![2Lg8jBq.png]()
Anderhalve maand geleden toch ook maar is de stap gewaagd van singel(dual) rotor helicopters naar de quadcopter. Wel een kleintje.. klein beginnen en later op weg naar het grote werk!
Na wat zoekwerk viel mijn oog uiteindelijk op de X6 (mini) quadcopter met ingebouwde camera functie. Met coupon toen voor z'n 30/35 euro inclusief shipping naar nederland kunnen halen. Twee weken later werd hij al bezorgd
Wel een beetje gedeukte doos, maar gelukkig had Aurabuy er goed bubblewrap om heen gedaan en was het überhaupt wel een goed ingepakt speeltje.
In de verpakking vind je de quadcopter zelf, een beschermingsring die je optioneel om de rotors heen kan bevestigen, een oplaadkabel (USB) en accu. Hiernaast zit er nog een extra set rotors bij en een tooltje om deze te vervangen. En dat deze erbij zitten is geen overbodige luxe. Na een maandje gebruiken en de nodige crashes beginnen ze toch wel beschadigd te raken dus ik denk dat ik ze de volgende keer vliegen maar is vervang.
![ASISpMQ.png]()
De X6 is een quadcopter in de categorie “Mini-quadcopters”.
Hij is dus echt best wel mini, 12cm bij 12cm. Als je de rotorguard er omheen doet 14 bij 14.. maar nog steeds ongeveer net zo groot als je hand. De bijgeleverde remote is bijvoorbeeld al een stuk groter dan de quadcopter.
![QSBJJhw.png]()
Ik heb verschillende helikopters gehad, van mini tot redelijk formaat.
En het blijft een uitdaging om er mee te vliegen, ondanks de gyrostabilisators, contra roterende rotor bladen.
De quadcopter in de lucht houden is en was verbazingwekkend makkelijk, gecontroleerd vliegen daarentegen. Dat is weer een heel ander verhaal en dat begin ik nu langzamerhand een beetje onder controle te krijgen, in de normale modus wel te verstaan en na eerst even goed de handleiding te hebben doorgenomen.. De normale modus houd in dat elektronisch gecontroleerde gyro-stabilisator aan staat.. hij blijft dus 'uit zichzelf' stabiel in de lucht. (Expert modus is echt .. impossible >.< _
Voordat je begint met vliegen moet je de quadcopter eerst even goed stabiel in de lucht zien te krijgen bij geen imput, in de handleiding (plaatje onder) staat duidelijk uitgelegd hoe het toestel getrimd moet worden zodat hij uiteindelijk op een en dezelfde plek in de lucht kan blijven hangen.
Elke batterij geeft je z'n 10 minuten vliegplezier en dan is het weer 45 minuten aan de oplader

![4PsxiAt.png]()
De X6 heeft een 'speciale' feature, waar ik expres de quadcopter voor gekocht heb. Video.
En ja natuurlijk wist ik dat de beeldkwaliteit crappy zou zijn, maar ik wou gewoon ervaren hoe dat nou is z'n camera in een quadcopter. Klein beginnen en mogelijk later opwerken tot een octacopter met een SJ4000

![QMmlY01.png]()
De opname kan je starten door een klein knopje aan de zijkant van de quadcopter te drukken. Videobeeld wordt opgenomen op de micro-sd kaart in de achterkant van de quadcopter.
Ik heb voor jullie twee stukjes video bijgevoegd omdat het eigenlijk allemaal niet zo veel voor stelt.
Links een klein stukje van een 'normale' vlucht en rechts een stukje van een speciale feature van de X6 omdat hij automatische gyro-stabilisatie heeft.. een werp en vlieg actie.

Dus gewoon random de quadcopter in de lucht gooien en gas open.
[ HIGH VOLUME WARNING ]
![dZ0noCYs.png]()
Zoals je kan zien is het beeld ‘redelijk’ maar heeft wel een beetje shake van de trillingen van de rotors. Maar dit valt me eigenlijk reuze mee. Resolutie is wel laag.. maar het is leuk als ‘speeltje’.
![SJihcZk.png]()
Voor de vliegervaring is het zeker een aanrader, de stabilisatie functie is echt een must voor beginners.. dan is het al moeilijk genoeg. De videofunctie tjah.. nutteloos speeltje

Zou ik deze nu nog een keer kopen? Nee, dan zou ik een maatje groter gaan .. iets duurder.
Maar als eerste quadcopter was het een goede ervaring. De rotorguard is inmiddels afgebroken.. maar alle andere onderdelen van de quadcopter houden het verbazingwekkend goed uit. Zoals ik al zei kunnen de rotors inmiddels eigenlijk wel vervangen worden maar die kreeg ik er ook extra bij.
Ik heb 'm gekocht bij
Aurabuy, nu kost hij $45,81 z'n 35 euro als je hem ook wilt kopen
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>