quote:De man die gisteren bij de herdenking van Nelson Mandela de toespraken in gebarentaal zou moeten vertalen, was de gebarentaal helemaal niet machtig. Het dove Zuid-Afrikaanse parlementslid Wilma Newhoudt-Druchen probeerde tijdens de ceremonie tot de organisatie door te laten dringen dat de man maar wat deed.
"Hij kan helemaal niet gebaren", twitterde Newhoudt. "Hij verzint de gebaren, haal hem alsjeblieft van het podium. Wat een schande dat deze man op het podium staat."
Onbegrijpelijk
Ook bij de Nederlandse Beroepsvereniging Tolken Gebarentaal is het filmpje van de wanprestatie van de tolk gezien. Woordvoerder Markell Gremmel: "Het gebeurt niet vaak dat bij grote publieke evenementen als deze een gebarentolk aanwezig is, dus in eerste instantie waren we heel blij. Maar toen zagen we de berichten voorbijkomen dat er niets van te begrijpen was."
Gebarentaal bestaat in meerdere talen en Gremmel beheerst de Afrikaanse variant niet. "Ik kon dus niet meteen inschatten of hij zijn werk goed deed."
In Nederland bestaat een register van doventolken, waar gecheckt kan worden of iemand gekwalificeerd is voor hij of zij wordt ingehuurd.
Net als fotograveren.quote:Op woensdag 11 december 2013 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is dat een nieuwe rage of zo "begrafenis" spellen als "begravenis"? Zie het ineens opmerkelijk vaak..
Daarnaast was het een herdenkingsdienst en niet de begrafenis.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$quote:Op woensdag 11 december 2013 13:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat zou zijn motivatie zijn geweest om daar te gaan staan?
Alsof ie dat geld nog krijgt? Lijkt mij een hoogst curieuze Nigeriaanse scammethode als het werkt dan.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Het leek helemaal nergens op. De hele tijd ook dezelfde gebaren.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Maar was hij helemaal niet bezig met gebarentaal of was hij bezig in een andere dan de verwachte taal?
Dit kan strikt gezien wel! Het betekent alleen iets anders...quote:
Ik vraag het me af. Een tolk gebruikt normaal gesproken een overvloed aan mimiek, gezichtsuitdrukkingen en mondbewegingen, deze staat erbij als een gladgestreken theedoek die met z'n armen wappert. Het idee was aardig, de uitvoering kutquote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Maar was hij helemaal niet bezig met gebarentaal of was hij bezig in een andere dan de verwachte taal?
Lijkt me nog best moeilijk, uren achter elkaar gebarentaal verzinnenquote:Op woensdag 11 december 2013 13:02 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Alsof ie dat geld nog krijgt? Lijkt mij een hoogst curieuze Nigeriaanse scammethode als het werkt dan.
[..]
Het leek helemaal nergens op. De hele tijd ook dezelfde gebaren.
Ja, dan sta je daar te wapperen met je handen en denk je 'shit, ff scherp blijven, deze heb ik net al gehad'quote:Op woensdag 11 december 2013 13:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me nog best moeilijk, uren achter elkaar gebarentaal verzinnen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 13:35 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, dan sta je daar te wapperen met je handen en denk je 'shit, ff scherp blijven, deze heb ik net al gehad'
In Afrika is het nog een stuk zeldzamer om een competent persoon tegen te komen dan hier.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat zou zijn motivatie zijn geweest om daar te gaan staan? Weddenschapje? Bazenmoment of fame? Hij staat er met zo'n dikke pokerface bij de hele tijd, terwijl die gebarentolken normaal ook allerlei dingen uitbeelden met hun hoofd.
quote:Op woensdag 11 december 2013 14:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
In Afrika is het nog een stuk zeldzamer om een competent persoon tegen te komen dan hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |