abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134115910

Hij is zacht, lief, schattig en grappig. Althans, als je voor hem zorgt. Want geef je Furby even geen aandacht, dan verandert hij van een poezelige knuffel in een scheldend duiveltje. Marktplaats staat nu al vol met de sinterklaashit van dit jaar. 'Mijn zoontje is er bang van.'

'Als ze beneden zijn, lopen we er zachtjes omheen om ze maar niet wakker te maken. Net als bij een echte baby.'

'Heel leuk die Furby... Ben er ook erg druk mee als moeder! Vandaag heeft hij de hele dag geslapen en toen mijn zoontje naar bed ging en nog even met hem wilde spelen, werd hij er gewoon bang van! Furby was boos!!!! Hij deed echt heel boos en zei vervelende dingen met een heel andere en boze stem. Voor een kind van 6 is dit toch niet echt leuk hoor.'

Het is zomaar een van de honderden reacties die op internet te vinden zijn over de Furby, het populairste sinterklaascadeau van 2013. Wie even googelt op de naam van dit schattige beestje, krijgt er al snel de toevoeging 'is boos' achter.

Klantenservice
Daphne, die de woordvoering van Furby-producent Hasbro doet, weet er alles van. 'De klantenservice van Hasbro wordt constant gebeld door ouders die niet meer weten hoe hun kinderen met de nieuwe Furby moeten omgaan,' vertelt ze met een glimlach.

'Furby is niet zomaar een knuffeltje,' legt ze uit. 'Het is een nieuw lid van je gezin. Zo moet je het echt zien.' Ze kent de Furby door en door. 'Je haalt hem uit de doos en zodra de batterijen erin zitten, komt hij echt tot leven. En dan blijkt het beestje ook nog een eigen karakter te hebben. Van tevoren weet je niet hoe hij reageert. Dat maakt het voor kinderen wel ontzettend aantrekkelijk om ermee te spelen. Als je veel aan zijn staart trekt, ja... dan wordt hij boos en mopperig.'

Monstertje
Boos en mopperig is nogal een understatement als je Furby-bezitters mag geloven. Furby lijkt binnen een paar seconden te kunnen veranderen van een poezelig knuffeltje in een doodeng monstertje waar de Gremlins nog schatjes bij zijn. 'Zijn ogen keken ineens heel gemeen en hij schreeuwt heel hard,' schrijft een bezorgde moeder op een forum. Een andere ouder: 'Dit beestje heeft meerdere persoonlijkheden. Griezelig.'

De Furby is eigenlijk al 15 jaar oud. De allereerste werd kort voor kerst 1998 gelanceerd en er was een enorm succes. In een jaar tijd gingen er 27 miljoen stuks over de toonbank. De tweede generatie Furby's kwam in 2005. Ze waren groter dan die van 1998 en hadden stemherkenning, waardoor de communicatie met het kind beter verliep.

Net als bij de eerste generaties Furby's is de opvoeding ook in 2013 helemaal in de handen van de kinderen. 'Hij spreekt als baby nog Furbish, maar hoe meer je met hem praat, hoe beter hij Nederlands spreekt,' legt de woordvoerster uit.

Kietelen
Veel kietelen, genoeg te eten geven (niet te veel, want dan gaat hij boeren) en lekker laten dansen. Het zijn een paar dingen waar Furby blij van wordt. 'Als je de gratis app downloadt op een tablet of telefoon, dan kun je hem ook speciaal eten geven,' vertelt de Furbyologe van Hasbro. 'Boze Furby's houden ook van harde muziek. Dan kunnen ze lekker dansen. Daar worden ze gelukkig van,' verklapt ze.

Aan- of uitknop
Het blijken vooral ouders te zijn die schrikken als ze ontdekken dat er geen aan- of uitknopje op Furby zit.

Pas als je met een piepklein schroevendraaiertje het luikje onder Furby hebt opengepield, kunnen de batterijen eruit en is de harige speelbal definitief stil. 'Ik heb ze in een donkere kast gezet,' vertelt Nienke van 't Klooster uit Hellevoetsluis. 'We hebben er twee en ze houden elkaar steeds wakker. Als ze beneden zijn, lopen we er zachtjes omheen om ze maar niet wakker te maken. Net als bij een echte baby.'

Hasbro heeft inmiddels de paniek in de ogen van de ouders ook gezien. 'Als er veel dezelfde vragen zijn, spelen we er graag op in,' legt de woordvoerder Daphne uit. 'Zo zijn er heel veel mensen tevergeefs op zoek gegaan naar een uitknopje, merkten we aan de reacties op internet. Daarom staan er op de Furby-app nu schaapjes. Die kun je hem toeschuiven. Daar gaat hij ook lekker van slapen.'

Er is nog een lichtpuntje voor radeloze ouders: er is aan de app een vertaalmachine toegevoegd die helpt om de interactieve knuffel te verstaan. 'Daardoor begrijpen de kinderen en de Furby elkaar beter en leert hij sneller Nederlands,' legt de Furbyologe uit. 'Dat maakt hem waarschijnlijk minder gefrustreerd en daardoor stuk gezelliger.'

Bron

_O-

[ Bericht 2% gewijzigd door WhateverWhatever op 10-12-2013 14:38:55 ]
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:31:16 #2
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_134116026
Moet meteen denken aan Gremlins. Kan me wel voorstellen dat een kind daar bang van wordt. Een knuffel die boos op je wordt :')__ Moet niet gekker worden
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_134116032
:D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_134116035
trek gewoon de batterijen er uit zeg :')
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_134116057
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:31 schreef richolio het volgende:
Moet meteen denken aan Gremlins. Kan me wel voorstellen dat een kind daar bang van wordt. Een knuffel die boos op je wordt :')__ Moet niet gekker worden
Misschien zijn ze nat geworden :)
pi_134116106
quote:
de Furbyologe van Hasbro
Ik denk dat je dan toch wel mag spreken van een succesvolle carrière.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:35:08 #7
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_134116118
Kennis van me die zette ze tegenover elkaar... stak een joint op, en had dan een hele avond weer iets te doen... w/
Echt iedereen werd er knettergek van..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_134116158
Ghehe, mijn furby van vroeger was gewoon een en al schattigheid. O+
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:38:21 #9
386792 Dressers
Luctor et ejaculator
pi_134116186
Doet mij aan dit ventje denken. _O-
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:44:27 #10
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_134116336
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:26 schreef WhateverWhatever het volgende:
Aan- of uitknop
Het blijken vooral ouders te zijn die schrikken als ze ontdekken dat er geen aan- of uitknopje op Furby zit.

Pas als je met een piepklein schroevendraaiertje het luikje onder Furby hebt opengepield, kunnen de batterijen eruit en is de harige speelbal definitief stil.
Moet ik hier nu uit begrijpen dat de doorsnee-ouder niet eens op het idee komt om de batterijen eruit te halen als ze hem zat zijn?

Wat een niveau dan weer :')
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:44:50 #11
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134116351
Zat er aan te denken om mijn Furby's terug te claimen van m'n zusje, gewoon de eerste generatie. Had er vijf ofzo :')
Bay of Plenty
pi_134116353
Wie geeft er dan ook een 6-jarige een Furby? :')

Verwende kutkinderen tegenwoordig.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:45:31 #13
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134116367
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:44 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Moet ik hier nu uit begrijpen dat de doorsnee-ouder niet eens op het idee komt om de batterijen eruit te halen als ze hem zat zijn?

Het is dan ook niet heel logisch dat er niet gewoon een aan-/uit knop op zit.
Bay of Plenty
pi_134116381
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:26 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]

Hij is zacht, lief, schattig en grappig. Althans, als je voor hem zorgt. Want geef je Furby even geen aandacht, dan verandert hij van een poezelige knuffel in een scheldend duiveltje. Marktplaats staat nu al vol met de sinterklaashit van dit jaar. 'Mijn zoontje is er bang van.'
gewoon weggooien dus
pi_134116395
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:45 schreef oLexie het volgende:

[..]

Het is dan ook niet heel logisch dat er niet gewoon een aan-/uit knop op zit.
maar de volgende stap om gewoon de batterijen er uit te halen lijkt me wel weer heel logisch
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:47:05 #16
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134116412
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:46 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

maar de volgende stap om gewoon de batterijen er uit te halen lijkt me wel weer heel logisch
Uiteraard, echter steeds maar dat kleppie open moeten schroeven, daar heb je geduld voor nodig. Ik ben sowieso geen voorstander van speelgoed dat geluid maakt.
Bay of Plenty
pi_134116415
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:44 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Misschien reset dat de furby? Al lijkt me van niet.
pi_134116521
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Misschien reset dat de furby? Al lijkt me van niet.
Nee joh, hun persoonlijkheid wordt regelmatig in de cloud opgeslagen. Dus zelfs na een reset kun je de persoonlijkheid weer terughalen. Tenzij je de Norman FurBates hack erop zet. Dan kun je meerdere persoonlijkheden laden, maar gaat het ding wel schreeuwen om zijn moeder en doet hij gekke dingen in de badkamer.
pi_134116561
quote:
Daphne, die de woordvoering van Furby-producent Hasbro doet, weet er alles van. "Je haalt hem uit de doos en zodra de batterijen erin zitten, komt hij echt tot leven."
Dom wijf. :')
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_134116612
:')
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:54:13 #21
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_134116626
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:47 schreef oLexie het volgende:
Ik ben sowieso geen voorstander van speelgoed dat geluid maakt.
Dit is wel leuk:

Overigens moet je dit ook niet zien als speelgoed voor een 6-jarige.
Je geeft een 6-jarige ook geen cavia zonder toezicht. Die Furby kan dan wel heel leuk eruit zien, maar het is natuurlijk gewoon een soort van huisdier.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:02:39 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_134116873
Huh? Is dit 1999?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_134116890
Als je googelt op de uitspraken die ouders op fora gedaan zouden hebben, komt alleen het artikel van het AD naar boven. Het kan natuurlijk zijn dat de journalist in kwestie op een afgeschermd forum heeft gekeken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:03:38 #24
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_134116897
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:54 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dit is wel leuk:

Ja maar dat word dan allemaal door de bedienende persoon geregeld.. Dit is pas terror...

One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_134116941
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee joh, hun persoonlijkheid wordt regelmatig in de cloud opgeslagen. Dus zelfs na een reset kun je de persoonlijkheid weer terughalen. Tenzij je de Norman FurBates hack erop zet. Dan kun je meerdere persoonlijkheden laden, maar gaat het ding wel schreeuwen om zijn moeder en doet hij gekke dingen in de badkamer.
Denk je dat een gemiddelde ouder weet hoe je dat moet doen of zich daarin verdiept?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')