abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133776052
Mijn nieuwe (nieuwbouw) huisje heeft ventilatieroosters boven de ramen. Nu komt er aardig wat verkeer voor mijn deur langs en dit hoor ik vrij goed binnen, ook als ik de roosters dichtzet. Dat dichtzetten is een nogal halfbakken schuifje wat dus voor geen meter afsluit, i.c.m. klinkers voor de deur = herrie. Uitstekend denkwerk van de architect. Kortom: ik wil dat kreng dichtzetten. Hier heb ik e.e.a. gelezen erover.

Het kan het beste aan de buitenkant waar er een koepeltje voor zit zeg maar. Ik twijfel aan de beste manier, vooral ook omdat het niet-permanent moet zijn (huurhuis). Dicht PUR-en kan dus niet, maar ik las wel iets over pur in zakjes spuiten en dat dan ergens tussen stoppen. Alternatieven:
- glas/steenwol: isoleert goed. Echter, moeilijk tussen de spijlen te krijgen.
- dichttapen: te weinig isolerend.

Voor de nodige ventilatie heb ik roosters aan de achterkant van de kamer, dus dat vormt geen bezwaar.

Iemand ervaring of advies? Is een rol of een plaat wol beter?
pi_133776704
Roosters hoor je niet dicht te zetten omdat je dan niet voldoet aan de minimale eisen van het bouwbesluit en wellicht wanneer mechanische afvoer is toegepast het systeem niet meer optimaal werkt.

Wanneer je geluidsoverlast hebt kan je wellicht suskasten toepassen.
pi_133778383
Een woning is met een ventilatie balans berekend.
Dit betekent dat alle roosters die geplaatst zijn nodig zijn voor een gezond leef klimaat.
De roosters zijn gekozen vanwege de ventilatie doorlaat, alle roosters bij elkaar zorgen dus voor de benodigde doorlaat.

Via de luchttoevoer is ook de mechanische ventilatie box afgesteld (Welke gegarandeerd in je nieuwbouw woning zit). Dit systeem gaat dus slecht(er) functioneren als je de ventilatie roosters permanent afsluit.

Kortom: Niet doen want het is slecht voor je leefklimaat & installaties. Plaats zoals Rakker voorstelde in dit geval suskasten die het geluid dempen.
pi_133779131
Ik heb ze zelf in de winter op 10% staan anders word het veel te droog in huis, als ik ze helemaal los zou zetten dan heb ik 2 kieren van 200x5 cm en tocht je de kamer uit
Betreft wel een jaren 60 woning zonder afzuiging en houten vloeren wel dubbelglas.
pi_133779322
Suskasten zijn niet zomaar te plaatsen, daarvoor moet het hele gebeuren eruit gesloopt worden, verhuurder ziet me al aankomen.

Wat betreft de ventilatie: er zijn voldoende andere aanvoerkanalen, zoals ik al zei. De MV is simpel in opzet en zal van één gesloten kanaal niet minder functioneren.

Geluidsoverlast is minstens zo slecht voor je leefklimaat. En daarvoor gaat die kast dicht :).

Dus: hoe kan ik dat het beste doen?
pi_133779474
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:43 schreef citywok het volgende:
Suskasten zijn niet zomaar te plaatsen, daarvoor moet het hele gebeuren eruit gesloopt worden, verhuurder ziet me al aankomen.

Wat betreft de ventilatie: er zijn voldoende andere aanvoerkanalen, zoals ik al zei. De MV is simpel in opzet en zal van één gesloten kanaal niet minder functioneren.

Geluidsoverlast is minstens zo slecht voor je leefklimaat. En daarvoor gaat die kast dicht :).

Bij mij kun je het binnenrooster eraf klikken, en bij jou?
Ps ik zie de foto niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2014 op 30-11-2013 18:57:10 ]
pi_133779662
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:43 schreef citywok het volgende:

Er zijn voldoende ventilatiekanalen wanneer alles openstaat.
Je denkt dat er ventilatiekanalen teveel zijn toegepast? en dat ze er voor de lol zitten?
pi_133779727
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:56 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Je denkt dat er ventilatiekanalen teveel zijn toegepast? en dat ze er voor de lol zitten?
Zoals bij mij 2x200x5cm? Kerel de openhaard waait uit.
pi_133779770
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:50 schreef 2014 het volgende:

[..]

Bij mij kun je het binnenrooster eraf klikken, en bij jou?
Ps ik zie de foto niet.
Ik kan 'm op een andere pc wel zien, iemand anders ook problemen met de foto?

Het rooster is één vast geheel, kan hem alleen open/dicht zetten.
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:56 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Met diezelfde logica mag je hem ook niet dicht kunnen zetten, anders zou je langzaam in een hypercapnisch coma glijden.
pi_133780383
Ja zie de foto nu, is beetje lastig op tablet.
Kun je er geen rolletjes buisisolatie tussenstoppen?
Lijkt mij de meest schone handige omdat flexibel en betaalbare oplossing
pi_133780631
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:59 schreef 2014 het volgende:

[..]

Zoals bij mij 2x200x5cm? Kerel de openhaard waait uit.
Daarom kan je een ventilatierooster dichter doen wanneer er veel wind staat.
Maar het moet altijd openstaan om aan de ventilatie eisen te voldoen.
pi_133781007
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 november 2013 19:30 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Daarom kan je een ventilatierooster dichter doen wanneer er veel wind staat.
Maar het moet altijd openstaan om aan de ventilatie eisen te voldoen.
beetje tegenstrijdig wat je nu schrijft, snap je het zelf wel?
pi_133781849
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 19:21 schreef 2014 het volgende:
Ja zie de foto nu, is beetje lastig op tablet.
Kun je er geen rolletjes buisisolatie tussenstoppen?
Lijkt mij de meest schone handige omdat flexibel en betaalbare oplossing
Is dat wel opvullend genoeg? Ik ben bang dat de lucht en dus het geluid er zo langs kan.
pi_133782280
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 20:09 schreef citywok het volgende:

[..]

Is dat wel opvullend genoeg? Ik ben bang dat de lucht en dus het geluid er zo langs kan.
Heb je wel'in verschillende diameters ik denk dat je wel in die richting moet denken iets wat flexibel is en blijft evt schuimrubber.
pi_133833484
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 19:45 schreef 2014 het volgende:

[..]

beetje tegenstrijdig wat je nu schrijft, snap je het zelf wel?
Niks tegenstrijdig.
Is altijd open, alleen wanneer er meer wind staat op de gevel kan je de opening verkleinen... maar altijd open.

Marja zet het maar lekker dicht, uiteindelijk maakt het mij niet uit.
Het is je eigen gezondheid en huis.
pi_133837467
2roosters half open is vergelijkbaar met 1rooster dicht en 1rooster open.
pi_133837627
Lekker je ventilatie / aanvoer frisse lucht beperken ^O^

Maarre, als je er zoveel last van hebt, waarom ben je er dan gaan wonen?
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  maandag 2 december 2013 @ 13:43:11 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_133840564
Als dit nieuwbouw is en de gevel duidelijk een geluidbelaste gevel is, zal daar ongetwijfeld rekening mee gehouden moeten zijn lijkt me.
Er zijn overigens gewoon suskasten voor glasplaatsing hoor, zie bijvoorbeeld: http://www.duco.eu/producten/product.cfm?prod=32&pid=3-4&cat=4
Die kunnen echter niet zoveel dempen als de "normale" suskast. Alles is totaal afhankelijk van het geluidsniveau op de gevel.
Aangezien dit huur is, gewoon je probleem bij de verhuurder neerleggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')