abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133987626
Core Developer to Launch Bitcoin Node in Space

Jeff Garzik's space nodes would 'provide stability for block chain data' and 'limit attacks on the network'.

Bitcoin has already spread rapidly across the globe, but now one of the currency’s core developers wants to take it where no virtual currency has gone before – space.

Developer Jeff Garzik plans to launch several tiny satellites into space which will serve as a node on the bitcoin network.

Historically, it has cost tens or hundreds of millions to launch satellites into space, but a new generation of privately-funded, bootstrapped satellite services has changed all that.

Garzik has two mission profiles for his satellites. One will involve between four and six of these devices, with which he believes he can get full earth coverage (or at least major continents).

The second would see a single satellite go up. He’s hoping that the satellite(s) would help to serve bitcoin users in remote areas where traditional connectivity is patchy.

Even if the full network didn’t deploy, bitcoin users would at least be able to access stellar block chain data for a small amount of time each day, and this would still carry significant value, he says.

“Any bitcoin participant on the ground can still have significant value from reading even 25% of the satellite broadcast,” Garzik reasons.

“The point is to discover ‘honest’ blocks with valid proof of work. The network is self-correcting, even given a reduced trickle of valid blocks.”

Hele artikel:

http://www.coindesk.com/core-developer-bitcoin-node-space/
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_133988414
Leuk idee, al heb je er uiteraard geen ene zak aan.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_133988547
Well:

* Veel geluk met het verkrijgen van bescherming voor je satellieten.
* Veel geluk met het verkrijgen van geld voor het regelen van je eigen bescherming voor je satellieten.
* Veel geluk met het verkrijgen van grondgebied voor de apparatuur voor de bescherming van je satellieten
* Veel geluk met het opbouwen van een leger om de apparatuur voor de bescherming van je satellieten te beschermen.
* Veel geluk met het zorgen dat je aandelen niet instorten nadat één van je satellieten is neergeschoten.
* Veel geluk met het betalen van je diplomaten die er voor moeten zorgen dat rijke landen je munt niet kapot maken.
* Veel geluk met het verkrijgen van bescherming voor jezelf, als de waarde van je bitcoins instort.

Welcome to reality.
  vrijdag 6 december 2013 @ 18:22:21 #4
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133989511
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:04 schreef RetepV het volgende:
Well:

* Veel geluk met het verkrijgen van bescherming voor je satellieten.
* Veel geluk met het verkrijgen van geld voor het regelen van je eigen bescherming voor je satellieten.
* Veel geluk met het verkrijgen van grondgebied voor de apparatuur voor de bescherming van je satellieten
* Veel geluk met het opbouwen van een leger om de apparatuur voor de bescherming van je satellieten te beschermen.
Bron niet bekeken?
http://en.wikipedia.org/wiki/CubeSat

Is ook niet heel nieuw ofzo, en al best vaak gedaan.

quote:
* Veel geluk met het zorgen dat je aandelen niet instorten nadat één van je satellieten is neergeschoten.
* Veel geluk met het betalen van je diplomaten die er voor moeten zorgen dat rijke landen je munt niet kapot maken.
* Veel geluk met het verkrijgen van bescherming voor jezelf, als de waarde van je bitcoins instort.

Welcome to reality.
Heeft niks te maken met de satellieten, die zouden alleen als ondersteuning van het netwerk dienen, voornamelijk voor plekken waar internet nog vrij schaars is en als het ware het netwerk beschermen tijdens aanvallen door de juiste informatie te broadcasten.

Of het idee nou wel of niet goed is, het plan is niet onhaalbaar zoals jij hierboven schetst.
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
pi_133994449
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:22 schreef Maxbet het volgende:

[..]

Bron niet bekeken?
http://en.wikipedia.org/wiki/CubeSat

Is ook niet heel nieuw ofzo, en al best vaak gedaan.
Het ging mij helemaal niet over de haalbaarheid van het in de lucht schieten van die satellieten. Dat is helemaal geen probleem. Het kost wat geld, maar dat kun je wel loskrijgen van wat investeerders.

Maar waar het om gaat is dat er landen in deze wereld zijn, en die landen hebben elk stuk voor stuk het monopolie op hun geld. En geld is het enige spul waarvan het getolereerd wordt dat er een monopolie is (tenzij niet anders kan).

Dat is zo geregeld opdat wanneer dat geld voor niet-geaccepteerde doeleinden wordt gebruikt, het ene land het andere land aansprakelijk kan stellen. Het is de basis waarop het ene land tegen het andere land kan zeggen: "Dat jij een dictatuur hebt en duizenden mensen afslacht, dat is jouw zaak. Maar wij hebben er zodanig last van dat jij je geld inzet om de rest van de wereld lastig te vallen, dat wij nu ons geld gaan inzetten om dat jou onmogelijk te maken.".

Geld, soevereiniteit en politiek zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Landen kunnen elkaar aansprakelijk stellen. Landen kunnen de waarde van hun geld ten opzichte van dat van andere landen regelen, en daarmee hun handel beinvloeden. Er zijn heel veel van dat soort dingen. Economie gaat niet alleen maar over droge cijfertjes, economie is zo serieus dat er mensen voor gedood worden.

Nu wordt er een geldeenheid in het leven geroepen waar geen land achter zit, waar geen leger voor bescherming is, waar geen invloed op uitgeoefend kan worden met economische maatregelen, etc. etc. Dus iets wat volledig out of control is.

Maar het is wel geld en beinvloed echte dingen in het echte leven.

En dat betekent dus dat het de waarde van geld beinvloedt. Daarmee de controle van een land over zijn eigen geld. Daarmee de soevereiniteit. En als de soevereiniteit van een land in het geding is, dan gaan er wapens gebruikt worden.

En daarvoor is het dus nodig om die bescherming goed voor elkaar te krijgen. Je moet je satellieten beschermen tegen ALLE landen in de wereld. Of in ieder geval die landen die genoeg geld hebben om een wapen te kopen of maken die een satelliet uit de lucht kan schieten.

Met een laser, of een geleide raket, of misschien zelfs gewoon een afgeschoten projectiel. Of nog goedkoper: breng zelf zo'n goedkope satelliet de lucht in en laat hem op de Bitcoin satellieten klappen.

Ik verzin het hier allemaal ter plekke hé, begrijp dat wel. Kostte me een paar minuutjes. Zo superintelligent ben ik niet. Dus andere mensen bedenken dit minstens even snel, wanneer ze er eenmaal over nadenken.

quote:
Heeft niks te maken met de satellieten, die zouden alleen als ondersteuning van het netwerk dienen, voornamelijk voor plekken waar internet nog vrij schaars is en als het ware het netwerk beschermen tijdens aanvallen door de juiste informatie te broadcasten.
Er is geen enkele reden om zelf satellieten de lucht in te schieten. De enige reden zou economisch kunnen zijn: dat het goedkoper zou zijn om zelf satellieten de lucht in te schieten dan capaciteit te huren op bestaande satellieten.

Er is geen plek op aarde waar internet schaars is. Er is overal op aarde internet te krijgen, via de satelliet. De apparatuur is duur. Maar iemand die vrijwel geen geld heeft, heeft toch niets aan bitcoins.

Het beschermen van de satellieten is onhaalbaar. Ik heb het over beschermen tegen vernietiging, niet over beschermen tegen cyberaanvallen.
pi_133994545
Dat 'landen kunnen elkaar aansprakelijk stellen' klinkt misschien een beetje raar. Maar elk land dat zijn geld drukt, is met zijn soevereiniteit verantwoordelijk voor dat geld. Doet dat land dus iets fouts, dan kan dat een reden zijn om de soevereiniteit verbeurd te verklaren. Dat is een eufemisme voor 'de oorlog verklaren'.
  vrijdag 6 december 2013 @ 20:28:42 #7
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133994842
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:19 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het ging mij helemaal niet over de haalbaarheid van het in de lucht schieten van die satellieten. Dat is helemaal geen probleem. Het kost wat geld, maar dat kun je wel loskrijgen van wat investeerders.

Maar waar het om gaat is dat er landen in deze wereld zijn, en die landen hebben elk stuk voor stuk het monopolie op hun geld. En geld is het enige spul waarvan het getolereerd wordt dat er een monopolie is (tenzij niet anders kan).

Dat is zo geregeld opdat wanneer dat geld voor niet-geaccepteerde doeleinden wordt gebruikt, het ene land het andere land aansprakelijk kan stellen. Het is de basis waarop het ene land tegen het andere land kan zeggen: "Dat jij een dictatuur hebt en duizenden mensen afslacht, dat is jouw zaak. Maar wij hebben er zodanig last van dat jij je geld inzet om de rest van de wereld lastig te vallen, dat wij nu ons geld gaan inzetten om dat jou onmogelijk te maken.".

Geld, soevereiniteit en politiek zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Landen kunnen elkaar aansprakelijk stellen. Landen kunnen de waarde van hun geld ten opzichte van dat van andere landen regelen, en daarmee hun handel beinvloeden. Er zijn heel veel van dat soort dingen. Economie gaat niet alleen maar over droge cijfertjes, economie is zo serieus dat er mensen voor gedood worden.

Nu wordt er een geldeenheid in het leven geroepen waar geen land achter zit, waar geen leger voor bescherming is, waar geen invloed op uitgeoefend kan worden met economische maatregelen, etc. etc. Dus iets wat volledig out of control is.

Maar het is wel geld en beinvloed echte dingen in het echte leven.

En dat betekent dus dat het de waarde van geld beinvloedt. Daarmee de controle van een land over zijn eigen geld. Daarmee de soevereiniteit. En als de soevereiniteit van een land in het geding is, dan gaan er wapens gebruikt worden.

En daarvoor is het dus nodig om die bescherming goed voor elkaar te krijgen. Je moet je satellieten beschermen tegen ALLE landen in de wereld. Of in ieder geval die landen die genoeg geld hebben om een wapen te kopen of maken die een satelliet uit de lucht kan schieten.

Met een laser, of een geleide raket, of misschien zelfs gewoon een afgeschoten projectiel. Of nog goedkoper: breng zelf zo'n goedkope satelliet de lucht in en laat hem op de Bitcoin satellieten klappen.

Ik verzin het hier allemaal ter plekke hé, begrijp dat wel. Kostte me een paar minuutjes. Zo superintelligent ben ik niet. Dus andere mensen bedenken dit minstens even snel, wanneer ze er eenmaal over nadenken.

[..]

Er is geen enkele reden om zelf satellieten de lucht in te schieten. De enige reden zou economisch kunnen zijn: dat het goedkoper zou zijn om zelf satellieten de lucht in te schieten dan capaciteit te huren op bestaande satellieten.

Er is geen plek op aarde waar internet schaars is. Er is overal op aarde internet te krijgen, via de satelliet. De apparatuur is duur. Maar iemand die vrijwel geen geld heeft, heeft toch niets aan bitcoins.

Het beschermen van de satellieten is onhaalbaar. Ik heb het over beschermen tegen vernietiging, niet over beschermen tegen cyberaanvallen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:21 schreef RetepV het volgende:
Dat 'landen kunnen elkaar aansprakelijk stellen' klinkt misschien een beetje raar. Maar elk land dat zijn geld drukt, is met zijn soevereiniteit verantwoordelijk voor dat geld. Doet dat land dus iets fouts, dan kan dat een reden zijn om de soevereiniteit verbeurd te verklaren. Dat is een eufemisme voor 'de oorlog verklaren'.
In ieder geval een stuk meer moeite ingestoken dan in je vorige bericht. ^O^

Maar denk je niet dat als landen daadwerkelijk Bitcoin kapot willen hebben, en daarvoor dus ook satellieten kapot willen maken dat juist die satellieten wel het laatste is waar we ons zorgen over moeten maken? Ze zijn er slechts ter ondersteuning, zonder die satellieten werk Bitcoin net zo prima door als met. Als je dan toch Bitcoin de oorlog wil verklaren zijn er heel wat interessantere doelwitten dan een paar cube satellieten die alleen maar een extra zijn.
#teammaxbet
pi_133999745
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:28 schreef Maxbet het volgende:

[..]

In ieder geval een stuk meer moeite ingestoken dan in je vorige bericht. ^O^

Maar denk je niet dat als landen daadwerkelijk Bitcoin kapot willen hebben, en daarvoor dus ook satellieten kapot willen maken dat juist die satellieten wel het laatste is waar we ons zorgen over moeten maken? Ze zijn er slechts ter ondersteuning, zonder die satellieten werk Bitcoin net zo prima door als met. Als je dan toch Bitcoin de oorlog wil verklaren zijn er heel wat interessantere doelwitten dan een paar cube satellieten die alleen maar een extra zijn.
Maar als Bitcoin zonder die satellieten ook prima doorwerkt, waarom dan 2 miljoen dollar spenderen? Ik snap het niet. Hij is dan toch niet meer dan de zoveelste provider die netwerkbandbreedte in de ruimte aanbiedt?

Tot nu toe is het mijn conclusie dat 'ie op de Bitcoin wave wil meesurfen. Dat hij 'Bitcoin' gebruikt om aandacht te krijgen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:08:11 #9
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133999906
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:04 schreef RetepV het volgende:

[..]

Maar als Bitcoin zonder die satellieten ook prima doorwerkt, waarom dan 2 miljoen dollar spenderen? Ik snap het niet. Hij is dan toch niet meer dan de zoveelste provider die netwerkbandbreedte in de ruimte aanbiedt?

Tot nu toe is het mijn conclusie dat 'ie op de Bitcoin wave wil meesurfen. Dat hij 'Bitcoin' gebruikt om aandacht te krijgen.
Het is een van de core devs die dit voorstelt, wel op eigen titel.

Zo ver ik zijn berichten overal een beetje volg is dit echt gewoon om een exta 'laag' aan te brengen, en daardoor een zwakheid te beperken (nodes 'aanvallen' door ze valse informatie te voeren) en niet iets voor eigen gewin.

En wat natuurlijk bij veel early adopters en devs meespeelt: omdat het kan. Hoe cool is het om in eigen beheer satellieten de ruimte in te schieten. Ik zou het doen als ik de kennis, geld en een excuus had om het te doen.

En hij gaat geen bandbreedte aanbieden, juist niet. Hij wil die bandbreedte gebruiken om de nodes van juiste informatie te voorzien.
#teammaxbet
pi_133999965
Wacht. Volgens mij valt het kwartje.

quote:
“Any bitcoin participant on the ground can still have significant value from reading even 25% of the satellite broadcast,”
Het is dus de bedoeling dat de satelliet de gegevens ontvangt en dan als radiosignaal terugzendt naar de Aarde. Zodat mensen helemaal geen internetverbinding nodig hebben om de block chain data toch te kunnen ontvangen.
pi_134000033
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:08 schreef Maxbet het volgende:

[..]

En wat natuurlijk bij veel early adopters en devs meespeelt: omdat het kan. Hoe cool is het om in eigen beheer satellieten de ruimte in te schieten. Ik zou het doen als ik de kennis, geld en een excuus had om het te doen.
Het is zeker cool. :) Ik zou er zelf nog een hogeresolutiecamera bij in stoppen. :)
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:15:43 #12
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_134000263
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:09 schreef RetepV het volgende:
Wacht. Volgens mij valt het kwartje.

[..]

Het is dus de bedoeling dat de satelliet de gegevens ontvangt en dan als radiosignaal terugzendt naar de Aarde. Zodat mensen helemaal geen internetverbinding nodig hebben om de block chain data toch te kunnen ontvangen.
Juist, het ding krijgt vanuit een vertrouwde bron de info, en broadcast die dan terug richting aarde. Dus zelfs zonder internet kun je dan gewoon je ding doen. En nodes die aangevallen worden door verkeerde informatie naar ze te sturen (man in the middle attact e.d.) kunnen dan alsnog via deze space node de correcte informatie krijgen en daardoor uit de gecreëerde fork komen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:10 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het is zeker cool. :) Ik zou er zelf nog een hogeresolutiecamera bij in stoppen. :)
Jammer genoeg is het ding maar 1 liter en heb je ruimte denk ik voor 110% nodig. Zou me wel een erg tof project lijken als dit soort dingen een behoorlijk stuk goedkoper worden om er een paar met een camera omhoog te schieten en gewoon een constante feed te laten streamen.
#teammaxbet
pi_134000317
Bij nader inzien lees ik helemaal niks over radio broadcast. De kerel gaat bandwidth leasen, dus dan toch gewoon bandbreedte aanbieden. Als je iets leased, moet je betalen.

quote:
Phase one will see the creation of a team – which will flesh-out the cubesat specifications, price-out leased bandwidth, and workout specific data needs.
Is 'to lease' nou huren of verhuren?
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:21:01 #14
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_134000520
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:16 schreef RetepV het volgende:
Bij nader inzien, lees ik helemaal niks over radio broadcast. De kerel gaat bandwidth leasen, dus dan toch gewoon bandbreedte aanbieden.

[..]

Je moet de bandbreedte nog steeds betalen natuurlijk. Als jij je eigen server ergens neerhangt moet je ook nog steeds voor de bandbreedte betalen ook al is het je eigen server. Die data zal toch vanaf ergens omhoog geschoten moeten worden. Dat ze daarna die data broadcasten richting aarde heeft er verder weinig mee te maken.

Het staat een beetje ongelukkig omschreven.

Edit: Ah, gevonden, ik wist dat er een BitcoinTalk thread over was. Lees deze maar eens door: https://bitcointalk.org/index.php?topic=334701.0
#teammaxbet
pi_134002542
Gelezen. Naja, ik heb me vermaakt met dit topic. ;) En het is inderdaad knullig omschreven in dat artikel, die thread vertelt het hele verhaal.

Nog steeds natuurlijk het punt dat die nodes kwetsbaar zijn.
  vrijdag 6 december 2013 @ 23:13:29 #16
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_134003074
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:02 schreef RetepV het volgende:
Gelezen. Naja, ik heb me vermaakt met dit topic. ;) En het is inderdaad knullig omschreven in dat artikel, die thread vertelt het hele verhaal.

Nog steeds natuurlijk het punt dat die nodes kwetsbaar zijn.
Jup, ze zijn inderdaad kwetsbaar bij een fysieke tegenstand. Denk alleen dat dat niet echt een risico is om ons druk over te maken. Als het hem lukt is het erg tof imo.

Blij dat je je geamuseerd hebt! Dacht toen je binnen kwam vallen even dat het helemaal niks zou worden..
#teammaxbet
pi_134010371
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:13 schreef Maxbet het volgende:

[..]

Jup, ze zijn inderdaad kwetsbaar bij een fysieke tegenstand. Denk alleen dat dat niet echt een risico is om ons druk over te maken. Als het hem lukt is het erg tof imo.

Blij dat je je geamuseerd hebt! Dacht toen je binnen kwam vallen even dat het helemaal niks zou worden..
Mwoa, het artikel is gewoon onduidelijk. Ik spreek al Engels vanaf dat ik 5 was. Er missen gewoon belangrijke stukken.

Zoals ik het las, was hij van plan zijn eigen netwerk in de ruimte op te zetten. En ik heb de boeken van William Gibson gelezen, waarin de ruimte wordt gebruikt als plek waar geen land jurisdictie over heeft. Maar 'geen jurisdictie' geldt daar voor iedereen... Ik zag in mijn geest al Reagan's Star Wars programma al die satellieten opblazen zo gauw de VS, Rusland of China dat zo uitkwam.
pi_134050103
Een beetje ver gezocht RetepV. Als landen de satellieten willen vernielen zien we dat wel weer. Er zijn talloze commerciele satellieten en zo vaak sneuvelt er geen. Het zou ook ontzettend slecht zijn omdat je meer brokstukken in een baan om de aarde krijgt, wat toekomstige lanceringen lastiger maakt.

Er zijn genoeg echte engineering issues die dit project in de weg kunnen zitten. Ik zou het heel wat vinden als dit daadwerkelijk van de grond kwam. Maar wel een geweldig initiatief vind ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')