abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133938990
Om zeker te weten dat ik straks de goede keuze ga maken, wil graag jullie hulp hebben.

Ik ben niet makkelijk te overtuigen, dus kom met erg goede argumenten. ;) Het liefst ook foto's erbij, oa van zonder en full zoom (voor het verschil en de kwaliteit).

Alvast bedankt!

Budget:

¤400 exclusief tas (geheugenkaart heb ik al). Voor de ideale camera misschien iets meer.

Formaat:

Geen spiegelreflex/systeemcamera, minimaal 24x zoom.

Doel:

Huisdieren (katten, hamster, vissen, garnalen), dieren in de natuur, kooroptreden van mijn moeder en schoonmoeder, landshappen, vakanties (oa onze huwelijksreis), uitjes, verjaardagen, kinderen.

De fotograaf:

Op dit moment gebruik ik alleen de auto-stand. Maar ik wil wel meer leren over diafragma, sluitertijd, witbalans ed. Ga volgend jaar met een kennisje op stap om de mijn Canon 600D beter te leren kennen en we overwegen de cursus die Marktplaats op dit moment aanbiedt.

Huidige camera:

Ik heb op dit moment een Canon 600D en een Sony HX9V. De Canon is behoorlijk zwaar en ik mis zoom, verder is hij erg ingewikkeld maar daar kan/wil ik wat aan doen. Bij de Sony mis ik wat zoom, echt goede foto’s in slechtere lichtomstandigheden en bij volle zoom en een kantel/draaibaar scherm.

Welke camera’s twijfel je over:

De Panasonic FZ200, de Canon SX50, de Sony HX300, Nikon Coolpix P520 en de Fujifilm hs50exr. Meer ideeën/suggesties zijn uiteraard welkom!

Bijzondere eisen:

Draai- en kantelbaar scherm, minimaal 24x zoom, scherpe/heldere foto’s bij alle lichtomstandigheden, goede filmkwaliteit (full hd), goede macro functie, vloeiende zoom, goed/makkelijk kunnen scherpstellen bij foto’s en film, veel scenemogelijkheden en een goede en lichtsterke lens. Het liefst ook GPS, maar vind de andere dingen wel belangrijker.
pi_133939487
De volgende accessoires zag ik ook nog bij een review, is dit de moeite waard om er eventueel bij te kopen?

http://www.amazon.com/dp/product/B008NMFOJO/?&tag=g07de-20 met de http://www.amazon.com/dp/product/B001078FV8/?&tag=g07de-20

http://www.amazon.com/dp/product/B0049IOPFK/?&tag=g07de-20

Zijn er eventueel nog andere accessoires die handig/leuk zijn die jullie aanraden?
pi_133950601
Naja, kan er lang en breed over praten. Maar korter is beter, en dit keer kan het kort dus: Panasonic FZ200

De gladiator onder de superzoomcamera's
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 5 december 2013 @ 17:36:31 #4
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_133950649
Waarom een andere camera aanschaffen als je volgend jaar je huidige toch beter wilt leren kennen.
Dan zou ik eerder in ander glaswerk investeren.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_133951736
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:35 schreef J03llV het volgende:
Naja, kan er lang en breed over praten. Maar korter is beter, en dit keer kan het kort dus: Panasonic FZ200

De gladiator onder de superzoomcamera's
Is het dan niet nadelig dat deze alleen f2.8 heeft?
pi_133951772
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:36 schreef Ynske het volgende:
Waarom een andere camera aanschaffen als je volgend jaar je huidige toch beter wilt leren kennen.
Dan zou ik eerder in ander glaswerk investeren.
Omdat ik graag meer zoom wil en een camera wil hebben die makkelijker mee te nemen is dan de spiegelreflex. De spiegelreflex kan ik dan blijven gebruiken voor situaties bij iemand thuis of bij een koortoptreden o.i.d.
pi_133957607
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:13 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Is het dan niet nadelig dat deze alleen f2.8 heeft?
Dat is juist voordelig :Y
pi_133957740
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:42 schreef J03llV het volgende:

[..]

Dat is juist voordelig :Y
Dat weet ik. :) Dacht eerst dat je de FZ200 alleen op f2.8 kon instellen, maar weet inmiddels al dat het f-getal tot 8 gaat.
pi_133957994
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:45 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Dat weet ik. :) Dacht eerst dat je de FZ200 alleen op f2.8 kon instellen, maar weet inmiddels al dat het f-getal tot 8 gaat.
Het is juist voordelig dat ie F2.8 heeft he. Hoe lager de diafragma waarde hoe beter de Bokeh! Ofwel, perceptie van scherpte en diepte. Simpel gezicht, wazige achtergrond scherp onderwerp. Maar je hebt een 600D, waarom voor een 400 euro toestel gaan wanneer je er een hele mooie lens voor kan kopen?
pi_133958119
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:52 schreef J03llV het volgende:

[..]

Het is juist voordelig dat ie F2.8 heeft he. Hoe lager de diafragma waarde hoe beter de Bokeh! Ofwel, perceptie van scherpte en diepte. Simpel gezicht, wazige achtergrond scherp onderwerp. Maar je hebt een 600D, waarom voor een 400 euro toestel gaan wanneer je er een hele mooie lens voor kan kopen?
Omdat ik bang ben dat ik de 600D te weinig ga gebruiken omdat ik er te weinig van weet en omdat ik ¤400 heel erg veel geld vind voor alleen een lens.

Wel mis is de zoom, dus dan is zo'n superzoom ideaal. Neemt ook makkelijker mee tijdens uitjes etc. De Canon zou ik dan gebruiken voor uitjes etc waarbij ik niet veel afstand hoef af te leggen en dus niet lang hoef te zeulen met een zware camera.

Is het trouwens altijd zo dat een tele-lens vanaf f4 is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Susanne2611 op 05-12-2013 21:32:28 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 december 2013 @ 00:59:34 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_134007246
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:54 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Is het trouwens altijd zo dat een tele-lens vanaf f4 is?
Niet noodzakelijk, het kan ook lichtsterker alleen ben je dan, gezien de basisprijs van zo'n lens en de afmetingen al blij als je de doppen en de zonnekap voor 400 euro koopt :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_134008632
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 00:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk, het kan ook lichtsterker alleen ben je dan, gezien de basisprijs van zo'n lens en de afmetingen al blij als je de doppen en de zonnekap voor 400 euro koopt :')
Een zonnekap voor een Canon EF 400mm f/2.8L IS USM II ga je niet redden voor die 400 euro (gelukkig krijg je deze er al bij als je de lens koopt...) :')
http://www.mercateo.nl/p/(...)5_WII_Lenskapje.html

Ow het moest een telezoom zijn... dan wordt het een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II. En daar zijn de lenskapjes nog wel betaalbaar.. rond de 60 euro..
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_134020662
Dat gaat em dus niet worden. ;)

Bij de fotozaak waar ik vandaag zei de jongen die me hielp dat de kwaliteit van de Sony HX300 en de Panasonic FZ200 beter zijn dan de 55-250 lens van Canon.

Hij vond de Sony qua kwaliteit beter dan de Panasonic (qua fotokwaliteit), maar ik heb al begrepen dat jullie dat niet met hem eens zijn. Bovendien mis ik daar echt het draaibare scherm, die heeft de Panasonic wel.

Ik blijf het ontzettend moeilijk vinden om te kiezen tussen een superzoom camera of een andere lens voor mijn Canon 600D. Mijn vriend zegt dat ik gewoon de Canon moet verkopen en een superzoom camera er voor in de plaats moet kopen, ook vanwege het gewicht van de Canon.Hij zei al dat ik er dan zelf mee moet sjouwen en het is toch een behoorlijk gewicht. Daar komt bij dat de Canon veel te zwaar is om zelfportretten mee te maken (zonder tripod, ben ff het Nederlandse woord kwijt hihi) en dat vind ik tijdens de vakanties toch wel heel leuk. Anders hebben we maar erg weinig foto's waar mijn vriend en ik samen op staan.

Snap het als jullie gek van me worden (word ik ook van mezelf), maar ik kan gewoon niet kiezen! Ze missen allemaal wel iets dat ik belangrijk/makkelijk vind...
pi_134035886
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:23 schreef Susanne2611 het volgende:
Snap het als jullie gek van me worden (word ik ook van mezelf), maar ik kan gewoon niet kiezen! Ze missen allemaal wel iets dat ik belangrijk/makkelijk vind...
Maar een lijstje met wat je allemaal belangrijk/makkelijk nodig vindt. Geef elk item op het lijstje een cijfer met hoe belangrijk het voor je is. En nu de verschillende opties/camera's er naast. Tel de punten op en kijk welke het hoogste scoort.. tada.wav.. daar is je keuze.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_134042876
quote:
3s.gif Op zondag 8 december 2013 00:13 schreef bakkerl het volgende:

[..]

Maar een lijstje met wat je allemaal belangrijk/makkelijk nodig vindt. Geef elk item op het lijstje een cijfer met hoe belangrijk het voor je is. En nu de verschillende opties/camera's er naast. Tel de punten op en kijk welke het hoogste scoort.. tada.wav.. daar is je keuze.
Ik heb al voor mezelf bedacht dat de Sony eigenlijk al afvalt omdat dit scherm niet draaibaar, maar alleen kantelbaar is.

Eigenlijk hoop ik dat er binnenkort een opvolger komt van de FZ200, maar helaas is daar nog niks over bekend...
pi_134046031
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:23 schreef Susanne2611 het volgende:
Dat gaat em dus niet worden. ;)

Bij de fotozaak waar ik vandaag zei de jongen die me hielp dat de kwaliteit van de Sony HX300 en de Panasonic FZ200 beter zijn dan de 55-250 lens van Canon.

Hij vond de Sony qua kwaliteit beter dan de Panasonic (qua fotokwaliteit), maar ik heb al begrepen dat jullie dat niet met hem eens zijn. Bovendien mis ik daar echt het draaibare scherm, die heeft de Panasonic wel.

Ik blijf het ontzettend moeilijk vinden om te kiezen tussen een superzoom camera of een andere lens voor mijn Canon 600D. Mijn vriend zegt dat ik gewoon de Canon moet verkopen en een superzoom camera er voor in de plaats moet kopen, ook vanwege het gewicht van de Canon.Hij zei al dat ik er dan zelf mee moet sjouwen en het is toch een behoorlijk gewicht. Daar komt bij dat de Canon veel te zwaar is om zelfportretten mee te maken (zonder tripod, ben ff het Nederlandse woord kwijt hihi) en dat vind ik tijdens de vakanties toch wel heel leuk. Anders hebben we maar erg weinig foto's waar mijn vriend en ik samen op staan.

Dus de jongeman uit de fotozaak, vergelijkt 2 superzoomcamera's met een lens..

De sensor in de 600D is vele malen beter dan die van de de Sony en de Panasonic. En met de 55-250 zoomlens heb je een hele goeie camera tot je beschikking. Als je met de 18-55 en 55-250 rondloopt is dat echt meer dan zat, zeker voor de kiekjes die je wilt schieten, en dan valt het qua gewicht wel mee, als je de stad in gaat neem je ook wel is een fles drinken mee ofzo. ( Ik dan tenminste ) De lens weegt echt niet veel meer dan dat. Je hebt al een 600d, dus ik zou echt niet veranderen van camera, leer de 600d beter kennen, koop desnoods een beginner DSLR boek waarin alles tot in de fijne details staat, wat een beginner moet weten. Probeer de mode-dial is op A/S/M etc te zetten ipv auto. Ipv een andere camera zoeken kan je dit beter doen, en het is ook veel leuker! Ben je eenmaal uitgekeken op de kitlens ga naar de winkel, neem je camera mee en test wat lenzen.

Tot zover mijn advies!

Veel succes

JV
pi_134047528
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 13:48 schreef J03llV het volgende:

[..]

Dus de jongeman uit de fotozaak, vergelijkt 2 superzoomcamera's met een lens..

De sensor in de 600D is vele malen beter dan die van de de Sony en de Panasonic. En met de 55-250 zoomlens heb je een hele goeie camera tot je beschikking. Als je met de 18-55 en 55-250 rondloopt is dat echt meer dan zat, zeker voor de kiekjes die je wilt schieten, en dan valt het qua gewicht wel mee, als je de stad in gaat neem je ook wel is een fles drinken mee ofzo. ( Ik dan tenminste ) De lens weegt echt niet veel meer dan dat. Je hebt al een 600d, dus ik zou echt niet veranderen van camera, leer de 600d beter kennen, koop desnoods een beginner DSLR boek waarin alles tot in de fijne details staat, wat een beginner moet weten. Probeer de mode-dial is op A/S/M etc te zetten ipv auto. Ipv een andere camera zoeken kan je dit beter doen, en het is ook veel leuker! Ben je eenmaal uitgekeken op de kitlens ga naar de winkel, neem je camera mee en test wat lenzen.

Tot zover mijn advies!

Veel succes

JV
Is er een speciaal boek dat je aanraadt?

Met een goede tas zal het gewicht waarschijnlijk ook minder aanvoelen omdat je het gewicht dan goed verdeeld over je lichaam. Mijn vriend zei alleen meteen dat hij de camera niet gaat dragen, dus dan zal ik dat wel zelf moeten doen tijdens de vakanties. Een flesje water (500 ml) neem ik inderdaad ook wel mee, maar dan heb ik dat gewicht extra en is het echt nauwelijks zwaarder dan dat? Zit dan wel met het feit dat ik lenzen moet wisselen.

Hoe weet ik dan hoe ik de camera moet instellen op A/S/M? Of moet ik dan gewoon instellingen gaan proberen?

Bedankt voor je advies!
pi_134047645
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:28 schreef Susanne2611 het volgende:
instellingen gaan proberen?

Begin hier eens met inlezen. Je gaat dan gaandeweg je camera beter begrijpen, en daardoor kan je gaan experimenteren met de verschillende standen (P/A/S/M).
pi_134048061
quote:
7s.gif Op zondag 8 december 2013 14:31 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Begin hier eens met inlezen. Je gaat dan gaandeweg je camera beter begrijpen, en daardoor kan je gaan experimenteren met de verschillende standen (P/A/S/M).
Bedankt!
pi_134048071
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:28 schreef Susanne2611 het volgende:

[..]

Is er een speciaal boek dat je aanraadt?

Met een goede tas zal het gewicht waarschijnlijk ook minder aanvoelen omdat je het gewicht dan goed verdeeld over je lichaam. Mijn vriend zei alleen meteen dat hij de camera niet gaat dragen, dus dan zal ik dat wel zelf moeten doen tijdens de vakanties. Een flesje water (500 ml) neem ik inderdaad ook wel mee, maar dan heb ik dat gewicht extra en is het echt nauwelijks zwaarder dan dat? Zit dan wel met het feit dat ik lenzen moet wisselen.

Hoe weet ik dan hoe ik de camera moet instellen op A/S/M? Of moet ik dan gewoon instellingen gaan proberen?

Bedankt voor je advies!
Ik raad je dit aan: http://www.karltaylorphotography.com/
Op zijn website is van alles te vinden, van beginner tot veteraan.
pi_134048401
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 14:45 schreef J03llV het volgende:

[..]

Ik raad je dit aan: http://www.karltaylorphotography.com/
Op zijn website is van alles te vinden, van beginner tot veteraan.
Vanwege alle fototermen etc zou ik toch graag een Nederlandse site willen en eigenlijk nog liever een boek die ik gewoon kan kopen bij bol.com oid.

Weet iemand een goed boek?
pi_134059933
quote:
Die had ik ook al van iemand anders gekregen, maar bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')