Bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee! Is de wegenbelasting in de randstad standaard? woon daar namelijk ook ;-)quote:Op woensdag 20 november 2013 11:48 schreef RiKe het volgende:
Ik heb momenteel een Subaru Vivio voor woon-werk verkeer (ik heb er nog een hobby auto naast, een Impreza).
Rij daar 240km per week mee.
400km per tank.
Volle tank is rond de 35,-
Wegenbelasting 38,- per kwartaal (Randstad).
Verzekering rond de 20,- per maand.
Per maand ben ik ongeveer 100,- all in kwijt, dat gebakje rijdt 1 op 19 gemiddeld.
En de aanschaf van de Vivio is ook nog geen 1000,-
Onderhoud kost ook geen drol (je kan bijv een complete koplamp unit vinden voor 5,-).
Oh, doe dan maar x3quote:Op woensdag 20 november 2013 11:45 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Een wilde gok :-$ Paar keer naar school, keer een dagje weg paar keer naar het centrum...
Die wegenbelasting is standaard inderdaad.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:57 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee! Is de wegenbelasting in de randstad standaard? woon daar namelijk ook ;-)
Ziet er prima uit als eerste autotje! De bovenste van jou? En zeker als het voor die prijs allemaal kan, top!quote:Op woensdag 20 november 2013 11:58 schreef RiKe het volgende:
[..]
Die wegenbelasting is standaard inderdaad.
Ik moet er wel bij zeggen, op de snelweg wil je niet harder dan 100 rijden.
Je kan ook voor een IETS grotere auto gaan zoals de Subaru Justy.
Is eigenlijk een Suzuki Swift, maar dan met 4wd, dus ERG handig in de winter!
Voor de beeldvorming:
De Vivio:
[ afbeelding ]
De Justy:
[ afbeelding ]
De bovenste is niet mijn auto, maar de mijne ziet er vergelijkbaar uit.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:11 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Ziet er prima uit als eerste autotje! De bovenste van jou? En zeker als het voor die prijs allemaal kan, top!
Maar niet boven de 100 km/u? te onstabiel op die snelheid of een andere reden?
Prima als eerste auto als ik het zo hoor! Maar bedankt iig ik ga alle info die ik verzamel een keer op een rijtje zetten om een zo goed mogelijke schatting voor mezelf te maken. Vandaar dat ik deze topic ook geopend hebquote:Op woensdag 20 november 2013 12:14 schreef RiKe het volgende:
[..]
De bovenste is niet mijn auto, maar de mijne ziet er vergelijkbaar uit.
Ook rood, ook die wieldoppen etc..etc..
De auto rijdt prima boven de 100km/h alleen maakt hij dan een beetje veel motor geluid.
Het is maar een 660cc blokje dus die gaat dan wat hoger in de toeren.
Alsnog kan je prima mee komen met het verkeer
Zoals Tomatenboer zegt, ik kan je wel zeggen wat mijn kosten zijn, maar ik heb dan al een aantal schadevrije jaren.
Ik verwacht dat zijn schattingen een vrij realistisch beeld geven.
Hoewel, het is een Subaru, dus onderhoud zal er niet veel zijn als je hem een beetje normaal behandelt![]()
Graag gedaan, blijft altijd moeilijk om te kijken voor een eerste auto.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:19 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Prima als eerste auto als ik het zo hoor! Maar bedankt iig ik ga alle info die ik verzamel een keer op een rijtje zetten om een zo goed mogelijke schatting voor mezelf te maken. Vandaar dat ik deze topic ook geopend hebmaar het blijft schatten idd
Bedankt voor je uitgebreide advies en voor die prijs doe ik het! ;-)quote:Op woensdag 20 november 2013 12:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Met een budget a ¤ 180,- per maand kun je hooguit kleine autootjes rijden, zoals de hierboven gepostte Subaru Vivio, maar ook een Daihatsu Cuore of Suzuki Alto bijvoorbeeld.
Wat ik wel opmerk is dat iedereen voorbij gaat aan het onderhoud. Als je echt 3 jaar met je auto wilt doen dan moet je niet besparen op onderhoud. Reken hiervoor gerust zo'n 30 tot 40 euro per maand.
Je zegt 200 kilometer per maand te willen rijden. Dat lijkt me wel erg weinig, bovendien is zo weinig rijden voor een autootje ook helemaal niet goed. Laten we het houden op 1 volle tank benzine per maand. Bij die kleine auto's heb je een volle tank voor 40 tot 50 euro.
Een verzekering, op eigen naam (!), op deze leeftijd zonder schadevrije jaren en als beginnend bestuurder is meestal vrij duur. Toch is het absoluut niet aan te raden om de auto op je ouders naam te verzekeren. Een ieder die dit wel aanraad is stupide en kortzichtig bezig.
Afijn, kosten per maand komen dan al gauw op:
Verzekering per maand ¤ 50,-. (Je kunt beter te ruim inschatten dan te laag inschatten).
Wegenbelasting per maand ¤ 14 tot ¤ 18,- (voor het formaat auto uit mijn voorbeelden).
Brandstofkosten per maand ¤ 40 tot ¤ 50,-
Onderhoud per maand ¤ 40,-
Dan kom je op een bedrag van ¤ 144 tot ¤ 158,- per maand. Dus ruim binnen je gestelde budget.
Dan hou je nog geld over om maandelijks opzij te zetten voor onvoorziene kosten, of om te sparen voor je volgende auto.
Haha dat zal nog wel een paar maandjes op zich laten wachten.. Eerst m'n rijbewijs eens halenquote:Op woensdag 20 november 2013 12:21 schreef RiKe het volgende:
[..]
Graag gedaan, blijft altijd moeilijk om te kijken voor een eerste auto.
Ik zie de foto's wel voorbij komen wat de keuze is geworden
Mooi, bovendien kun je voor dat bedrag dus ook nog eens zo'n 500 kilometer per maand rijden ipv 200 kilometer per maand waar jij het over had.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:26 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide advies en voor die prijs doe ik het! ;-)
Klinkt helemaal top! En die miskoop ga ik wel aardig kunnen omzeilen denk ik zo.. Ik neem mijn pa mee die repareert zijn auto ook altijd zelf dus weet een hoop ook van zijn oom die vroeger automonteur wasquote:Op woensdag 20 november 2013 12:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Mooi, bovendien kun je voor dat bedrag dus ook nog eens zo'n 500 kilometer per maand rijden ipv 200 kilometer per maand waar jij het over had.
Overigens wel belangrijk dat de aanschaf van je eerste auto meteen goed is, want als je een miskoop doet dan kunnen de onderhoudskosten enorm oplopen en je budget overschrijden. Ik ben in mijn voorbeeld uitgegaan van normaal, standaard onderhoud met niet teveel bijkomende kosten.
Maar eerst je rijbewijs maar eens halen.
Motorrijtuigenbelasting verschilt per provincie.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:57 schreef Doorzettertje het volgende:
Is de wegenbelasting in de randstad standaard? woon daar namelijk ook ;-)
Staat ook in mijn post dat het afhangt van hoeveel je rijd....quote:Op woensdag 20 november 2013 11:11 schreef iFries het volgende:
[..]
Ik gebruik al bijna 500 euro aan benzine in de maand. Zelfde tankinhoud, ongeveer evenveel km's per tank. Niet zoveel over te zeggen dus als je niet weet hoeveel KM iemand rijd.
Edit: Oh; en een 206 met 1450000 km op de teller; daar zullen er niet veel van zijn!![]()
Simpel genoeg omdat ik niet continu afhankelijk wil zijn van alle nadelen van het ov... en wil kunnen gaan en staan waar en wanneer ik dat wil.quote:Op donderdag 21 november 2013 01:02 schreef sirdanilot het volgende:
Als je studenten-OV hebt, waarom dan een auto nemen? Als je een keer ergens naartoe gaat, kun je er altijd wel ergens één lenen. Van dat geld kun je veel leukere dingen doen... nu vind ik autorijden zelf ook erg leuk, maar ik zou er geen auto voor nemen op dit moment, omdat ik nu nog studenten-ov heb. Over een paar jaar zit je toch elke dag in de auto, dan kun je naar hartelust rijden.
Verkering is hopelijk toch nog altijd gratis?quote:Voor verkering betaal ik ongeveer ¤40,- per maand,
Da's toch knap. Want 240km/wk is 1.000km/mnd, dus 2,5 tank. Alleen daarmee zit je al op 90 euro. Dan komt er nog zo'n 35 euro mrb en verzekering bij, zit je op 125 euro. APK'tje, bandje, beurtje en 150 euro per maand ben je zeker kwijt. En dan rij je erg voordelig.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:48 schreef RiKe het volgende:
Ik heb momenteel een Subaru Vivio voor woon-werk verkeer (ik heb er nog een hobby auto naast, een Impreza).
Rij daar 240km per week mee.
400km per tank.
Volle tank is rond de 35,-
Wegenbelasting 38,- per kwartaal (Randstad).
Verzekering rond de 20,- per maand.
Per maand ben ik ongeveer 100,- all in kwijt, dat gebakje rijdt 1 op 19 gemiddeld.
En de aanschaf van de Vivio is ook nog geen 1000,-
Onderhoud kost ook geen drol (je kan bijv een complete koplamp unit vinden voor 5,-).
De MRB die ik noemde was per kwartaal, het is 12/13 euro per maand.quote:Op donderdag 21 november 2013 23:15 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Da's toch knap. Want 240km/wk is 1.000km/mnd, dus 2,5 tank. Alleen daarmee zit je al op 90 euro. Dan komt er nog zo'n 35 euro mrb en verzekering bij, zit je op 125 euro. APK'tje, bandje, beurtje en 150 euro per maand ben je zeker kwijt. En dan rij je erg voordelig.
Een auto is leuk als beginner, maar uiteindelijk rij je bijna altijd meer dan je van plan was en kost het ding altijd meer dan je wil. Goed overwegen dus, want het is een luxeproduct dat je vooral met een OV echt niet nodig is. En hoe meer je eraan gewend raakt, hoe moeilijker je er afstand van doet en hoe duurder het wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn podcasts:
https://soundcloud.com/dj-rike
Dat heb ik ook zo gerekendquote:Op donderdag 21 november 2013 23:17 schreef RiKe het volgende:
[..]
De MRB die ik noemde was per kwartaal, het is 12/13 euro per maand.
Ik had volgens mij ook vermeld dat het ROND de 100,- was
Ik moet toegeven dat ik onderhoud niet heb meegenomen in mijn berekening.quote:Op donderdag 21 november 2013 23:19 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat heb ik ook zo gerekend.
Ik denk niet dat je rond de 100 euro zit, dat is te positief. Ik denk eerder dat je moet schetsen dat het met 1k per maand 125 euro minimaal is, en aardig kan oplopen. TS moet vooral niet de zonneschijn-variant voorgelicht krijgen, maar de realiteit.
Ik dacht bij mijn eerste auto ook een voordelig ding te hebben, maar stiekem ging ik wat meer rijden en sleet er natuurlijk wel eens wat, dat scheelde maandelijks toch 50 euro. Geen halszaak, maar wel 600 euro per jaar. Als je op een klein budget koopt is dat veel geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |