Alinea's?quote:
Ja.quote:
Moet ik dit lezen als het cliché Nederland of het Clichénederland?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:05 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk ben je dus op zoek naar het cliché Nederland.
Het Clichénederlandquote:Op woensdag 20 november 2013 22:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Moet ik dit lezen als het cliché Nederland of het Clichénederland?
Eerlijkheidshalve weet ik niet zo goed waar ik nu precies naar op zoek ben. De vraag hoe Nederland te herkennen (in de zin van: laat mij een Nederland zien) vind ik interssanter dan wat dat nu precies zal blijken te zijn. Mocht ik wel weten waar ik naar op zoek was, dan was het natuurlijk ook niet zo interessant.quote:
Ik denk dat wat vooral in het buitenland bekend staat als Nederland. Beetje de canon. Sloten en polders, molens, rood-bruine koeien en zo. En grachten et cetera.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:14 schreef JAM het volgende:
[..]
Het Clichénederland
Eerlijkheidshalve weet ik niet zo goed waar ik nu precies naar op zoek ben. De vraag hoe Nederland te herkennen (in de zin van: laat mij een Nederland zien) vind ik interssanter dan wat dat nu precies zal blijken te zijn. Mocht ik wel weten waar ik naar op zoek was, dan was het natuurlijk ook niet zo interessant.
Wat moet ik me dan eigenlijk voorstellen bij het Clichénederland?
Hoe zou ik eigenlijk te werk moeten gaan?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat wat vooral in het buitenland bekend staat als Nederland. Beetje de canon. Sloten en polders, molens, rood-bruine koeien en zo. En grachten et cetera.
Dat is natuurlijk een stukje van Nederland, hardnekkig gekoesterd, maar bijvoorbeeld voor mij is dat juist weer niet Nederland.
Je zou ook kunnen overwegen om een verzameling te maken van allemaal verschillende stukken Nederland. Dus de diversiteit die als geheel Nederland vormt. Of daarin dan juist weer de grootste gemene deler.
...maar als je nu door het centrum van Amsterdam wandelt, waar werkelijk geen een weiland, weinig lelijke moderne gebouwen (het ligt er een beetje aan waar je dan precies in dat centrum bent) geen enkele loods en ook geen golfplaatindustrie te bekennen is,- heb je dan het gevoel niet in Nederland te zijn?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:21 schreef Zapata het volgende:
Op TV zie ik meestal direct of iets in Nederland gefilmd is of niet. Weilanden, lelijke moderne gebouwen, overal loodsen en andere golfplaat industrie. Wegen met bomen en niet gemaaid gras en onkruid er langs. Dat is voor mij Nederland.
Ik vind Amsterdam nou niet bepaald typisch Nederland maar zo ver wil ik niet gaan.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:30 schreef JAM het volgende:
[..]
...maar als je nu door het centrum van Amsterdam wandelt, waar werkelijk geen een weiland, weinig lelijke moderne gebouwen (het ligt er een beetje aan waar je dan precies in dat centrum bent) geen enkele loods en ook geen golfplaatindustrie te bekennen is,- heb je dan het gevoel niet in Nederland te zijn?
Het hele generieke gevoel Nederland is natuurlijk kunstmatig. Door de politiek dan wel de commercie aangedragen.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe zou ik eigenlijk te werk moeten gaan?
Je zegt zelf al dat dat sloten, polders, etc. Nederland voor jou (ook voor mij trouwens) helemaal geen Nederland is. Dat is het natuurlijk wel, maar daarbij bekruipt mij dan ook dat rare gevoel waar Wilders in de Schilderswijk last van had dat je je daar niet voelt alsof je in Nederland bent,- wat dat Nederland dan wel ook zou moeten zijn. Je hebt in ieder geval niet het gevoel dat je daar thuis bent en als Nederlander ben je nu eenmaal thuis in Nederland. Misschien is het wel zo, ik maak even een sprongetje, dat Nederlanders zich op de eerste plaats helemaal geen Nederlander voelen, maar eerder, weet ik veel wat, Hagenees, Brabander, wat dan ook ,en dat dan gemakshalve Nederlander noemen.
Zelf had ik dat gevoel ook op de fiets van Weesp naar Muiden. Dat was niet Nederland, dat was blijkbaar ook Nederland. Toch een verschil in ervaring.
Ja, dat herken ik maar al te goed. Nu kom ik ook weleens in andere landen waar men dan ook een Chinatown of Turkse buurt of wat dan ook in een stad heeft; die zien er dan toch weer heel anders uit dan buurten met dezeflde samenstelling buitenlanders alhier! Het zijn dan wel buitenlanders, het zijn dan toch echt Nederlandse buitenlanders.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:32 schreef Zapata het volgende:
[..]
Ik vind Amsterdam nou niet bepaald typisch Nederland maar zo ver wil ik niet gaan.
Het voelt als Nederland ook al zit er een Engels sprekende tulband achter de kassa van de winkel.
Stel je nu voor dat wij samen op zoek zullen gaan naar Nederland. We vertrekken dan van de veronderstelling dat jij meent dat dat de Meierij is, en ik meen dat dat Den Haag is. Daar hebben we het dan even over en ongetwijfeld zal jij goede redenen aan kunnen brengen waarom Den Haag dat zeker niet is, als ook ik dat de Meierij dat zeker niet is. Nou goed, dan gaan we op zoek.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hele generieke gevoel Nederland is natuurlijk kunstmatig. Door de politiek dan wel de commercie aangedragen.
Wat wel echt is, is natuurlijk het gevoel van je vertrouwde omgeving. Uiteraard hebben de Duitsers hier weer het juiste woord voor gevonden. Heimat.
Dat heeft helemaal niets met landsgrenzen te maken en al helemaal niet met Duitsland. Maar wel met een bepaald gevoel dat je hebt in de omgeving die voor jou als vertrouwd geldt, waar je je wortels hebt.
Voor jou zal dat Den Haag zijn, voor mij de Meierij. Op het Groningse platteland voelen we ons beiden niet thuis, terwijl dat nu juist beter voldoet aan het Nederlandse cliché
En dan hebben het het Nederland van JAM en LXIV gevonden. Dan zijn er nog zo'n 8 miljoen Nederlanden te gaan..quote:Op woensdag 20 november 2013 22:40 schreef JAM het volgende:
[..]
Stel je nu voor dat wij samen op zoek zullen gaan naar Nederland. We vertrekken dan van de veronderstelling dat jij meent dat dat de Meierij is, en ik meen dat dat Den Haag is. Daar hebben we het dan even over en ongetwijfeld zal jij goede redenen aan kunnen brengen waarom Den Haag dat zeker niet is, als ook ik dat de Meierij dat zeker niet is. Nou goed, dan gaan we op zoek.
Dan zullen we ontdekken dat er toch een zekere gradatie aan te brengen zal zijn in de plekken die wij bezoeken. De Kinderdijk, hoe goed dat ook voldoet aan het cliché, zullen we allebei zeker geen Nederland noemen; dat noemen we een toeristische trekpleister. Zuid-Limburg kunnen we ook wel weggooien, tenminste; we zullen toch een hoop plekken aan kunnen wijzen die Nederlandser zijn dan dat. Zoetermeer bijvoorbeeld, zouden we daar Nederland niet kunnen vinden? Is Delft dan niet al veel Nederlandser? Te Nederlands, roept de ander dan. Zo strepen we vrolijk door en weg tot we net dat ene plekje hebben gevonden waar we beiden van zeggen kunnen: 'Ja, dit zal het dan wel zijn. Hier is het.'[/i]
Zou er geen mogelijkheid zijn om onze eigen voorkeuren te elimeneren en een plekje te vinden waar alle Nederlanders - die, naar ik veronderstel buiten de eigen omgeving toch ook een gevoel van Nederlanderschap hebben - van zullen menen dat daar Nederland is? Een soort onderzoek naar waar dat plekje dan aan moet voldoen?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
En dan hebben het het Nederland van JAM en LXIV gevonden. Dan zijn er nog zo'n 8 miljoen Nederlanden te gaan..
Ik denk dus dat het sowieso niet om één plek gaat. Al kan het natuurlijk wel interessant zijn om één plek helemaal door te lichten. Zoals Geert Mak gedaan heeft in Jorwerd.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:47 schreef JAM het volgende:
[..]
Zou er geen mogelijkheid zijn om onze eigen voorkeuren te elimeneren en een plekje te vinden waar alle Nederlanders - die, naar ik veronderstel buiten de eigen omgeving toch ook een gevoel van Nederlanderschap hebben - van zullen menen dat daar Nederland is? Een soort onderzoek naar waar dat plekje dan aan moet voldoen?
Wat hadden de Romeinen het toch gemakkelijk!
Daar zal het hoogstwaarschijnlijk wel op uitdraaien. Om praktische redenen - omdat het anders gewoon geen leuk filmpje wordt - moet ik natuurlijk wel net doen alsof het om één plek gaat. Ik denk dan zelf in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler eerder op zoek zal gaan naar uitsluitingsgronden. Zo van: 'Dit kan het niet zijn want hier spreekt men Fries.' of 'dit kan het niet zijn want hier is geen Chinees restaurant.'quote:Op woensdag 20 november 2013 22:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dus dat het sowieso niet om één plek gaat. Al kan het natuurlijk wel interessant zijn om één plek helemaal door te lichten. Zoals Geert Mak gedaan heeft in Jorwerd.
Als ik dit zou willen doen, dan pakte ik juist verschillende plekken en ging zoeken naar een gemene deler. Die is er vast wel, want het 'gevoel' in Nederland te zijn ken ik zeker. En dat gevoel moet ergens door veroorzaakt worden. Ik denk trouwens vooral bij de inwoners zelf, niet zozeer bij het landschap of zo.
Ik denk dat het ook wel een leuk filmpje kan worden als je niet dé plek vind die Nederland vertegenwoordigd.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Daar zal het hoogstwaarschijnlijk wel op uitdraaien. Om praktische redenen - omdat het anders gewoon geen leuk filmpje wordt - moet ik natuurlijk wel net doen alsof het om één plek gaat. Ik denk dan zelf in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler eerder op zoek zal gaan naar uitsluitingsgronden. Zo van: 'Dit kan het niet zijn want hier spreekt men Fries.' of 'dit kan het niet zijn want hier is geen Chinees restaurant.'
In de praktijk zal het ongeveer op hetzelfde uitkomen,- hoewel je met mijn methode waarschijnlijk een iets kaler, nietszeggender plekje overblijft. Dat halfafgebouwde dorp uit de Noorderlingen,- dat zou een goede kanshebber zijn geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |