische beveiliging beschermd de motor tegen oververhitting, je kunt hem wel een keertje resetten en gelijk weer proberen, maar wees er voorzichtig mee. Want de beveiliging koelt veel sneller af dan de motor zelf. Doe je het te vaak dan kun je de motor weggooien. | |
Plumooh | zaterdag 14 december 2013 @ 12:07 |
Trekken hielp helemaal niks. Dinsdag komt er een zzp'er gespecialiseerd in rolluiken en zonwering naar kijken. Dus dan wordt het vast en zeker opgelost. Bedankt voor jullie adviezen en meedenken. Mooi forum! | |
Erasmo | zaterdag 14 december 2013 @ 12:48 |
Een rolluik-zzp'er? Hoe heette die ene rolluikspotter ook alweer? ![]() | |
Plumooh | zaterdag 14 december 2013 @ 12:49 |
Klein bedrijfje bedoel ik ermee ![]() Niet zo'n groot bedrijf waar de prijzen torenhoog zijn qua arbeidsloon, voorrijkosten, adminsitratiekosten |