abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_133864359
quote:
14s.gif Op maandag 2 december 2013 23:55 schreef Wouter_Drucker het volgende:

[..]

Bedankt dat je je zo'n zorgen om ons maakt.
Hij heeft wel gelijk dat tijdens hypes, enorm veel mensen keihard op de bek gaan. R&P heeft een aantal van dat soort topics gehad, van users die dachten beter te zijn. Maar toch voor luttelele k de boot in gingen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:01:08 #102
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_133864425
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 23:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk dat tijdens hypes, enorm veel mensen keihard op de bek gaan. R&P heeft een aantal van dat soort topics gehad, van users die dachten beter te zijn. Maar toch voor luttelele k, de boot in gingen.
Ik zou ook niemand willen aanraden nu nog in te stappen.

Kan me de laatste crash ook nog herrinneren, op 260 nog wat. Weet nog dat ik me bedrogen voelde. Had het gevoel dat er meer idealisten bij zaten, maar bleek allemaal speculanten te zijn.
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:01:46 #103
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_133864440
Deed gewoon pijn om hem zo te zien kelderen. Ging van 260+ naar 60 in luttele seconden. Da's een les die ik wel onthouden heb. Het kan zo weer gebeuren.

Toch zijn het de ideeen achter Bitcoin en de problemen die Bitcoin ondervangt (geld drukken, fractional banking, Fed, geld in bezit van elite) die me enthousiast maken.
pi_133864566
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 23:53 schreef crashbangboom het volgende:
En geen enkel argument waarom FOK! zich voor het karretje laat spannen.

Ach, laat niet zeggen dat men niet gewaarschuwd laat zijn :)

Laat de fanboys de kar trekken, en acceptbeer de gevolgen :)
Oh dus omdat jij het er niet in ziet moet FOK maar geen plek faciliteren om erover te praten? Lekker kortzichtig. Alle topics in vbl over alle clubs behalve je favoriet ook maar sluiten?
pi_133864911
Hoe zit het eigenlijk met al die andere alt-coins.. heb je daar ook een wallet voor of zijn deze nog op een bepaalde manier beveiligd of staan deze alleen op je BTC-e account oid?
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:20:56 #106
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_133864939
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:19 schreef ulq het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met al die andere alt-coins.. heb je daar ook een wallet voor of zijn deze nog op een bepaalde manier beveiligd of staan deze alleen op je BTC-e account oid?
heb je wallets voor. Worldcoin e.d. Kan je gewoon encrypten.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_133865188
Als mensen ergens willen gaan zeiken over hype dit en hype dat, doe dat dan in het slowchat cryptocurrency topic. Daar wordt gehandeld met alt-currencies die bij lange na niet de belofte hebben van Bitcoin.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 3 december 2013 @ 00:41:55 #108
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_133865407

pi_133865539
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:01 schreef Wouter_Drucker het volgende:
Deed gewoon pijn om hem zo te zien kelderen. Ging van 260+ naar 60 in luttele seconden. Da's een les die ik wel onthouden heb. Het kan zo weer gebeuren.

Toch zijn het de ideeen achter Bitcoin en de problemen die Bitcoin ondervangt (geld drukken, fractional banking, Fed, geld in bezit van elite) die me enthousiast maken.
Toch bezit een entiteit 25% van alle Bitcoins.

Is dat geen elite dan? ;)
pi_133865601
Ik denk dat het toch Bitstamp gaat worden voor mij.

Had liever geprofiteerd van de lage koers van de BTC op Btc-e.com (en deze dan elders te vérkopen) maar het louche gehalte is me net iets te hoog in combinatie met de 2000$ minimum inleg. :')

Bij Bitstamp is het wel lekker dat je geld binnen 2/3 werkdagen hebt opgenomen.

Iemand nog iets aan toe te voegen?
  dinsdag 3 december 2013 @ 01:39:35 #111
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_133866186
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch bezit een entiteit 25% van alle Bitcoins.

Is dat geen elite dan? ;)
Ik bedoelde geld als systeem, in het bezit van een elite. Er zijn mensen die 'geld' bezitten.
  dinsdag 3 december 2013 @ 06:09:55 #112
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133866935
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch bezit een entiteit 25% van alle Bitcoins.

Is dat geen elite dan? ;)
Gaan we weer. Die wallet was van Gox, en dus van de duizenden of misschien wel tienduizenden mensen die geld op de exchange hadden staan.

Natuurlijk zie ik ook liever dat het volume over meer exchanges uitgespreid wordt zodat we niet een herhaling van April krijgen als er een beetje paniek uitbreekt op 1 enkele exchange. En dat zie je ondertussen ook al meer gebeuren, ik hoor hier en in het andere topic al BTC-e, Bitstamp, Cryptsy, Bter en nog wel meer exchanges langs komen tegenwoordig.

Edit: sowieso zou het beter zijn als we wat exchanges zouden hebben met een meer open karakter, de exchanges die we nu hebben zijn allemaal vrij gesloten. Zet een beter model op voor een exchange, en je kunt niet alleen een bak geld verdienen, maar je helpt Bitcoin er ook nog eens mee. Als ik de kennis ervoor had zou ik zo een exchange opzetten en zoveel mogelijk proberen open te zijn. Ook qua audits en dergelijke. Alleen met mijn kennis is het een kwestie van tijd voordat iemand zich toegang verschaft en met alle funds er vandoor gaat.

[ Bericht 10% gewijzigd door Maxbet op 03-12-2013 07:48:59 ]
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  dinsdag 3 december 2013 @ 07:58:06 #113
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_133867349
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 23:42 schreef Tourniquet het volgende:
Debat tussen Peter Schiff (pro-Goud) en Erik Voorhees (pro-Bitcoin): https://soundcloud.com/casper-cheng/peter-schiff-debate-with-erik

En het betoog van Erik Voorhees waarom Bitcoin waarde heeft: http://www.reddit.com/r/B(...)f_followup_from_the/
Dit kan zo in de OP, beste stuk wat ik de afgelopen maand heb gelezen. (met beginnende interesse in Bitcoins etc)
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:03:09 #114
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_133867396
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 06:09 schreef Maxbet het volgende:
Edit: sowieso zou het beter zijn als we wat exchanges zouden hebben met een meer open karakter, de exchanges die we nu hebben zijn allemaal vrij gesloten. Zet een beter model op voor een exchange, en je kunt niet alleen een bak geld verdienen, maar je helpt Bitcoin er ook nog eens mee. Als ik de kennis ervoor had zou ik zo een exchange opzetten en zoveel mogelijk proberen open te zijn. Ook qua audits en dergelijke. Alleen met mijn kennis is het een kwestie van tijd voordat iemand zich toegang verschaft en met alle funds er vandoor gaat.
Weet iemand of er in Nederland (vast wel) regelgeving is waar je je aan moet houden als je dit wilt doen? In feite wordt je een soort bank dus ik gok dat het opzetten van een exchange veel regels/certificering met zich meebrengt. Of valt het mee?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_133867460
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 23:03 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ja, dat is wel de algemene ondertitel van de pushers :)
Ik had het over de discussie ;)

Goedemorgen!
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:16:05 #116
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133867496
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:03 schreef XDo het volgende:

[..]

Weet iemand of er in Nederland (vast wel) regelgeving is waar je je aan moet houden als je dit wilt doen? In feite wordt je een soort bank dus ik gok dat het opzetten van een exchange veel regels/certificering met zich meebrengt. Of valt het mee?
Dat weet ik zo niet, maar volgens een accountant die ik over het onderwerp sprak is er nog vrij weinig regelgeving over. Het is ook nog allemaal nieuw natuurlijk. Volgens hem was het allemaal wel op te lossen, desnoods gewoon naar het buitenland verhuizen. Dat hoeft niks af te doen aan de openheid.

Als MtGox het in Japan voor elkaar krijgt met alle regels die daar gelden lukt het elders ook wel.
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:16:19 #117
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_133867499
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:03 schreef XDo het volgende:

[..]

Weet iemand of er in Nederland (vast wel) regelgeving is waar je je aan moet houden als je dit wilt doen? In feite wordt je een soort bank dus ik gok dat het opzetten van een exchange veel regels/certificering met zich meebrengt. Of valt het mee?
Meh, je zou even moeten zoeken waar je aan moet voldoen van DNB en of AFM, die houden je in de gaten ;)
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:18:38 #118
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133867516
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:16 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Meh, je zou even moeten zoeken waar je aan moet voldoen van DNB en of AFM, die houden je in de gaten ;)
Toezicht Volgens de AFM valt nu munt officieel niet onder haar toezicht. 'Het is geen financieel product in de zin van de Wet op het financieel toezicht', licht de woordvoerder toe. 'Een team van de AFM houdt de berichten over en de ontwikkelingen rond Bitcoin echter wel in de gaten.'

http://fd.nl/economie-pol(...)irtuele-munt-bitcoin
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
pi_133867787
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:16 schreef Maxbet het volgende:

[..]

Dat weet ik zo niet, maar volgens een accountant die ik over het onderwerp sprak is er nog vrij weinig regelgeving over. Het is ook nog allemaal nieuw natuurlijk. Volgens hem was het allemaal wel op te lossen, desnoods gewoon naar het buitenland verhuizen. Dat hoeft niks af te doen aan de openheid.

Als MtGox het in Japan voor elkaar krijgt met alle regels die daar gelden lukt het elders ook wel.
Bitonic.nl en BTCnext zijn iig bezig met het opzetten van een Nederlandse exchange.

Bron: (vanaf 12:10)
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:47:14 #120
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_133867800
Is er ook een stabielere versie van bitcoin die je kunt gebruiken om pensioenen op te bouwen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:49:09 #121
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_133867821
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:47 schreef Maanvis het volgende:
Is er ook een stabielere versie van bitcoin die je kunt gebruiken om pensioenen op te bouwen?
Goud.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:50:02 #122
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_133867830
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:49 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Goud.
da's geen cryptocurrency he..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_133868192
02-12-2013

Bitcoin: hype of revolutionair nieuw geld?

De Bitcoin groeit en groeit in waarde. Hoe kan het dat zo’n vreemde muntsoort zo’n succes is? En is het succes vol te houden, of brandt de Bitcoin straks op, zoals zoveel hypes op het internet?

door Roel van der Heijden en Marc Seijlhouwer

In 2008 verscheen een artikel op een obscuur forum van een man met de naam Satoshi Nakamoto. In het artikel beschreef hij het ontwerp van een nieuwe digitale muntsoort, die hij ‘bitcoin’ noemde. Onafhankelijk van alle banken en overheden, en beveiligd met geavanceerde cryptografie om zeker te weten dat het een ‘veilig’ betalingsmiddel is, was de eerste cybervaluta geboren uit een obscuur wetenschappelijk artikel van bedenkelijke herkomst. Satoshi Nakamoto was nergens te vinden en hoewel hij zei Japans te zijn, kwam zijn emailadres van een Duitse server; een pseudoniem?


Betalen met bitcoins kan op steeds meer plekken. Zelfs café’s liften nu mee op de populariteit en adverteren met de mogelijkheid om de digitale valuta aan een kop koffie of een pilsje uit te geven.
Targaryen, Wikimedia Commons

Anonieme uitvinding
Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat het hele bitcoin-protocol is bedacht en opgezet door één persoon. Aannemelijker is dat een anonieme groepering alles heeft bedacht en gemaakt.

Dat ze anoniem willen blijven, is volgens hoogleraar informatica Jan Bergstra van de Universiteit van Amsterdam niet vreemd. “Je kan ze zien als een soort klokkenluiders; ze hebben een systeem ontwikkelt dat anti-overheid is en alle banken en Westerse financiën omver kan werpen. Logisch dat overheden daar niet blij mee zijn, waardoor anonimiteit een belangrijk wapen wordt.”

De bedenkers zijn dan weliswaar onbekend, de munt zelf lijkt steeds beroemder te worden. De afgelopen tijd hebben online winkels, universiteiten en overheden toegezegd bitcoins als betaalmiddel te accepteren. Ook Silk Road, een illegale website om drugs te verhandelen, gebruikte bitcoins om buiten het officiële betalingsverkeer te blijven.

Hoe meer bitcoins geaccepteerd worden, hoe hoger de waarde ervan wordt. Het werd groot nieuws dat de koers van de bitcoin na een onrustige nacht tot de ongekende hoogte van 900 dollar steeg. Inmiddels, twee weken later, is de bitcoin allang de 1000 dollar gepasseerd.

Maar hoe werkt dat systeem eigenlijk? Is het gek dat steeds meer mensen hun hoop richten op iets dat alleen maar bestaat op het web? Waar geen goudvoorraad aan gekoppeld is, geen overheid die garant staat en geen bank die alles in goede banen leidt. Waar ontleedt de bitcoin eigenlijk zijn waarde aan?

Minen
Om daar antwoord op te kunnen geven moet je begrijpen dat bitcoins op een aparte manier vervaardigd worden. Ze worden niet gedrukt en er is geen overheid die bepaald wanneer er meer bitcoins nodig zijn. Sterker nog, je raakt ze geeneens kwijt op het moment dat je ze uitgeeft.

Bitcoins worden verkregen door een proces dat ‘minen’ heet. De associatie met diepe mijnen waarin dappere internetkompels moeten afdalen om met een digitale pikhouweel een muntje te verkrijgen, zijn echter niet juist. Het minen behelst iets heel anders: namelijk het betrappen van andere bitcoingebruikers op fraude.

Het hele bitcoin-protocol is gebaseerd op een ‘peer-to-peer-systeem’ (p2p). Dat betekent dat elke gebruiker óf consument is, óf iets voor het systeem doet. Denk maar aan bittorrent, ook een p2p-systeem. Daarin kan je een consument zijn (wanneer je – vaak illegaal! – series of CD’s of films binnnenhaalt) of je draagt bij aan het systeem (wanneer je ‘seed’, wat bij bittorrent gebeurt tijdens het downloaden).

Checken op fraude
Bij bitcoin werkt het precies hetzelfde. Consumenten zijn diegene die transacties doen met hun bitcoins. De bijdrage aan het systeem bestaat uit het controleren van het systeem op frauduleuze transacties. Nu klinkt dat laatste als veel werk, terwijl het betalen met een bitcoin eenvoudig is. Hoe overtuig je gebruikers dan om toch de (zeer belangrijke) controles uit te voeren?

Door ze te belonen met het geld, is het antwoord van de bitcoin-bedenkers. Iedereen die meedoet met het controleren van bitcoin-transacties maakt kans op een bitcoin als beloning voor het werk. Met elke bitcoin die op deze manier gemined wordt, neemt de complexiteit van de controles toe. Zo moet je steeds langer rekenen om een bitcoin te krijgen, hetgeen verzekert dat de allerlaatste bitcoin praktisch onbereikbaar wordt.


Het minen van een munt kost veel stroom en rekenkracht. Toch komen er langzaamaan nieuwe technieken de het makkelijk maken. Deze ASIC-chip helpt het miningproces; je steekt hem in je laptop en het hele proces kost veel minder energie. Of het genoeg is om de mining-industrie energie-efficiënt te maken is echter sterk de vraag.
Targaryen, Wikimedia Commons

Elke tien minuten een puzzel
In de praktijk gaat dat als volgt: een ‘miner’ krijgt elke tien minuten een soort puzzel. Deze puzzel behelst alle bitcoin-transacties van de afgelopen tien minuten. De miner moet zo goed mogelijk alle transacties controleren, en alle frauduleuze zaken eruit halen. Ook moet de miner een automatisch gegenereerde puzzel oplossen. Vervolgens bepalen alle miners en gebruikers samen met een soort verkiezing wie de beste oplossing heeft bedacht en de meeste fraudeurs pakt, en die persoon wint vervolgens een bitcoin.

Een mooi idee, waarin de gemeenschap alle transacties checkt, waardoor banken onnodig worden. Er zit echter een groot probleem achter uit een onverwachte hoek: al die berekeningen om te checken of een transactie frauduleus was of niet, kosten heel veel rekenkracht; en dus heel veel stroom. Zóveel zelfs, dat volgens Jan Bergstra de (milieu)kosten onaanvaardbaar worden. “De CO2-norm zou ruim overschreden worden als het op deze manier doorgaat. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid geld die je nodig hebt om een winstgevende mining-operatie op te zetten.”


Nog een voorbeeld van een ‘mining device’, bedoeld om het proces sneller en efficiënter te laten verlopen.
Joshua Zerlan, Wikimedia Commons

Bergstra schat de opstartkosten van zo’n operatie rond de vijftig miljoen. “Daarmee is het hele democratische aspect van de munt ook wel verdwenen. In theorie maakt iedereen nog kans op een bitcoin, maar rijk worden van het minen is erg lastig geworden.”

Hype
Gaat de Bitcoin een succes worden? Of zal het uiteindelijk ten onder gaan? Op dit moment is dat nog onzeker. Wat wel duidelijk is, is hoe hoog de volatiliteit van de Bitcoin is. Van een nacht op 900 naar 500 de volgende dag, en inmiddels staat de munt zelfs boven de 1000 dollar. Is de Bitcoin op weg om ‘ouderwets’ geld te verdringen?

Daarover verschillen de meningen. Bergstra is enthousiast, maar waarschuwt ook. “Bitcoin kan je zien als een technische startup, zoals er zoveel zijn in de Verenigde Staten. Het grote verschil is dat het risico op mislukking van deze startup veel groter is. Aan de hand van de huidige waarde van de Bitcoin heb ik een schatting gemaakt: de kans dat de munt over 20 jaar nog bestaat is 1 op 1000. Met die kans lijkt de huidige waarde te rechtvaardigen – hoe duurder iets is, hoe kleiner de kans dat het blijft bestaan. Dat is een extreem kleine kans op slagen. Aan de andere kant kan de waarde van de Bitcoin ook tot nog veel grotere hoogte stijgen – zelfs als het dan niet overleeft is het als ruilmiddel waardevol.”

http://www.kennislink.nl/(...)Koers.png?1385390103
Na het hele jaar op ongeveer 100 euro gekoerst te hebben is de waarde van de Bitcoin de afgelopen maanden explosief toegenomen. Eind november is de koers doorgeschoten naar bijna 900 euro, mede doordat functionarissen van het Amerikaanse Ministerie van Justitie stelden dat digitale valuta als de Bitcoin legitieme betaalmiddelen zijn.
gold.net

Het lijkt dus aannemelijk dat de Bitcoin uiteindelijk, na deze heftige tijd van speculatie, aan populariteit zal inboeten en verdwijnt in de onbekendheid. Maar áls de munt doorbreekt en een ‘echt’ betaalmiddel wordt, dan kan – zo denkt Bergstra – het zonder meer het hele monetaire systeem vervangen.

Er moet nog een oplossing worden gevonden voor de stroomkosten van het minen, maar als die gevonden wordt, leveren Bitcoins na een fikse doorontwikkeling van de software een beter systeem; het is robuuster, veiliger en het haalt voor een groot deel de menselijke factor uit het bankieren.

Inflatie
Bitcoins onderscheiden zich – onder andere – van normaal geld doordat er niets bijgedrukt kan worden. De hoeveelheid munten is van te voren vastgesteld, en meer komt er niet bij. Als er toch meer bitcoins in omloop moeten komen – omdat de vraag groter wordt – kan je de bitcoin gewoon opdelen in tienden, honderdsten, duizendsten, enzovoort. Dat kan bij gewoon geld niet, omdat dat ook in een ‘echte’ vorm bestaat; een briefje van honderd kan je niet doormidden scheuren om twee briefjes van vijftig te krijgen, en een cent is het kleinste dat bestaat. Voor ‘traditionele’ financiën is de enige manier om meer geld in omloop te brengen dan ook bijdrukken. Maar dat levert inflatie op, met alle gevolgen van dien. Dat bitcoin dergelijk inflatie vermijdt is één van de voordelen van het systeem.
Zijn er manieren om de boel te flessen?
Natuurlijk vraag je je nu af, of de boel niet makkelijk te flessen is? Waar computers zijn, zijn hackers. En zeker nu de Bitcoin-koers explodeert wordt het steeds aantrekkelijker om te proberen het systeem te kraken.

Toch is dat volgens experts lastig. Stel je wil een malafide transactie doen, bijvoorbeeld iets kopen met Bitcoins die je de dag ervoor al hebt uitgegeven. Als je zo’n transactie aanmaakt gaat hij het Bitcoinsysteem in en wordt gebundeld met alle andere transacties van de laatste paar minuten. Dat hele pakket gaat vervolgens naar de eerder genoemde miners, die hun rekenkracht op deze transactiepuzzel loslaten. Ze checken alle geldstromen en komen uiteindelijk met een oplossing: de nieuwe verdeling van de Bitcoins.

Zit er een foute transactie tussen, zoals die van jezelf, dan zal dat opgepikt worden door de miners. Deze transactie past namelijk niet in de ‘oplossing’ van het rekenprobleem. De Bitcoins die je onterecht probeerde uit te geven worden zo onherroepelijk geweigerd.

Zelfs de bedenkers van de bitcoin hebben volgens Marc Stevens, onderzoeker van het Centrum Wiskunde & Informatica, geen kans de boel op deze manier te flessen. ‘Alle transacties binnen het systeem zijn volledig openbaar en traceerbaar, slechts de accounts van de gebruikers zijn anoniem. Zelfs de bedenkers van de bitcoin die stiekem geld in hun eigen systeem proberen te pompen zullen door de mand vallen. De miners moeten namelijk akkoord gaan met dergelijke transacties.’

Zwakheden
Maar hoewel de miners continu malafide transacties elimineren kent het systeem toch ook zwakheden volgens Stevens. “Het minen (en dus controleren) van Bitcoin is een gezamenlijke onderneming waarbij het recht van de meerderheid telt. Uiteindelijk wordt altijd een oplossing gekozen, die door het grootste aantal computers wordt geaccepteerd. Iemand die de meerderheid van de rekenkracht controleert kan in principe dus beslissingen forceren, zelfs malafide.”

Stevens zegt dat als de meerderheid van de computers bijvoorbeeld een ‘oplossing’ van het rekenprobleem vindt waarin een deel van de transacties bewust is weggelaten, zij de doorslag zullen geven. “Met een gekaapt netwerk kun je er in theorie voor zorgen dat er helemaal geen transacties meer plaatsvinden. Alle bitcoins blijven keurig op hun plaats, en niemand kan meer betalen. Maar gezien de omvang van het controlerende netwerk lijkt me zo’n scenario niet realistisch. Het kan, maar dan heb je echt enorm veel rekenkracht nodig.”


Bitcoins kunnen nu op veel plekken gebruikt worden, maar in het begin kwam een groot deel van het verkeer van ‘illegale’ websites uit het zogenoemde ‘Deep Web’. Een voorbeeld is de marktplaats Silk Road, waar drugs en andere illegale waar te koop was in ruil voor bitcoins. Inmiddels is de site onder dwang van de FBI gesloten.
Wikimedia Commons

Ook zouden mogelijk ongunstig gestemde overheden de bitcoin een slag kunnen toedienen, denkt Stevens. “Stel Mt. Gox, de grootste handelsplaats voor bitcoins, wordt verboden. Dan kun je nog wel onbelemmerd Bitcoins aan elkaar betalen, maar je kunt ze niet meer omruilen in bijvoorbeeld euro’s, waardoor de munt onaantrekkelijker wordt. Het zou best kunnen dat regeringen die de bitcoin niet zien zitten zoiets forceren. In Duitsland heeft men de munt enigszins omarmd, maar in bijvoorbeeld Thailand is bitcoins kopen momenteel illegaal.”

Of er toekomst zit in de munt? Stevens weet het niet: “De bitcoin lijkt veel links te hebben met criminele activiteiten en bovendien kent de munt een geschiedenis van grote waardefluctuaties.”

Is de Bitcoin ‘economisch’ gezien stabiel genoeg?
Ondanks al het technische vernuft dat achter de bitcoin schuilt blijft de vraag of de munt een echt succes kan worden als betaalmiddel. Als je de berichten in de media erop naleest dan zou je wellicht denken van wel. Daar lees je over kroegen die bitcoins accepteren en pinautomaten waarmee bitcoins opgenomen kunnen worden.

Casper de Vries, professor Monetaire economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, ziet echter haken en ogen. “Het is als café natuurlijk heel leuk om te koop te lopen met het accepteren van bitcoins, maar ik geloof niet dat er snel prijzen genoteerd zullen worden in die valuta. Daarvoor is de waardefluctuatie van de munt nu veel te groot. Ik zie dit meer als een gimmick, waarbij de bitcoin dient als ruilmiddel. Dat is vergelijkbaar met festivals. Daar kun je ook drankjes kopen voor plastic muntjes, die je eerst met euro’s hebt aangeschaft.”


Doordat de bitcoin een anoniem betaalmiddel is, trekt het natuurlijk ook minder legale bewegingen aan. De cover van dit bitcoin tijdschrift maakt meteen de link met Anonymous duidelijk, de hacker-groepering die het Guy Fawkes-masker als kenmerk heeft en in het verleden verschillende belangrijke instanties wist te hacken.
Zcopley, Flickr

De waardefluctuatie is volgens De Vries een grote belemmering voor de bitcoin als munt. “Er wordt nu waarschijnlijk druk met de munt gespeculeerd, waardoor de prijs oploopt. Wat we nu zien is een klassieke prijsopdrijving, zoals we die al veel vaker hebben gezien sinds de tulpenmanie in de 17e eeuw. Wat er dan gebeurt is dat opeens niemand het meer wil, en de prijs instort. Het publiek komt dan van een koude kermis thuis. Vervelend, maar dit is eigenlijk niet te reguleren met zoiets als de bitcoin.”

Ondanks de scepsis begrijpt De Vries de vraag naar bitcoins. “Het is een echt anonieme munt, waarmee je digitaal kunt betalen zonder dat de NSA bij wijze van spreken meekijkt. Ook het internationale karakter van de munt is aantrekkelijk. Als iedereen bitcoins accepteert ben je geen geld meer kwijt aan het wisselen van valuta.”

Falende overheid
Eigenlijk is de huidige populariteit van de bitcoin een teken dat overheden en banken hebben gefaald op dit gebied, aldus De Vries. “De Nederlandse Bank heeft in het verleden zelfs een stokje gestoken voor een digitale valuta , bang om er controle op te verliezen.”

Hij is het dan ook niet eens met Bergstra’s idee dat de bitcoin potentie heeft om het huidige systeem te vervangen. “Ik denk juist dat de banken zelf met een alternatieve digitale munt op de proppen hadden moeten komen. Nu heeft iemand anders dat gedaan, maar de bitcoin is op drijfzand gefundeerd. Ik zie de hele ontwikkeling rond de bitcoin dan ook meer als gezonde prikkel voor de banken om met een alternatief te komen voor betrouwbare en anonieme transacties.”


Ziet er mooi uit, zulke fysieke bitcoins. Ze zijn echter waardeloos; echte bitcoins zijn niets meer dan een paar bits opslagen op een anoniem account. Met met een persoonlijke sleutel zijn de bitcoins toegankelijk.
Antanacoins, Flickr

Of de bitcoin daadwerkelijk een succes zal worden, weten we uiteindelijk dus pas op het moment dat het zover is. Als we over twintig jaar onze digitale portomonnee trekken om een ijsje af te rekenen dat 0,0000000000001 bitcoin kost; dan pas is duidelijk dat het systeem inderdaad levensvatbaar bleek. Als iedereen over een jaar zegt: ‘Bitcoin? Wat was dat ook alweer?’ dan zijn er waarschijnlijk een paar mensen heel rijk mee geworden, voordat de markt voor de munt zo speculatief werd dat zij instortte.

In ieder geval laat de huidige opkomst zien – zoals De Vries opmerkt – dat er een behoefte is aan ‘nieuw geld’, dat beter past bij onze moderne tijd. En het laat zien hoe snel iets populair kan worden: vorige digitale munten kwamen nooit van de grond, terwijl iedereen nu een bitcoin wil bemachtigen. Misschien is de tijd inderdaad rijp voor digitaal geld.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_133868612
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:47 schreef Maanvis het volgende:
Is er ook een stabielere versie van bitcoin die je kunt gebruiken om pensioenen op te bouwen?
Je pensioen opbouwen is (ook) divercifiseren dus je zou op jonge leeftijd zo zeg 5% van je vermogen in BTC kunnen stoppen MI.
  dinsdag 3 december 2013 @ 09:37:09 #125
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133868637
Leuk geschreven hoor, maar artikel rammelt best wel behoorlijk aan een aantal kanten. Snap sowieso niet zo goed waarom voor artikelen over Bitcoin iedere keer hoogleraren uit de kast worden getrokken die het alleen maar vanuit hun eigen beleving kunnen benaderen..
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')