http://www.nu.nl/politiek(...)ord-wel-tekenen.htmlquote:Kledingmerk Coolcat is wel degelijk van plan om een akkoord te ondertekenen dat de brandveiligheid in de textielfabrieken in Bangladesh moet verbeteren, maar zegt te wachten tot er concretere plannen zijn.
Dat zegt een woordvoerder van Coolcat tegenover NU.nl.
Eerder maandag verschenen er berichten in de media dat het om een akkoord over minimumsalarissen zou gaan. Ondanks herhaaldelijke oproepen van minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel) zouden de bedrijven niets willen ondertekenen. Het convenant gaat echter enkel over de brandveiligheid, niet over salarissen.
Coolcat stelt dat het al sinds begin dit jaar in bespreking is over een dergelijk contract, maar dat concrete plannen uitblijven. "Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen, maar we gaan niet iets ondertekenen waarvan het nog niet duidelijk is wat er precies in staat", aldus het kledingmerk.
Prénatal, een ander bedrijf dat door Ploumen werd genoemd, laat weten het Veiligheidsakkoord voor Bangladesh sinds een aantal weken te onderzoeken. "Prénatal is een verantwoordelijk bedrijf, dat de arbeidsomstandigheden van haar medewerkers waar ook ter wereld hoog in het vaandel heeft staan."
Andere bedrijven ondertekenden het covenant al wel. Het AD stelde maandag dat kledingwinkels die dat niet doen op een "zwarte lijst" zullen verschijnen.
Een woordvoerder van minister Ploumen stelt tegenover Quote dat die term niet uit de mond van de minister komt, maar dat drie bedrijven het akkoord inderdaad nog niet hebben ondertekend. "Bedrijven die na een herhaalde oproep daartoe kennelijk niet willen overgaan, spoort zij daartoe aan".
Ik vind de naam alleen al zo fout dat ik er niet naar binnen durf.quote:Op maandag 25 november 2013 18:14 schreef regiliopeace het volgende:
De PvdA moet eerst de coolcat-dragers in het Nederlandse straatbeeld eens aanpakken. Wat een wanstaltige kledij zeg.
Is toch lekker jaren '60?quote:Op maandag 25 november 2013 18:16 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik vind de naam alleen al zo fout dat ik er niet naar binnen durf.
Was je opa net zo fout in de oorlog als de naam coolcat nu is?quote:Op maandag 25 november 2013 18:16 schreef Innisdemon het volgende:
Een inwoner van Bangladesh noemen wij een Bengaal, of Bengalees.
Het bijvoegelijk naamwoord is dan: Bengaals.
Ik heb ook haar NOS interview gehoord. Op iedere kritische vraag kwam een lulkoek verhaal. Coolcat zegt dat ze niet door u benaderd zijn? Normale reactie in een gesprek: Dat klopt (niet). Haar reactie: bedrijven moeten niet achterblijven heel de wereld zoals de VS (veul belangrijke namen noemen!!) doen hieraan mee.quote:Op maandag 25 november 2013 18:18 schreef Kiniwa het volgende:
Orinaire chantage. Het afdwingen van een populistisch plan dat geen plan is. Maar ja, Ploumen is PvdA en een meer hypocriete politieke partij is vrijwel niet denkbaar.
Een politicus die iets wil afdwingen door ordinaire chantage hoort niet thuis in de politiek maar in de gevangenis.
Maar Henk en Ingrid willen wel 5 spijkerbroeken, 10 t-shirts 12 paar sokken en een onderbroek kunnen kopen voor 100 euroquote:Op maandag 25 november 2013 18:24 schreef GroningseGast het volgende:
Ik weet niet wat er aan gedaan kan worden maar ik vind het onmenselijk als er kinderen en volwassenen 16u per dag 7 dagen per week achter hun naaimachine zitten en daarna er onder kruipen om te slapen.
En daarom geven ze nu pas een neuk, logisch.quote:Op maandag 25 november 2013 18:10 schreef Brum_brum het volgende:
Prénatal, een ander bedrijf dat door Ploumen werd genoemd, laat weten het Veiligheidsakkoord voor Bangladesh sinds een aantal weken te onderzoeken. "Prénatal is een verantwoordelijk bedrijf, dat de arbeidsomstandigheden van haar medewerkers waar ook ter wereld hoog in het vaandel heeft staan."
Al die mensen die Diors maken moeten eigenlijk terug naar het land om daar in de modder zonder veel toegevoegde waarde aan te kloten? Het is toch echt beter om geld uit het buitenland aan te trekken want dan kun je namelijk eten van elders kopen! Elkaars sterke en zwakke punten aanvullen noemen ze dat.quote:Op maandag 25 november 2013 18:32 schreef Kiniwa het volgende:
Je kunt vragen aan een bedrijf mee te werken aan een beter arbeidsklimaat voor de mensen in Bangladesh. Vragen! Niet dwingen door te dreigen met een 'verzonnen' zwarte lijst. In Bangladesh is een overschot aan mensen die allemaal moeten eten. En Dior's en Gucci's produceren is ook niet zinvol.
Als Ploumen als politica het niet eens is met de arbeidsomstandigheden in Bangladesh dan stapt ze naar de regering aldaar en mag ze haar plan uit de doeken doen.
Het via het Nederlandse bedrijfsleven spelen is niet alleen laf maar ongehoorde bemoeizucht.
Het is een ontwikkelingsproces datr tijd kost. Op den duur zullen de bedrijven in Bangladesh doordat ze harde valuta binnenkrijgen betere stoffen kopen en betere produkten maken. Dan stijgt de welvaart van de loonwerkers mee met de groei van het bedrijf. Het laatste wat je moet doen is als klant je met de interne gang van zaken binnen het bedrijf van de leverancier bemoeien. Dat is commrcieel al niet handig en op die manier maak je de relatie niet beter.quote:Op maandag 25 november 2013 19:02 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Al die mensen die Diors maken moeten eigenlijk terug naar het land om daar in de modder zonder veel toegevoegde waarde aan te kloten? Het is toch echt beter om geld uit het buitenland aan te trekken want dan kun je namelijk eten van elders kopen! Elkaars sterke en zwakke punten aanvullen noemen ze dat.
Dior weet ik niet zeker, maar Gucci wordt in Italië in elkaar geknutseld...quote:Op maandag 25 november 2013 18:32 schreef Kiniwa het volgende:
En Dior's en Gucci's produceren is ook niet zinvol.
Het is een beetje krom; bedrijven die ze hier voor tientallen of een paar honderd euro verkopen, die ze daar voor een paar cent laten maken door de arme bevolking. Dat is gewoon uitbuiting.quote:Op maandag 25 november 2013 19:53 schreef TweeGrolsch het volgende:
Anders laat je de arbeidsomstandigheden in Bangladesh gewoon over aan Bangladesh.
Nee, dat snap ik. Heb Gucci zelf vertegenwoordigd. Wat ik bedoel te zeggen is dat goedkope textiel en masse geproduceerd wordt. Gucci wordt in Italië geproduceerd, de meest Franse Prêt à Porter ook. Alleen Haute Couture wordt in eigen ateliers gemaakt.quote:Op maandag 25 november 2013 19:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dior weet ik niet zeker, maar Gucci wordt in Italië in elkaar geknutseld...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |