MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 15:07 |
In de hoop dat hier fokkers zitten met echt verstand van zaken een aantal redelijk technische vragen over het belang van het warm genoeg krijgen van de motor van een diesel-auto; Inleiding Schijnbaar is het zo dat het rijden van veel korte ritjes slecht is voor met name diesels omdat diesel-motoren langer nodig hebben om warm te worden. Of je nou een lange of korte rit maakt; je motor is aan het begin natuurlijk even lang koud, dus in dat opzicht is er geen verschil. Het probleem komt echter voort uit het feit dat diesel-motoren schijnbaar een minimumtemperatuur moet bereiken om op de lange termijn 'schoon' te kunnen blijven. Vraag 1 Wat zijn precies de redenen dat een diesel-motor warm genoeg moet worden? a) Is de enige reden dat dat nodig is om de roetfilter goed schoon te kunnen houden? (om de viezigheid in de roetfilter te kunnen verbranden) b) Of spelen er ook andere factoren? Als tweede reden heb ik gehoord dat voldoende motor-hitte nodig is om eventueel aanwezige condens uit de motor te kunnen krijgen en zo roest te voorkomen. Is dat inderdaad een valide reden of is dit onzin? Vraag 2 a) Hoeveel kilometer zou je minimaal moeten rijden om een diesel-motor warm genoeg te krijgen? b) En hoe lang moet je vervolgens door blijven rijden? (Is het simpelweg aantikken van de temperatuur voldoende, of is het daarna nog minimaal 20 minuten [ik noem maar wat] doorrijden ook echt noodzakelijk?) Vraag 3 In hoeveel procent van je totaal aantal ritten moet je die minimum-temperatuur eigenlijk wel aantikken? (Ik besef me dat deze vraag om redelijke subjectieve antwoorden vraagt, maar toch hoor ik graag wat jullie denken/vinden..) Zou 1 lange rit op 24 kortere ritten van pak en beet 13 km voldoende zijn? Achtergrondsituatie: De ideale auto is helaas alleen beschikbaar in diesel-uitvoering. Mijn woon-werk-verkeer is maar 13km heen en 13km terug, en dat zal dan ook de meeste weken de maximaal af te leggen afstand worden. Daarbij komt nog eens dat die ritten deels filerijden zullen zijn, en dat ik in een stedelijke omgeving woon waarbij ook het gros van mijn andere ritten maximaal 13km zullen zijn. Één keer per maand een rit van een goed uur zit er wèl in, en enkele keren per jaar een rit van een hele dag ook wel. Maar is een diesel in dit geval nog te verantwoorden? Of is dergelijk rijdgedrag gewoon echt slecht voor een diesel-motor en dus benzine in dit geval echt de enige spreekwoordelijke way-to-go? Ik kijk uit naar jullie gedachten ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door MrMiguel op 30-11-2013 15:16:45 ] | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 30 november 2013 @ 15:24 |
1) Een motor moet op bedrijfs-temperatuur komen om zo minder slijtage te hebben, en hij is zuiniger. 2)A Geen idee, een moderne diesel motor is zo extreem efficiënt dat er al extra verwarming in het koelsysteem word geplaatst om de motor toch nog relatief 'vlot' op temperatuur te krijgen. B) Het mooiste is dan om door te rijden, zodat ook het DPF de kans krijgt om te regenereren. 3) Elke rit... | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 15:27 |
Condens verwijderen uit je motor is echt secondenwerk. Binnen 1 minuut is het blok zelf zo warm dat die echt wel droog is (van binnen). De uitlaat blijft heel iets langer koud maar ook dat duurt niet lang. Hoe het precies allemaal zit met warmtijd en roetfilter is me niet exact bekend. Hoe lang hij warm moet zijn: Geen minimum. Zodra hij warm is is hij droog. Eigenlijk is hij al droog voor hij goed en wel warm is. In hoeveel procent...tjsa gut, geen idee. Als jij dagelijks 13km heen en terug doet zit je echt wel ver voorbij het zorgenpunt. Wij rijden diesel, veel korte stukjes, woon-werk is 15km enkele reis. Er is best e.e.a. mis met de auto maar ik heb nog niets maar dan ook niets gehad dat aan korte stukjes te wijten is (motorisch gezien). Als het roetfilter een probleem zou zijn hadden we wel een aandachtspunt bij de APK gehad maar ook dat is geen punt. Langer rijden is natuurlijk altijd beter per km voor de motor, maar dat is bij benzine net zo. Ik zou me voor jouw gebruik absoluut geen zorgen maken over diesel rijden. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 30 november 2013 @ 15:31 |
Na 13 Km is een motorblok nog echte niet op temperatuur, dit is pa nadat de motorolie een temperatuur heeft bereikt van minimaal 90 graden Celsius. Daar moet je toch iets langer voor rijden. | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 15:31 |
En wat gaat er dan mis wat bij benzine niet mis gaat? | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 15:47 |
TS: Als je je motor snel warm wilt hebben moet je vooral een kleine motor nemen bij de auto die je op het oog hebt. En een stapel bakstenen van 800kg achterin leggen, dat helpt ook ![]() | |
powerflux | zaterdag 30 november 2013 @ 15:47 |
13KM, dat lijkt me een perfecte afstand om te fietsen. Ook betaal je veel meer MRB op diesel dan bij benzine. Het prijs/liter voordeel zul je met jouw kilometers niet behalen. Dit soort korte afstandjes zijn voor benzine net zo min lekker, maar als je rustig rijdt moet elke auto het toch wel een normale tijd kunnen volhouden hoor. Lekker doorjakkeren met koude motor is ook net zo goed voor alle motoren funest. | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 15:54 |
Dit is eigenlijk wel de beste gedachte. Ik doe dit ook elke dag en het is veel fijner dan elke dag in de auto filekijken. Na het fietsen kom je veel fitter en relaxter thuis. Als je veel file denkt te hebben is de fiets daarbij nagenoeg net zo snel als de auto. | |
MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 15:58 |
Eens en ik zou op zich ook graag fietsen, maar dat zit er gewoon niet in. Fietsen met pak is namelijk geen optie (zeker niet als het regent), en er zijn geen douche/omkleed-faciliteiten op mijn werk. Het wordt dus sowieso de auto. De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten (gegeven dat de voorkeursuitvoering alleen als diesel geleverd kan worden, maar bij relatief veel korte ritten benzine-motoren dus minder lijden/slijten). | |
cambriagmx | zaterdag 30 november 2013 @ 16:03 |
Tja, eigenlijk perfect voor een hybride of elektrische auto. | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 16:06 |
De vraag die jij je moet stellen is of je je bang gaat laten maken door vage verhalen of niet. Ik rij al jaren diesel met de woon-werk afstand die jij ook doet. Jij doet meer stad, dus meer optrekken, dus is je motor in minder km's warm dan die van mij. En ik heb geen centje pijn gehad wat te wijten is geweest aan onvoldoende opgewarmde motor. Zeker met een moderne motor die sneller opwarmt dan die oudere dingen van mij (1997, 2002) zou ik niet moeilijk doen. Als jij graag auto X wilt en die is er voor jou alleen in diesel dan doe je gewoon lekker diesel. | |
powerflux | zaterdag 30 november 2013 @ 16:30 |
Kijk of je de duurdere vaste lasten daadwerkelijk compenseert door het verschil in brandstofprijs. Dat is de hoofdreden voor de keus van diesel/benzine. | |
heyhallodaar | zaterdag 30 november 2013 @ 16:38 |
Wat voor auto is dat dan? Waarom is precies de dieselversie de voorkeursversie? Daar is toch zeker ook wel een gelijkwaardig benzinevariant van? | |
Robuustheid | zaterdag 30 november 2013 @ 17:07 |
Maakt het dus minder uit of een benzinemotor nog tijdig warm wordt, t.o.v. de dieselversie? Het enige verschil is toch dat de dieselmotor geen bougies heeft, een hogere compressie. Waarom zou de opwarmingstijd dan voor een diesel meer van belang zijn, vergeleken met benzine (turbo buiten beschouwing gelaten). | |
MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 17:08 |
VW Golf 4-motion... (die wordt alleen als diesel geleverd) Dat formaat auto, 4-wheel-drive, benzine, in een enigszins leuk uiterlijk (dus geen Subaru, Panda oid), in een vergelijkbare prijsklasse als de Golf, dat dan ook nog in Nederland leverbaar is, bestaat helaas gewoon niet. | |
Sounddragon | zaterdag 30 november 2013 @ 17:12 |
De eerste vraag die bij mij te binnen schiet: waarom rijd je in hemelsnaam een diesel als je zo dicht bij je werk woont ![]() | |
MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 17:18 |
Is al beantwoord in het topic (maar ik kan het me voorstellen dat je niet alle reacties hebt gelezen); • Ik ben op m'n werk altijd in pak. 13km fietsen met pak is geen doen, te meer daar er geen douche-/omkleed-faciliteiten op mijn werk zijn. • Ik rijd nog geen diesel, maar heb er één op het oog. De reden is dat er eigenlijk maar één auto is die aan al m'n andere eisen voldoet (de VW Golf 4-motion), en die kan alleen als diesel geleverd worden. | |
Life2.0 | zaterdag 30 november 2013 @ 17:37 |
ook belangrijk, je weet nu wel dat het niet efficient is, maar wat zou je er aan kunnen doen, je gaat niet opeens een nieuwe auto kopen hoop ik.. geen idee of benzine wel bij 13km op temp is | |
Sounddragon | zaterdag 30 november 2013 @ 18:01 |
![]() Ik zie het probleem niet, en een regenpakkkie past er ook nog wel overheen. | |
Sounddragon | zaterdag 30 november 2013 @ 18:03 |
als ik me niet vergis is het normaliter 20 minuten ofzo. | |
jitzzzze | zaterdag 30 november 2013 @ 18:04 |
Hou het maar op 20/25 kilometers rijden voordat een diesel echt goed op bedrijfstemperatuur. | |
Life2.0 | zaterdag 30 november 2013 @ 18:05 |
zou er wel spatbordjes op zetten hoor ![]() of gewoon zon electroscootertje nemen, heb je beenkappen en lekker lui niets doen | |
stripe | zaterdag 30 november 2013 @ 18:36 |
Met 13km zijn misschien alleen mini-benzine autootjes op temperatuur. Redelijke diesels zijn vaak na 20km/30km lekker warm. Waarom koop je geen brommertje of een renault twizzy ofzo? | |
hardcore-gabberr | zaterdag 30 november 2013 @ 18:47 |
de v6 jes hebben ook 4 wiel aandrijving. dus ee?? | |
PH-KCD | zaterdag 30 november 2013 @ 18:51 |
eeee man. | |
Robuustheid | zaterdag 30 november 2013 @ 18:51 |
????????????? ???????? | |
heyhallodaar | zaterdag 30 november 2013 @ 19:37 |
Deze Subaru al gezien? Kijk er eens met een open mind naar zou ik zeggen, Golfjes zijn er al zoveel.. ![]() | |
2014 | zaterdag 30 november 2013 @ 19:58 |
Ik heb zelf als'luie donder jarenlang 7 km ritjes gereden motor en kleppen zwaar vervuild Uitlaat regelmatig rot, accu regelmatig kapot | |
MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 20:09 |
Voor wat ik begrepen heb wordt dat veroorzaakt doordat dieselmotoren allereerst wat groter/robuster zijn, maar ook doordat ze zuiniger zijn (wat leidt tot minder restwarmte bij het verbrandingsproces). | |
Robuustheid | zaterdag 30 november 2013 @ 20:22 |
Zoals ik het van je reactie dus begrijp, zijn dieselmotoren zuiniger, en worden dus minder snel warm dan benzinemotoren. | |
Palomar | zaterdag 30 november 2013 @ 20:23 |
Ik rij ook elke dag zo'n 8km enkele reis naar mn werk, waarbij de motor bij dit koude weer ook lang niet op temperatuur komt. Een of twee keer per week rij ik wel wat langere stukken snelweg en trek hem eenmaal op temperatuur vaak wel even lekker in de toeren, in de hoop dat de boel weer een beetje schoonblaast ![]() | |
MrMiguel | zaterdag 30 november 2013 @ 20:31 |
Ja. Maar ik heb er verder zelf ook geen verstand van, en vat eigenlijk alleen maar samen wat ik heb gelezen/gehoord. | |
TR08 | zaterdag 30 november 2013 @ 20:49 |
Dieselmotoren worden met name minder snel warm omdat er meer kilo's ijzer in zitten. Uitlaatgassen van moderne verbrandingsmotoren (olie, diesel, aardgas, benzine) liggen allemaal zo rond de 350-400 C. Dat verschil is te klein om een groot verschil in opwarm snelheid te verklaren. Het zit zeker in de kilo's ijzer en mogelijk ook in een stukje verschil in besturing van de motor. Denk hierbij aan brandstof overmaten, uitlaat gas recirculatie tijdens warmrijden, etc. Daarbij heeft een benzine motor een lucht regelklep en een diesel niet. Het kan zijn dat een TDI dus meer lucht trekt en dus ook meer warmte afgeeft naar de omgeving via de uitlaat. Aan de andere kant hebben de diesels vaak een turbo en de benzine niet. Een op- en afspoelende turbo heeft in zekere zin hetzelfde effect als een openende en sluitende lucht regelklep. Ik weet niet welke van de 2 het grootste regelbereik heeft. | |
daNpy | zaterdag 30 november 2013 @ 23:27 |
Grootste punt is deze is de olie. Er zijn diverse belangrijke eigenschappen van olie in je motorblok waarvan je kunt bediscussieren of smering de belangrijkste is. Ook vuil afvoeren is een zeer belangrijke eigenschap. Rijd je veel korte stukjes, dan loopt je motor veel vervuilender, ook intern. De olie vervuilt hierdoor dus ook, echter zal olie die goed op temperatuur is pas het vul goed afvoeren. Bij een diesel wordt een motor wat langzamer warm zoals hierboven staat beschreven. Ook zijn bijna alle diesels voorzien van een turbo. Een turbo wordt gesmeerd door een oliefilm laag en die is berekend op warme olie. Koude (dikkere) olie smeert de turbo niet goed met alle gevolgen van dien. Als je dus altijd korte stukjes rijdt en je motor nauwelijks echt warm draait kan het dus schadelijk zijn. Soms kun je die effecten pas op de lange termijn merken, evenals het gebruik van goedkope olie. Zelf houd ik altijd 20min of 20km aan voor ik echt boven de 3500rpm ga (benzine) Ik weet dat de olie sneller warm is -in m'n circuit Golf zit een olietemp meter - maar better safe than sorry. [ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 01-12-2013 00:23:40 ] | |
kingtoppie | zaterdag 30 november 2013 @ 23:41 |
Ik rij gewoon standaard rond de 1600/1800 toeren ![]() | |
daNpy | zondag 1 december 2013 @ 00:24 |
http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/ | |
TR08 | zondag 1 december 2013 @ 12:48 |
Mooi verhaal...typisch gevalletje doorgeslagen gedrag ![]() Gelukkig kun je ook zuinig rijden zonder het zo bont te maken als hier. | |
daNpy | zondag 1 december 2013 @ 12:50 |
Ja, was om ff aan te geven "dat lekker lage toeren draaien" zuinig is bij de pomp, maar niet bij de dealer. De Passat 2.0 Bluemtion bij ons op het werk geeft ook aan dat je met 1100rpm in zijn 4 50km/h kan rijden ![]() | |
blup | zondag 1 december 2013 @ 13:00 |
Mijn moeder is ook zo een schakelaar met dr 1.9 tdi (130PK).. Als ik een rondje rij kotst hij een partij rookschermen uit.. Heb d'r al vaker gezegd dat ze hem wanneer hij goed warm is iets vaker even moet doortrekken. Grootste risico is 't roetfilter en de EGR die vol raken en je olie vervuild raakt omdat het nooit echt z'n bedrijfstemperatuur haalt.. Vooral in de winter zal je het op ten duur gaan horen aan je motor dat hij koud vele malen rauwer loopt dan wanneer hij warm is. | |
Mano_ | zondag 1 december 2013 @ 13:24 |
Is dat met benzine eigenlijk ook zo erg wat vervuiling betreft? Ik sukkel regelmatig met ~1200rpm in de 5 door de stad. Zonder te accelereren, enkel op stabiele snelheid. Aan de andere kant brand ik 'm ook regelmatig schoon ![]() | |
daNpy | zondag 1 december 2013 @ 13:29 |
Met nieuwe blokken met directe injectie wel. De kleppen krijgen dan vervuiling voor hun kiezen en omdat de brandstof hier niet meer komt (en het verbrand) levert dit op den duur ook problemen op. | |
Mano_ | zondag 1 december 2013 @ 13:33 |
Ik heb gelukkig geen last van moderniteiten in m'n blok ![]() | |
daNpy | zondag 1 december 2013 @ 13:35 |
Onze 6 cilinder rijdt ook makkelijk 50 in de 4 en 70 in de 5 met lage toeren. Zelfs optrekken gaat dan niet met bokken. Maar goed is het niet (is wel een moderner blok). Ook voor oude blokken houd ik er niet van. Gewoon lekker laten draaien, de oliepomp doet ook pas goed zijn werk vanaf 2000rpm...! | |
Mano_ | zondag 1 december 2013 @ 13:42 |
Bokken doen 6-cilinders net aan nee ![]() De Fiat 500 1.2 ecoshizzle van m'n ouders zegt ook dat je naar de 5 moet bij 50, maar dat vindt 'ie echt niet leuk ![]() | |
Fer | zondag 1 december 2013 @ 14:38 |
Hebben we het over een nieuwe golf? Kijk dan gewoon of je er een standkachel in kan laten zetten, kost relatief weinig omdat je toch al vrij dure auto gaat kopen voor wat je ermee wilt. En verder denk ik dat het wel meevalt als je hem tijdens die langere rit paar keer op zijn staart trapt. Deed ik ook weleens, hele week rustig rijden en 1x na een snelwegrit van 50km, bij het eerste stoplicht na de snelweg ff vol optrekken totaan de 4500rpm (diesel) en die dikke pluim er ff uitblazen. | |
MrMiguel | zondag 1 december 2013 @ 15:54 |
Hoi Fer, Hartelijk dank voor de goede creatieve suggestie. Het lijkt er echter op dat een standkachel in ieder geval niet genoeg soelaas biedt. Zie ook: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=3979 | |
Piet__Piraat | zondag 1 december 2013 @ 17:47 |
Ik zou uitgaan van wat Jitze zegt: 20 minuten of 20km, dan is ie wel een heel eind warm. Korte, koude ritjes zijn voor geen enkele auto goed, benzine of diesel. | |
jitzzzze | zondag 1 december 2013 @ 18:20 |
Hoewel 20 km wel betrouwbaarder is dan 20min. Want van 20 minuten stationair draaien is ie echt nog niet warm. | |
Piet__Piraat | zondag 1 december 2013 @ 18:22 |
Nee oké, 20min rijden dan. Maar ik ga er niet vanuit dat TS twintig minuten met een draaiende motor voor zijn huis gaat staan alvorens hij wegrijdt. | |
jitzzzze | zondag 1 december 2013 @ 18:23 |
Maar ook dan, 20 minuten in de stad van stoplicht tot stoplicht is ook niet voldoende om je blok goed op te warmen ![]() | |
jitzzzze | zondag 1 december 2013 @ 18:24 |
Ik heb wel eens een vent met een M5 touring bijna 10 minuten zien staan wachten voor ie weg reed ![]() | |
Pizza_Boom | zondag 1 december 2013 @ 23:19 |
In Alaska heb je dat ook. Systeem dat je auto automatisch laat starten als jij op een knopje drukt. Kan je olie enigzins op temperatuur komen. | |
Hyperdude | zondag 1 december 2013 @ 23:23 |
In de rest van de VS ook. Maar dan om de airco de boel ff af te laten koelen. ![]() | |
blup | zondag 1 december 2013 @ 23:28 |
Leuke videos geeft dat, starten met -20 en kouder.. Moet je 'ns horen hoe die blokken dan klinken. ![]() Ze hebben daar uiteraard iets andere olie, maar dat geluid ![]() Zelfs met olie-pre-heater standkachel ding.. ![]() |