abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134052751
Beste,

Als ik verschillende led's heb hoe moet ik deze aansluiten op een voeding van 12/24volt?
Ik heb bijvoorbeeld 5 gele 10 blauwe 10 rode leds.
Kan ik deze dan het beste in serie zetten zodat ze een streng van net geen 24 volt vormen en dan een weerstandje er bij (welke weet ik dan nog niet)?

respectievelijke led specs:
geel: 2.2-2.6v 700mA
blauw: 3.0V - 3.7V 700-750mA
rood: 2.2V~2.8V 700mA
Dit zijn waarschijnlijk niet de LED's die ik wil gebruiken en ik zal ze eerst toch door moeten meten, maar het worden wel 'high power' LED's. Deze zijn dan als voorbeeld. Ja ik ben mij bewust van de warmte.

Wat ik mij dan juist af vroeg, kun je verschillende kleuren LED's dan in serie zetten zodat ze goed aansluiten bij de voeding, of moeten ze allemaal dezelfde spanningswaarde hebben? (lijkt mij eigenlijk wel).

Tevens wou ik de voeding van een oude computer gebruiken.
Ik had dacht ik ergens ooit gelezen dat dit niet mogelijk was? Maar als ik voor ongeveer 100-200watt leds schakel moet dit toch wel mogelijk zijn? En is dan de 12 of de 24 volt lijn makkelijker werken?
Het was volgens mij niet zo goed om één enkele rail te belasten van de voeding.
Als ik zoek op LED op pc voeding kom ik uit op allemaal topics voor een kleine hoeveelheid LED's voor in sidepanels van pc's en zo. Dat is niet wat ik zoek.

Ik zou graag een beetje op weg geholpen worden als dat mogelijk is zodat ik weer verder kan.
Alvast bedankt!
pi_134074587
LEDs kunnen prima in serie; verschil in spanning maakt niet uit, zolang de stroom door de LEDs maar ongeveer evenveel moet zijn.

Een PC voeding kan, maar is niet echt ideaal. Die zijn ontworpen voor een bepaalde belasting. Als je er alleen LEDs aansluit wil 'ie nog wel eens 'raar' gaan doen. Maar het kan ook prima werken, dus als je al zo'n voedng hebt liggen kun je het best proberen.

Trouwens, een PC voeding geeft geen 24 volt af; maximum is 12 volt, dus wat dat betreft is de keuze makkelijk ;)

Voor het bepalen van een weestand gebruik je de wet van Ohm:

- Je telt de spanningen over de LEDs in serie op (dit is in een ideaal geval zo'n 1 a 2 volt onder de voedingsspanning)
- Het verschil tussen de voedingsspanning en de spanning over de LEDs is de spanning die over de weerstand valt: V
- Je bepaald hoeveel stroom je wil laten lopen door de LEDs (maximaal 700mA zie ik aan je specificaties): I
- Je vult de wet van Ohm in om de weerstand te bepalen: V = I*R --> R = V / I
- Omdat het over best wel grote stromen gaat, bepaal je ook het vermogen wat de weerstand opneemt: P = V * I. Kies een weerstand die meer dan dat vermogen aan kan

Niet alle LEDs kunnen in serie op je voedingsbron, dus je maakt meerdere serieschakelingen die je parallel zet. Elke serieschakling moet zijn eigen weerstand hebben.
pi_134090103
Ok zoiets dacht ik al. Thx ik ga het over een tijdje proberen, eerst nog wat meer info over welke LED's ik precies wil/moet gebruiken.
Het maakt dus niet veel uit als de ene led 2 v en de andere 3v gebruikt, als alle ledjes in die serie maar ieder 700mA gebruiken. Ok thx.
Oh dacht dat de moederbordpin 24 volt was maar die is natuurlijk 24pins _O- .
12 volt is natuurlijk ook geen probleem. En dus proberen de weerstand zo klein mogelijk te houden ivm energieverbruik en hitte.
pi_134990636
Stel dat ik nu een 12v 2a voeding heb.
Dan maak ik een parralel schakeling van 3 dus 12v en 650mA per string.
Vervolgens wil ik op string 1 en 2: 3 warm witte leds aansluiten. Deze draaien bij 650mA @3,1 volt waardoor ik 2,7 volt op deze strengen zou overhouden en hierdoor een 4 Ohm weerstand moet gebruiken.
Voor de 3de string houd ik 2,1 volt over dus een weerstand van 3 Ohm.
Kan ik de 2 4ohm weerstanden vervangen voor rode leds. Die draaien op 2,7v@650mA. Maar deze gaan dan toch niet op2,7 draaien maar op (12/4=)3 volt?
De rode led zal dan versneld 't loodje leggen of niet? Ze zijn maar geschikt tot 700mA, en de ww draai ik ook liever niet op minder volt(minder licht).Alhoewel 3,0 t.o.v 3,1 wel gaat.
  donderdag 2 januari 2014 @ 19:11:41 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_134994093
Je hebt altijd een voorschakelweerstand nodig omdat een LED geen stroom kan beperken. Zonder weerstand zijn ze afhankelijk van de interne weerstand van de voeding die meestal te klein is waardoor de LED doorbrandt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_134994403
Hmm wat bedoel je hier precies mee?
Dit zijn high power leds en niet gewone leds he.
Als er op de voeding 12v 2A staat betekent dat dan gewoon dat altijd als je bijvoorbeeld een lampje aansluit hij meteen 2ampere door het ene lampje jaagt?
Dit kun je toch alleen verminderen door parralel hier een weerstand op aan te sluiten, wat ik dus met 3 led strings doe.
Ik gebruik liever geen weerstanden (of kleinere dan. Alhoewel 3 en 4 ohm toch al klein is) want die verbruiken dan bijna 1/4de van het vermogen. Vind ik een beetje jammer want ik heb geen warmte nodig.

De voorschakel weerstand kan ik dan toch ook meteen achter de voeding doen en niet bij alle 3 appart?
Dan moet ik gewoon r=u/i... R=(12-9,3)/2=1,5ohm gebruiken. Dan wordt de spanning voor elke string toch meteen verlaagd naar 9,3 volt? Moet ik wel een 5 watt weerstand nemen maar dat lukt wel. Scheelt solderen maar lost niet het vermogens probleem op.

I probeer soortgelijks te vinden op internet maar er wordt nog niet heel veel gebruik gemaakt van high power led's.
  donderdag 2 januari 2014 @ 20:12:20 #7
24533 ACT-F
pi_134996505
Maakt niet uit wat voor een LED het is, want het zijn gewoon diodes die licht geven. LED staat voor Light Emitting Diode en heeft een zeer lage eigen weerstand. Een gemiddelde voeding heeft ook een lage eigen weerstand. Feitelijk maak je kortsluiting als je geen weerstand gebruikt. Je voeding gaat of afschakelen als die goed beveiligd is, of roken. En je LED's ook...

Bovendien zou ik de weerstand ook niet te klein maken omdat bij kleine spanningsverschillen de LED of niet gaat branden omdat die net niet over de spanningsval heen komt, of dat die juist te veel spanning krijgt. In geval van een voeding die 12V 2A is mag de weerstand niet lager zijn dan 6 Ohm (12/2). Ga je lager zitten dan trek je meer stroom dan goed is voor een voeding. De meeste eenvoudige spanningsbronnen hebben geen stroombegrenzing, afgezien van een beveiliging die alles uitschakelt.

Je zou ook een stroombron kunnen gebruiken, maar dan kun je weer geen LED's gebruiken die een verschillend stroomverbruik hebben. In jouw geval gaat het prima omdat alle LED's 700 mA zijn. Stroombronnen worden verkocht als LED-driver. Je neemt een driver van 700mA en schakelt alle LED's in serie. Voorwaarde is wel dat de stroombron de som van alle spanningen over de LED's aankan. Dus in jouw geval betekent dat:

5x geel: 2.2-2.6v 700mA
10x blauw: 3.0V - 3.7V 700-750mA
10x rood: 2.2V~2.8V 700mA

Minimaal 11+30+22=63V
Maximaal 13+37+28=78V
pi_134997836
quote:
3s.gif Op donderdag 2 januari 2014 20:12 schreef ACT-F het volgende:
Maakt niet uit wat voor een LED het is, want het zijn gewoon diodes die licht geven. LED staat voor Light Emitting Diode en heeft een zeer lage eigen weerstand. Een gemiddelde voeding heeft ook een lage eigen weerstand. Feitelijk maak je kortsluiting als je geen weerstand gebruikt. Je voeding gaat of afschakelen als die goed beveiligd is, of roken. En je LED's ook...

Bovendien zou ik de weerstand ook niet te klein maken omdat bij kleine spanningsverschillen de LED of niet gaat branden omdat die net niet over de spanningsval heen komt, of dat die juist te veel spanning krijgt. In geval van een voeding die 12V 2A is mag de weerstand niet lager zijn dan 6 Ohm (12/2). Ga je lager zitten dan trek je meer stroom dan goed is voor een voeding. De meeste eenvoudige spanningsbronnen hebben geen stroombegrenzing, afgezien van een beveiliging die alles uitschakelt.

Je zou ook een stroombron kunnen gebruiken, maar dan kun je weer geen LED's gebruiken die een verschillend stroomverbruik hebben. In jouw geval gaat het prima omdat alle LED's 700 mA zijn. Stroombronnen worden verkocht als LED-driver. Je neemt een driver van 700mA en schakelt alle LED's in serie. Voorwaarde is wel dat de stroombron de som van alle spanningen over de LED's aankan. Dus in jouw geval betekent dat:

5x geel: 2.2-2.6v 700mA
10x blauw: 3.0V - 3.7V 700-750mA
10x rood: 2.2V~2.8V 700mA

Minimaal 11+30+22=63V
Maximaal 13+37+28=78V
Ok dat begrijp ik, maar dit is voor een kleiner lampje dan eerst en het is makkelijker om warm wit te gebruiken, deze bevatten namelijk meteen een breed spectrum aan ligt en dan wat extra blauw er bij.
Daarom 2 strings warm wit en 1 string blauw. Het is dus gewoon mogelijk om minder led's aan te sluiten?

Tevens zat ik toen te kijken naar bijvoorbeeld een 350 watt voeding: http://www.ebay.com/itm/M(...)&hash=item565abe9b61
Deze werken dan op 24 volt. Maar het is toch onmogelijk om bijvoorbeeld rode (2v) en blauwe (3v) in serie aan te sluiten omdat elk lampje evenveel spanning krijgt? Stroomsterktes voor alle led's zijn wel hetzelfde.
Het is toch logischer om dan bijvoorbeeld 12(of 11+weerstand dan(20% van spanning lees ik)) rode en 8(of 7+weerstand) blauwe in een serie te zetten en dan parralel.
Maar hoe krijg ik dan de juiste amperage of gebeurt dit in de led zelf aan de hand van de spanning (met de bijbehorende u/i grafiek af te lezen?)?
Een hogere spanning dan 24 volt lijkt mij niet zo heel veilig meer.

Het is dus niet zo dat die voorschakel weerstand dan extreem veel gaat verbruiken?
Gewoon het resterende voltage berekenen is toch genoeg en dit dan opvangen met een weerstand? Zo wordt bv de 24 volt naar 23 volt terug gebracht. Dan zou er 1 volt door de weerstand lopen en 700mA (omdat dit al door alle led's loopt). Dit zou maar 0,7Watt zijn per serie. Dat is goed te doen.

Maar het ging nu even om de kleine lamp en niet de grote broer daar van. Die is voor een andere keer :) .

Als ik het zo schakel werkt het dan denk je?
De leds werken trouwens van 350mA tot 1500mA. Nu heb ik de blauwe led's achterwege gelaten.
Ik ben er nog steeds vanuit gegaan dat de led's op 650mA lopen, klopt dit?

Zijn led's trouwens heel gevoelig op de tiende volt? Wel voor de forward voltage maar als 3,0 de forward is voor 350mA en 3,25 voor 1500mA Dan gaan ze toch niet dood bij 3,3 of wel?
Er staat namelijk max 3,25v @ 350mA

[ Bericht 3% gewijzigd door Opblaaspop077 op 02-01-2014 21:15:24 ]
  donderdag 2 januari 2014 @ 21:34:21 #9
24533 ACT-F
pi_135001146
Het is even belangrijk dat je goed beseft hoe een diode werkt. Een diode is een halfgeleider en is op geen enkele manier te vergelijken met een weerstand. Een diode heeft een bepaalde spanningsval en dat is in geval van jouw LED's aangegeven dat het tussen de 2,2 en 2,6V zit voor de rode en de gele en tussen de 3,0 en 3,7V voor de blauwe. Ze weten het zelf ook niet exact, er zit zo'n 20% tolerantie in. Zelfs als ze van éénzelfde productielijn afkomstig zijn zitten er alsnog verschillen in. Belangrijk is dat de stroom nooit de 700mA overschrijdt, anders wordt de levensduur verkort. Lager mag altijd, zeker als je de LED's wilt dimmen. De spanning over een LED is niet te regelen, dat is juist een eigenschap van een diode, het heeft een eigen spanningsval.

Je linkt naar een spanningsbron, dus zul je altijd weerstanden moeten gebruiken. Laat ik een rekenvoorbeeld geven met 10 rode LED's met een spanningsbron van 24V met een interne weerstand van 1 Ohm:

Stel dat de 10 LED's bij elkaar een spanningsval hebben van 25V, dan heb je geen licht want de spanning is net te laag. Heb je toevallig een spanningsval van 23V dan gaat er 23/1 = 23A door je LED's lopen en zijn ze doorgebrand. Alleen met een weerstand van 24/0,7 = 34,3 Ohm ben je er zeker van dat je LED's nooit zullen doorbranden. Eigenlijk moeten we de interne weerstand van de voeding die zgn. 1 Ohm is er van af trekken zodat er 33,3 Ohm overblijft.

Ga je deze weerstand in serie zetten met die 10 LED's met een spanningsval van 23V dan blijft er 1V over voor de weerstand. Dat betekent 1/33,3 = 30 mA. Dat zal niet veel licht opleveren :+ Dus gebruik je 0,5 Ohm + 1 Ohm interne weerstand waardoor er 1/1,5 = 666mA loopt. Stel dat de voedingsspanning fluctueert en door externe invloeden 25V wordt. Dan heb je 2V over de weerstand. 2V/1,5 Ohm = 1,3A door de LED's. En ze zijn in rook op. Snap je nu waarom je de weerstand nooit laag mag kiezen bij een spanningsbron? Daarom gebruiken ze stroombronnen voor LED's. Een stroombron voert de spanning net zo lang op totdat de gewenste stroom bereikt is en is daarmee altijd safe.

Heb je trouwens een link naar de specificatie van die LED's? Dan kan ik me er een beter beeld bij vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 02-01-2014 21:41:37 ]
pi_135004022
Bedankt! Nu begrijp ik het wat beter. Ook waarvoor de weerstand dus ddient haha.
Zo'n stroombron wat jij zegt is toch een driver? Deze zijn alleen erg duur voor hogere wattages.
Is zo'n voeding die ik stuurde niet te gebruiken? Ook niet met juiste elektro onderdelen? (Er van uit gaande dat de voeding wel van kwaliteit is en geen extreme spanningsverschillen geeft, ik lees dat 20% een goed begin is?)

Ik ga straks of morgen dan nog eens alles bekijken en aanpassen.
Dit is een pdf voor bijvoorbeeld de warm witte leds (5watt 3,25@3000mA):
http://www.cree.com/~/med(...)Binning/XLampXPG.pdf

Alleen was ik van plan dus op het moment de 12v 2a voedingkje te gebruiken.

Edit:/
Als ik deze driver gebruik kan ik dus tot 48 volt leds in serie zetten van 700mA http://www.rapidled.com/r(...)tant-current-driver/ ?
Stel voor mijn ww-leds van 3,1 volt betekent dat dus makkelijk10. Gewoon in serie en geen weeretand er tussen en ze draaien allemaal continu op 700mA? En als ik ze iets wil dimmen zet ik er een weerstand tussen :) ?
Of was dat tr makkelijk gedacht? Rekening houdend met het vermogen van de driver.

[ Bericht 14% gewijzigd door Opblaaspop077 op 02-01-2014 22:58:33 ]
  donderdag 2 januari 2014 @ 22:58:25 #11
24533 ACT-F
pi_135006315
Een driver is inderdaad een stroombron. Bij max. 48V zal die inderdaad de spanning automatisch aanpassen totdat er 700mA stroomt. Met een weerstand kun je niet dimmen omdat de stroombron de spanning gaat opvoeren totdat er weer 700mA stroomt. Je hebt een dimbare driver nodig. Een spanningsbron is te gebruiken met weerstanden met de daarbij horende beperkingen en/of risico's zoals ik voorgerekend heb. Als je handig genoeg bent met elektronica dan zijn er vast wel schema's om een stroomregelaar te bouwen, maar dan kun je net zo goed een driver kopen. Met wat googelen is er vast wel één voor een schappelijke prijs te vinden. Desnoods neem je er meerdere met een lagere max. spanning.
pi_135006522
Uhu. Ik wil alleen een zo hoog mogelijk rendement. Helemaal als ik bezig ben met 300 watt bijvoorbeeld.
Ik had al best wat drivers gevonden met verschillende onderdele. En bv feedback wat belangrijk is. Alleen zo'n zelfgemaakte 'driver' moet dan wel weer in serie met de juiste voeding. Want ik zet geen ac in dc om. Dus een beetje dubbelop dan weer toch?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 11:01:13 #13
24533 ACT-F
pi_135016635
Dat klopt, daarom liever een driver die alles in één keer doet. Ben je ook goedkoper uit.

Kijk hier eens:

http://www.aliexpress.com(...)-60Hz/603943074.html
pi_135017648
Ik had ook wat goede op ebay gevonden :) .
Bedankt! Nu snap ik ook waarom er verschillende kleuren in serie kunnen.

Ik zie net nog veel drivers die geven bv 600mA. Maar alle leds hebben bijna een forward current van 700mA. Zullen ze dan niet gaan branden? Die kans is vrij groot toch?
De forward current kan volgens mij nooit 700mA zijn. Dat is de max current. 3,8*700=2,7watt.
Dat lijkt mij het maximum van een ledje.

Ik ben benieuwd. Heb het een en ander besteld: driver, leds, dubbelzijdige geleidingstape en koelblokjes. Nu nog effe een stukje aluminium knippen 15x15 cm.
:)

edit:
Stel ik wil 36 leds aansluiten op een 100w driver welke maar 20-36v levert maar wel3A.
Dan kan ik achter de driver toch gewoon x aantal parallel schakelingen maken zodat de 3 ampere verdeeld wordt tot de juiste stroomsterkte?
Ik weet dat de ene schakeling meer stroom als de andere krijgt, maar dit zal toch niet extreem groot verschillen?
Een driver naar wensen zoeken is veel duurder dan mijn wensen aan passen aan een 'goedkope' driver. Alle drivers werken namelijk in een 12-50v range. En 36 leds achter elkaar zou bijna 200 volt gelijkspanning zijn (sowieso niet al te fijn volgens mij).
18 leds of zelfs 9 zou ook kunnen. Maar ik ben niet van plan 4 drivers per paneel te gebruiken. Wordt een leuke zooi 8)7

Dat werkt dus allemaal niet meer. Led's flucteren extreem veel had ik gelezen. Ik kan beter een grote voeding nemen à 400 watt, voor alle lampen. En dan per paneel zelf een driver ontwerpen. Er zijn er zat te vinden op internet, soms een klein beetje aanpassen. Dat vergt gewoon wat onderzoek.

[ Bericht 24% gewijzigd door Opblaaspop077 op 04-01-2014 23:18:25 ]
pi_135250733
Kan ik tijdelijk achter de driver een weerstand zetten, om de stroomsterke iets naar beneden te brengen? Het is een constant current driver, met een stroomsterkte van 900mA, maar mijn led's trekken maar ~700mA.
Ik had er ook aan gedacht om dan 2 series parallel te zetten, is dat wellicht een beter idee?
4x3.8 blauw en 4x3.8 warm wit. Als ik ieder 2 blauwe en 2 warm witte in serie zet en dan 2 dezelfde parallel dan moet het spanningsverschil toch nog redelijk gelijk blijven?
Ik heb dus een driver die net iets te krachtig is voor mijn led's. (ik wel goede koeling maarja)
bedankt.
pi_135520860
Nu heb ik nogeen zooi aan opladers en adapters tegengekomen hier thuis.
De meeste 12V 1A of 2A. Erg bruikbaar voor ledstrips en zo..
Nu kwam ik ook een voeding van een printer tegen 32V 650mA perfect!
Alleen die voeding weegt geen drol dus die kan nooit bedoeld zijn om te belasten of wel?
Is een groter blokje van 10x10x5 cm ofzo. Oude hp printer.
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:05:50 #17
24533 ACT-F
pi_135523204
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Kan ik tijdelijk achter de driver een weerstand zetten, om de stroomsterke iets naar beneden te brengen?
Zoals ik eerder aangaf:
quote:
3s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:58 schreef ACT-F het volgende:
Met een weerstand kun je niet dimmen omdat de stroombron de spanning gaat opvoeren totdat er weer 700mA stroomt
In dit geval gaat de driver de spanning net zo lang opvoeren totdat er 900mA stroomt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ik had er ook aan gedacht om dan 2 series parallel te zetten, is dat wellicht een beter idee?
4x3.8 blauw en 4x3.8 warm wit. Als ik ieder 2 blauwe en 2 warm witte in serie zet en dan 2 dezelfde parallel dan moet het spanningsverschil toch nog redelijk gelijk blijven?
Wat zijn de specificaties van die LED's? Per LED heb je c.a. 5% tolerantie. Bij 4 LED's kan de totale tolerantie 20% zijn. Stel dat de ene serie een spanningsval van 12V heeft en de andere 14,8V dan gaat de stroombron de spanning net zo lang opvoeren totdat er 900mA stroomt. Aangezien de serie van 12V als eerste zal aanspringen zal vrijwel alle stroom door die serie stromen waardoor ze overbelast raken. De andere serie zal misschien flauw oplichten omdat er toch enige weerstand ontstaat in de andere serie. Parallelschakeling met een driver zonder weerstand per serie is om die reden een taboe. Of je moet echt op de millivolt identieke LED's weten te vinden.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 15:04 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Nu kwam ik ook een voeding van een printer tegen 32V 650mA perfect!
Dat zal waarschijnlijk een spanningsbron zijn. Voor LED's heb je een stroombron nodig.
pi_135536368
Aha ok, op die manier. Bedank voor je wat uitgebreidere uitleg. Dat van een weerstand en driver is idd geen goed idee nee.
Misschien kan ik proberen de led's op 900 te draaien, als ze maar niet warm worden.
En anders 2 opladers gebruiken xVolt en 650mA (oplader zijn toch wel geschikt?) in combinatie met een weerstandje.
Ondertussen maar eens de geschikte led driver zoeken.
  woensdag 15 januari 2014 @ 21:07:33 #19
24533 ACT-F
pi_135537747
Een oplader is ook een spanningsbron. Met de juiste weerstand ervoor geen probleem mits de weerstand niet te klein is.
pi_135541903
quote:
3s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:07 schreef ACT-F het volgende:
Een oplader is ook een spanningsbron. Met de juiste weerstand ervoor geen probleem mits de weerstand niet te klein is.
Maar als zoiets niks weegt is het toch niet goed of wel?
Ik had vandaag een kleine 30 watt led driver en die woog 750 gram!
En ik denk de printer voeding nog geen 100!
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:23:32 #21
24533 ACT-F
pi_135542045
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:20 schreef Opblaaspop077 het volgende:

[..]

Maar als zoiets niks weegt is het toch niet goed of wel?
Ik had vandaag een kleine 30 watt led driver en die woog 750 gram!
En ik denk de printer voeding nog geen 100!
Het gewicht zegt niets, je moet echt naar de specificaties kijken. Een 'ouderwetse' voeding met transformator is altijd zwaarder dan een 'moderne' geschakelde voeding terwijl ze qua functionaliteit hetzelfde zijn.
pi_135543788
Dus zo'n 32volt voeding van de printer zou wel kunnen werken?

Makkelijker is gewoon een led driver kopen, maarja ik vind het allemaal ook erg interessant.
  woensdag 15 januari 2014 @ 23:04:53 #23
24533 ACT-F
pi_135543927
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:01 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Dus zo'n 32volt voeding van de printer zou wel kunnen werken?
Ja, alles in serie aansluiten en met de juiste weerstand ervoor.
pi_135609108
http://www.ebay.com/itm/C(...)&hash=item3383616689

Dit is vast iets veel bruikbaarders :) . Rond 650mA branden mijn led's redelijk zuinig, en gaan ze langer mee als op 750. Ik had begrepen dat de vermogen/levensduur bij de leds een nogal logaritmische functie is. Dus met elk beetje minder vermogen neemt de levensduur extreem toe.

edit: http://www.ebay.com/itm/2(...)&hash=item1e85b9edb9
Waarom is dit zo'n klein dingetje? Deze lijkt meer op een DC-DC boostertje niet waar?
  zaterdag 18 januari 2014 @ 17:26:15 #25
24533 ACT-F
pi_135645803
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 17:13 schreef Opblaaspop077 het volgende:
http://www.ebay.com/itm/C(...)&hash=item3383616689

Dit is vast iets veel bruikbaarders :) . Rond 650mA branden mijn led's redelijk zuinig, en gaan ze langer mee als op 750. Ik had begrepen dat de vermogen/levensduur bij de leds een nogal logaritmische functie is. Dus met elk beetje minder vermogen neemt de levensduur extreem toe.

edit: http://www.ebay.com/itm/2(...)&hash=item1e85b9edb9
Waarom is dit zo'n klein dingetje? Deze lijkt meer op een DC-DC boostertje niet waar?
De eerste heeft meer vermogen. De onderste is ook een driver maar dan met minder vermogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')