abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134168565
Vrij lang verhaal, heb t een beetje proberen te samenvatten allemaal.

Ik woon op kamers. Nouja niet geheel op kamers, aangezien ik een eigen keukenblok, huisnummer en brievenbus heb, alleen het sanitair wordt gedeeld. Het is een verdieping die bestaat uit 9 wooneenheden (zeg bestaande uit huisnummers 1-a01 tot en met 1-a09, allemaal een eigen brievenbus).

Met de gemeentelijke belastingen (afvalstoffen- en riool) heeft de verhuurder (een woningcorporatie dus niet particulier) een rare constructie met de gemeente. Alle 9 personen hebben een eigen huurovereenkomst met de verhuurder, staan op een eigen adres/huisnummer ingeschreven bij de gemeente en en in de advertenties van deze eenheden staat: huur exclusief de gemeentelijke belastingen.

Echter wordt elk jaar, steeds maar 1 persoon (de langst ingeschrevene) aangeslagen voor de gemeentelijke belastingen (die voor de 9 eenheden wordt opgelegd, staat duidelijk op de aanslag nummers 1-a01 tot en met 1a-09) aangezien het beschouwd wordt als een huishouden.

Als langst hurende ben je dus gewoon de lul en moet je hopen op de goodwill van de andere bewoners of ze hun deel mee betalen, anders word jij, persoonlijk en op jouw BSN verantwoordelijk gehouden voor het gehele bedrag.

Op de site van de gemeente staat tegenwoordig heel mooi dat sinds 2011 de belasting direct wordt verhaald op de verhuurder indien het kamerbewoning betreft maar omdat er bij ons niets meer wordt gedeeld dan het sanitair, vallen wij volgens de clausule niet onder kamerbewoning.

De verhuurder geeft niet aan dat je als langst hurende met deze verplichting komt te zitten (staat niet in het contract, het enige dat zij kenbaar maken is in de advertenties: huur excl. gemeentelijke belastingen).

Aangezien we allemaal een eigen keuken hebben, zie je elkaar eigenlijk nooit, misschien op de gang een keer, dus er is niet een hechte band en eigenlijk ben je niets meer dan normale buren van elkaar. Het spreekt dus voor zich dat bij het betalen, lang niet iedereen zijn deel betaald en dus ben je als individu verantwoordelijk.

Wanneer je bij de gemeente aan de bel trekt, geven zij aan tja het bedrag is normaal voor 1 woning/appartement, dus wees blij dat je de mogelijkheid hebt om het te delen (true maar wat mij betreft slaan ze gewoon alle 9 eenheden aan, dan voelt het niet zo unfair en dat jij voor anderen zit te betalen).

De woningcorporatie wil het ook niet in de huur verwerken, want dan kan er geen kwijtschelding worden aangevraagd (nouja met stufi en n bijbaantje en wat spaargeld, kun je die kwijtschelding sowieso al gauw vergeten).

Kan de woningcorporatie dit zomaar op de schouders van jou, als huurder leggen? zeker aangezien over deze verplichting niets in het contract staat. Ieder jaar is het een heel gezeik om het geld van de andere eenheden te krijgen (en er zijn er altijd wel, die niet betalen) en het voelt vooral heel erg krom en unfair.

Ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn? is er niets te doen om deze situatie te veranderen?
pi_134168990
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:02 schreef Memento-Mori het volgende:
Wanneer je bij de gemeente aan de bel trekt, geven zij aan tja het bedrag is normaal voor 1 woning/appartement, dus wees blij dat je de mogelijkheid hebt om het te delen (true maar wat mij betreft slaan ze gewoon alle 9 eenheden aan, dan voelt het niet zo unfair en dat jij voor anderen zit te betalen).
Dus jij wilt dat de gemeente niet één rekening stuurt voor bedrag x (zeg 100 euro) maar 9 rekeningen stuurt voor bedrag x (dus weer 100 euro), want dat is eerlijk?
pi_134169109
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dus jij wilt dat de gemeente niet één rekening stuurt voor bedrag x (zeg 100 euro) maar 9 rekeningen stuurt voor bedrag x (dus weer 100 euro), want dat is eerlijk?
nou we zijn blijkbaar geen kamers want geen gedeelde ruimte buiten sanitair (behandel ons dan ook zo en geef ons ook bijv. huurtoeslag en allemaal een eigen aanslag) OF behandel ons als kamers en doe het zoals bij alle andere kamerbewoning lekker via de huur, maar ga niet 1 persoon hiermee belasten.

Het gaat om een bedrag van 2.60 per eenheid per maand, dus in de huur zou imho het meest eerlijke zijn, en het is geen wereldbedrag wanneer je het op die manier verdeeld, als 1 persoon voor het hele bedrag (bijna 300 euro) wordt aangeslagen, voelt die persoon het wel erg in zijn portemonnee als de rest niet mee betaald.
  PR/Manusje van alles woensdag 11 december 2013 @ 22:10:11 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_134169181
Bezwaar aantekenen heeft niet geholpen dus?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_134169265
God wat een onhandige situatie. Ik zou inderdaad ook proberen er gewoon 9 losse huishoudens van te maken bij de gemeente, ook al is dat dan wat duurder het zou m.i. niet opwegen tegen het ongemak van een gedeelde die op naam van 1 persoon staat en waar niks over is afgesproken.
  woensdag 11 december 2013 @ 22:12:06 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_134169319
Brief naar de burgemeester sturen dat je niet van plan bent om voor de uitwerpselen van je buren te betalen.
So we just called him Fred
pi_134169406
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:11 schreef CherryOnTop het volgende:
God wat een onhandige situatie. Ik zou inderdaad ook proberen er gewoon 9 losse huishoudens van te maken bij de gemeente, ook al is dat dan wat duurder het zou m.i. niet opwegen tegen het ongemak van een gedeelde die op naam van 1 persoon staat en waar niks over is afgesproken.
en dan betaal je wel 9x hetzelfde maar dan is iedereen evenveel "de sjaak" en niet 8 komen er mee weg en jij bent de lul.. het gaat mij ook deels om het rechtvaardigheidsgevoel
pi_134169506
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:13 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

en dan betaal je wel 9x hetzelfde maar dan is iedereen evenveel "de sjaak" en niet 8 komen er mee weg en jij bent de lul.. het gaat mij ook deels om het rechtvaardigheidsgevoel
Ja precies. En als jij degene bent die 'm op naam heeft betaal je in absolute cijfers natuurlijk gewoon minder omdat je nog maar alleen voor jezelf betaalt en niet voor een meerpersoonshuishouden waaraan de overige 8 niet bijdragen.

Zou niet weten waarom de gemeente daar niet blij mee zou zijn trouwens, levert hen meer op tenzij iedereen het krijgt kwijtgescholden.
pi_134169552
Geef de aanslag aan de verhuurder. De verhuurder betaald en verrekend de kosten in de huur. Dan hoeft de langsthurende niet bij de rest langs de deur.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_134169642
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Bezwaar aantekenen heeft niet geholpen dus?
nope, nouja ik kreeg een paar maanden terug de aanslag over 2012 ) ik was toen alleen de laatste twee maanden de langst ingeschrevene) In 2012 heb ik de aanslag nooit gekregen dus, dus dit ook in het bezwaar gezet en dat ik, als individuele huurder ook geen inzicht heb op wie er wanneer in 2012 heeft gewoond.

Dit bezwaar is deels goedgekeurd, ik was dus voor november en december wel de langst hurende en moest dus die maanden betalen (goed, scheelt een hele hoop dan voor 12 maanden).

De rest van het jaar is nu naar de andere langst ingeschrevenen gegaan van dat jaar.. dus zitten met hetzelfde probleem :')

(2013 heb ik overigens netjes betaald met de hulp van enkelen die ook hun deel betaalden maar uiteindelijk heb ik voor 3 mensen het bedrag moeten betalen)
pi_134169665
Het lijkt mij erg dom om de huidige situatie te gaan veranderen.
pi_134169724
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:15 schreef valentijn101 het volgende:
Geef de aanslag aan de verhuurder. De verhuurder betaald en verrekend de kosten in de huur. Dan hoeft de langsthurende niet bij de rest langs de deur.
als de verhuurder daar toch eens aan zou willen meewerken...

niet dus, helaas en zoals ik al zei, het staat op jouw persoonlijke BSN nummer, dus betaal je niet, krijg JIJ de aanmaning, betaal je nog niet, krijg JIJ de deurwaarder op de stoep
pi_134169911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:16 schreef Wespensteek het volgende:
Het lijkt mij erg dom om de huidige situatie te gaan veranderen.
en waarom? :)
  woensdag 11 december 2013 @ 22:19:26 #14
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134169948
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:17 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

als de verhuurder daar toch eens aan zou willen meewerken...

niet dus, helaas en zoals ik al zei, het staat op jouw persoonlijke BSN nummer, dus betaal je niet, krijg JIJ de aanmaning, betaal je nog niet, krijg JIJ de deurwaarder op de stoep
Leg bij de gemeente eens uit dat het ze meer oplevert als ze er gewoon 9 huishoudens van worden gemaakt, zoals gezien de eigen huisnummers/ingangen/huishoudens ook gewoon het geval zou moeten zijn. Dat levert de verhuurder dan misschien weer 'problemen' op (heb geen idee hoe de regels voor verhuur van zulke kamers/appartementen in elkaar zit) maar dat is niet jouw probleem.
  woensdag 11 december 2013 @ 22:19:39 #15
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134169959
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:19 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

omdat het in totaal meer gaat kosten, denk ik dat hij bedoelt.
  woensdag 11 december 2013 @ 22:21:29 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_134170099
Je krijgt de normale aanslag voor een meerpersoonshuishouden?
Het is idd vervelend dat ze het bij de gemeente niet even door 9 kunnen delen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor hen ook lastig is, daarbij gaan ze iedereen dan aanslaan als eenpersoonshuishouden, en dat maakt een gigantisch totaalbedrag, terwijl het verschil tussen eenpersoons en meerpersoons in een hoop gemeentes helemaal niet zo groot is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134170144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:19 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

omdat het in totaal meer gaat kosten, denk ik dat hij bedoelt.
dat denk ik ook, maar ik word toch al aangeslagen dus mij maakt het niet uit :') ;)
zoals ik al zei, het rechtvaardigheidsgevoel wringt hier met name
  woensdag 11 december 2013 @ 22:23:20 #18
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134170236
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:22 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

dat denk ik ook, maar ik word toch al aangeslagen dus mij maakt het niet uit :') ;)
Ja precies, ik zou in jouw geval ook een aanslag willen voor alleen mijn woning hoor. Jammer van het geld maar het scheelt het hoop stress/irritatie.
pi_134170243
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:21 schreef Leandra het volgende:
Je krijgt de normale aanslag voor een meerpersoonshuishouden?
Het is idd vervelend dat ze het bij de gemeente niet even door 9 kunnen delen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor hen ook lastig is, daarbij gaan ze iedereen dan aanslaan als eenpersoonshuishouden, en dat maakt een gigantisch totaalbedrag, terwijl het verschil tussen eenpersoons en meerpersoons in een hoop gemeentes helemaal niet zo groot is.
maar wat ik al zei, de woningcorporatie doet het bij andere kamerbewoning WEL in de huur, maar wegens het ontbreken van een gemeenschappelijk ruimte -buiten sanitair- vallen wij niet onder kamerbewonign, Da fuck :?

Als het bij andere kamerbewoning ook kan, waarom dan niet hier :) en ze hebben genoeg panden met 8 kamers waar wel een woonkamer bij zit, zelfde situatie dus
  woensdag 11 december 2013 @ 22:24:41 #20
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134170345
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:23 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

maar wat ik al zei, de woningcorporatie doet het bij andere kamerbewoning WEL in de huur, maar wegens het ontbreken van een gemeenschappelijk ruimte -buiten sanitair- vallen wij niet onder kamerbewonign, Da fuck :?

Als het bij andere kamerbewoning ook kan, waarom dan niet hier :) en ze hebben genoeg panden met 8 kamers waar wel een woonkamer bij zit, zelfde situatie dus
Je zou bijna zeggen dat die verhuurder het op een akkoordje heeft gegooid met de gemeente om de een of andere reden. Wellicht scheelt het hem geld als dit als één huis wordt gezien in plaats van 9 kamers?
pi_134170419
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:24 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Je zou bijna zeggen dat die verhuurder het op een akkoordje heeft gegooid met de gemeente om de een of andere reden. Wellicht scheelt het hem geld als dit als één huis wordt gezien in plaats van 9 kamers?
zou kunnen, het is een grote woningcorporatie dus op zich denk ik dan, doe niet zo moeilijk en doe wat voor je huurders, 1 pand meer of minder onder kamerbewoning is ook het werk niet, lijkt me
  woensdag 11 december 2013 @ 22:26:51 #22
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134170484
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:25 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

zou kunnen, het is een grote woningcorporatie dus op zich denk ik dan, doe niet zo moeilijk en doe wat voor je huurders, 1 pand meer of minder onder kamerbewoning is ook het werk niet, lijkt me
Oh, ik dacht dat het om één persoon ging die eigenaar was van het pand o.i.d. Nee dan snap ik het ook niet.
pi_134170573
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:19 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

Als het gaat veranderen is het hooguit naar negen keer de aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Mogen jullie negen keer 300 euro aftikken. Zal de gemeente geen problemen mee hebben :s).
pi_134170662
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:22 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

Kom op zeg. Je moet gewoon zorgen dat de anderen hun deel betalen en dan heb jij ook voordeel. Er staat toch duidelijk op de rekening dat het ook voor hun delen is dus gewoon opeisen bij hun. Het dreigement dat je anders het laat omzetten zou ze toch tot betalen van een lager deel moeten aansporen. Jullie zijn gewoon knettergek als je zo'n voordelige oplossing van de gemeente aan jullie neus voorbij laten gaan.
  woensdag 11 december 2013 @ 22:30:39 #25
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_134170803
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Kom op zeg. Je moet gewoon zorgen dat de anderen hun deel betalen en dan heb jij ook voordeel. Er staat toch duidelijk op de rekening dat het ook voor hun delen is dus gewoon opeisen bij hun. Het dreigement dat je anders het laat omzetten zou ze toch tot betalen van een lager deel moeten aansporen. Jullie zijn gewoon knettergek als je zo'n voordelige oplossing van de gemeente aan jullie neus voorbij laten gaan.
Is makkelijker gezegd dan gedaan. Ga jij elke dag langs 8 deuren om wéér om het geld te vragen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')