abonnement Unibet Coolblue
pi_148378565
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:06 schreef Thrilled het volgende:
Eergisteravond bij de sterrenwacht geweest voor een lezing over astrofotografie, daarna nog even naar Jupiter en 3 manen gekeken. Had verwacht dat je hem wel iets groter zou kunnen bekijken, maar desalniettemin toch indrukwekkend om de twee bruine banden te zien lopen :) Daarna naar de Orion-nevel en dat was wel boven verwachting duidelijk, erg gaaf!

Vervolgens uiteraard ook naar de maan die er vanavond ook weer was. Ditmaal met onze telescoop vanaf zolder gekeken en geprobeerd een foto te maken met de iphone voor de lens :P

[ afbeelding ]

M'n eerste astrofoto :D

Het plan is om een betere telescoop op volgmontering en GoTo-systeem aan te schaffen en een adapter voor mn spiegelreflex zodat ik leukere plaatjes kan schieten. Maar voor nu was dit wel erg leuk :)
Ziet er super uit voor een eerste foto
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_148378635
maandag 5 januari 2015
Volle Maan (05.53 uur). In de loop van de avond zie je de maan ongeveer halverwege de sterren Pollux, in het sterrenbeeld Tweelingen, en Procyon, in de Kleine Hond.

dinsdag 6 januari 2015
De bijna volverlichte maan staat ongeveer halverwege de ster Procyon in het sterrenbeeld Kleine Hond en de planeet Jupiter.

donderdag 8 januari 2015
Vanaf 22.00 zie je de planeet Jupiter vrijwel pal boven de opkomende maan, in het oosten. Direct linksboven de maan is de ster Regulus zichtbaar.

vrijdag 9 januari 2015
Kort na zonsondergang, als het nog volop schemert, zie je Mercurius en Venus dicht bij elkaar aan de hemel, laag in het zuidwesten. Hoger is ook Mars te zien.

zaterdag 10 januari 2015
’s Morgens rond 07.00 uur staat Saturnus laag in het zuidoosten.

zondag 11 januari 2015
Nauwe samenstand van de planeten Mercurius en Venus, tijdens de avondschemering, heel laag boven de zuidwestelijke horizon. Venus is de helderste van de twee. Iets hoger aan de hemel is ook Mars zichtbaar.

maandag 12 januari 2015
Op vrij grote afstand links van de afnemende maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Kijk ’s morgens rond 07.00 uur, hoog in het zuiden.

dinsdag 13 januari 2015
Laatste Kwartier (10.46 uur). ’s Morgens rond 06.30 uur is direct linksonder de halfverlichte maan, hoog in het zuiden, de ster Spica zichtbaar, in het sterrenbeeld Maagd.

donderdag 15 januari 2015
’s Morgens vroeg is de afnemende maan zichtbaar in het zuidzuidoosten. Linksonder de maan zie je de planeet Saturnus. Kijk rond 07.00 uur.

vrijdag 16 januari 2015
De planeet Saturnus staat direct linksonder de afnemende maan. Bekijk het tweetal ’s morgens vanaf 06.00 uur, vrij laag in het zuidoosten.

zaterdag 17 januari 2015
Jupiter is ’s avonds een zeer opvallende verschijning aan de oostelijke hemel. Linksonder de planeet zie je de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

zondag 18 januari 2015
Aan het begin van de avond is Mars nog zichtbaar, laag in het zuidwesten. Kijk vanaf 18.30 uur.

maandag 19 januari 2015
De heldere ‘ster’ die rond 21.00 uur boven de oostelijke horizon staat, is de reuzenplaneet Jupiter.

dinsdag 20 januari 2015
Nieuwe Maan (14.14 uur).

woensdag 21 januari 2015 Om 18.00 uur, als het nog schemert, kun je laag in het zuidwesten op zoek gaan naar de heldere planeet Venus. Zorg wel voor een vrij uitzicht.

vrijdag 23 januari 2015
Aan het begin van de avond, rond 19.00 uur, zie je rechtsonder de wassende maan de oranjerode planeet Mars, in het zuidwesten.

zaterdag 24 januari 2015
De planeet Saturnus staat ’s morgens rond 07.00 uur laag aan de zuidzuidoostelijke hemel. Linksonder Saturnus moet de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen zichtbaar zijn.

zondag 25 januari 2015
Ga rond 22.00 uur eens op zoek naar het schitterende wintersterrenbeeld Orion, hoog aan de zuidelijke hemel. De drie gordelsterren zijn heel opvallend. Daaronder is met een verrekijker de Orionnevel te zien.

maandag 26 januari 2015 De ster die je rond 22.00 uur rechtsboven de halfverlichte maan ziet staan, hoog in het westzuidwesten, is Hamal, de hoofdster van het Dierenriemsterrenbeeld Ram.

dinsdag 27 januari 2015
Eerste Kwartier (05.48 uur). Aan het begin van de avond staat de maan hoog in het zuiden; linksboven de maan is het Zevengesternte te vinden.

woensdag 28 januari 2015
Vanaf 18.00 uur kun je laag in het zuidwesten op zoek naar de planeten Venus (de helderste, rechtsonder) en Mars (linksboven Venus en een stuk zwakker).

donderdag 29 januari 2015
Zeer nauwe samenstand van de maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Je zult een verrekijker nodig hebben om de ster te zien, direct rechtsonder de maan. Kijk vanaf 19.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.

vrijdag 30 januari 2015
De kleine planeet Mercurius beweegt vandaag min of meer tussen de zon en de aarde door – een zogeheten benedenconjunctie.

zaterdag 31 januari 2015
De maan staat vannacht vrijwel midden in de Winterzeshoek, die gevormd wordt door de heldere sterren Capella, Castor, Procyon, Sirius, Rigel en Aldebara

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_148386744
Niks over Lovejoy? :)
  dinsdag 6 januari 2015 @ 19:50:33 #154
421449 Klapskaats
Klabam jonguh
pi_148400550
Ja dat verbaasd me dus ook al :)
  woensdag 7 januari 2015 @ 00:19:22 #155
421449 Klapskaats
Klabam jonguh
pi_148412353
Heb Lovejoy inmiddels waargenomen met een 20x80 bino. Mooi exemplaar weer. Nu maar hopen dat hij nog wat helderder gaat worden.
pi_148413298
Niks in de lijst nee.
Dan maar een artikeltje

06-01-2015

Komeet Lovejoy binnenkort wellicht met het blote oog te zien


Geschreven door Caroline Kraaijvanger op 6 januari 2015 om 12:06 uur

Het zou zomaar kunnen dat we komeet Lovejoy binnenkort met het blote oog kunnen waarnemen. De komeet krijgt geleidelijk aan een steeds gunstiger plekje aan de avondhemel en wordt hopelijk nog wat helderder.

De komeet komt de komende tijd steeds hoger aan de hemel te staan en is dan ook steeds beter zichtbaar. Naar verwachting bereikt de komeet een helderheid van +4m, wat zou betekenen dat de komeet dan mogelijk met het blote oog en in ieder geval met een verrekijker zichtbaar zou moeten zijn.

Maan
Waar kun je de komeet de komende dagen spotten? Onderstaand kaartje geeft een goed beeld. We hebben net een volle maan (en dus veel storend maanlicht) achter de rug, maar in de dagen hierna wordt dat probleem (letterlijk) steeds kleiner. Wel is het mogelijk dat bewolking dan weer roet in het eten gooit.



Lovejoy
Komeet Lovejoy (C/2014 Q2) – let op: niet te verwarren met de komeet Lovejoy (C/2011 W3) die in 2011 op wonderbaarlijke wijze zijn ontmoeting met de zon overleefde – werd in augustus 2014 ontdekt. De komeet haast zich momenteel richting de zon. Op 30 januari zal de afstand tussen de zon en de komeet het kleinst zijn. Op 7 januari (morgen dus) is de afstand tussen de aarde en de komeet het kleinst. De afstand tussen de twee bedraagt dan ongeveer 70 miljoen kilometer.

Mocht de helderheid van de komeet toch tegenvallen of de bewolking het zicht op Lovejoy ontnemen, dan hebben we in ieder geval de foto’s nog. Diverse (amateur-)astronomen hebben komeet Lovejoy al in volle glorie vereeuwigd. Bijvoorbeeld Dieter Willasch die de prachtige foto bovenaan dit artikel van de komeet (en zijn staart) maakte.

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_148478825
Het is hier nu bewolkt (omgeving Dordrecht). Misschien klaart het een beetje op zo dat ik wat kan zien van de komeet :)
  zondag 18 januari 2015 @ 20:14:57 #158
421449 Klapskaats
Klabam jonguh
pi_148817021
Ik heb gisteravond nog met mijn 13cm telescoop ernaar staan kijken. Was weer gaaf om te zien.
Dacht dat ik, door perifeer ernaar te kijken, iets van de staart kon zien.

Overigens: zijn er hier mensen die wat ervaring hebben met astrofotografie?
Wil daar ook eens mijn camera aan gaan wagen, maar heb eigenlijk nogal wat vragen, zoals: is mijn camera wel geschikt ervoor ( is wel digitale camera, maar zonder afneembare lens).
Ja ik kan de lens er wel af krijgen, maar dan kan ik daarna de camera weggooien :)
Uiteraard kan ik ook veel vinden op internet, maar als er hier iemand is die ervaring ermee heeft, hou ik me aanbevolen.
pi_148823742
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:14 schreef Klapskaats het volgende:
Ik heb gisteravond nog met mijn 13cm telescoop ernaar staan kijken. Was weer gaaf om te zien.
Dacht dat ik, door perifeer ernaar te kijken, iets van de staart kon zien.

Overigens: zijn er hier mensen die wat ervaring hebben met astrofotografie?
Wil daar ook eens mijn camera aan gaan wagen, maar heb eigenlijk nogal wat vragen, zoals: is mijn camera wel geschikt ervoor ( is wel digitale camera, maar zonder afneembare lens).
Ja ik kan de lens er wel af krijgen, maar dan kan ik daarna de camera weggooien :)
Uiteraard kan ik ook veel vinden op internet, maar als er hier iemand is die ervaring ermee heeft, hou ik me aanbevolen.
Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoor :P Jij hebt zo te horen al een goede telescoop dus dat is een begin, maar ik heb alleen een spiegelreflex en af en toe een telescoop in bruikleen..

Wat je dus minimaal nodig hebt:
- spiegelreflex camera (want: afneembare lens) of webcam (ook daar: lens eraf draaien)
- adapter tussen de camera en de telescoop (T-ring/T-adapter of in het geval van de webcam kan je een leeg fotorolletje plakken op de behuizing van de cam)
- een goed en stevig statief
- een equatoriale montering met volgmotor
- telescoop (ik lees over het algemeen dat spiegeltelescopen (reflector) met een diameter van 110 of groter wel geschikt zijn, maar of je nou juist een laag of hoog F-getal moet hebben durf ik niet te zeggen..

Maar het vervelende is dat alles weer erg kan veranderen als je alleen planeten wilt fotograferen (dan is een webcam een goede oplossing) of juist nevels (dan spiegelreflex), of de maan etc..

En het kost een paar knaken :P
  zondag 18 januari 2015 @ 23:23:11 #160
421449 Klapskaats
Klabam jonguh
pi_148825746
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 22:33 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoor :P Jij hebt zo te horen al een goede telescoop dus dat is een begin, maar ik heb alleen een spiegelreflex en af en toe een telescoop in bruikleen..

Wat je dus minimaal nodig hebt:
- spiegelreflex camera (want: afneembare lens) of webcam (ook daar: lens eraf draaien)
- adapter tussen de camera en de telescoop (T-ring/T-adapter of in het geval van de webcam kan je een leeg fotorolletje plakken op de behuizing van de cam)
- een goed en stevig statief
- een equatoriale montering met volgmotor
- telescoop (ik lees over het algemeen dat spiegeltelescopen (reflector) met een diameter van 110 of groter wel geschikt zijn, maar of je nou juist een laag of hoog F-getal moet hebben durf ik niet te zeggen..

Maar het vervelende is dat alles weer erg kan veranderen als je alleen planeten wilt fotograferen (dan is een webcam een goede oplossing) of juist nevels (dan spiegelreflex), of de maan etc..

En het kost een paar knaken :P
Daar heb ik dus al probleem nummer 1: mijn camera heeft geen afneembare lens.
Montering is hier wel aanwezig, alhoewel het ook niet helemaal je van het is: een EQ-2 montering. Een EQ-3 zou al beter voldoen, maar ja die kosten inderdaad wat.
pi_148837946
Het schijnt dat de doorsnee webcam van enkele tientjes ook al resultaat genoeg geeft. Je moet echt het licht uit je telescoop direct op je camera-sensor laten vallen voor goed resultaat..
  maandag 19 januari 2015 @ 21:51:58 #162
421449 Klapskaats
Klabam jonguh
pi_148857803
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:32 schreef Thrilled het volgende:
Het schijnt dat de doorsnee webcam van enkele tientjes ook al resultaat genoeg geeft. Je moet echt het licht uit je telescoop direct op je camera-sensor laten vallen voor goed resultaat..
Nadeel van zo'n webcam is dan weer dat je met een laptop aan de slag moet, en laat ik die nu net niet hebben.
Maar ben toe aan andere camera, die ik nu heb begint rare kuren te vertonen. Bij opgeladen batterijen geeft ie na 5 seconden al weer aan dat de batterijen leeg zijn ... en schakelt dan automatisch weer uit.
En dat is knap irritant.
pi_148896728
20-01-2015

Planetoïde scheert maandag langs de aarde


© thinkstock.

Een grote planetoïde zet koers naar de aarde. Maandag scheert het gevaarte op 1,2 miljoen kilometer afstand langs onze planeet. Een steenworp in astronomische termen, maar toch moeten we ons volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA geen zorgen maken.

Astronomen schatten dat de planetoïde, 2004 BL86 genoemd, ongeveer een halve kilometer in diameter is. Hoewel de ruimtesteen dicht bij ons in de buurt komt, vormt hij geen bedreiging. De minimale afstand tussen de aarde en de planetoïde bedraagt maandag zo'n 1,2 miljoen kilometer, of drie keer de afstand van de aarde tot de maan.

2004 BL86 werd voor het eerst gezien op 30 januari 2004. Tot dusver is er bijna niets geweten over de planetoïde, maar astronomen hopen dat hij maandag wat van zijn geheimen zal prijsgeven. Wetenschappers van NASA zullen de planetoïde observeren met microgolven om gegevens en beelden te kunnen vastleggen. De eerste beelden worden dinsdag verwacht.

Ook amateur-astronomen zullen het gevaarte wellicht kunnen spotten met een kleine telescoop of een sterke verrekijker.

[img]http://static2.hln.be/static/photo/2015/10/4/2/20150120201731/media_xll_7425077.jpg
[/img]
© NASA/JPL-Caltech.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_148936625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 00:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hoewel de ruimtesteen dicht bij ons in de buurt komt, vormt hij geen bedreiging.
wordt het niet eens tijd om te gaan experimenteren met nucleaire rakketen die door de dampkring heen te schieten zijn om eventuele toekomstige ruimtestenen die een bedreiging vormen aan flenters te schieten?

[ Bericht 0% gewijzigd door chronocrypto op 22-01-2015 11:33:44 ]
disclaimer: alles wat ik zeg, hoor, zie, denk en/of schrijf kan beschouwd worden als onzin...
pi_149065765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 00:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
20-01-2015

Planetoïde scheert maandag langs de aarde

Nog een herinnering:
quote:
Huge Asteroid To Pass By Earth On Monday

On January 26/27, the asteroid 2004 BL86 will sweep past the Earth at a distance of 1.2 million kilometers, three times the distance of the moon. Closer asteroid approaches are common, but this one is gaining attention because of the size and brightness of the object involved.

The website Lunar Meteorite Hunters lists 41 close asteroid approaches in January alone. However, some are as small as 24 meters across. The larger representatives, such as the 1.1 kilometer 2062 Aten, will pass at least ten lunar distances (LD) away; 73 in Aten's case.

What makes 2004 BL86 (also known as 357439) stand out is the combination of closeness and size. With a length somewhere between 400 and 900 meters, its passage at 3.1LD will be the closest approach of anything this size until 2027, unless an undetected object is waiting to give us a scare.

Such a surprise is reasonably unlikely. The Jet Propulsion Laboratory believe they have found 90% of the objects this size or larger that frequently come into Earth's vicinity. The appearance of a long period comet from the outer solar system cannot be ruled out, but close approaches don't come along all that often.

An asteroid of that size at such a close approach will make 2004 BL86 relatively bright. Not bright enough to see with the naked eye, unfortunately, but at magnitude 8.8 even the smallest home telescopes should pick it up under dark skies, as will many binoculars.

Peak brightness will occur around 4am Greenwich Mean Time, at which point it will be visible over Europe, Africa and most of the Americas. Eastern Asia and Australia will get a chance to see the asteroid several hours earlier at closest approach. Being in a less favorable position for reflecting sunlight, it will be around a magnitude fainter at this time.

At its closest approach, 2004 BL86 will be moving around 4° an hour, passing through Hydra, Cancer and Leo in the course of the night. Real time images and commentary will be available at The Virtual Telescope.

Undeterred by centuries of failure, doomsdayers are taking this as a sign of the forthcoming apocalypse. In fact, 2004 BL86's orbit has been mapped accurately enough to be entirely confident it will pass at a safe distance both this time and for millennia to come.

If it did hit, however, it would do plenty of damage. While certainly not in the dinosaur-killer class, 2004 BL86 is big enough to create a crater perhaps 10 kilometers across. At least at the larger end of size estimates, its effects would be felt worldwide, with global firestorms, acid rain and an impact winter, possibly followed by a longer period of enhanced Greenhouse Effect. In the likely event of an ocean landing, the tsunamis generated would be devastating even thousands of kilometers away.

If it's cloudy in your area, you can also watch the asteroid pass us by live on Slooh's live webcast. You can watch it right here:
http://www.iflscience.com(...)ible-small-telescope
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_149096373
quote:
6s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:51 schreef chronocrypto het volgende:

[..]

wordt het niet eens tijd om te gaan experimenteren met nucleaire rakketen die door de dampkring heen te schieten zijn om eventuele toekomstige ruimtestenen die een bedreiging vormen aan flenters te schieten?
Het probleem is dat je dan een regen van ruimtestenen krijgt die op Aarde inslaan. Een betere methode is om de astroïde uit zn baan te duwen met stuwraketten oid.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_149096378
quote:
Ik had gisteren helaas geen tijd.
Jij wel iets gezien? Er was ook een live-stream
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_149096785
27-01-2015

Grote aardscheerder heeft maantje


Radaropname van aardscheerder 2004 BL86 met zijn maan. (NASA/JPL-Caltech)

De 325 meter grote planetoïde 2004 BL86, die op 26 januari op 1,2 miljoen kilometer afstand langs de aarde scheerde, blijkt een 70 meter grote maan te hebben. Dat is ontdekt in radaropnamen die gemaakt zijn met de 70-meter Goldstone-antenne van NASA's Deep Space Network. Veel andere planetoïden worden ook vergezeld door maantjes; vermoedelijk zijn ze het gevolg van botsingen met andere kleine hemellichamen in de jeugd van het zonnestelsel.

2004 BL86 werd op 30 januari 2004 ontdekt. Hij passeerde de aarde op een afstand die ruim drie keer zo groot is als de afstand tussen aarde en maan. Pas in 2027 komt er opnieuw een reeds bekende planetoïde (1999 AN10) 'op bezoek'. (GS)

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_149161376
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 22:33 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoor :P Jij hebt zo te horen al een goede telescoop dus dat is een begin, maar ik heb alleen een spiegelreflex en af en toe een telescoop in bruikleen..

Wat je dus minimaal nodig hebt:
- spiegelreflex camera (want: afneembare lens) of webcam (ook daar: lens eraf draaien)
- adapter tussen de camera en de telescoop (T-ring/T-adapter of in het geval van de webcam kan je een leeg fotorolletje plakken op de behuizing van de cam)
- een goed en stevig statief
- een equatoriale montering met volgmotor
- telescoop (ik lees over het algemeen dat spiegeltelescopen (reflector) met een diameter van 110 of groter wel geschikt zijn, maar of je nou juist een laag of hoog F-getal moet hebben durf ik niet te zeggen..

Maar het vervelende is dat alles weer erg kan veranderen als je alleen planeten wilt fotograferen (dan is een webcam een goede oplossing) of juist nevels (dan spiegelreflex), of de maan etc..

En het kost een paar knaken :P
Een zo groot mogelijke diameter van je spiegel of lens zorgt ervoor dat je meer licht invangt, waardoor je de sluitertijd van je astrofotografiecamera korter kunt houden, en het volgen van de draaiing van de Aarde minder belangrijk wordt. Met een moderne digitale spiegelreflexcamera en een lichtsterke lens (f-getal < 1) kun je met een statief binnen een paar seconden rete-strakke astrofotografieplaatjes schieten. De nieuwste Canons hebben zo'n gevoelige detector, dat het zelfs voor amateurs tegenwoordig mogelijk is om time-lapse filmpjes van de melkweg te maken.

Met een goed volgsysteem hoef je niet op een paar fotonen te kijken, en kun je dus ook met een telescoop met een kleinere lens- of spiegeldiameter prima plaatjes maken, want je kunt dan de sluitertijd langer maken.

Tip: als je de sluiter van je camera opent, dan kan dit een trilling te weeg brengen. In de astrofotografie is het bijna een tweede natuur om voor het systeem te staan als de sluiter wordt geopend, waardoor de telescoop is afgeschermd van licht. Pas als alles is uitgetrild laat je de telescoop naar de hemel kijken. Let er wel op dat de lichtmeting van je camera niet werkt, dus je zult dan moeten experimenteren met sluitertijden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_149285263
zondag 1 februari 2015
’s Avonds rond 20.30 uur zie je de reuzenplaneet Jupiter aan de oostelijke hemel. Linksonder Jupiter staat de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

maandag 2 februari 2015
De planeten Venus en Mars vormen een mooi duo aan de zuidwestelijke hemel, tijdens de avondschemering. Kijk vanaf 18.30 uur.

dinsdag 3 februari 2015
Links van de opkomende Volle Maan staat de reuzenplaneet Jupiter. Rond 19.00 uur staat het duo laag in het oosten, maar de samenstand is de hele nacht zichtbaar.

woensdag 4 februari 2015
Volle Maan (00.09 uur). Om 20.00 uur staat de maan laag boven de oostelijke horizon, met pal daarboven de planeet Jupiter. Links van de maan zie je de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

donderdag 5 februari 2015
Saturnus is ’s morgens een opvallende verschijning, laag boven de zuidzuidoostelijke horizon. Kijk rond 06.30 uur, vlak voordat het begint te schemeren.

vrijdag 6 februari 2015
De reuzenplaneet Jupiter staat vandaag rond 18.00 uur in oppositie met de zon, in het grensgebied van de sterrenbeelden Kreeft en Leeuw. Dat betekent dat hij tegenover de zon aan de hemel staat, de gehele nacht zichtbaar is, en zijn grootste helderheid bereikt.

zaterdag 7 februari 2015
Rond 06.30 uur staan de ster Spica, de maan, de ster Regulus en de planeet Jupiter min of meer op één horizontale lijn aan de westzuidwestelijke hemel.

maandag 9 februari 2015
’s Morgens rond 06.00 uur is in het zuidzuidwesten een wijde samenstand zichtbaar van de maan en de ster Spica, linksonder de maan.

dinsdag 10 februari 2015
De ster Spica in het sterrenbeeld Maagd staat rechtsonder de maan. Kijk tussen 06.00 en 06.30 uur, in het zuidzuidwesten.

woensdag 11 februari 2015
De zogeheten tijdvereffening – het verschil tussen ware en middelbare zonnetijd – bereikt vandaag zijn grootste waarde. Dat betekent dat de zon (in UTRECHT) pas om 12.54 uur zijn hoogste stand in het zuiden bereikt, in plaats van om 12.40 uur. Dat de zon soms wat voor en soms wat achter loopt op de klok wordt veroorzaakt door de ellipsvorm van de aardbaan en de scheve stand van de aardas.

donderdag 12 februari 2015
Laatste Kwartier (04.50 uur). Linksonder de halfverlichte maan is de planeet Saturnus zichtbaar. Bekijk het tweetal rond 06.00 uur, vrij laag in het zuiden.

vrijdag 13 februari 2015
Nauwe samenstand van de maan en Saturnus, rond 06.00 uur in het zuidzuidoosten. Saturnus staat direct rechts van de maan. Tussen de maan en de horizon is de ster Antares zichtbaar, in het sterrenbeeld Schorpioen.

zaterdag 14 februari 2015
Kan het mooier op Valentijnsdag? Mars en Venus naderen elkaar aan de avondhemel. Bekijk het koppel vanaf 19.00 uur in het westzuidwesten.

dinsdag 17 februari 2015
Vroeg in de ochtend, tussen 06.00 en 06.30 uur, is Saturnus een opvallende verschijning aan de zuidelijke hemel. Linksonder de planeet staat de ster Antares.

woensdag 18 februari 2015
Kijk vanaf 19.00 uur naar het westzuidwesten en je ziet de planeten Venus en Mars dicht bij elkaar aan de hemel staan.

donderdag 19 februari 2015
Nieuwe Maan (00.47 uur).

vrijdag 20 februari 2015
Samenstand van de zeer smalle maansikkel en de planeten Venus en Mars. Kijk rond 19.00 uur, tijdens de avondschemering, in het zuidzuidwesten. Venus is de helderste van de twee planeten; Mars staat er pal boven en heeft een oranjerode kleur.

zaterdag 21 februari 2015 Zeer nauwe samenstand van Venus en Mars. De twee planeten staan al enkele dagen dicht bij elkaar aan de avondhemel; vanavond bereiken ze hun kleinste schijnbare afstand. Linksboven het planetenduo is de maan zichtbaar. Kijk vanaf 19.00 uur.

zondag 22 februari 2015
Mars en Venus staan ook vanavond heel dicht bij elkaar aan de hemel (in werkelijkheid staat Mars ruim anderhalf keer zo ver weg). Op grote afstand linksboven het planetenduo staat de maansikkel. Kijk vanaf 19.00 uur in het westzuidwesten.

maandag 23 februari 2015
Tot ca. 20.00 uur zijn Mars en Venus zichtbaar, laag in het westen. De wassende maan staat veel hoger aan de hemel.

woensdag 25 februari 2015
Eerste Kwartier (18.14 uur). Vanaf ca. 20.00 uur is hoog in het zuidwesten een nauwe samenstand zichtbaar van de halfverlichte maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, direct links van de maan.

donderdag 26 februari 2015
De maan vormt een grote, platte gelijkbenige driehoek met de oranjerode sterren Aldebaran in de Stier en Betelgeuze in Orion. Kijk rond 22.00 uur, hoog aan de zuidwestelijke hemel.

vrijdag 27 februari 2015
Aan het eind van de nacht, zo tegen 06.00 uur, is de planeet Saturnus zichtbaar aan de zuidelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_149305628
Vrijdagavond een avondje naar de sterrenwacht, hopelijk is het helder genoeg om Jupiter goed te bekijken :)
pi_149334149
Jupiter, en vooral Mars zijn erg goed te zien nu. Blijft fascinerend.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_149334188
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 19:40 schreef Thrilled het volgende:
Vrijdagavond een avondje naar de sterrenwacht, hopelijk is het helder genoeg om Jupiter goed te bekijken :)
Kun je daar gewoon binnen lopen ja? :o
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_149336803
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 18:39 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Kun je daar gewoon binnen lopen ja? :o
Het is juist een publiekelijke attractie he :p ze hebben gewoon openingstijden en deze heeft elke eerste vrijdag vd maand een thema-avond met presentatie etc.. Wel entreegeld van een paar euro maar dat mag geen naam hebben ;)
pi_149401073
hallo, ik ben nieuw hier
zou iemand me kunnen helpen met het kiezen van een telescoop? :)
Ik drink geen kraantjeswater.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')