abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 maart 2014 @ 23:14:57 #176
58560 Oksel
Gezellig.
pi_137640326
Sowieso hou ik niet van strings die kleiner dan 6 - 7 panelen zijn, op geen enkele omvormer. Dus pak je kleiner paneel. Probleem ook opgelost. Dus conclusie; leveranciers die 2 x 4 aanbieden op 2 x Omnik 1.0 zijn niet kundig genoeg om kostentechnisch & rendementtechnisch goede systemen te bouwen.
pi_137646443
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 23:14 schreef Oksel het volgende:
Sowieso hou ik niet van strings die kleiner dan 6 - 7 panelen zijn, op geen enkele omvormer. Dus pak je kleiner paneel. Probleem ook opgelost. Dus conclusie; leveranciers die 2 x 4 aanbieden op 2 x Omnik 1.0 zijn niet kundig genoeg om kostentechnisch & rendementtechnisch goede systemen te bouwen.
Sjorsie1982 zal ongetwijfeld nog gemotiveerd zijn om in dit topic te posten nadat jij zijn systeem volledig door midden gezaagd hebt.

Dat je het geen goede setup vindt is duidelijk, maar mijns inziens kun je dat ook op een iets andere manier brengen dan alles compleet af te zeiken. Niet iedereen heeft er zoveel verstand van.

Van de positieve kant kun je ook bekijken dat Sjorsie in ieder geval een set heeft leggen en daar zelf energie mee opwekt. En dat is altijd beter dan je stroom uit een kolencentrale te trekken, zoals het overgrote deel van Nederland doet. :Y
  woensdag 12 maart 2014 @ 08:25:39 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_137646491
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 08:21 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Sjorsie1982 zal ongetwijfeld nog gemotiveerd zijn om in dit topic te posten nadat jij zijn systeem volledig door midden gezaagd hebt.

Dat je het geen goede setup vindt is duidelijk, maar mijns inziens kun je dat ook op een iets andere manier brengen dan alles compleet af te zeiken. Niet iedereen heeft er zoveel verstand van.

Van de positieve kant kun je ook bekijken dat Sjorsie in ieder geval een set heeft leggen en daar zelf energie mee opwekt. En dat is altijd beter dan je stroom uit een kolencentrale te trekken, zoals het overgrote deel van Nederland doet. :Y
Ik ken Oksel persoonlijk en je moet Oksel een beetje leren kennen. Oksel is recht door zee. Daarnaast heeft Oksel een uitgesproken mening over zonnepanelen omdat hij zelf een leverancier is van zonnepanelen. Onkunde doet hem pijn in zijn hart.
  woensdag 12 maart 2014 @ 11:20:10 #179
58560 Oksel
Gezellig.
pi_137650695
:P Wat Blik zegt.

Ik zie teveel onkunde om mee heen. En dan is de setup van Sjorsie nog netjes met wat ik af en toe voorbij zie komen.. maarja, mensen willen of goedkoop, óf zaken doen met hun oude bekende huisinstallateur, want 'die zal het wel weten'. Mooi niet dus, meestal.
  woensdag 12 maart 2014 @ 11:35:11 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137651208
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 11:20 schreef Oksel het volgende:
:P Wat Blik zegt.

Ik zie teveel onkunde om mee heen. En dan is de setup van Sjorsie nog netjes met wat ik af en toe voorbij zie komen.. maarja, mensen willen of goedkoop, óf zaken doen met hun oude bekende huisinstallateur, want 'die zal het wel weten'. Mooi niet dus, meestal.
Inderdaad, het grootste punt vind ik dat er over veel systemen niet wordt nagedacht en dat er dus ook geen afgewogen beslissingen worden genomen, laat staan dat deze met de consument worden kortgesloten.

Lekker simpel dozen schuiven ;(
In de CV branche zie je exact hetzelfde gebeuren. Gewoon een CW5 ketel in een rijwoning plaatsen met de aanvoer factory default op 90 graden.
pi_137655960
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 11:20 schreef Oksel het volgende:
:P Wat Blik zegt.

Ik zie teveel onkunde om mee heen. En dan is de setup van Sjorsie nog netjes met wat ik af en toe voorbij zie komen.. maarja, mensen willen of goedkoop, óf zaken doen met hun oude bekende huisinstallateur, want 'die zal het wel weten'. Mooi niet dus, meestal.
Tegen de tijd dat ik zonnepanelen laat installeren, zal ik eerst de offerte door jou laten goedkeuren. ;)
pi_137656410
Wat is op dit moment een goeie combi qua panelen/omvormer dan? Kan 18 panelen op mn dak (ZZW) kwijt. Heb geen interesse in allerlei loggingopties e.d, hoeft niet absoluut topspul te zijn maar wil ook geen bagger op m'n dak gooien.
Scheren is voor schapen!
pi_137658438
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:07 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je hebt 2 omvormers voor 8 panelen? En dan Omnik 1.0? Wat een matige configuratie. 2 omvormers = 2 x verlies & 2 x zoveel risico dat er 1 kapot gaat. Én 2 vervangen over 10-20 jaar. En 2 x naar de meterkast, 2 x afzekeren, etc. Dure oplossing.. was vast wat beters voor te verzinnen geweest.

Waarom 4 om 4? Ruimtegebrek? Zoja; wat zijn de afmetingen van je platte dak?
Er pastte er 4 op mijn schuine dak van 30 graden en 4 op het platte dak met een hoek van 22,5 graden. Omdat er 2 hoeken zijn, zijn 2 omvormers nodig. Als op het platte dak ze met 30 graden werden gezet dan pastte er maar 3 vanwege schaduw, wat minder zou opbrengen dan 4 met een hoek van 22,5 graden.

Ik heb 1 bekabeling naar meterkast met 1 groep en 1 zekering. Kabelverlies van 230V is
minimaal.

Een vereiste wat een stille omvormer, die je niet hoort. Ik vind deze al teveel herrie maken eigenlijk, maar goed, stiller kan je ze volgens mij niet krijgen. Daarnaast is het maar 1000Wp per omvormer, waarbij veel A omvormers overgedimensioneerd zouden zijn.

quote:
En 900 kWh / kWp is opzich netjes. Maar niet bijzonder. Mooie systemen draaien > 1000 kWh / kWp.

In de ideale sitautie heb je een faktor 1 inderdaad. Mijn orientatie is niet helemaal zuiden, maar ZZW en die hoek van 22,5 graden is niet optimaal zoals mijn schuine dak. Daarnaast speelt buitentemperatuur ook een belangrijke rol. Te warm is niet goed helaas.
Mijn panelen met een hoek van 30 graden zijn uitgerekend op 950 kWh voor 1000Wp en dat gaan ze ook halen. Mijn panelenmet een hoek van 22,5 graden zijn uitgerekend op 850 kWh voor 1000 Wp en die gaan daaroverheen waarschijnlijk.

11 maart:
plat dak hoek 22,5 graden
orientatie ZZW
1000Wp
3,21 kWh

Schuin dak 30 graden
orientatie ZZW
1000Wp
3,73 kWh

In de ochtend was er veel mist en bewolking :N

Ik zit nu op 1611 kWh en moet nog 60 dagen om het jaar vol te maken. Dus ze gaan volgens mij over die 1800 heen.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 12-03-2014 16:02:18 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 12 maart 2014 @ 16:26:00 #184
58560 Oksel
Gezellig.
pi_137660275
Nee, ze hebben je wijs gemaakt dat er voor 2 hoeken 2 omvormers nodig zijn. Dat je systeem goed werkt, zal wel. Maar het is absoluut géén optimale setup, had veel beter gekund, met betere spullen voor minder geld. En als er 1 merk is wat echt een irritante kutpiep geeft is het wel Omnik.
pi_137660642
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 16:26 schreef Oksel het volgende:
Nee, ze hebben je wijs gemaakt dat er voor 2 hoeken 2 omvormers nodig zijn. Dat je systeem goed werkt, zal wel. Maar het is absoluut géén optimale setup, had veel beter gekund, met betere spullen voor minder geld. En als er 1 merk is wat echt een irritante kutpiep geeft is het wel Omnik.
Mijn omvormers piepen niet hoor :) Bij 900+ W ratelen ze een beetje.
Verder lees ik overal dat zonnepanelen in serie staan. Hierdoor zal je verlies hebben als je meerdere hoeken toepast, omdat je met verschillende hoeken verschillende opbrengsten hebt.

Er zijn omvormers die meerdere strings aankunnen, maar daar zit weer een kostenplaatje aan.

Hoe weet je nu dat het goedkoper kan? Je weet toch niet wat ik betaald heb....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137660865
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 08:21 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Sjorsie1982 zal ongetwijfeld nog gemotiveerd zijn om in dit topic te posten nadat jij zijn systeem volledig door midden gezaagd hebt.

Dat je het geen goede setup vindt is duidelijk, maar mijns inziens kun je dat ook op een iets andere manier brengen dan alles compleet af te zeiken. Niet iedereen heeft er zoveel verstand van.

Van de positieve kant kun je ook bekijken dat Sjorsie in ieder geval een set heeft leggen en daar zelf energie mee opwekt. En dat is altijd beter dan je stroom uit een kolencentrale te trekken, zoals het overgrote deel van Nederland doet. :Y
Oksel vertelt zijn eigen mening, die anderen niet delen. Je kan pas zeggen of een systeem niet deugd als je opbrengsten vergelijkt en gezien mijn ligging en hellingshoek samen met de kwaliteit van de toenmalige panelen en omvormers doe ik het op zich helemaal niet slecht.

Ja, het kan beter, maar dat kan het altijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 12 maart 2014 @ 19:14:47 #187
58560 Oksel
Gezellig.
pi_137665782
Het is geen mening, het is een feit. 2 omvormers zijn altijd duurder dan 1 omvormer. En het had met 1 omvormer gekund, hoe dan ook. En ik zeg niet dat het systeem niet deugd, ik zeg dat het ontwerp matig is, en dus de uitvoering beter had gekund.
pi_137668303
hier een omnik 3.0
15 panelen dmegc 3675wp
1 string van 7 1string van 8
30graden schuin dak . 0 % last van schaduw.
zuidwest / west.

maandag 10-3 13,74kwh
dinsdag 11-3 16,36kwh
woensdag 12-3 15,80kwh

En ook ik heb de subsidie gehad en net vorige week bericht gekregen dat ik de btw terugkrijg.
Al met al een mooie investering geworden, aangezien ik alles zelf heb gemonteerd en aangesloten.

[ Bericht 29% gewijzigd door simonmo op 12-03-2014 20:17:38 (aanvulling) ]
pi_137684822
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van omvormers? Ik heb in het verleden regelmatig gelezen dat die maar zo'n 10-15 jaar mee gaan. Maar eigenlijk zijn dat ook gewoon domme apparaten en als je de koeling niet meerekent zitten er geen bewegende delen in.. waar slijten ze door?
  donderdag 13 maart 2014 @ 09:38:26 #190
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137684970
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 09:31 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van omvormers? Ik heb in het verleden regelmatig gelezen dat die maar zo'n 10-15 jaar mee gaan. Maar eigenlijk zijn dat ook gewoon domme apparaten en als je de koeling niet meerekent zitten er geen bewegende delen in.. waar slijten ze door?
Elektronica componenten zoals elco's, transistors en weerstanden slijten ook gewoon of drogen uit.

De snelheid waarmee dit gebeurt hangt voornamelijk af wat de kwaliteit is van de componenten en de thermische belasting.

Direct de reden waarom ik op mijn passief gekoelde SMA SB1200 's fans gezet heb.

De Soladin 600 krijgt ook een modificatie, gezien het koel design van deze omvormer echt belabberd is. Dat ding zit met een interne fan alleen maar warme lucht rond te pompen :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 13-03-2014 09:49:30 ]
pi_137685517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 09:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Elektronica componenten zoals elco's, transistors en weerstanden slijten ook gewoon of drogen uit.

De snelheid waarmee dit gebeurt hangt voornamelijk af wat de kwaliteit is van de componenten en de thermische belasting.

Direct de reden waarom ik op mijn passief gekoelde SMA SB1200 's fans gezet heb.

De Soladin 600 krijgt ook een modificatie, gezien het koel design van deze omvormer echt belabberd is. Dat ding zit met een interne fan alleen maar warme lucht rond te pompen :')
Hmm, zo iets heb ik ook. Hoe heb je die ventilators er op gezet? Koelen ze je koelribben?
  donderdag 13 maart 2014 @ 10:04:44 #192
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137685568
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 10:02 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Hmm, zo iets heb ik ook. Hoe heb je die ventilators er op gezet? Koelen ze je koelribben?


De andere SMA is identiek, beide fans zijn geschakeld aan één voeding die op een tijdschakelaar zit. In de winter staan ze uit. Sinds vorige week heb ik ze weer ingeschakeld. Misschien dat ik er ooit nog eens een temperatuur gestuurde fancontroller tussen zet.

De omvormer blijft zo echt aanzienlijk koeler, zeker in hartje zomer. Waar je de koelribben zonder fans echt niet kan vastpakken zonder je hadden te branden.

Niet letten op de lompe 92mm fans, ik had die nog liggen uit een oude Proliant server :P
pi_137685806
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 10:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De andere SMA is identiek, beide fans zijn geschakeld aan één voeding die op een tijdschakelaar zit. In de winter staan ze uit. Sinds vorige week heb ik ze weer ingeschakeld. Misschien dat ik er ooit nog eens een temperatuur gestuurde fancontroller tussen zet.

De omvormer blijft zo echt aanzienlijk koeler, zeker in hartje zomer. Waar je de koelribben zonder fans echt niet kan vastpakken zonder je hadden te branden.

Niet letten op de lompe 92mm fans, ik had die nog liggen uit een oude Proliant server :P
Ziet er uit als een goed idee. Daar ga ik ook eens naar kijken.
pi_137686453
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:14 schreef Oksel het volgende:
Het is geen mening, het is een feit. 2 omvormers zijn altijd duurder dan 1 omvormer. En het had met 1 omvormer gekund, hoe dan ook. En ik zeg niet dat het systeem niet deugd, ik zeg dat het ontwerp matig is, en dus de uitvoering beter had gekund.
Dat het een feit is, is ook jouw mening :Y
Ik weet dat het met 1 omvormer had gekund, en nee dan was het niet goedkoper
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 13 maart 2014 @ 10:39:28 #195
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137686553
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:14 schreef Oksel het volgende:
Het is geen mening, het is een feit. 2 omvormers zijn altijd duurder dan 1 omvormer.
Heb al laten zien dat dit niet het geval is, een omvormer die dit aan kan is de PVI 3600 die 1200 kost. 2x keer een Growatt 1000TL is 750 euro.

Als je voor prijs/rendement gaat en je zit vast van verschillende hellingshoeken / oriëntaties is dat gewoon de goedkopere keuze.

[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 13-03-2014 10:50:21 ]
pi_137688286
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heb al laten zien dat dit niet het geval is, een omvormer die dit aan kan is de PVI 3600 die 1200 kost. 2x keer een Growatt 1000TL is 750 euro.

Als je voor prijs/rendement gaat en je zit vast van verschillende hellingshoeken / oriëntaties is dat gewoon de goedkopere keuze.
Ik zou eerst een andere omvormer krijgen, maar uiteindelijk ivm de 2 strings van 4 panelen per string is er gekozen voor 2x omnik ivm prijs/rendement/kwaliteit ratio.
De omnik kostte 500 euro per stuk.

12 maart
1kWp met 22,5 graden ZZW leverde 4,43 kWh.
Die andere set verloor gegevens ivm een wifi verbinding die verbrak :(
Ik heb mijn opbrengsten vergeleken met andere en ze zijn beter dan verwacht :Y

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 13-03-2014 11:43:33 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 13 maart 2014 @ 11:53:37 #197
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137688855
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 11:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou eerst een andere omvormer krijgen, maar uiteindelijk ivm de 2 strings van 4 panelen per string is er gekozen voor 2x omnik ivm prijs/rendement/kwaliteit ratio.
De omnik kostte 500 euro per stuk.

12 maart
1kWp met 22,5 graden ZZW leverde 4,43 kWh.
Die andere set verloor gegevens ivm een wifi verbinding die verbrak :(
Ik heb mijn opbrengsten vergeleken met andere en ze zijn beter dan verwacht :Y
Omnik zijn niet mijn omvormers, heb teveel verhalen gehoord van omvormers die al redelijk snel bezweken echter is dat een gevoels dingetje.

Ik had voor 450 euro een SMA SB1200, niet state of the art qua techniek maar wel de kwaliteit van SMA :)

Allemaal afwegingen die voor ieder heel persoonlijk zijn.

45graden ZZW op 5kWh/kWp boven dakkapel - licht schaduw schaduw aan het eind van de dag
45graden ZZW op 4.5kWh/kWp onder dakkapel - volledige schaduw vanaf 16:00

7 graden NNO op 2.5kWh/kWp - volledige schaduw vanaf 15:30
Totaal voor 3140wp 4.202kWh/kWp

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 13-03-2014 13:22:11 ]
pi_137690347
Levert een grotere helling nu meer op omdat de zon laag staat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 13 maart 2014 @ 13:06:33 #199
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_137690877
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Levert een grotere helling nu meer op omdat de zon laag staat?
Yep!
  donderdag 13 maart 2014 @ 14:01:47 #200
58560 Oksel
Gezellig.
pi_137692559
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heb al laten zien dat dit niet het geval is, een omvormer die dit aan kan is de PVI 3600 die 1200 kost. 2x keer een Growatt 1000TL is 750 euro.

Als je voor prijs/rendement gaat en je zit vast van verschillende hellingshoeken / oriëntaties is dat gewoon de goedkopere keuze.
Ik heb je net al verteld dat 2x een Omnik 1.0 duurder is dan 1x een PVI 3.6 (om precies te zijn 37 EUR ex. BTW ex. meterkast / kabel). En dan nog je had een 3.0 (122 eur goedkoper) kunnen pakken met kleinere panelen, had je betere spanning gehad, minder risico, en maar 1 omvormer, dus minder arbeid / materiaal. En je had op 't platte dak een schansje kunnen zetten, en ws. 1,5 - 2x zoveel panelen kwijt gekund. Misschien zelfs wel 6x Yingli mono 275Wp. En dan op 't schuine dak bijv. 6x een kleinere mono van bijv. Canadian of Yingli. Had je a) goedkoper een systeem gebouwd, met b) minder & betere omvormers, en c) een hogere opbrengst gehad, en d) minder risico op uitval gehad.

Kortom; spreek me niet tegen als je maar een fractie van de kennis & ervaring hebt die ik heb.

Feit is dat het systeem goed werkt, maar dat de uitvoering & ontwerp zeer matig zijn. Waarom is dat zo moeilijk te accepteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')