abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133456071
Bij wiskunde komt het bij mij vaak voor dat ik fouten maak die helemaal niet nodig zijn, bijvoorbeeld: een min in plaats van een plus, een verkeerd getal opschrijven en over een berekening heen lezen waardoor je fout voortborduurt of je eigen antwoord.
Dit kost de nodige punten natuurlijk terwijl ik het allemaal goed snap.
Hebben jullie tips en hoe losten jullie zoiets op?
pi_133456242
Duidelijk schrijven, alles opschrijven(dus ook je beginsom en tussenstappen en netjes onder elkaar werken
-XOXO-
pi_133456276
Tip 1: Het juiste teken opschrijven.
Tip 2: het juiste getal opschrijven.
Tip 3:Goed lezen

Geen dank
5 Ferrari's op videoband!
pi_133456610
Controleer bij elke tussenstap of wat daar staat wel kán kloppen. Een driehoek waarvan een zijde langer is dan de andere twee bij elkaar, een negatief kwadraat, een aantal elementen uit een verzameling dat niet positief of geheel is, etc, etc. Zo zijn er heel veel dingen die niet kúnnen kloppen, en als je daarop bedacht bent, dan kun je veel fouten al in een vroeg stadium herkennen en herstellen.
pi_133456614
De formule overnemen en belangrijke tekens onderstrepen.
Veel oefenen tot je het begrijpt.
pi_133456683
O ja, niet alles in één keer willen doen maar kleine stapjes gebruiken wil ook werken.
pi_133456842
Ik weet niet wat je nu precies doet? Maar ik ben er zelf voor een groot deel als het ware overheen gegroeid :) Dus na een tijdje maakte ik dat soort fouten niet meer, helaas komen er dan weer andere fouten voor in de plaats :')

Maar ik zou vooral veel blijven oefenen, goed alle tussenstapjes opschrijven en altijd nog even na berekenen als je daar tijd voor hebt ;) Gebruik evt een kladblaadje om eerst je probeersels en uitgebreide uitwerkingen op te schrijven, dan kan je het daarna netjes overnemen in je schrift/proefwerk/tentamen. Dan staat het in een keer netjes en duidelijk en lees je er nog een keer overheen waardoor je fouten sneller opmerkt!
pi_133456941
Tip: schaken!

Het helpt bij mij denk ik.
pi_133457406
Je antwoord weer invullen in de vergelijking om te controleren of het klopt.
pi_133457914
Bijvoorbeeld als je aan ene kant formule hebt en aan andere kant. Dan haal je bijvoorbeeld gedeelte naar rechts en dan vergeet ik soms de min door snelheid. Of met afgeleide van cos/sin of primitief van cos/sin. Dan doe je het te snel, omdat je weinig tijd hebt.
pi_133457970
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:30 schreef ibri het volgende:
Bijvoorbeeld als je aan ene kant formule hebt en aan andere kant. Dan haal je bijvoorbeeld gedeelte naar rechts en dan vergeet ik soms de min door snelheid. Of met afgeleide van cos/sin of primitief van cos/sin. Dan doe je het te snel, omdat je weinig tijd hebt.
Minder haasten dan.
  woensdag 20 november 2013 @ 19:36:06 #12
353115 strbo
1Pa6Sas8WfyjGuiMZvKxsE6R2bQBB1
pi_133458139
Geen idee over wat voor niveau je het hebt, maar vooral niet te veel 'in je hoofd' doen. Natuurlijk doe je uiteindelijk alles in je hoofd, maar het kan wel eens werken om meer tussendoor op te schrijven. En tussentijds controleren! Het is niet fijn om er op het eind achter te komen dat je in het begin een klein foutje hebt gemaakt.

Als het over een lager niveau gaat (vooral elementaire berekeningen met cijfers): oefenen. Je zult er versteld van staan hoeveel beter je wordt voor hetzelfde type berekening eindeloos te herhalen. Dit geldt eigenlijk voor alle typen berekeningen (delen, ontbinden, wortels maar ook intergreren ed.)

En als laatste, als het over een iets hoger niveau gaat (zeg, wisB vwo >4) kan het zijn dat je de beginselen niet goed genoeg beheerst. Hier zat het bij mij fout en door van differentiëren en intergreren eerst terug te gaan naar wortels vereenvoudigen en haakjes wegwerken, heb ik mijn cijfer kunnen verdubbelen op het examen..
pi_133460358
Vwo 6 wiskunde B, maar maak vooral fouten door de snelheid. Waardoor ik altijd een 7,5 haal. Terwijl ik het gewoon goed beheers en snap. Ik ga men tussenstappen nauwkeuriger opschrijven en wat rustiger nadenken hopen dat ik dan wat hoge cijfers kan halen.
pi_133460470
Omdat ik geen pure wiskunde heb maar vooral werk met wiskunde voor (bio)reactors etc. vind ik het handig om getallen zo laat mogelijk in te passen. Dus de hele formule afleiden door middel van symbolen/letters en op het einde pas de juiste getallen in te vullen.

Mocht er iets niet kloppen dan kun je gemakkelijk zien waar je de fout in bent gegaan, als je met getallen werkt moet je dit bij iedere stap weer narekenen. Ook vervang ik vaak langdradige, constante (!) termen door 1 letter. Dan ga je van bijvoorbeeld 5 tekens (inclusief delen, vermenigvulden enz.) na 1 teken. Dit komt je overzichtelijkheid ook ten goede.
pi_133460493
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 20:18 schreef ibri het volgende:
Vwo 6 wiskunde B, maar maak vooral fouten door de snelheid. Waardoor ik altijd een 7,5 haal. Terwijl ik het gewoon goed beheers en snap. Ik ga men tussenstappen nauwkeuriger opschrijven en wat rustiger nadenken hopen dat ik dan wat hoge cijfers kan halen.
Het is ook een kwestie van oefenen. Probeer dit wel voor het CE verbetert te hebben, uit ervaring weet ik dat slordigheidsfoutjes op het centraal examen genadeloos worden afgestraft. Misschien wil je docent iets door de vingers zien, de tweede corrector zeker niet.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_133461390
quote:
Zelfde klas, soortgelijk probleem: steeds rond de 9 uitkomen (luxeprobleem), te vaak door slordigheid. Wat voor mij deels helpt: goed de vraag lezen, ondertussen de formule, schetsje of wat dan ook overnemen. Even kort denken voordat ik lukraak ga schrijven en berekenen. Elke tussenstap goed opschrijven (''mag dit wel, kan dit wel, kan dit kloppen?'') Wat ik tot slot doe is dingen narekenen met de GR (integraal, extreme waarde, afgeleide, enzovoorts), om te zien of mijn antwoord klopt met wat ik met de exacte berekening gevonden heb. Als het klopt ga ik door, als het niet klopt ga ik de fout zoeken. Door niet het algehele werktempo drastisch te verlagen, maar je antwoord te controleren, met de GR of bijvoorbeeld door gewoonweg de oplossing invullen in de formule, en je af te vragen of iets wel kan/mag/klopt, ga je door weinig extra tijd toch nauwkeuriger werken. Succes!
pi_133461753
Bedankt, Aardappeltaart. Goede tip van de GR, wij moeten altijd alles exact berekenen en daardoor gebruik ik mijn GR eigenlijk nooit, maar voor controlemiddel is dit natuurlijk zeer handig.
pi_133467924
quote:
Probeer dingen eens op academische wijze te noteren. Zodra je op de universiteit komt is de wiskunde B methode op het vwo taboe.

Gebruik Nederlandse zinnen, beargumenteer wat je doet in helder Nederlands.

Stel dat je de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1 moet bepalen. Normaal zou je zoiets doen:

x2+2x + 1 = 0
= (x+1)2

x = -1

Doe het nu eens zo:

Opgave:

Bereken de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1

Dus

f(x) = 0

zodat

x2+2x + 1 = 0

omdat x2+2x + 1 = (x+1)2 geldt dat x+1 = 0, en dus is x = -1 het enige nulpunt van f(x). (met multipliciteit 2, maar dat is even niet zo relevant).

Het leest prettiger, en zo kun je ook sneller je fouten eruit halen. Het kost even wat tijd en moeite om die knop om te zetten, maar uiteindelijk werkt het veel prettiger.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2013 22:45:43 ]
pi_133470667
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:42 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Dit is wel de belangrijkste tip uit heel de topic. Kan op de universiteit wel 1-2 punten schelen op je cijfer als je alles duidelijk uitlegt. En zo maak je uiteraard veel minder fouten.
pi_133470815
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:42 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Probeer dingen eens op academische wijze te noteren. Zodra je op de universiteit komt is de wiskunde B methode op het vwo taboe.

Stel dat je de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1 moet bepalen. Normaal zou je zoiets doen:

x2+2x + 1 = 0
= (x+1)2

x = -1

Doe het nu eens zo:

Opgave:

Bereken de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1

Dus

f(x) = 0

zodat

x2+2x + 1 = 0

omdat x2+2x + 1 = (x+1)2 geldt dat x+1 = 0, en dus is x = -1 het enige nulpunt van f(x). (met multipliciteit 2, maar dat is even niet zo relevant).

Het leest prettiger, en zo kun je ook sneller je fouten eruit halen. Het kost even wat tijd en moeite om die knop om te zetten, maar uiteindelijk werkt het veel prettiger.
Dat moet alleen in het eerste jaar. Daarna mag je weer dingen lelijk opschrijven :P (op tentamens in ieder geval. Voor een inleveropgave mag het wel wat netter).
pi_133473870
Komt mij bekend voor. Terugkijkend komt het door te weinig ervaring en te veel onzekerheid, waardoor kleine foutjes er in sluipen. De oplossing ligt in heel veel oefenen en blijven oefenen, ook als je het snapt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_133474591
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 23:57 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dat moet alleen in het eerste jaar. Daarna mag je weer dingen lelijk opschrijven :P (op tentamens in ieder geval. Voor een inleveropgave mag het wel wat netter).
Dat klinkt krom.
pi_133479136
Ik heb het heel erg. Of ik werk zorgvuldig en langzaam, en dan heb ik niet alle vragen af, zodat ik een onvoldoende heb, of ik werk snel en dan zit alles vol fouten. Beide altijd goed voor een mooie 5.

Verschrikkelijk, daardoor veel tentamens gefaald die ik wel snapte. Een half uur zitten krassen op een ongelooflijk simpele opgave (alle transities van een finite-state-automaton opschrijven, voor de kenners :P ) bah..

Maar goed, ik heb niet voor niks op het speciaal onderwijs gezeten. :')
pi_133597384
Heel veel kladversies.
pi_133597957
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 00:20 schreef fattoe het volgende:
Heel veel kladversies.
Nee, dat is een slecht advies waar een verkeerd signaal van uit gaat. Het woord klad hangt samen met het woord kliederen, en dat is nu juist niet de bedoeling. Lees de adviezen van Thabit hierboven nog eens goed.
pi_133598436
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 00:20 schreef fattoe het volgende:
Heel veel kladversies.
Beste manier om in tijdnood te komen.
pi_133599643
- kritisch en hard zijn voor je zelf. "Klopt het wat ik hier zeg wel? Is het echt 100% waar? "

- En uiteraard in kleine stapjes werken.

- controlles gebruiken: als je een vergelijking hebt opgelost dan kan je het antwoord heel eenvoudig controleren door het weer in de vergelijking in te vullen. Zelfde geldt voor integreren. Als je de integraal hebt gevonden kan je hem makkelijk controleren door weer de afgeleide te nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')