ibri | woensdag 20 november 2013 @ 18:42 |
Bij wiskunde komt het bij mij vaak voor dat ik fouten maak die helemaal niet nodig zijn, bijvoorbeeld: een min in plaats van een plus, een verkeerd getal opschrijven en over een berekening heen lezen waardoor je fout voortborduurt of je eigen antwoord. Dit kost de nodige punten natuurlijk terwijl ik het allemaal goed snap. Hebben jullie tips en hoe losten jullie zoiets op? | |
datismijnmening | woensdag 20 november 2013 @ 18:45 |
Duidelijk schrijven, alles opschrijven(dus ook je beginsom en tussenstappen en netjes onder elkaar werken | |
Ferrari_Tape | woensdag 20 november 2013 @ 18:46 |
Tip 1: Het juiste teken opschrijven. Tip 2: het juiste getal opschrijven. Tip 3:Goed lezen Geen dank | |
thabit | woensdag 20 november 2013 @ 18:55 |
Controleer bij elke tussenstap of wat daar staat wel kán kloppen. Een driehoek waarvan een zijde langer is dan de andere twee bij elkaar, een negatief kwadraat, een aantal elementen uit een verzameling dat niet positief of geheel is, etc, etc. Zo zijn er heel veel dingen die niet kúnnen kloppen, en als je daarop bedacht bent, dan kun je veel fouten al in een vroeg stadium herkennen en herstellen. | |
superdrufus | woensdag 20 november 2013 @ 18:55 |
De formule overnemen en belangrijke tekens onderstrepen. Veel oefenen tot je het begrijpt. | |
thabit | woensdag 20 november 2013 @ 18:57 |
O ja, niet alles in één keer willen doen maar kleine stapjes gebruiken wil ook werken. | |
JoelBaka | woensdag 20 november 2013 @ 19:02 |
Ik weet niet wat je nu precies doet? Maar ik ben er zelf voor een groot deel als het ware overheen gegroeid ![]() ![]() Maar ik zou vooral veel blijven oefenen, goed alle tussenstapjes opschrijven en altijd nog even na berekenen als je daar tijd voor hebt ![]() | |
DefinitionX | woensdag 20 november 2013 @ 19:06 |
Tip: schaken! Het helpt bij mij denk ik. | |
Postzeeegel | woensdag 20 november 2013 @ 19:18 |
Je antwoord weer invullen in de vergelijking om te controleren of het klopt. | |
ibri | woensdag 20 november 2013 @ 19:30 |
Bijvoorbeeld als je aan ene kant formule hebt en aan andere kant. Dan haal je bijvoorbeeld gedeelte naar rechts en dan vergeet ik soms de min door snelheid. Of met afgeleide van cos/sin of primitief van cos/sin. Dan doe je het te snel, omdat je weinig tijd hebt. | |
erikkll | woensdag 20 november 2013 @ 19:32 |
Minder haasten dan. | |
strbo | woensdag 20 november 2013 @ 19:36 |
Geen idee over wat voor niveau je het hebt, maar vooral niet te veel 'in je hoofd' doen. Natuurlijk doe je uiteindelijk alles in je hoofd, maar het kan wel eens werken om meer tussendoor op te schrijven. En tussentijds controleren! Het is niet fijn om er op het eind achter te komen dat je in het begin een klein foutje hebt gemaakt. Als het over een lager niveau gaat (vooral elementaire berekeningen met cijfers): oefenen. Je zult er versteld van staan hoeveel beter je wordt voor hetzelfde type berekening eindeloos te herhalen. Dit geldt eigenlijk voor alle typen berekeningen (delen, ontbinden, wortels maar ook intergreren ed.) En als laatste, als het over een iets hoger niveau gaat (zeg, wisB vwo >4) kan het zijn dat je de beginselen niet goed genoeg beheerst. Hier zat het bij mij fout en door van differentiëren en intergreren eerst terug te gaan naar wortels vereenvoudigen en haakjes wegwerken, heb ik mijn cijfer kunnen verdubbelen op het examen.. | |
ibri | woensdag 20 november 2013 @ 20:18 |
Vwo 6 wiskunde B, maar maak vooral fouten door de snelheid. Waardoor ik altijd een 7,5 haal. Terwijl ik het gewoon goed beheers en snap. Ik ga men tussenstappen nauwkeuriger opschrijven en wat rustiger nadenken hopen dat ik dan wat hoge cijfers kan halen. | |
Platina | woensdag 20 november 2013 @ 20:20 |
Omdat ik geen pure wiskunde heb maar vooral werk met wiskunde voor (bio)reactors etc. vind ik het handig om getallen zo laat mogelijk in te passen. Dus de hele formule afleiden door middel van symbolen/letters en op het einde pas de juiste getallen in te vullen. Mocht er iets niet kloppen dan kun je gemakkelijk zien waar je de fout in bent gegaan, als je met getallen werkt moet je dit bij iedere stap weer narekenen. Ook vervang ik vaak langdradige, constante (!) termen door 1 letter. Dan ga je van bijvoorbeeld 5 tekens (inclusief delen, vermenigvulden enz.) na 1 teken. Dit komt je overzichtelijkheid ook ten goede. | |
Shreyas | woensdag 20 november 2013 @ 20:20 |
Het is ook een kwestie van oefenen. Probeer dit wel voor het CE verbetert te hebben, uit ervaring weet ik dat slordigheidsfoutjes op het centraal examen genadeloos worden afgestraft. Misschien wil je docent iets door de vingers zien, de tweede corrector zeker niet. | |
Aardappeltaart | woensdag 20 november 2013 @ 20:38 |
Zelfde klas, soortgelijk probleem: steeds rond de 9 uitkomen (luxeprobleem), te vaak door slordigheid. Wat voor mij deels helpt: goed de vraag lezen, ondertussen de formule, schetsje of wat dan ook overnemen. Even kort denken voordat ik lukraak ga schrijven en berekenen. Elke tussenstap goed opschrijven (''mag dit wel, kan dit wel, kan dit kloppen?'') Wat ik tot slot doe is dingen narekenen met de GR (integraal, extreme waarde, afgeleide, enzovoorts), om te zien of mijn antwoord klopt met wat ik met de exacte berekening gevonden heb. Als het klopt ga ik door, als het niet klopt ga ik de fout zoeken. Door niet het algehele werktempo drastisch te verlagen, maar je antwoord te controleren, met de GR of bijvoorbeeld door gewoonweg de oplossing invullen in de formule, en je af te vragen of iets wel kan/mag/klopt, ga je door weinig extra tijd toch nauwkeuriger werken. Succes! | |
ibri | woensdag 20 november 2013 @ 20:44 |
Bedankt, Aardappeltaart. Goede tip van de GR, wij moeten altijd alles exact berekenen en daardoor gebruik ik mijn GR eigenlijk nooit, maar voor controlemiddel is dit natuurlijk zeer handig. | |
#ANONIEM | woensdag 20 november 2013 @ 22:42 |
Probeer dingen eens op academische wijze te noteren. Zodra je op de universiteit komt is de wiskunde B methode op het vwo taboe. Gebruik Nederlandse zinnen, beargumenteer wat je doet in helder Nederlands. Stel dat je de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1 moet bepalen. Normaal zou je zoiets doen: x2+2x + 1 = 0 = (x+1)2 x = -1 Doe het nu eens zo: Opgave: Bereken de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1 Dus f(x) = 0 zodat x2+2x + 1 = 0 omdat x2+2x + 1 = (x+1)2 geldt dat x+1 = 0, en dus is x = -1 het enige nulpunt van f(x). (met multipliciteit 2, maar dat is even niet zo relevant). Het leest prettiger, en zo kun je ook sneller je fouten eruit halen. Het kost even wat tijd en moeite om die knop om te zetten, maar uiteindelijk werkt het veel prettiger. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2013 22:45:43 ] | |
Ensemble | woensdag 20 november 2013 @ 23:53 |
Dit is wel de belangrijkste tip uit heel de topic. Kan op de universiteit wel 1-2 punten schelen op je cijfer als je alles duidelijk uitlegt. En zo maak je uiteraard veel minder fouten. | |
thenxero | woensdag 20 november 2013 @ 23:57 |
Dat moet alleen in het eerste jaar. Daarna mag je weer dingen lelijk opschrijven ![]() | |
Lyrebird | donderdag 21 november 2013 @ 07:12 |
Komt mij bekend voor. Terugkijkend komt het door te weinig ervaring en te veel onzekerheid, waardoor kleine foutjes er in sluipen. De oplossing ligt in heel veel oefenen en blijven oefenen, ook als je het snapt. | |
#ANONIEM | donderdag 21 november 2013 @ 08:46 |
Dat klinkt krom. | |
ZuidKardinaal | donderdag 21 november 2013 @ 11:58 |
Ik heb het heel erg. Of ik werk zorgvuldig en langzaam, en dan heb ik niet alle vragen af, zodat ik een onvoldoende heb, of ik werk snel en dan zit alles vol fouten. Beide altijd goed voor een mooie 5. Verschrikkelijk, daardoor veel tentamens gefaald die ik wel snapte. Een half uur zitten krassen op een ongelooflijk simpele opgave (alle transities van een finite-state-automaton opschrijven, voor de kenners ![]() Maar goed, ik heb niet voor niks op het speciaal onderwijs gezeten. ![]() | |
fattoe | maandag 25 november 2013 @ 00:20 |
Heel veel kladversies. | |
Riparius | maandag 25 november 2013 @ 00:46 |
Nee, dat is een slecht advies waar een verkeerd signaal van uit gaat. Het woord klad hangt samen met het woord kliederen, en dat is nu juist niet de bedoeling. Lees de adviezen van Thabit hierboven nog eens goed. | |
thenxero | maandag 25 november 2013 @ 01:14 |
Beste manier om in tijdnood te komen. | |
LogiteX | maandag 25 november 2013 @ 06:53 |
- kritisch en hard zijn voor je zelf. "Klopt het wat ik hier zeg wel? Is het echt 100% waar? " - En uiteraard in kleine stapjes werken. - controlles gebruiken: als je een vergelijking hebt opgelost dan kan je het antwoord heel eenvoudig controleren door het weer in de vergelijking in te vullen. Zelfde geldt voor integreren. Als je de integraal hebt gevonden kan je hem makkelijk controleren door weer de afgeleide te nemen. |