quote:
Jawel hoor, maar jij wil maar niet begrijpen dat het oordeel of dat nodig is mij toekomt. Zo heb je ook christenen die het nodig oordelen dat mensen voor zondaar, hoer, immoreel, zedenloos en een gevaar voor de samenleving worden uitgemaakt, alleen vanwege hun levensovertuiging. Dat mag ook van mij. Alleen we moeten wel vaststellen dat er een conflict van ideeen is, en daarin heeft de staat geen partij te kiezen, ook niet voor het gladstrijken van de plooien.
quote:
Dat is gewoonweg onzin. Jij zegt tegen een orthodoxe Jood of boerkadraagster gewoonweg dat ze zich maar niet meer op straat moeten vertonen als ze geen verwensingen willen te horen. Kolder. Natuurlijk kan dat in een hoop gevallen wel, maar in een hoop gevallen ook niet. Dat de wet die gevallen een handje helpt kan ik niet als iets slechts zien.
Nee, dat is wat anders. Het gaat om het krenken in hun godsdienstige gevoelens. Krenken impliceert al dat er iets beschadigd raakt in die godsdienstige gevoelens, en het lijkt mij volstrekt legitiem om afbrokkeling van religieuze overtuigingen na te streven en je daar met woorden voor te beijveren.
Dat is uiteraard wel binnen het kader dat je een ander zoveel mogelijk met rust laat, tolerantie dus, hetgeen niet verward moet worden met acceptie, enthousiasme en vriendelijkheid. Maar als jij moedwillig godsdienstige gevoelens krenkt door bijvoorbeeld een verhaaltje te schrijven over seks met god die de gedaante van een ezel heeft aangenomen, dan kan iemand ervoor kiezen niet aan die vrije uitwisseling van gedachten mee te doen. Maar het doel van de beledigde is doorgaans niet dat hij zelf ongekrenkt blijft, maar vooral dat anderen geen kennis kunnen nemen van dergelijke gedachten. Het zou hen namelijk aan het twijfelen kunnen brengen.
De enige beperking in de vrije uitwisseling van gedachten ligt in mijn optiek dan ook bij het opdringen, het recht van een ander om er geen kennis van te nemen. In de praktijk komt dat er dan op neer dat de reclameposter van een expositie in een museum niet aanstootgevend mag zijn maar de expositie zelf wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.