abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133932801
Ik wil dus de vloertegels in de badkamer zo goed als tegen elkaar leggen zodat je ook een heel klein naadje krijgt

Die naden tussen de tegels wil ik dan afkitten ipv voegen

Wat zijn de voor of nadelen hiervan?
  donderdag 5 december 2013 @ 01:48:53 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_133932865
Ben bang dat je het niet helemaal waterdicht gaat krijgen , wat toch wel makkelijk kan zijn in een badkamer.
Ik ben inmiddels overleden
pi_133933138
Voegen is voor de hechting tussen de tegels toch? Kan (een flexibele) kit deze functie overnemen?

Lijkt me sowieso niet verstandig. Zeker niet bij een douche / wastafel omdat waterdicht krijgen met alleen kit heel lastig is. Wat hierboven al wordt gezegd dus :P :)
★★★
pi_133934444
Sowieso lijkt het me om alle vloertegels af te kitten een stuk meer (onhandiger) werk dan het te voegen.
pi_133934466
Maar tegen elkaar leggen en een minimaal voegje kan wel?
pi_133934474
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 08:01 schreef koekwausss het volgende:
Maar tegen elkaar leggen en een minimaal voegje kan wel?
Alles kan
pi_133934512
Of dat wel verstandig is is weer een ander verhaal?
pi_133934912
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 08:07 schreef koekwausss het volgende:
Of dat wel verstandig is is weer een ander verhaal?
Je kan toch ook de kleinste afstand nemen tussen de tegels? Volgens mij is zijn er tegelkruisjes van 1 of 2mm. Dat is ook al flink klein hoor!
pi_133937734
Netjes voegen is een stuk makkelijker dan netjes kitten. Voegen is sneller, en ik denk dat je het makkelijker waterdicht krijgt.

Daarnaast heb je ook voegbreedte nodig om voor (minimale) variatie in de afmeting van je (vloer)tegels te compenseren. Je gaat het (waarschijnlijk) niet voor elkaar krijgen om de tegels presies tegen elkaar in een raster te leggen! En hoe kleiner de voeg, hoe beter je die minimale afwijkingen ziet...

Ik zou, zoals Ill-Skillz ook stelt, voor een smalle voeg van 1 a 2 mm gaan.
pi_133939139
Bedankt voor jullie input.

Ik denk dat ik dan maar een voeg pak van 2mm.

Maar de klusman had het over de vloertegels afkitten ipv voegen en tegen elkaar. Ik vroeg me af of dit wel kon...
pi_133939274
Hoeken kit je uiteraard wel af (dus als hij het over afkitten van je vloertegels heeft gehad kan 'ie dat bedoeld hebben?)!

Maar vloertegels strak tegen elkaar is vragen om problemen...
pi_133939555
Nee had het over afkitten ipv voegen hele vloer.

Maar dat is dus niks..
pi_133948839
Hoe wil jij kit krijgen in een naadje van een paar tiende mm? Dat lukt je nooit. Wat je zou kunnen doen is tijdens het leggen de naad al kitten, en dan de volgende tegel ertegen drukken. Geeft alleen een ontzettende smeerboel, en is nog steeds geen garantie dat het waterdicht is.

Met andere woorden, niet doen dus.
pi_133953915
Kom net thuis.

Ik had underlayment op de vloer gemaakt maar dat moest eruit.

Fermacell was beter zei hij dus zo gezegd zo gedaan.

2/3 vd muren had ik al betegeld...de rest laat ik hem afmaken incl alles zoals wasbak wc etc.

Nu zie ik dat er 3 tegels die ik had geplakt kapot zijn door het underlayment verwijderen...

Is dit normaal?
pi_133955978
Normaal, normaal? Wat is normaal? Het is normaal als hij het netjes maakt.

Dingen gebeuren. Een vloer slopen als er al tegels geplakt zijn is riskant. Dus ja, wat is normaal? Wat is de kans, wat ligt er binnen de verwachtingen... een derde werkt toch lomper en dan is de kans vrij groot in dit geval.

Dus ja, als dat jouw definitie van normaal is, dan is het normaal.
Laat die handjes wapperen!
pi_133957923
Tegelen op underlayment ljikt me in elk geval geen goed idee, dus eruit was wel de beste optie. Wel even goed kortsluiten wie nu de beschadigde tegels voor z'n rekening gaat nemen.
pi_133958183
quote:
3s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:13 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Netjes voegen is een stuk makkelijker dan netjes kitten. Voegen is sneller, en ik denk dat je het makkelijker waterdicht krijgt.
Heb toch een andere ervaring, maar dat kan aan mijn geklungel met voegmortel en zo'n rubber flap liggen. Ik heb wel eens wandtegels gevoegd (geen zin om voegmortel aan te maken, kitspuit lag al paraat).

Ging prima, strakke voeg door gelijk met seepsopvinger af te strijken en vinger schoon te maken an doek. Maar let op dat kit kan gaan schimmelen, zeker in een badkamer met je blote voeten erop.......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133961978
Ook van die dure kit van +-10 euro per busje..?
pi_133962422
Niet doen met die kit, een kitvoeg moet minimaal 4 mm. zijn anders hecht hij niet, daarnaast heeft een tegelpatroon allemaal nare kruispunten waar de kit niet van houdt, en heb je een driepuntshechting, dwz. aan de bodem en 2 tegels. Plus, meer kans om het kapot te lopen.
Als je het flexibel wil hebben kun je beter een epoxy voegmortel nemen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  donderdag 5 december 2013 @ 22:31:16 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_133962540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:28 schreef De_Melkboer het volgende:
Niet doen met die kit, een kitvoeg moet minimaal 4 mm. zijn anders hecht hij niet, daarnaast heeft een tegelpatroon allemaal nare kruispunten waar de kit niet van houdt, en heb je een driepuntshechting, dwz. aan de bodem en 2 tegels. Plus, meer kans om het kapot te lopen.
Als je het flexibel wil hebben kun je beter een epoxy voegmortel nemen.
Nog afgezien van dat feit, ziet dat kitten van tegels er ongelooflijk knullig uit. Alsof er een beunhaas bezig is geweest. Maak het gewoon strak en voeg het in.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_133977594
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:19 schreef koekwausss het volgende:
Ook van die dure kit van +-10 euro per busje..?
Den Braven siliconenkit
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133985554
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 01:35 schreef koekwausss het volgende:
Ik wil dus de vloertegels in de badkamer zo goed als tegen elkaar leggen zodat je ook een heel klein naadje krijgt

Die naden tussen de tegels wil ik dan afkitten ipv voegen
Ik wordt wel heel erg nieuwsgierig: Waarom? zou je dat willen doen?
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_133985967
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 02:40 schreef ajacied4lf het volgende:
Zeker niet bij een douche / wastafel omdat waterdicht krijgen met alleen kit heel lastig is. Wat hierboven al wordt gezegd dus :P :)
Kit is juist een middel dat gebruikt wordt om op de meeste kritische plek, een badkamer waterdicht te maken: op de overgang vloer -> wand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')