Ik lurk al een hele tijd mee op dit forum gedeelte en de laatste tijd ben ik me eens gaan verdiepen in Chinese Smartphones. Ik heb een Cubot S308 gekocht op Tinydeal, hieronder een kleine review van het toestel.
Llink van de Cubot S308:
http://www.tinydeal.com/c(...)-phone-p-131475.htmlDe Cubot S308 heeft me ¤116,- gekost. Voor dat geld krijg je een mooie Midrange Smartphone met onder andere een MTK6582 1.3Ghz Quad Core processor, in combinatie met 2GB Ram geheugen en 16GB Rom geheugen. Ik heb de Cubot S308 een week uit getest en zo mijn bevindingen op papier kunnen zetten. In deze Review vind je verdere specificaties van de telefoon, een uitgebreide test, foto's van het toestel en mijn bevindingen. Heb je vragen of opmerkingen over de Review/Telefoon dan kun je deze gerust stellen.
Cubot S308De Cubot S308 draait op Android 4.2.2 dit is echter wel meteen de laatste versie welke de Cubot S308 zou ontvangen. Voor nu is het nog prima te doen, maar in de toekomst dit wel nadelige gevolgen hebben wat betreft de software. Doordat de de skin niet of nauwelijks aangetast is en het meeste is gelaten zoals het 'hoort te zijn' draait het toestel erg soepel en blijft het ook vlot reageren als je verschillende dingen open heb staan. Ook zie je geen vage Chinese Apps (wat je nog wel eens ziet bij Chinese telefoon.)
De telefoon is uiteraard gewoon in te stellen op de Nederlandse taal en werkt met je huidige Sim-kaart.
De Cubot S308 wordt geleverd in een bruin kartonnen doosje waar hij goed verpakt zit tijdens de verzending.
In de doos komen we het volgende tegen:
- De Cubot S308
- Screenprotector
- Hoesje (Matige kwaliteit)
- Oordopjes
- Oplader (Met EU Adapter)
- Engelse gebruikershandleiding
Uiterlijk & GevoelEenmaal de telefoon in handen ben ik erg enthousiast over het design van het toestel, hij is mooi afgewerkt en geeft meteen een luxe uitstraling. De Cubot S308 bestaat voornamelijk uit plastic, maar voelt wel erg solide aan. Geen krakend toestel waarvan je alleen al de kriebels krijgt als je hem iets te stevig vast pakt. Rondom het toestel is hij afgewerkt met een metalen rand, een mooi detail wat hem ook een erg mooie uitstraling geeft vind ik persoonlijk.
Aan de bovenkant van het toestel vind je de 3.5mm hoofdtelefoon ingang en daarnaast de microUSB-poort. Op de zijkant zit de Aan/uit knop met daarboven de volume regelaar.
Met een gewicht van 156 gram (inclusief batterij) ligt het toestel fijn in je hand, de achterkant van het toestel heeft een 'lederen look' met aan de boven en onderkant plastic stiksels, het is jammer dat dit niet echt leder is maar plastic, dat zou de telefoon toch net wat extra uitstraling geven dan de plastic batterij cover waar die nu over beschikt. Het 5'' scherm is precies groot genoeg om de telefoon nog met 1 hand te kunnen besturen.
Het Scherm:De Cubot S308 beschikt over een 5'' 720P HD scherm. De helderheid en kleur weergave van dit scherm is ruim voldoende en is zelfs in de buitenlucht nog goed leesbaar. Ook de kijkhoek is dik in orde. Klein nadeel is wel dat het scherm iets boven de originele behuizing uitsteekt en dus niet één geheel meer is me het toestel. Dit hebben ze proberen op te lossen door er een plastic rand omheen te zetten wat de strakke vorm van het toestel verpest en hierdoor ook altijd wel wat viezigheid tussen het scherm en opstaande rand komt te zitten.
Onderaan het scherm bevinden zich 3 'Soft Key's' bestaande uit; Menu, Home en een Back knop. Deze lichten op als je het toestel activeert. Ze zijn echter zo gevoelig dat je ze vaak niet eens helemaal aan hoeft te raken om ze te gebruiken. Dit had van mij wel iets minder mogen zijn.
Software:Zoals eerder vermeld draait het toestel op Android 4.2.2, wellicht niet de laatste versie van Andoid maak in deze tijd kan hij nog prima meekomen. Ook beschikt hij gewoon over de Play-Store Applicatie wat altijd mooi meegenomen is. Doordat de skin op het toestel niet of nauwelijks is aangepast en er geen vervelende Chinese Apps zijn voorgeïnstalleerd loopt alles erg soepel en snel.
Wat ik persoonlijk wel een gemis vind, is dat er geen notificatie led aanwezig is op het toestel.
Ook dit toestel beschikt over een Dual-Sim optie. Een leuke bijkomstigheid en ook erg handig als je gebruik maakt van 2 Sim-kaarten (bijvoorbeeld Werk en Privé) Zo hoef je niet met 2 telefoons op zak te gaan. Je kunt makkelijk switchen tussen beide Sim-kaarten en zondig uitschakelen. In praktijk wekt het uitstekend, ook als je slechts 1 Sim kaart wilt gebruiken is dat geen probleem.
Accu:Hoewel op de webshop staat aangegeven dat de Cubot S308 beschikt over een batterij met een capaciteit 1800 mAh, hij wordt echter geleverd met een 2000 mAh batterij. Leuk, maar nog steeds niks spectaculairs. Als je de telefoon intensief gebruikt doe je er gemiddeld 1 dag mee. Je moet hem dus elke nacht aan de oplader hangen wil je hem de volgende dag weer kunnen gebruiken. De batterij is bij verzending al in de telefoon geplaatst, ter bescherming hebben ze een lipje op de batterij geplakt die je er eerst af moet halen om de telefoon te kunnen gebruiken.
Camera:Aan de achterzijde van het toestel zit een 13MP camera verwerkt welke mooi is weg gewerkt. Ik moet zeggen dat je hier verrassend mooie en scherpe foto's mee maakt. Dit is dan wel met name in de buitenlucht met mooi, zonnig weer. Bij wat donkere omgevingen zit er veel ruis in de foto's en is hij beduidend minder van kwaliteit. De flitser is ook niet erg sterk waardoor de lichtopbrengst matig is. Aan de voorzijde vinden we een 5MP camera welke niet zo spectaculair is en gewoon leuke foto's maakt.
GPS & Ontvangst:Het ontvangst van de Cubot S308 (GSM & 3G) is prima, niks op aan te merken. In vergelijking met mijn huidige telefoon (Note II) zie ik geen verschillen. Ook het WIFI ontvangst is prima in orde.
En dan de GPS, iets waar veel Chinese smartphones steken laten liggen omdat het niet of nauwelijks werkt. Echter heb ik er met dit toestel geen problemen mee! Het ontvangst is goed en hij vind snel contact. Ook navigeren is geen probleem, je blijft netjes op de weg rijden en wijkt niet af.
Overige specificaties:De Cubot S308 is uitgerust met een MTK6582 1.3Ghz Quad Core processor, in combinatie met 2GB Ram geheugen en 16GB Rom geheugen. Ook is er de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een SD kaart tot 32GB. Voor een compleet overzicht van de specificaties, zie spoiler;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit alles resulteert in een Benchmark score van 18896! Voor een mid-end toestel is dit een prima score!
Conclusie:Hoewel er naar mijn mening een aantal verbeter punten zijn is het bedrag van ¤116,- een prima prijskaartje voor dit toestel. Vooral het design spreekt me aan, maar ook software matig zit het allemaal goed in elkaar. Het 5'' scherm vind ik persoonlijk een erg fijn formaat, klein genoeg om fatsoenlijk in je broekzak te passen en groot genoeg om er normaal op te kunnen typen. Ook besturen met 1 hand is geen enkel probleem.
Pluspunten:
+ Scherp en helder scherm, ook in verschillende kijkhoeken.
+ Mooi design.
+ Bouwkwaliteit dik in orde.
+ Dual Sim optie.
+ Prijs/kwaliteit.
Minpunten:
- Batterij capaciteit.
- Scherm had beter weg gewerkt mogen zijn.
- Niet de laatste versie van Android.
- 'Soft Key's' erg gevoelig.
- Geen notificatie led aanwezig.
[ Bericht 5% gewijzigd door Dennis_H op 01-10-2014 11:07:49 ]