quote:
Op donderdag 2 januari 2014 20:12 schreef ACT-F het volgende:Maakt niet uit wat voor een LED het is, want het zijn gewoon diodes die licht geven. LED staat voor Light Emitting Diode en heeft een zeer lage eigen weerstand. Een gemiddelde voeding heeft ook een lage eigen weerstand. Feitelijk maak je kortsluiting als je geen weerstand gebruikt. Je voeding gaat of afschakelen als die goed beveiligd is, of roken. En je LED's ook...
Bovendien zou ik de weerstand ook niet te klein maken omdat bij kleine spanningsverschillen de LED of niet gaat branden omdat die net niet over de spanningsval heen komt, of dat die juist te veel spanning krijgt. In geval van een voeding die 12V 2A is mag de weerstand niet lager zijn dan 6 Ohm (12/2). Ga je lager zitten dan trek je meer stroom dan goed is voor een voeding. De meeste eenvoudige spanningsbronnen hebben geen stroombegrenzing, afgezien van een beveiliging die alles uitschakelt.
Je zou ook een stroombron kunnen gebruiken, maar dan kun je weer geen LED's gebruiken die een verschillend stroomverbruik hebben. In jouw geval gaat het prima omdat alle LED's 700 mA zijn. Stroombronnen worden verkocht als LED-driver. Je neemt een driver van 700mA en schakelt alle LED's in serie. Voorwaarde is wel dat de stroombron de som van alle spanningen over de LED's aankan. Dus in jouw geval betekent dat:
5x geel: 2.2-2.6v 700mA
10x blauw: 3.0V - 3.7V 700-750mA
10x rood: 2.2V~2.8V 700mA
Minimaal 11+30+22=63V
Maximaal 13+37+28=78V
Ok dat begrijp ik, maar dit is voor een kleiner lampje dan eerst en het is makkelijker om warm wit te gebruiken, deze bevatten namelijk meteen een breed spectrum aan ligt en dan wat extra blauw er bij.
Daarom 2 strings warm wit en 1 string blauw. Het is dus gewoon mogelijk om minder led's aan te sluiten?
Tevens zat ik toen te kijken naar bijvoorbeeld een 350 watt voeding:
http://www.ebay.com/itm/M(...)&hash=item565abe9b61Deze werken dan op 24 volt. Maar het is toch onmogelijk om bijvoorbeeld rode (2v) en blauwe (3v) in serie aan te sluiten omdat elk lampje evenveel spanning krijgt? Stroomsterktes voor alle led's zijn wel hetzelfde.
Het is toch logischer om dan bijvoorbeeld 12(of 11+weerstand dan(20% van spanning lees ik)) rode en 8(of 7+weerstand) blauwe in een serie te zetten en dan parralel.
Maar hoe krijg ik dan de juiste amperage of gebeurt dit in de led zelf aan de hand van de spanning (met de bijbehorende u/i grafiek af te lezen?)?
Een hogere spanning dan 24 volt lijkt mij niet zo heel veilig meer.
Het is dus niet zo dat die voorschakel weerstand dan extreem veel gaat verbruiken?
Gewoon het resterende voltage berekenen is toch genoeg en dit dan opvangen met een weerstand? Zo wordt bv de 24 volt naar 23 volt terug gebracht. Dan zou er 1 volt door de weerstand lopen en 700mA (omdat dit al door alle led's loopt). Dit zou maar 0,7Watt zijn per serie. Dat is goed te doen.
Maar het ging nu even om de kleine lamp en niet de grote broer daar van. Die is voor een andere keer

.
Als ik het zo schakel werkt het dan denk je?
De leds werken trouwens van 350mA tot 1500mA. Nu heb ik de blauwe led's achterwege gelaten.
Ik ben er nog steeds vanuit gegaan dat de led's op 650mA lopen, klopt dit?
![2s67mma.png]()
Zijn led's trouwens heel gevoelig op de tiende volt? Wel voor de forward voltage maar als 3,0 de forward is voor 350mA en 3,25 voor 1500mA Dan gaan ze toch niet dood bij 3,3 of wel?
Er staat namelijk max 3,25v @ 350mA
[ Bericht 3% gewijzigd door Opblaaspop077 op 02-01-2014 21:15:24 ]