quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:11 schreef Krzwl het volgende:
It's hard to stay mad when there's so much beauty in the world
Een quote uit de film American Beauty. Eentje die ik graag zou willen omarmen, maar om één of andere reden wil het me maar niet lukken om positief in het leven te staan.
Eigenlijk zou ik niet eens mogen klagen. Ik ben gezond, heb mensen om me heen die me lief hebben, woon in één van de meest welvarende landen ter wereld en ben vrij om te doen wat ik wil. Maar ondertussen zijn mijn problemen er toch echt. Mijn leven lijkt de afgelopen tijd beheerst te worden door existentiële twijfel en de nodige melancholie die dit met zich meebrengt. Ik laat het niet merken, maar bij alles wat ik doe vraag ik mezelf wel af: wat doe ik eigenlijk hier? Het belemmert me ontzettend.
De oorzaak van dit alles: ik leef teveel in mn gedachten en leef te weinig. Alles wordt bekeken door een morele bril. De wereld is zwart of wit, en vaak zwart, want er is maar weinig perfectie in mijn ogen, en een tussenweg bestaat er meestal niet. Een klassiek gevalletje Weltschmerz.
Mijn onvermogen om vrede te hebben met mezelf en de frustratie die daaruit voortkomt richt zich vaak ook op die wereld. Ik stel veel te hoge eisen aan anderen en aan mezelf en ben daardoor nooit tevreden. Ik heb het gevoel dat ik me nauwelijks op de dingen kan focussen die ik werkelijk belangrijk vind, of dat nou over een relatie, hobbys, studie of werk gaat. Het leven zelf heeft geen nut, en dat hoeft ook niet, maar zelfs de dingen die mijn leven enige betekenis kunnen geven, lijken continu te worden overschaduwd door negativiteit.
Ik weet precies wat mijn probleem is, want analyseren doe ik de hele dag, en dat is nu ook juist mijn probleem. Maar ondertussen voel ik me zo hulpeloos, omdat ik de wereld maar niet kan accepteren zoals deze is. Ik zou me als twintiger hier verdomme allemaal niet mee bezig moeten houden. Ik zou willen dat ik gewoon kon genieten van het leven en de kansen die mij worden geboden om mezelf te ontplooien aan kon pakken zonder altijd maar een oordeel klaar te hebben en slechts leegte in alles te zien.
Wie kan me helpen?
Absoluut, dat ontken ik ook zeker niet. En zo zijn er wel meer dingen waar ik voldoening uit kan halen en waarbij ik het gevoel heb dat ze mijn leven betekenis geven, maar die misschien als wat minder vanzelfsprekend beschouwd worden. Ik heb het gevoel dat ik daarin geremd wordt, vooral door de verwachtingen van anderen en hoe die mij beïnvloeden. Dát is de oorzaak van mijn onvrede.quote:Op maandag 2 december 2013 18:17 schreef complicate het volgende:
[..]
Doen wat je leuk vindt en plezier maken. Er zijn toch dingen die je leuk vindt en genot van krijgt?
Zoals: eten? Zoenen? Een wandeling in bos? Ademen? In de natuur zijn? een huisje in de bergen en genieten van landschappen? Water over je lichaam , etc etc.
Vergeet niet dat :"the best things in life are free" echt geen cliché is.![]()
Omdat jij niet je gedachten bent. Ook al lijkt dat wel zo. Je gedachten dringen je dat gedrag op. Je gevoel zegt dat dat niet is wie je bent of wilt zijn. Daar komt de botsing en de frustratie vandaan. Je gevoel uitschakelen werkt blijkbaar niet, gezien je verhaal. Je gedachten kun je wel laten corresponderen met je gevoel. De enige oplossing, ook al vergt het wat inspanning.quote:Op maandag 2 december 2013 18:47 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Absoluut, dat ontken ik ook zeker niet. En zo zijn er wel meer dingen waar ik voldoening uit kan halen en waarbij ik het gevoel heb dat ze mijn leven betekenis geven, maar die misschien als wat minder vanzelfsprekend beschouwd worden. Ik heb het gevoel dat ik daarin geremd wordt, vooral door de verwachtingen van anderen en hoe die mij beïnvloeden. Dát is de oorzaak van mijn onvrede.
En als dat dan ook slechts verhalen in mijn hoofd zouden zijn, wanneer ik luister ik dan wel naar mezelf en niet naar mijn gedachten? Ik luister dan toch naar mezelf? Daar ging het mij vooral om.
Klopt, je wordt geremd in de dingen waarvan je kunt genieten door verwachtingen van anderen en door hun "anders zijn" én dat is een "probleem". Je moet jezelf niet identificeren met anderen, je bent wie je bent. En het zou ook gewoon kunnen dat jouw "omgeving" niet "past" bij jou. Weet je er zijn veel mensen die soms in andere landen gaan wonen om die reden en dat betekent niet altijd “vluchten”, maar je slechts herpositioneren naar wat wél bij je past. Ik zeg niet dat je moet verhuizen, maar ik denk dat het probleem is dat je omringd bent door mensen die echt heel anders zijn dan je. En dat kan soms echt heel remmend werken in plaats van een verrijking. Snap je?quote:Op maandag 2 december 2013 18:47 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Absoluut, dat ontken ik ook zeker niet. En zo zijn er wel meer dingen waar ik voldoening uit kan halen en waarbij ik het gevoel heb dat ze mijn leven betekenis geven, maar die misschien als wat minder vanzelfsprekend beschouwd worden. Ik heb het gevoel dat ik daarin geremd wordt, vooral door de verwachtingen van anderen en hoe die mij beïnvloeden. Dát is de oorzaak van mijn onvrede.
En als dat dan ook slechts verhalen in mijn hoofd zouden zijn, wanneer ik luister ik dan wel naar mezelf en niet naar mijn gedachten? Ik luister dan toch naar mezelf? Daar ging het mij vooral om.
Als je iets doet zonder vervelende bij/na effecten is er niks aan de hand, zoals jij wat jij doet beschrijft klinkt het als iets wat je niet los kan laten, het heeft macht over je en het is geen bezigheid waar jij naar wens voor kiest je ermee bezig te houden.quote:Op maandag 2 december 2013 18:05 schreef Krzwl het volgende:
Dat is de vraag. Als ik weet waar ik plezier en voldoening uit kan halen, waarom zou ik daar dan niet naar luisteren? Waarom zou ik dat gevoel (want dat is het toch?) als een verhaal in mijn hoofd beschouwen? En wanneer kan ik dan wel werkelijk weten wat ik wil?
Hier heb ik je eerder op gequote weet je nog? Onvrede begint altijd uit jezelf. Als jij geremd wordt in het niet kunnen zijn zoals je in fantasie bent (en je die fantasie gebruikt om aan je eigen negativiteit over jezelf te ontsnappen) en de achterliggende negativiteit over jezelf op dat moment naar boven komt (want de fantasie/gedachte stort in) en doet dat dat door iemand anders komt dat die er is dan zal dit niet snel goed komen. Als jij jezelf zoals je bent niet wil zijn omdat je jezelf nooit oprecht hebt leren waarderen is het onredelijk anderen daarvoor verantwoordelijk te houdenquote:Op maandag 2 december 2013 18:47 schreef Krzwl het volgende:
Je hebt gedachten; je bent wie je bent. Het zijn gedachten, die zijn er gewoon, het is niet dat jij die denkt. Als je je handen wil zien moet je naar je handen kijken, als je je gedachten wilt 'zien' moet je aandacht daarheen, ook dat doe je zelf. Als je nooit het onderscheid tussen jij en je gedachten ervaren hebt dan heeft erover praten geen zin want het is een ervaring die aan gedachten, en dus woorden, voorbij gaat.quote:En als dat dan ook slechts verhalen in mijn hoofd zouden zijn, wanneer ik luister ik dan wel naar mezelf en niet naar mijn gedachten? Ik luister dan toch naar mezelf? Daar ging het mij vooral om.
Onvrede kan ontstaan uit jezelf dat is waar, maar onderschat niet dat onvrede ook uit/over je 'omgeving' en andere factoren buiten jezelf, kan ontstaan. En dat kan emotioneel én rationeel heel remmend werken, hoe graag je ook vooruit zou willen.quote:Op maandag 2 december 2013 19:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Hier heb ik je eerder op gequote weet je nog? Onvrede begint altijd uit jezelf. Als jij geremd wordt in het niet kunnen zijn zoals je in fantasie bent (en je die fantasie gebruikt om aan je eigen negativiteit over jezelf te ontsnappen) en de achterliggende negativiteit over jezelf op dat moment naar boven komt (want de fantasie/gedachte stort in) en doet dat dat door iemand anders komt dat die er is dan zal dit niet snel goed komen. Als jij jezelf zoals je bent niet wil zijn omdat je jezelf nooit oprecht hebt leren waarderen is het onredelijk anderen daarvoor verantwoordelijk te houden
Ja.quote:Op maandag 2 december 2013 18:53 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Je gedachten kunnen ook je gevoel weergeven, natuurlijk. Ik denk dat daar je vraag/verwarring vandaan komt in je laatste post?
Nee, en dan zou die wens om mijn leven een andere invulling te geven dan nu er ook niet zijn. Dus eigenlijk is dat ook maar een gedachte, maar voor mij wel eentje waar ik me aan vast kan houden zolang ik mijn hoofd zit, ook al houd ik het denken daarmee in stand.quote:Op maandag 2 december 2013 19:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Stel jij wordt morgen wakker en het in je hoofd zitten bestaat niet meer, dat kan niet meer; zou jij dan nog weten wat je met jezelf aan moest?
Een wens komt van binnen, gedachtes zitten ergens boven in je hoofd, er kan een wereld van verschil tussen die 2 dingen zittenquote:Op maandag 2 december 2013 19:42 schreef Krzwl het volgende:
Nee, en dan zou die wens om mijn leven een andere invulling te geven dan nu er ook niet zijn. Dus eigenlijk is dat ook maar een gedachte, maar voor mij wel eentje waar ik me aan vast kan houden zolang ik mijn hoofd zit, ook al houd ik het denken daarmee in stand.
Waar ik op doelde was negatief over jezelf zijn en daar je omgeving de schuld van geven terwijl dat, negatief over jezelf zijn, iets is wat je zelf actief doet.quote:Op maandag 2 december 2013 19:24 schreef complicate het volgende:
Onvrede kan ontstaan uit jezelf dat is waar, maar onderschat niet dat onvrede ook uit/over je 'omgeving' en andere factoren buiten jezelf, kan ontstaan. En dat kan emotioneel én rationeel heel remmend werken, hoe graag je ook vooruit zou willen.
Misschien zou ik diezelfde wens dan ook hebben, als ik wat meer aanwezig ben, maar dan wel zonder de dwangmatigheid die ik nu meestal ervaar.quote:Op maandag 2 december 2013 19:47 schreef Canillas het volgende:
[..]
Een wens komt van binnen, gedachtes zitten ergens boven in je hoofd, er kan een wereld van verschil tussen die 2 dingen zitten
Jaquote:Op maandag 2 december 2013 19:57 schreef Krzwl het volgende:
Misschien zou ik diezelfde wens dan ook hebben, als ik wat meer aanwezig ben, maar dan wel zonder de dwangmatigheid die ik nu meestal ervaar.
Topic begint goede kant op te gaanquote:Op maandag 2 december 2013 20:04 schreef Canillas het volgende:
[..]
Afkicken van denken. Klinkt wat apart maar zo kan je het best zien.
OKé, maar dan heb ik een vraag in die context. In de veronderstelling dat negatief zijn eigen is aan een persoon oid. Iemand die heel positief ingesteld is en omringd is door een gemiddelde positief denkenke mensen, zal kans maken dat hij positief 'blijft' denken. Maar die persoon in een negatieve omgeving plaatsen waar een gemiddelde persoon negatief denkt, zal die persoon die positief denkt op lange termijn een negatief denkende individu maken terwijl ie oorspronkelijk uit zichzelf , positief was.Dus negatief zijn/denken kan toch niet altijd eigen zijn aan jezelf of iets zijn dat jezelf activeert? Dat betwijfel ik.quote:Op maandag 2 december 2013 19:48 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waar ik op doelde was negatief over jezelf zijn en daar je omgeving de schuld van geven terwijl dat, negatief over jezelf zijn, iets is wat je zelf actief doet.
quote:Op maandag 2 december 2013 20:26 schreef complicate het volgende:
[..]
Topic begint goede kant op te gaan.
Denkbeeldenquote:Op maandag 2 december 2013 20:40 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Omdat jij jezelf er ineens in herkent? Waarom loop jij constant alles aan de hand van je eigen denkbeelden te waarderen? TS heeft een probleem, dat is waar het topic om draait. Niet in hoeverre de aangedragen oplossingen met jouw denkbeelden overeenkomen. Nogmaals, redeneer de problemen van TS niet naar je eigen oplossingen toe. Z'n probleem is duidelijk genoeg.
Het gaat niet om positief of negatief denken, dat is juist het hele punt. Het is gewoon zoals het is en dat moet je ongefilterd leren aanschouwen. Dat is het nut van niet denken als ik het goed begrijp, dat de realiteit binnenkomt zoals die is.quote:Op maandag 2 december 2013 20:32 schreef complicate het volgende:
[..]
OKé, maar dan heb ik een vraag in die context. In de veronderstelling dat negatief zijn eigen is aan een persoon oid. Iemand die heel positief ingesteld is en omringd is door een gemiddelde positief denkenke mensen, zal kans maken dat hij positief 'blijft' denken. Maar die persoon in een negatieve omgeving plaatsen waar een gemiddelde persoon negatief denkt, zal die persoon die positief denkt op lange termijn een negatief denkende individu maken terwijl ie oorspronkelijk uit zichzelf , positief was.Dus negatief zijn/denken kan toch niet altijd eigen zijn aan jezelf of iets zijn dat jezelf activeert? Dat betwijfel ik.
En in context van TS , mag je in bovenstaande veronderstelling: "negatief denken/zijn" vervangen door "diepgaand zijn" en "omgeving" vervangen door "oppervlakkig zijn".
Het punt is zoals ik het zie hier dat het denken op zich wordt gezien als bepalend wat alleen zo is als je de gedachte dat gedachten bepalend zijn gelooft. Negatief denken kan gevormd worden, positief ook, maar het blijft denken, iets wat er gewoon is en wat in feite los staat van wie je bent.quote:Op maandag 2 december 2013 20:32 schreef complicate het volgende:
OKé, maar dan heb ik een vraag in die context. In de veronderstelling dat negatief zijn eigen is aan een persoon oid. Iemand die heel positief ingesteld is en omringd is door een gemiddelde positief denkenke mensen, zal kans maken dat hij positief 'blijft' denken. Maar die persoon in een negatieve omgeving plaatsen waar een gemiddelde persoon negatief denkt, zal die persoon die positief denkt op lange termijn een negatief denkende individu maken terwijl ie oorspronkelijk uit zichzelf , positief was.Dus negatief zijn/denken kan toch niet altijd eigen zijn aan jezelf of iets zijn dat jezelf activeert? Dat betwijfel ik.
'Dit topic gaat de goede kant op'. Waarom gaat het de goede kant op? Je reageert op een opmerking van een ander die blijkbaar aansluit bij wat jij vindt en daarom gaat het topic ineens de goede kant op. Probleem van TS bestaat nog in dezelfde mate, dus ik snap even niet hoe jij kunt vinden dat het topic ineens de goede kant op gaat.quote:Op maandag 2 december 2013 20:41 schreef complicate het volgende:
[..]
Denkbeelden![]()
Welke denkbeelden? TS zou minder "moeten" nadenken. Dus over welke denkbeelden heb je het?
En dat is toch ook mijn punt, dat het niet gaat om positief en of negatief denken! Maar meer om die onvrede die hij ervaart weg te "werken"? door minder te rationaliseren?quote:Op maandag 2 december 2013 20:42 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Het gaat niet om positief of negatief denken, dat is juist het hele punt. Het is gewoon zoals het is en dat moet je ongefilterd leren aanschouwen. Dat is het nut van niet denken als ik het goed begrijp, dat de realiteit binnenkomt zoals die is.
Ik refereerde naar het feit dat Canillas zei , dat je het zou kunnen bekijken als een vorm van afkicken van denken. En dat is ergens ook mijn punt. Dat denken/ratio in evenwicht moet zijn met emotie ed.quote:Op maandag 2 december 2013 20:44 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
'Dit topic gaat de goede kant op'. Waarom gaat het de goede kant op? Je reageert op een opmerking van een ander die blijkbaar aansluit bij wat jij vindt en daarom gaat het topic ineens de goede kant op. Probleem van TS bestaat nog in dezelfde mate, dus ik snap even niet hoe jij kunt vinden dat het topic ineens de goede kant op gaat.
Sorry, maar ik volg je gewoon niet.quote:Op maandag 2 december 2013 20:44 schreef complicate het volgende:
[..]
En dat is toch ook mijn punt, dat het niet gaat om positief en of negatief denken! Maar meer om die onvrede die hij ervaart weg te "werken"? door minder te rationaliseren?
Oké en is dat iets dat iedereen wel aankan? Is iedereen wel in staat om eigen gedachten te sturen?quote:Op maandag 2 december 2013 20:43 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het punt is zoals ik het zie hier dat het denken op zich wordt gezien als bepalend wat alleen zo is als je de gedachte dat gedachten bepalend zijn gelooft. Negatief denken kan gevormd worden, positief ook, maar het blijft denken, iets wat er gewoon is en wat in feite los staat van wie je bent.
Nergens in het universum wordt bezig gehouden met niet-willen van dingen behalve in de denk-wereld van mensen. Dat is negativiteit; je bezig houden met wat je niet wil en waar je je mee bezig houdt daar stuur je jezelf op af. Zo verlies je ruimte om je bezig te houden met wat je wel wil. Als je bewust aanwezig bent hou je je bezig met wat er wel is, in je hoofd gaat het vaak over wat er allemaal niet is. Het is aan jezelf om te beslissen waar je je aandacht aan geeft.
Niet sturen maar afleren dat je gedachten bepalen ipv jijzelf. Wanneer je ervaren hebt dat het maar gedachten zijn, dus eigenlijk niets, waarom zou je ze dan nog willen sturen? Gedachten zijn er gewoon en als je je aandacht erop richt ervaar je ze.quote:Op maandag 2 december 2013 20:52 schreef complicate het volgende:
Oké en is dat iets dat iedereen wel aankan? Is iedereen wel in staat om eigen gedachten te sturen?
Wat een openbaring ineens, dit stukje, en dan vooral die eerste zin. Ik kan een glimlach niet onderdrukken.quote:Op maandag 2 december 2013 20:43 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nergens in het universum wordt bezig gehouden met niet-willen van dingen behalve in de denk-wereld van mensen. Dat is negativiteit; je bezig houden met wat je niet wil en waar je je mee bezig houdt daar stuur je jezelf op af. Zo verlies je ruimte om je bezig te houden met wat je wel wil. Als je bewust aanwezig bent hou je je bezig met wat er wel is, in je hoofd gaat het vaak over wat er allemaal niet is. Het is aan jezelf om te beslissen waar je je aandacht aan geeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |