abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 22 november 2013 @ 11:44:54 #1
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133509843

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de gouden standaard van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

en
en een technische uitleg:

Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Zie een mooie infographic.

Bekijk ook deze presentatie ^O^.

De infographic 'hoe een Bitcoin transactie werkt'

De infographic 'Bitcoin is secured by the laws of the universe'.

Maar waar kan ik betalen met Bitcoins dan?

Thuisbezord.nl neemt sinds kort Bitcoins aan.

Games betalen met Bitcoin kan op Steam Bits

Coinmap is een wereldkaart met veel plaatsen waar je kan betalen met Bitcoins, handig als je op vakantie gaat.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 25 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 25 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 25 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Hoe start ik met bitcoin?
Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client.

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk.

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Een andere manier is een online wallet. Momenteel staat Blockchain.info goed bekend, maar vraag het even na in het topic voor recente informatie. Voordeel van een online wallet is dat je niet hoeft te wachten op het ophalen van de blockchain (kan een paar dagen duren op een oude laptop). Nadeel is dat het (veel) minder veilig is. Alleen voor kleine bedragen dus.

Bitcoins kopen en verkopen.
Vraag in het topic naar hoe je bitcoins momenteel het beste kan kopen/verkopen *G*.

Als je daar geen zin in hebt: op Bitonic.nl en Happycoins.nl kun je met iDeal Bitcoin kopen. Kijk even goed uit want goedkoop is het niet. Gebruik ze als je een klein bedrag wil uitgeven om mee te doen.

Goedkoper zijn de online exchanges. MtGox is de grootste. Vraag het even na om de meest recente informatie te hebben.

Grafiek van 12 juni, na de 'grote crash' van 25 naar 10 dollar. De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slashdoteffect. Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie bitcoincharts.

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum.

Bitcoin in meer detail
Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki. Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie: http://reddit.com/r/bitcoin
Als aller allerlaatste: http://www.thebitcoinchannel.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel: http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

Koersverloop:

Logaritmisch:


Lineair:


3-maanden:


Bitcoinkoersen volgen:
Je kunt de koersen volgen op bitcoinwisdom. µ heeft een uitleg gemaakt hoe dat werkt:


Er zijn ook Bitcoin spin-offs, elk met hun eigen unieke kwaliteiten. Een lijst wordt bijgehouden hier: https://bitcointalk.org/index.php?topic=134179.0

"Attentie: De (computertechnische) praktijk van bitcoin mining wordt niet hier maar in DIG besproken." ?
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  vrijdag 22 november 2013 @ 11:46:33 #2
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133509877
Kwam eigenlijk iets posten over de entertainment waarde van de trollbox.
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  Knapste mannelijke user 2022 vrijdag 22 november 2013 @ 11:48:25 #3
206731 Mortaxx
Doomer
pi_133509915
Die altcoins :D
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_133509987
quote:
4s.gif Op vrijdag 22 november 2013 11:48 schreef Mortaxx het volgende:
Die altcoins :D
Ja, bizar. Fontas kondigt een pump van een nader te noemen altcoin... en ze stijgen allemaal 40%, kopers hopen de goeie gekozen te hebben.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_133510197
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 11:51 schreef mike-amersfoort het volgende:
Ja, bizar. Fontas kondigt een pump van een nader te noemen altcoin... en ze stijgen allemaal 40%, kopers hopen de goeie gekozen te hebben.
Ik denk dat Fontas weinig te maken heeft met al deze pumps..

Toen ik een half jaar geleden bitcoins ondekte was het precies het zelfde, bitcoin stond voor die tijd hoog (lees : 85 dollar) en toen we eenmaal 250 dollar hadden bereikt en de crash volgde stegen de altcoins, pumps voorbij zien komen van 500 % in een paar uurtjes. Daarna zakte ze behoorlijk in en hebben ze lange tijd erg laag gestaan. Nu gebeurt weer hetzelfde, de les die je hieruit kan trekken is verkoop ze op tijd en word niet te hebberig :7
  vrijdag 22 november 2013 @ 12:03:45 #6
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_133510257
quote:
4s.gif Op vrijdag 22 november 2013 11:48 schreef Mortaxx het volgende:
Die altcoins :D
waar vind je die op btc-e?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_133510271
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:03 schreef Sosa het volgende:

[..]

waar vind je die op btc-e?
onder andere..
  vrijdag 22 november 2013 @ 12:05:44 #8
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_133510300
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:04 schreef wfoes1989 het volgende:

[..]

onder andere..
bedoel je met alt coins alternatieve coins, als bijv. NMC, FTC, PPC?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_133510325
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:05 schreef Sosa het volgende:
bedoel je met alt coins alternatieve coins, als bijv. NMC, FTC, PPC?
Ja, dat zijn de altcoins!
pi_133510441
En let even op voordat je in TRC investeerd, TRC gaat 1 december van btc-e.com
pi_133510503
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:10 schreef wfoes1989 het volgende:
En let even op voordat je in TRC investeerd, TRC gaat 1 december van btc-e.com
Daar zal nog wel een grote dump op volgen dus.
pi_133510578
Ik wilde trouwens snel wat kopen toen het even 700 was vanmorgen, maar ik zie dat bijvoorbeeld op bitonic de koers helemaal niet direct mee stijgt of daalt met de waarde op bitcoinity/markets, kan dat kloppen?
pi_133510596
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:16 schreef JDx het volgende:
Ik wilde trouwens snel wat kopen toen het even 700 was vanmorgen, maar ik zie dat bijvoorbeeld op bitonic de koers helemaal niet direct mee stijgt of daalt met de waarde op bitcoinity/markets, kan dat kloppen?
https://bitonic.nl/news/14/Drukke+tijden%3A+vraag+en+antwoord
pi_133510605
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:16 schreef JDx het volgende:
Ik wilde trouwens snel wat kopen toen het even 700 was vanmorgen, maar ik zie dat bijvoorbeeld op bitonic de koers helemaal niet direct mee stijgt of daalt met de waarde op bitcoinity/markets, kan dat kloppen?
Dat klopt
  vrijdag 22 november 2013 @ 12:19:48 #15
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_133510660
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:07 schreef wfoes1989 het volgende:

[..]

Ja, dat zijn de altcoins!
serieus? :D good guess, meteen investeren ;)

die stijging van NMC was echt onvoorzien, ik had er net 400 gedumpt net onder de dollar ;(
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_133510681
Je ziet helaas vaak dat als de prijs van bitcoin daalt dat je dan echt moeite hebt om bitcoins te kopen via bijvoorbeeld bitonic.nl . De voorraad gaat dan zo snel dat je steeds te laat bent.. Ik hoor vaak mensen zeggen "als de prijs flinkt daalt dan ga ik kopen" en dat gaat vaak niet heb ik gemerkt :)
pi_133511343
Daar gaat btc
KOOP ALLLESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
pi_133511391
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:47 schreef flesjewater88 het volgende:
Daar gaat btc
Wat bedoel je?
pi_133511461
Zou leuk zijn als hij echt eens een goeie val maakte. Heb nu voor het eerst wat $ die er een beetje toe doen, maar het ik heb het idee dat nu instappen niet echt de moeite zal lonen.
Forcefield City Bewoner
pi_133511615
Zolang er iedere dag mensen bijkomen die denken dat BTC een handig middel is om geld mee te verdienen zal de koers blijven stijgen. Evt uitstappers worden meteen opgevangen door mensen die weer instappen.
Zolang dit goed gaat is er niets aan de hand en word iedereen rijker, je wilt alleen niet je coins vasthouden als het uit elkaar dondert. Als dat gebeurd is kan de koers eindelijk stabiliseren en kunnen bitcoins door bedrijven en consumenten veilig gebruikt worden om hun spullen mee aan te schaffen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_133511658
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:59 schreef tofastTG het volgende:
Als dat gebeurd is kan de koers eindelijk stabiliseren en kunnen bitcoins door bedrijven en consumenten eilig gebruikt worden om hun spullen mee aan te schaffen.
Dus als de koers ineengestort is en op en neer gaat, is het pas veilig genoeg om gebruikt te worden?

Zeg je dat ook als het op 2000 dollar staat, en pas veilig is als het op 750 dollar staat :?
pi_133511676
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:52 schreef roislecxe het volgende:
Zou leuk zijn als hij echt eens een goeie val maakte. Heb nu voor het eerst wat $ die er een beetje toe doen, maar het ik heb het idee dat nu instappen niet echt de moeite zal lonen.
Ik verwacht toch dat we nog voor het eind van het jaar de 1000 dollar gaan aantikken. Tijdens een snelle stijging vloeien er denk ik meer dollars uit, voornamelijk door de grootbezitters in bitcoins die dan gaan cashen. Op het moment (na een snelle stijging) stromen er meer dollars in, dus moet hij logischerwijs ook gaan stijgen. Nu inkopen word denk zeker wel beloond.
pi_133512045
Oeps, ik was net een beetje aan het klooien, kijken hoe ik het lokaal kon bewaren en in een wallet, opgesplitst, naar ene computer en andere computer gestuurd, toen toch bedacht om alles samen te voegen. Kwam ik erachter dat je een fee betaald voor het overmaken van geld.

Hoeveel is dat? Ik gebruik Blockchain online en Multibit lokaal. Heb iets van 6/7 keer geld over zitten maken tussen mijn eigen wallets.
  vrijdag 22 november 2013 @ 13:16:22 #24
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_133512101
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 13:14 schreef JDx het volgende:
Oeps, ik was net een beetje aan het klooien, kijken hoe ik het lokaal kon bewaren en in een wallet, opgesplitst, naar ene computer en andere computer gestuurd, toen toch bedacht om alles samen te voegen. Kwam ik erachter dat je een fee betaald voor het overmaken van geld.

Hoeveel is dat? Ik gebruik Blockchain online en Multibit lokaal. Heb iets van 6/7 keer geld over zitten maken tussen mijn eigen wallets.
Multibit doet zo vanuit mijn hoofd 0.0001BTC, Blockchain zou je even moeten opzoeken, denk ook zoiets. Dat is dus ongeveer 7 cent per keer.
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
pi_133512152
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 13:01 schreef wfoes1989 het volgende:
Ik verwacht toch dat we nog voor het eind van het jaar de 1000 dollar gaan aantikken.
Eind van de maand bedoel je.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')