abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 november 2013 @ 22:00:06 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_133466084
Dag allemaal,

Van de winter had ik gedacht eens een mooie documentairefilm te gaan maken en zie, daar kan ik jullie hulp goed bij gebruiken. Ik dacht, laten we dan hier dan eens van gedachten over wisselen, daar is het toch een forum voor! Of niet dan, godverdomme?!

In ieder geval, enkele weken (nu al maanden geloof ik) bracht meneer Wilders een bezoek aan de wijk waar ik alweer enkele jaren woonachtig ben, de Haagse Schilderswijk. Hij zei dat hij daar het gevoel had, ik parafraseer, 'niet in Nederland te zijn'.

Nu vraag ik mij zef, waar dacht hij dan dat hij was? Dat gevoel zelf vind ik ook lastig om te omschrijven. Hij moet hebben geweten dat hij natuurlijk wel in Nederland was, maar op de een of andere manier voelde het niet zo aan. Kennen jullie dat gevoel - hier niet specifiek met betrekking op Nederland - dat je iets ziet en dan denkt: 'Het lijkt er niet op, hoewel ik weet dat het het wel is.'- of iets dergelijks.

Iets gaf hem dus in ieder geval in dat de Schilderswijk er niet uitziet zoals Nederland er in de versonderstelling van meneer Wilders uit moet zien. De Nederlandheid was op de een of andere manier verhuld, veronderstel ik dan maar.

Dat brengt mij op de vraag: 'Hoe herken je Nederland?' Ter illustratie: een tijdje terug was ik in Utrecht waar ik wat kip haalde bij de Kentucky Fried Chicken op het Vredenburg. Als je daar uit het raam kijkt, vanaf de eerste verdieping, is het enige wat je ziet een kantoorgebouw en de Starbucks Coffee aan de overkant. Uit dat beeld zelf had ik moeilijk op kunnen maken dat ik mij op dat moment in Nederland bevond, hoewel ik daar nu niet het gevoel had niet in Nederland te zijn.

Ongetwijfeld zijn er plekken in Nederland die wel zo Nederlands aandoen dat er geen twijfel mogelijk is dat je in Nederland ben. Voorbeeld; laatst stond ik in Weesp aan de Vecht waar het uitzicht bestond uit een klein jachthaventje met twee molens op de achtergrond. Nederlandser dan dat wordt het niet snel, maar representatief voor hoe het er in het leeuwendeel van Nederland écht aan toegaat is dat natuurlijk niet. Schijnnederlandheid, kan ik dat het beste noemen.

Herkennen we Nederland niet juist in de Haagse Schilderswijk, waar de enige gemeenschappelijke taal tussen de Somaliërs, Ghanezen, Marokkanen, Turken, Chinezen, etc. juist het Nederlands is? Herkennen we Nederland inderdaad in de molentjes aan de Vecht, of is het échte Nederland juist Amerika-light zoals ik in Utrecht tegen kwam?

Voor dit topic ben ik voornamelijk geïnteresseerd in waar jullie denken dat ik Nederland tegen kan komen. Dat je zegt: 'Dit is nu het Nederlandste plekje van Nederland.' Zelf denk ik, voor het moment, dat dat ergens ten westen van Utrecht moet liggen,- Woerden of iets dergelijks. Dit omdat Friesland natuurlijk Nederland niet kan zijn, net zoals Gelderland, Holland en Flevoland dat niet kunnen zijn. Dat is al nogwatland. Brabant hoort eigenlijk een beetje bij België en Limburg kwam pas bij het Koninkrijk na Suriname!

... nog interessanter dan dat, maar dat zal voornamelijk een vraag zijn die ik zelf hoop te beantwoorden - hoewel een hint in die richting natuurlijk ook meer dan welkom is - hoe Nederland dan te herkennen. Als ik dat niet kan, dan kan ik het ook moeilijk vinden.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133466160
edit; je had het al gefixed.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_133466224
Je herkend ze vaak aan het vingertje, en die wijst nooit naar zichzelf, kan op zich wel een interessante reis worden!
“When there is no desire, all things are at peace.”
  woensdag 20 november 2013 @ 22:03:38 #4
37950 JAM
pi_133466234
quote:
10s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:01 schreef deadprez het volgende:
edit; je had het al gefixed.
Alinea's? :).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_133466248
quote:
5s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:03 schreef JAM het volgende:

[..]

Alinea's? :).
Ja.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  woensdag 20 november 2013 @ 22:05:27 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133466326
Eigenlijk ben je dus op zoek naar het cliché Nederland.
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:11:39 #7
37950 JAM
pi_133466591
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:05 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk ben je dus op zoek naar het cliché Nederland.
Moet ik dit lezen als het cliché Nederland of het Clichénederland?
  woensdag 20 november 2013 @ 22:12:10 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133466610
quote:
5s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:11 schreef JAM het volgende:

[..]

Moet ik dit lezen als het cliché Nederland of het Clichénederland?
Het Clichénederland
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:14:46 #9
37950 JAM
pi_133466725
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het Clichénederland
Eerlijkheidshalve weet ik niet zo goed waar ik nu precies naar op zoek ben. De vraag hoe Nederland te herkennen (in de zin van: laat mij een Nederland zien) vind ik interssanter dan wat dat nu precies zal blijken te zijn. Mocht ik wel weten waar ik naar op zoek was, dan was het natuurlijk ook niet zo interessant.
Wat moet ik me dan eigenlijk voorstellen bij het Clichénederland?
  woensdag 20 november 2013 @ 22:18:07 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133466876
quote:
5s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:14 schreef JAM het volgende:

[..]

Het Clichénederland
Eerlijkheidshalve weet ik niet zo goed waar ik nu precies naar op zoek ben. De vraag hoe Nederland te herkennen (in de zin van: laat mij een Nederland zien) vind ik interssanter dan wat dat nu precies zal blijken te zijn. Mocht ik wel weten waar ik naar op zoek was, dan was het natuurlijk ook niet zo interessant.
Wat moet ik me dan eigenlijk voorstellen bij het Clichénederland?
Ik denk dat wat vooral in het buitenland bekend staat als Nederland. Beetje de canon. Sloten en polders, molens, rood-bruine koeien en zo. En grachten et cetera.

Dat is natuurlijk een stukje van Nederland, hardnekkig gekoesterd, maar bijvoorbeeld voor mij is dat juist weer niet Nederland.

Je zou ook kunnen overwegen om een verzameling te maken van allemaal verschillende stukken Nederland. Dus de diversiteit die als geheel Nederland vormt. Of daarin dan juist weer de grootste gemene deler.
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:21:37 #11
381517 Zapata
held op sokken
pi_133467018
Op TV zie ik meestal direct of iets in Nederland gefilmd is of niet. Weilanden, lelijke moderne gebouwen, overal loodsen en andere golfplaat industrie. Wegen met bomen en niet gemaaid gras en onkruid er langs. Dat is voor mij Nederland.
  woensdag 20 november 2013 @ 22:22:58 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133467075
Een werkelijk kenmerk van Nederland is de vlakheid. En de waterige luchten.
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:28:58 #13
37950 JAM
pi_133467333
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat wat vooral in het buitenland bekend staat als Nederland. Beetje de canon. Sloten en polders, molens, rood-bruine koeien en zo. En grachten et cetera.

Dat is natuurlijk een stukje van Nederland, hardnekkig gekoesterd, maar bijvoorbeeld voor mij is dat juist weer niet Nederland.

Je zou ook kunnen overwegen om een verzameling te maken van allemaal verschillende stukken Nederland. Dus de diversiteit die als geheel Nederland vormt. Of daarin dan juist weer de grootste gemene deler.
Hoe zou ik eigenlijk te werk moeten gaan?
Je zegt zelf al dat dat sloten, polders, etc. Nederland voor jou (ook voor mij trouwens) helemaal geen Nederland is. Dat is het natuurlijk wel, maar daarbij bekruipt mij dan ook dat rare gevoel waar Wilders in de Schilderswijk last van had dat je je daar niet voelt alsof je in Nederland bent,- wat dat Nederland dan wel ook zou moeten zijn. Je hebt in ieder geval niet het gevoel dat je daar thuis bent en als Nederlander ben je nu eenmaal thuis in Nederland. Misschien is het wel zo, ik maak even een sprongetje, dat Nederlanders zich op de eerste plaats helemaal geen Nederlander voelen, maar eerder, weet ik veel wat, Hagenees, Brabander, wat dan ook ,en dat dan gemakshalve Nederlander noemen.
Zelf had ik dat gevoel ook op de fiets van Weesp naar Muiden. Dat was niet Nederland, dat was blijkbaar ook Nederland. Toch een verschil in ervaring.
  woensdag 20 november 2013 @ 22:30:07 #14
37950 JAM
pi_133467379
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:21 schreef Zapata het volgende:
Op TV zie ik meestal direct of iets in Nederland gefilmd is of niet. Weilanden, lelijke moderne gebouwen, overal loodsen en andere golfplaat industrie. Wegen met bomen en niet gemaaid gras en onkruid er langs. Dat is voor mij Nederland.
...maar als je nu door het centrum van Amsterdam wandelt, waar werkelijk geen een weiland, weinig lelijke moderne gebouwen (het ligt er een beetje aan waar je dan precies in dat centrum bent) geen enkele loods en ook geen golfplaatindustrie te bekennen is,- heb je dan het gevoel niet in Nederland te zijn?
  woensdag 20 november 2013 @ 22:32:25 #15
381517 Zapata
held op sokken
pi_133467485
quote:
5s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:30 schreef JAM het volgende:

[..]

...maar als je nu door het centrum van Amsterdam wandelt, waar werkelijk geen een weiland, weinig lelijke moderne gebouwen (het ligt er een beetje aan waar je dan precies in dat centrum bent) geen enkele loods en ook geen golfplaatindustrie te bekennen is,- heb je dan het gevoel niet in Nederland te zijn?
Ik vind Amsterdam nou niet bepaald typisch Nederland maar zo ver wil ik niet gaan.
Het voelt als Nederland ook al zit er een Engels sprekende tulband achter de kassa van de winkel.
  woensdag 20 november 2013 @ 22:34:10 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133467568
quote:
5s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:28 schreef JAM het volgende:

[..]

Hoe zou ik eigenlijk te werk moeten gaan?
Je zegt zelf al dat dat sloten, polders, etc. Nederland voor jou (ook voor mij trouwens) helemaal geen Nederland is. Dat is het natuurlijk wel, maar daarbij bekruipt mij dan ook dat rare gevoel waar Wilders in de Schilderswijk last van had dat je je daar niet voelt alsof je in Nederland bent,- wat dat Nederland dan wel ook zou moeten zijn. Je hebt in ieder geval niet het gevoel dat je daar thuis bent en als Nederlander ben je nu eenmaal thuis in Nederland. Misschien is het wel zo, ik maak even een sprongetje, dat Nederlanders zich op de eerste plaats helemaal geen Nederlander voelen, maar eerder, weet ik veel wat, Hagenees, Brabander, wat dan ook ,en dat dan gemakshalve Nederlander noemen.
Zelf had ik dat gevoel ook op de fiets van Weesp naar Muiden. Dat was niet Nederland, dat was blijkbaar ook Nederland. Toch een verschil in ervaring.
Het hele generieke gevoel Nederland is natuurlijk kunstmatig. Door de politiek dan wel de commercie aangedragen.
Wat wel echt is, is natuurlijk het gevoel van je vertrouwde omgeving. Uiteraard hebben de Duitsers hier weer het juiste woord voor gevonden. Heimat.
Dat heeft helemaal niets met landsgrenzen te maken en al helemaal niet met Duitsland. Maar wel met een bepaald gevoel dat je hebt in de omgeving die voor jou als vertrouwd geldt, waar je je wortels hebt.
Voor jou zal dat Den Haag zijn, voor mij de Meierij. Op het Groningse platteland voelen we ons beiden niet thuis, terwijl dat nu juist beter voldoet aan het Nederlandse cliché
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:35:03 #17
37950 JAM
pi_133467606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:32 schreef Zapata het volgende:

[..]

Ik vind Amsterdam nou niet bepaald typisch Nederland maar zo ver wil ik niet gaan.
Het voelt als Nederland ook al zit er een Engels sprekende tulband achter de kassa van de winkel.
Ja, dat herken ik maar al te goed. Nu kom ik ook weleens in andere landen waar men dan ook een Chinatown of Turkse buurt of wat dan ook in een stad heeft; die zien er dan toch weer heel anders uit dan buurten met dezeflde samenstelling buitenlanders alhier! Het zijn dan wel buitenlanders, het zijn dan toch echt Nederlandse buitenlanders.
Een beetje vergelijkbaar met de notie, ik weet niet meer van wie, van 'We zijn dan wel ongelovigen, we zijn dan wel christelijke ongelovigen!'
  woensdag 20 november 2013 @ 22:39:59 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133467810
Ook iets opmerkelijks, wat hiermee samenhangt, is dat die proppers in Spanje en zo je altijd weten te herkennen als Nederlander en je correct aanspreken. Al zie je er zelf helemaal niet typisch Nederlands uit (zoals ik)
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:40:38 #19
37950 JAM
pi_133467846
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het hele generieke gevoel Nederland is natuurlijk kunstmatig. Door de politiek dan wel de commercie aangedragen.
Wat wel echt is, is natuurlijk het gevoel van je vertrouwde omgeving. Uiteraard hebben de Duitsers hier weer het juiste woord voor gevonden. Heimat.
Dat heeft helemaal niets met landsgrenzen te maken en al helemaal niet met Duitsland. Maar wel met een bepaald gevoel dat je hebt in de omgeving die voor jou als vertrouwd geldt, waar je je wortels hebt.
Voor jou zal dat Den Haag zijn, voor mij de Meierij. Op het Groningse platteland voelen we ons beiden niet thuis, terwijl dat nu juist beter voldoet aan het Nederlandse cliché
Stel je nu voor dat wij samen op zoek zullen gaan naar Nederland. We vertrekken dan van de veronderstelling dat jij meent dat dat de Meierij is, en ik meen dat dat Den Haag is. Daar hebben we het dan even over en ongetwijfeld zal jij goede redenen aan kunnen brengen waarom Den Haag dat zeker niet is, als ook ik dat de Meierij dat zeker niet is. Nou goed, dan gaan we op zoek.
Dan zullen we ontdekken dat er toch een zekere gradatie aan te brengen zal zijn in de plekken die wij bezoeken. De Kinderdijk, hoe goed dat ook voldoet aan het cliché, zullen we allebei zeker geen Nederland noemen; dat noemen we een toeristische trekpleister. Zuid-Limburg kunnen we ook wel weggooien, tenminste; we zullen toch een hoop plekken aan kunnen wijzen die Nederlandser zijn dan dat. Zoetermeer bijvoorbeeld, zouden we daar Nederland niet kunnen vinden? Is Delft dan niet al veel Nederlandser? Te Nederlands, roept de ander dan. Zo strepen we vrolijk door en weg tot we net dat ene plekje hebben gevonden waar we beiden van zeggen kunnen: 'Ja, dit zal het dan wel zijn. Hier is het.'
  woensdag 20 november 2013 @ 22:41:31 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133467879
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:40 schreef JAM het volgende:

[..]

Stel je nu voor dat wij samen op zoek zullen gaan naar Nederland. We vertrekken dan van de veronderstelling dat jij meent dat dat de Meierij is, en ik meen dat dat Den Haag is. Daar hebben we het dan even over en ongetwijfeld zal jij goede redenen aan kunnen brengen waarom Den Haag dat zeker niet is, als ook ik dat de Meierij dat zeker niet is. Nou goed, dan gaan we op zoek.
Dan zullen we ontdekken dat er toch een zekere gradatie aan te brengen zal zijn in de plekken die wij bezoeken. De Kinderdijk, hoe goed dat ook voldoet aan het cliché, zullen we allebei zeker geen Nederland noemen; dat noemen we een toeristische trekpleister. Zuid-Limburg kunnen we ook wel weggooien, tenminste; we zullen toch een hoop plekken aan kunnen wijzen die Nederlandser zijn dan dat. Zoetermeer bijvoorbeeld, zouden we daar Nederland niet kunnen vinden? Is Delft dan niet al veel Nederlandser? Te Nederlands, roept de ander dan. Zo strepen we vrolijk door en weg tot we net dat ene plekje hebben gevonden waar we beiden van zeggen kunnen: 'Ja, dit zal het dan wel zijn. Hier is het.'[/i]
En dan hebben het het Nederland van JAM en LXIV gevonden. Dan zijn er nog zo'n 8 miljoen Nederlanden te gaan..
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:47:28 #21
37950 JAM
pi_133468069
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

En dan hebben het het Nederland van JAM en LXIV gevonden. Dan zijn er nog zo'n 8 miljoen Nederlanden te gaan..
Zou er geen mogelijkheid zijn om onze eigen voorkeuren te elimeneren en een plekje te vinden waar alle Nederlanders - die, naar ik veronderstel buiten de eigen omgeving toch ook een gevoel van Nederlanderschap hebben - van zullen menen dat daar Nederland is? Een soort onderzoek naar waar dat plekje dan aan moet voldoen?
Wat hadden de Romeinen het toch gemakkelijk!
  woensdag 20 november 2013 @ 22:49:32 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133468151
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:47 schreef JAM het volgende:

[..]

Zou er geen mogelijkheid zijn om onze eigen voorkeuren te elimeneren en een plekje te vinden waar alle Nederlanders - die, naar ik veronderstel buiten de eigen omgeving toch ook een gevoel van Nederlanderschap hebben - van zullen menen dat daar Nederland is? Een soort onderzoek naar waar dat plekje dan aan moet voldoen?
Wat hadden de Romeinen het toch gemakkelijk!
Ik denk dus dat het sowieso niet om één plek gaat. Al kan het natuurlijk wel interessant zijn om één plek helemaal door te lichten. Zoals Geert Mak gedaan heeft in Jorwerd.
Als ik dit zou willen doen, dan pakte ik juist verschillende plekken en ging zoeken naar een gemene deler. Die is er vast wel, want het 'gevoel' in Nederland te zijn ken ik zeker. En dat gevoel moet ergens door veroorzaakt worden. Ik denk trouwens vooral bij de inwoners zelf, niet zozeer bij het landschap of zo.
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 22:54:24 #23
37950 JAM
pi_133468352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dus dat het sowieso niet om één plek gaat. Al kan het natuurlijk wel interessant zijn om één plek helemaal door te lichten. Zoals Geert Mak gedaan heeft in Jorwerd.
Als ik dit zou willen doen, dan pakte ik juist verschillende plekken en ging zoeken naar een gemene deler. Die is er vast wel, want het 'gevoel' in Nederland te zijn ken ik zeker. En dat gevoel moet ergens door veroorzaakt worden. Ik denk trouwens vooral bij de inwoners zelf, niet zozeer bij het landschap of zo.
Daar zal het hoogstwaarschijnlijk wel op uitdraaien. Om praktische redenen - omdat het anders gewoon geen leuk filmpje wordt - moet ik natuurlijk wel net doen alsof het om één plek gaat. Ik denk dan zelf in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler eerder op zoek zal gaan naar uitsluitingsgronden. Zo van: 'Dit kan het niet zijn want hier spreekt men Fries.' of 'dit kan het niet zijn want hier is geen Chinees restaurant.'
In de praktijk zal het ongeveer op hetzelfde uitkomen,- hoewel je met mijn methode waarschijnlijk een iets kaler, nietszeggender plekje overblijft. Dat halfafgebouwde dorp uit de Noorderlingen,- dat zou een goede kanshebber zijn geweest.
  woensdag 20 november 2013 @ 22:58:08 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133468480
quote:
3s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:54 schreef JAM het volgende:

[..]

Daar zal het hoogstwaarschijnlijk wel op uitdraaien. Om praktische redenen - omdat het anders gewoon geen leuk filmpje wordt - moet ik natuurlijk wel net doen alsof het om één plek gaat. Ik denk dan zelf in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler eerder op zoek zal gaan naar uitsluitingsgronden. Zo van: 'Dit kan het niet zijn want hier spreekt men Fries.' of 'dit kan het niet zijn want hier is geen Chinees restaurant.'
In de praktijk zal het ongeveer op hetzelfde uitkomen,- hoewel je met mijn methode waarschijnlijk een iets kaler, nietszeggender plekje overblijft. Dat halfafgebouwde dorp uit de Noorderlingen,- dat zou een goede kanshebber zijn geweest.
Ik denk dat het ook wel een leuk filmpje kan worden als je niet dé plek vind die Nederland vertegenwoordigd.
Enfin, voor het verloop van de film zelf is het natuurlijk wel aardig als je inderdaad langs allerlei plekken gaat. Waarbij je dan op de een of andere manier inspiratie opdoet om op bepaalde plekken te gaan kijken. Bijvoorbeeld wat mensen dan als tip geven of zo. Dan heb je enigszins een spanningsboog. Je kunt het dan ook in een roadmovie of iets dergelijks gieten. Heb je een format.
Misschien is het, als je dat dan goed doet, helemaal niet eens nodig om dat plekje uiteindelijk te vinden. Dat het vooral gaat om het zoeken zelf, niet om het vinden. Of dat jouw plek uiteindelijk dus, verrasend, niet een specifieke geografische locatie is maar iets andes.
The End Times are wild
  woensdag 20 november 2013 @ 23:00:02 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133468535
Het is dan trouwens al snel hetzelfde format als ook vaak voor Bassie&Adriaan gebruikt werd als ze weer op zoek gingen naar een schat. Kwamen ze ook overal op specifieke plekken, waar ze een clue kregen voor de volgende locatie.

Maar goed. Alles is toch al op de een of andere manier gedaan en overall gezien was Bassie&Adriaan natuurlijk lang niet slecht. Eigenlijk zelfs vrij goed.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')