Minder haasten dan.quote:Op woensdag 20 november 2013 19:30 schreef ibri het volgende:
Bijvoorbeeld als je aan ene kant formule hebt en aan andere kant. Dan haal je bijvoorbeeld gedeelte naar rechts en dan vergeet ik soms de min door snelheid. Of met afgeleide van cos/sin of primitief van cos/sin. Dan doe je het te snel, omdat je weinig tijd hebt.
Het is ook een kwestie van oefenen. Probeer dit wel voor het CE verbetert te hebben, uit ervaring weet ik dat slordigheidsfoutjes op het centraal examen genadeloos worden afgestraft. Misschien wil je docent iets door de vingers zien, de tweede corrector zeker niet.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:18 schreef ibri het volgende:
Vwo 6 wiskunde B, maar maak vooral fouten door de snelheid. Waardoor ik altijd een 7,5 haal. Terwijl ik het gewoon goed beheers en snap. Ik ga men tussenstappen nauwkeuriger opschrijven en wat rustiger nadenken hopen dat ik dan wat hoge cijfers kan halen.
Zelfde klas, soortgelijk probleem: steeds rond de 9 uitkomen (luxeprobleem), te vaak door slordigheid. Wat voor mij deels helpt: goed de vraag lezen, ondertussen de formule, schetsje of wat dan ook overnemen. Even kort denken voordat ik lukraak ga schrijven en berekenen. Elke tussenstap goed opschrijven (''mag dit wel, kan dit wel, kan dit kloppen?'') Wat ik tot slot doe is dingen narekenen met de GR (integraal, extreme waarde, afgeleide, enzovoorts), om te zien of mijn antwoord klopt met wat ik met de exacte berekening gevonden heb. Als het klopt ga ik door, als het niet klopt ga ik de fout zoeken. Door niet het algehele werktempo drastisch te verlagen, maar je antwoord te controleren, met de GR of bijvoorbeeld door gewoonweg de oplossing invullen in de formule, en je af te vragen of iets wel kan/mag/klopt, ga je door weinig extra tijd toch nauwkeuriger werken. Succes!quote:Op woensdag 20 november 2013 20:18 schreef ibri het volgende:
Vwo 6 wiskunde B, maar maak vooral fouten door de snelheid. Waardoor ik altijd een 7,5 haal. Terwijl ik het gewoon goed beheers en snap. Ik ga men tussenstappen nauwkeuriger opschrijven en wat rustiger nadenken hopen dat ik dan wat hoge cijfers kan halen.
Probeer dingen eens op academische wijze te noteren. Zodra je op de universiteit komt is de wiskunde B methode op het vwo taboe.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:18 schreef ibri het volgende:
Dit is wel de belangrijkste tip uit heel de topic. Kan op de universiteit wel 1-2 punten schelen op je cijfer als je alles duidelijk uitlegt. En zo maak je uiteraard veel minder fouten.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:42 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Gebruik Nederlandse zinnen, beargumenteer wat je doet in helder Nederlands.
Dat moet alleen in het eerste jaar. Daarna mag je weer dingen lelijk opschrijvenquote:Op woensdag 20 november 2013 22:42 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Probeer dingen eens op academische wijze te noteren. Zodra je op de universiteit komt is de wiskunde B methode op het vwo taboe.
Gebruik Nederlandse zinnen, beargumenteer wat je doet in helder Nederlands.
Stel dat je de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1 moet bepalen. Normaal zou je zoiets doen:
x2+2x + 1 = 0
= (x+1)2
x = -1
Doe het nu eens zo:
Opgave:
Bereken de nulpunten van f(x) = x2+2x + 1
Dus
f(x) = 0
zodat
x2+2x + 1 = 0
omdat x2+2x + 1 = (x+1)2 geldt dat x+1 = 0, en dus is x = -1 het enige nulpunt van f(x). (met multipliciteit 2, maar dat is even niet zo relevant).
Het leest prettiger, en zo kun je ook sneller je fouten eruit halen. Het kost even wat tijd en moeite om die knop om te zetten, maar uiteindelijk werkt het veel prettiger.
Dat klinkt krom.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:57 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dat moet alleen in het eerste jaar. Daarna mag je weer dingen lelijk opschrijven(op tentamens in ieder geval. Voor een inleveropgave mag het wel wat netter).
Nee, dat is een slecht advies waar een verkeerd signaal van uit gaat. Het woord klad hangt samen met het woord kliederen, en dat is nu juist niet de bedoeling. Lees de adviezen van Thabit hierboven nog eens goed.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |